Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2002, 10:22
emmy1985
emmy1985 is offline
Ik vind 18 jaar echt te oud. Als je 15 a 16 jaar bent krijg je op school ( als het goed is) alles uitgelegd over de politiek. ( bij gs en ma)
dan weet je alles en zou je het liefst gelijk willen stemmen. De meeste zijn op die leeftijd echt wel volwassen genoeg om het verschil te ontdekken en te weten wat jij wilt, waar jij voor staat.

maar nu moet je wachten totdat je 18 bent. En dan nog eens totdat er verkiezingen zijn. Tzou dus best kunnen voordat je 21 bent datj e pas mag kiezen.

Wat vinden jullie hier van.. zouden 16-jarige mogen stemmen?
Oud 09-02-2002, 10:37
Jozzy
Jozzy is offline
Nee. De meerderheid van de 16-jarigen weet nog te weinig van politiek af, ondanks de voorlichting op school. Bovendien zouden 16-jarigen wel eens op een partij kunnen stemmen "omdat dat stoer is", en dat zie ik 18-jarigen veel minder snel doen...
Neemt niet weg dat ik 17 jaar ben, in mei nog steeds, maar wel graag zou willen stemmen. Maar toch lijkt me 18 een betere grens.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 10:47
Martin The Martian
Martin The Martian is offline
nope, benk tegen, als je kijkt wat voor een debiele 16 jarigen er bestaan lijkt het me geen goed id, en dan komen er zeker partijen met punten die voor jongeren zeer aantrekkelijk lijken maar er geen f*ck aan doen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 12:26
Martin Luther King
Martin Luther King is offline
18 jaar is een uitstekende grens. Niet dat je op die leeftijd zoveel ontzettend wijzer bent dan bijvoorbeeld 16, maar je bent voor de wet volwassen en het is logisch om daar de grens te stellen.

Ik vind het onzin om te stellen dat kinderen van 16 te dom/debiel etc. zijn om te mogen stemmen. Er zijn een boel jongelui (kinderen klinkt zo stom) van 16 die slimmer zijn dan dertigers etc. Zo las ik laatst dat de politie een man van 35 had aangehouden, die naakt in de auto reed. Maar een voorbeeld om aan te geven dat leeftijd niet altijd alles zegt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 13:25
Martin The Martian
Martin The Martian is offline
Citaat:
Martin Luther King schreef:
18 jaar is een uitstekende grens. Niet dat je op die leeftijd zoveel ontzettend wijzer bent dan bijvoorbeeld 16, maar je bent voor de wet volwassen en het is logisch om daar de grens te stellen.

Ik vind het onzin om te stellen dat kinderen van 16 te dom/debiel etc. zijn om te mogen stemmen. Er zijn een boel jongelui (kinderen klinkt zo stom) van 16 die slimmer zijn dan dertigers etc. Zo las ik laatst dat de politie een man van 35 had aangehouden, die naakt in de auto reed. Maar een voorbeeld om aan te geven dat leeftijd niet altijd alles zegt.

dat zit geestelijk, tuurlijk kan een man van 35 minder intelligent zijn dan iemand van 16 kijk maar naar iemand die geestelijk gehandicapt is ofzo zo iemand die dus naakt in de auto gaat zitten zit imho dus ook gewoon een draadje los of is gewoon sexueel gefrustreerd( ). kheb ook niet gezegd dat iedereen die 16 is een debiel is maar alsk zo bij mij in de klas kijkt zitten er toch wel een aantal tussen, lijkt me dus niet slim om dat soort mensen te laten stemmen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 13:33
Rian-x-
Rian-x- is offline
Citaat:
Martin1985 schreef:

dat zit geestelijk, tuurlijk kan een man van 35 minder intelligent zijn dan iemand van 16 kijk maar naar iemand die geestelijk gehandicapt is ofzo zo iemand die dus naakt in de auto gaat zitten zit imho dus ook gewoon een draadje los of is gewoon sexueel gefrustreerd( ). kheb ook niet gezegd dat iedereen die 16 is een debiel is maar alsk zo bij mij in de klas kijkt zitten er toch wel een aantal tussen, lijkt me dus niet slim om dat soort mensen te laten stemmen.
HELEMAAL MEE-EENS!!
Oud 09-02-2002, 16:01
McCaine
McCaine is offline
t Is meer een kwestie ven ergens een grens stellen. Bij dit, net zoals bij veel van dat soort dingen zoals bv. alcoholwetgeving, hebben ze gewoon ergens een grens getrokken, omdat t juridisch onmogelijk is iedereen apart te gaan beoordelen. En ze hebben gekozen voor 18 ipv 16, naja, pech dan voor de minderjarigen...
Oud 09-02-2002, 16:01
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Nee. De meerderheid van de 16-jarigen weet nog te weinig van politiek af, ondanks de voorlichting op school. Bovendien zouden 16-jarigen wel eens op een partij kunnen stemmen "omdat dat stoer is", en dat zie ik 18-jarigen veel minder snel doen...
Neemt niet weg dat ik 17 jaar ben, in mei nog steeds, maar wel graag zou willen stemmen. Maar toch lijkt me 18 een betere grens.

Jezus, kijk om je heen, kijk wie de'r in de kamer zitten, je geloofd toch niet werkelijk dat die personen wel overwogen gekozen zijn? heb jij de illusie dat politiek inwoners van Nederland bezig houdt?
Ik heb het idee dat noch 16 jarigen noch 18 jarigen noch welke leeftijd dan ook er genoeg over na denken. Verder, wie zijn wij of ben jij om te bepalen wanneer iemand kan nadenken en daardoor stemrecht bepalen? (m.a.w., ik zeg ook wel dat ik veel mensen te 'dom' vind, maar dat hoeft IMHO geen gevolgen voor ze te hebben). Ik ben voor stemrecht vanaf twaalf jaar. Natuurlijk krijgen ouders e.d. dan (veel) invloed, maar hebben ze dat bij 18 jarige ook niet?

Omdat ik weet dat ik in deze mening alleen sta ben ik meer voorstander van een alternatief. Personen laten stemmen vanaf twaalf jaar, maar de 18 minners niet mee tellen. Er komt dus duidelijk zicht op de meningen van deze groep, er kunnen conclusies uit getrokken worden, maar concrete invloed is er niet.
Oud 09-02-2002, 17:42
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Internationalist schreef:

Jezus, kijk om je heen, kijk wie de'r in de kamer zitten, je geloofd toch niet werkelijk dat die personen wel overwogen gekozen zijn? heb jij de illusie dat politiek inwoners van Nederland bezig houdt?
Ik heb het idee dat noch 16 jarigen noch 18 jarigen noch welke leeftijd dan ook er genoeg over na denken. Verder, wie zijn wij of ben jij om te bepalen wanneer iemand kan nadenken en daardoor stemrecht bepalen? (m.a.w., ik zeg ook wel dat ik veel mensen te 'dom' vind, maar dat hoeft IMHO geen gevolgen voor ze te hebben). Ik ben voor stemrecht vanaf twaalf jaar. Natuurlijk krijgen ouders e.d. dan (veel) invloed, maar hebben ze dat bij 18 jarige ook niet?

Omdat ik weet dat ik in deze mening alleen sta ben ik meer voorstander van een alternatief. Personen laten stemmen vanaf twaalf jaar, maar de 18 minners niet mee tellen. Er komt dus duidelijk zicht op de meningen van deze groep, er kunnen conclusies uit getrokken worden, maar concrete invloed is er niet.

Heb ik beweerd dat ze weloverwogen gekozen zijn dan??
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 17:44
LB06
LB06 is offline
Hmm... Ik ben 15 en ik vind mezelf 'wijs' genoeg om te kunnen stemmen. Maar dat geldt niet al mijn klasgenoten, dus ben ik tegen. Ik w8 wel tot mn 18e.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 19:04
drama
drama is offline
Het is vrij triest dat mensen onder de 18 al helemaal niks in te brengen hebben...
Oud 09-02-2002, 19:07
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
drama schreef:
Het is vrij triest dat mensen onder de 18 al helemaal niks in te brengen hebben...
Nee, das gewoon, zoals ik al zei, grenzen trekken. Voor hetzelfde geld hadden ze 16 gekozen, of 17, het gaat er gewoon om dat ergens zo'n lijn getrokken moet worden. En dat die niet atijd eerlijk is, tja, shit happens...
Oud 09-02-2002, 19:20
Verwijderd
Inderdaad...

Als je de grens bij 16 trekt komen er weer lui van 15 die beginnen te zeiken 'belachelijk dat mensen van 15 niks in te brengen hebben want er zijn ook 15-jarigen die heel veel van politiek weten'.

Je moet érgens een grens trekken inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 19:28
Internationalist
Citaat:
McCaine schreef:
Nee, das gewoon, zoals ik al zei, grenzen trekken. Voor hetzelfde geld hadden ze 16 gekozen, of 17, het gaat er gewoon om dat ergens zo'n lijn getrokken moet worden. En dat die niet atijd eerlijk is, tja, shit happens...

nou en? betekent dat dat het oké is? of dat je er niets mee moet doen?

Ik neem aan dat als ze het willen verhogen tot 23, jij niet roept 'shit happens' en rustig verder gaat. Natuurlijk moet er een grens getrokken worden maar je kan best discussie voeren over waar de grens te leggen.
Oud 09-02-2002, 19:30
Internationalist
Citaat:
ModuM schreef:
Heb ik beweerd dat ze weloverwogen gekozen zijn dan??

nee, niet letterlijk, maar met 'Nee. De meerderheid van de 16-jarigen weet nog te weinig van politiek af, ondanks de voorlichting op school' suggereer jij wel dat een 18-jarige wel genoeg weet en dan trek ik (idd iets te snel) de conclusie dat jij dat wel overwogen noemt. IMHO kan je wel iets inhoudelijker op in gaan en niet struikelen over een mijn inziens onschuldig woordje. (en als je er niet over struikelde hoef je dat niet te posten )
Oud 09-02-2002, 19:42
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
emmy1985 schreef:

Wat vinden jullie hier van.. zouden 16-jarige mogen stemmen?
Oneens. Je weet mischien op die leeftijd al wel waar je voor staat, maar je bent nog TE beinvloedbaar, en je hebt nog niet een volledige eigen mening gevormd.

Oud 09-02-2002, 20:53
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
nee, niet letterlijk, maar met 'Nee. De meerderheid van de 16-jarigen weet nog te weinig van politiek af, ondanks de voorlichting op school' suggereer jij wel dat een 18-jarige wel genoeg weet en dan trek ik (idd iets te snel) de conclusie dat jij dat wel overwogen noemt. IMHO kan je wel iets inhoudelijker op in gaan en niet struikelen over een mijn inziens onschuldig woordje. (en als je er niet over struikelde hoef je dat niet te posten )

Ach, ik zit nog rechtop op m'n stoel, dus...
Ik bedoelde meer dat 18 een betere leeftijd is dan 16, omdat 16-jarigen er minder van afweten (gemiddeld genomen). Misschien is het inderdaad wel beter (hoewel ik dat niet vind) de leeftijd op te krikken naar 21, om dezelfde reden waarom 18 beter is dan 16 jaar...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 21:20
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Wat mij betreft verhogen ze de leeftijd daarvoor naar minimaal 21.

Als ik naar bijvoorbeeld mijn eigen klas, 6 VWO met 17- en 18-jarigen, denk ik dat er niet één iemand is die 'politiek genoeg gevormd is' om te mogen stemmen. Mezelf incluis.

Ik neem aan dat dat in het gehele land - op alle niveau's - rond deze leeftijd hetzelfde is.

Conan... had als-ie had mogen stemmen gestemd op hetzelfde als z'n ouders
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 21:35
Joostje
Joostje is offline
De leeftijdsgrens van 18 is iig beter dan die van 16. Beter nog a la waaromniet?/ plato mensen eerst een test laten doen of ze wel genoeg van de politiek en de standpunten van de partijen weten, om te beslissen of de persoon mag stemmen.
Oud 09-02-2002, 22:00
Joyce-b
Joyce-b is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
Oneens. Je weet mischien op die leeftijd al wel waar je voor staat, maar je bent nog TE beinvloedbaar, en je hebt nog niet een volledige eigen mening gevormd.

Nu scheer je iedereen over 1 kam, als ik naar mezelf kijk, ik ben al sinds vorig jaar zó geintresseerd in politiek (ja, sinds mijn 12/13e jah ), dat ik mezelf in staat acht (hehe) om te kunnen stemmen.
Mijn mening baseer ik ook niet op wat anderen vinden of wat dan ook..
Het is MIJN mening, en die heb ik idd gevormd door invloeden van mijn omgeving, maar niet meer dan gebeurt bij een 18-jarige..
Dus misschien zijn er wel veel (?) mensen onder de 18 waar dit voor geld, maar zeker niet alle.

Ik ben het ondanks dit toch oneens met deze stelling, 18 jaar is prima, ik zou persoonlijk wel willen stemmen, maar als ik kijk hoeveel mensen er onder de 18 geintresseerd zijn in politiek.. en waar ze dat op baseren..
neah, liever niet!
Oud 09-02-2002, 22:35
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Joyce-b schreef:

Nu scheer je iedereen over 1 kam, als ik naar mezelf kijk, ik ben al sinds vorig jaar zó geintresseerd in politiek (ja, sinds mijn 12/13e jah ), dat ik mezelf in staat acht (hehe) om te kunnen stemmen.
Mijn mening baseer ik ook niet op wat anderen vinden of wat dan ook..
Het is MIJN mening, en die heb ik idd gevormd door invloeden van mijn omgeving, maar niet meer dan gebeurt bij een 18-jarige..
Dus misschien zijn er wel veel (?) mensen onder de 18 waar dit voor geld, maar zeker niet alle.

Ik ben het ondanks dit toch oneens met deze stelling, 18 jaar is prima, ik zou persoonlijk wel willen stemmen, maar als ik kijk hoeveel mensen er onder de 18 geintresseerd zijn in politiek.. en waar ze dat op baseren..
neah, liever niet!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2002, 07:54
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:

Waarom zou je als bijvoorbeeld 14jarige gaan stemmen als je wist dat het toch geen ene ruk uitmaakt wat je stemt?
Oud 10-02-2002, 08:45
Internationalist
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Waarom zou je als bijvoorbeeld 14jarige gaan stemmen als je wist dat het toch geen ene ruk uitmaakt wat je stemt?

denk je dat je nu echt invloed hebt? of staat de uitslag eigenlijk al enigzins vast?
De media e.d. worden gestuurd (zoiets heet persvrijheid ), de kiezers krijgen nooit duidelijkheid, nieuwe partijen worden of in de kiem gesmoord of gebruikt voor eigen propeganda (LN mag deze verkiezingen misschien een zetel of 10 halen maar 4 jaar later gaat dat andere partijen weer meer op leveren, denk aan D'66).

Verder hebben veel meer mensen het idee dat het niets uit haalt, vandaar dat een kwart (dat schat ik ) überhaupt niet landelijk gaat stemmen. Ik ben ook niet voor een stemplicht, maar een stemrecht. (net zoals op behoorlijk wat scholen in verkiezingstijd verkiezingen worden gehouden om te kijken hoe het er staat, dat was trouwens op mijn scholen stee vast SP, GL en VVD als winnaars en PvdA en CDA als verliezers.)
Oud 10-02-2002, 19:40
Lightlady
Lightlady is offline
Ik vind dat ook!!!!!!!
Oud 11-02-2002, 00:18
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Je moet toch ergens een grens trekken, en een gemiddeld iemand van 18 is net iets minder debiel dan iemand van 16. Je bent net van school, of je gaat van school, lijkt me wel een goede grens, 18.
Oud 11-02-2002, 09:33
Not for Sale
Not for Sale is offline
denk dat 18jarigen toch wel verantwoordelijker zijn.
Oud 11-02-2002, 09:41
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
als ik het me goed kan herinneren is hier een maand of 2 ook al zo'n topic geweest, maar anyway: Ik denk dat veel mensen onder 18 nog niet in staat zijn om zich goed te verdiepen en/of goed te snappen wat er in de partijprogramma's staat, en dan zou je het risico kunnen lopen dat je "lukrake" stemmen krijgt, ik denk dat het wel goed is zoals het nu loopt...
Reageren

Regels voor berichten