Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2002, 21:08
de
de is offline
Ik zal mijn vraag eerst wat beter toelichten.

Vvd heeft het zogenaamde vrijemarkt principe, de privatisering,
wat dus wil zeggen dat bedrijven zonder veel overheidsbemoeienis door het leven kunnen gaan.
Vooral om deze reden zou ik op de vvd stemmen, maar dit is puur zelfbehoud, want echt eerlijk voor de gewone arbeider is het niet...

Nou mijn vraag aan julie:

stem jij op een partij omdat je hun standpunten ethisch verantwoord vind, of stem je op ze uit puur zelfbehoud?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2002, 21:10
TefnachT
TefnachT is offline
Zelfbehoud
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 21:47
waaromniet?
waaromniet? is offline
Absoluut uit overtuiging. Wat niet wegneemt dat ik het doe omdat ik me daar het prettigst bij voel, wat dus wellicht het beste voor mij is...
Oud 16-06-2002, 21:51
Undeclinable
Undeclinable is offline
Wat noem je zelfbehoud.. uiteindelijk stemt iedereen denk ik om zelfbehoud, omdat je denkt dat het zo gunstiger is voor de samenleving en uiteindelijk ook voor jezelf..

En anders zou je m'n stemgedrag ethisch verantwoord kunnen noemen.. nogal links, terwijl dat juist voor mij later waarschijnlijk niet zo voordelig zal zijn als rechts...(dat wil zeggen, als ik gewoon doorga met school, dan uni, en dan beetje baan krijg)
Oud 16-06-2002, 21:51
autodropje
autodropje is offline
Omdat er op vooruit hoop te gaan (niet in geld, maar als er bijv meer natuur komt waar ik van houd, ga ik daar immatrieel op vooruit)
Oud 16-06-2002, 22:19
Joostje
Joostje is offline
nouja ik geloof niet echt in ethisch verantwoor dofzo hoor

ik stem op de partij die de oplossingen bied voor de problemen in de samenleving waar ik het mee eens ben.
Oud 16-06-2002, 22:44
Verwijderd
Ik stem op de partij waarop ik gestemd heb omdat ik vind dat die partij de meest wenselijke en menselijke beelden heeft over de samenleving.

De VVD heeft me een beetje teveel graaimentaliteit: het is inderdaad zelfbehoud, een bepaalde vorm van kortzichtigheid die mij totaal niet aanstaat.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 22:47
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:
nouja ik geloof niet echt in ethisch verantwoor dofzo hoor

ik stem op de partij die de oplossingen bied voor de problemen in de samenleving waar ik het mee eens ben.
Helemaal mee eens.

En verder, wat is ethiek? Als je het over het privatiseren hebt is het dan ethisch om de zorg niet te privatiseren omdat je bang bent dat rijke mensen eerder aan de beurt zijn (mijn mening: nee) of is het ethisch om de zorg wel te privatiseren omdat het kan helpen de wachtlijsten weg te werken?

Citaat:
de schreef:
...vrijemarkt principe, de privatisering,
wat dus wil zeggen dat bedrijven zonder veel overheidsbemoeienis door het leven kunnen gaan.
Vooral om deze reden zou ik op de vvd stemmen, maar dit is puur zelfbehoud, want echt eerlijk voor de gewone arbeider is het niet...
]
Hoezo niet?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 23:55
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Neuh, ik vond gewoon dat Wouter Bos een lekker kontje had....
Oud 17-06-2002, 09:29
Boogie
Boogie is offline
ik stem puur uit overtuiging en omdat ik hun standpunten ethisch verantwoord vind.
Ook al ik veel geld zou verdienen.

ps. sinds die privatiseringen gaat het opeens wel erg goed met KPN en de NS, nice job VVD
Oud 17-06-2002, 10:08
Joostje
Joostje is offline
ik vind het iig niet goed als rijke mensen eerder behandeld worden; ongelijkheid tussen arm en rijk zie ik als een van de problemen in de maatschappij.
Oud 17-06-2002, 10:14
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Absoluut uit overtuiging. Wat niet wegneemt dat ik het doe omdat ik me daar het prettigst bij voel, wat dus wellicht het beste voor mij is...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 21:45
Tox
Tox is offline
Ik stem op de overtuiging en hun ideeen, voor het maatschappelijk belang en klein beetje voor mezelf
Oud 19-06-2002, 22:09
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Ik stem op overtuiging
Oud 20-06-2002, 00:40
Gatara
Gatara is offline
Overtuiging, mits er niet sprake zou kunnen zijn van een strategische stem (omdat ik niet wil dat een bepaalde partij te veel stemmen krijgt/verliest).
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 09:54
nps
nps is offline
Ik stem uit overtuiging. Als ik later thuis in m'n zwembad drijf, stem ik denk ik nog links.
Oud 20-06-2002, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Neuh, ik vond gewoon dat Wouter Bos een lekker kontje had....

die hadden ze dan ook in de campagne moeten gebruiken, hadden ze misschien nog een aantal extra zetels gewonnen
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 14:23
twiety
twiety is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Ik stem uit overtuiging. Als ik later thuis in m'n zwembad drijf, stem ik denk ik nog links.
Als je echt overtuigd links bent, dan zul je nooit een huis met een zwembad bezitten. Als je dat al zou kunnen betalen, dan zijn er vast veel socialere dingen die je met die poen kan doen. Niet?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 14:58
a little vague
a little vague is offline
Dat iemand links stemt betekent niet dat zijn hele levenswijze onzelfzuchtig opgebouwd is. Dus je kan best genieten van je geld en een heel duur huis kopen terwijl je toch links stemt...
Het is idd waar dat veel rijkere mensen uit eigenbelang stemmen en om je belangen dan het best te behartigen kom je al snel uit bij de vvd.
Maar je kan het ook ver schoppen met linkse idealen. Als je je goed kunt aanpassen aan de maatschappij en daar je voordeel mee doet kun je rijk worden, maar je kan dan als nog links stemmen omdat je weet dat er andere mensen zijn die het meoilijker hebben. Die mensen wil je dan graag helpen, onder andere door links te stemmen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 15:10
nps
nps is offline
Citaat:
twiety schreef:

Als je echt overtuigd links bent, dan zul je nooit een huis met een zwembad bezitten. Als je dat al zou kunnen betalen, dan zijn er vast veel socialere dingen die je met die poen kan doen. Niet?
Ik ben alleen niet overtuigd links. (Waar haal je dat vandaan?)
Oud 20-06-2002, 15:11
nps
nps is offline
Citaat:
a little vague schreef:
Dat iemand links stemt betekent niet dat zijn hele levenswijze onzelfzuchtig opgebouwd is. Dus je kan best genieten van je geld en een heel duur huis kopen terwijl je toch links stemt...
Het is idd waar dat veel rijkere mensen uit eigenbelang stemmen en om je belangen dan het best te behartigen kom je al snel uit bij de vvd.
Maar je kan het ook ver schoppen met linkse idealen. Als je je goed kunt aanpassen aan de maatschappij en daar je voordeel mee doet kun je rijk worden, maar je kan dan als nog links stemmen omdat je weet dat er andere mensen zijn die het meoilijker hebben. Die mensen wil je dan graag helpen, onder andere door links te stemmen.
Precies
Oud 20-06-2002, 16:36
Psykoman
Psykoman is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik stem op de partij waarop ik gestemd heb omdat ik vind dat die partij de meest wenselijke en menselijke beelden heeft over de samenleving.

De VVD heeft me een beetje teveel graaimentaliteit: het is inderdaad zelfbehoud, een bepaalde vorm van kortzichtigheid die mij totaal niet aanstaat.
Oud 21-06-2002, 23:48
twiety
twiety is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:

Ik ben alleen niet overtuigd links. (Waar haal je dat vandaan?)
"Ik stem uit overtuiging. Als ik later thuis in m'n zwembad drijf, stem ik denk ik nog links. "

Hoe moet ik dit anders opvatten? Goed, het zou beter kloppen wanneer ik zeg dat je uit overtuiging (niet 'overtuigd') links stemt, maar dat is meer taaltechnisch dan inhoudelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 16:54
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
tsjahh... als je stemt uit zelfbehoud vinnik dat behoorlijk egoistisch... mjahh.. dat vind ik natuurlijk omdat ik oowk links ben opgevoed... en jaahh, we hebben thuis 2 auto's en kunnen naast de zomervakantie in Italie/ Frankrijk oowk nog op wintersport... maar wij thuis willen oowk nog voor de 'minderen' (ofsoww, zow wil ik ze niet perse noemen) opkomen... mijn vader zit in de gemeenteraad van het dorp.. en iz fractievoorzitter van groen links!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 17:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LiViNg EnD schreef:
maar wij thuis willen oowk nog voor de 'minderen' (ofsoww, zow wil ik ze niet perse noemen) opkomen...
Je bedoelde hoogstwaarschijnlijk "de minderbedeelden"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2002, 06:07
Hippielove
Hippielove is offline
Deels uit eigenbelang en deels uit principes D66. De vrijheid die zij voorstaan vind ik uit principeoverwegingen heel belangrijk en tja, bepaalde andere partijen vind ik te links. Die plukken iedereen die geld heeft kaal en verkwanselel bovendien de Nederlandse economie door steeds hogere lonen te eisen. Daardoor zal Nederland zich op den duur uit de markt concurreren. Dat is niet alleen slecht voor de ondernemers, maar ook voor de arbeiders die daardoor werkloos kunnen raken. Overigens ben ik absoluut geen tegenstander van goede arbeidsvoorwaarden, maar het moet niet te gek worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten