Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2002, 19:44
Prada
Prada is offline
Citaat:
Jan Peter Balkenende schreef:
Het Nederlandse strafstelsel kent in het wetboek van strafrecht alleen maximumstraffen, geen minima. De rechter is vrij om lager te straffen dan het maximum en dat gebeurt ook meestal.

Een groot aantal delicten wordt afgedaan met een taakstraf. De rechter mag, wanneer hij een gevangenisstraf wil opleggen van maximaal een half jaar, in plaats daarvan een taakstraf opleggen.

In de meeste Europese landen worden in plaats van of naast maximumstraffen ook minimumstraffen gehanteerd. Het CDA bepleit de mogelijkheid minimumstraffen in de wet op te nemen. Hierbij moet worden gedacht aan misdrijven die een Europese aanpak vergen, zoals drugshandel, mensenhandel, exploitatie van vrouwen en kinderen, terrorisme, financiële criminaliteit en high-tech criminaliteit.

Door bij dergelijke zware delicten minimumstraffen in de wet op te nemen, wordt het voor de samenleving helderder welke straf de dader in ieder geval zal krijgen. Per delict zal de hoogte van de straf moeten worden vastgesteld. Dit kan betekenen dat een minimale detentieduur wordt aangegeven.
Het CDA en Balkenende buiten beschouwing gelaten; eens/oneens???

bron:JP's eigen homepage
Oud 12-02-2002, 19:52
McCaine
McCaine is offline
Er bestaat wel degelijk een minimum-gevangenisstraf. Één dag...
Oud 12-02-2002, 20:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Eens, 100%.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 20:46
Martin The Martian
Martin The Martian is offline
Eens, er worden soms belachelijk lage straffen gegeven, ik ben dus voor.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 01:57
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Maximumgrenzen lijken me toch makkelijker te maken dan minima....
Oud 13-02-2002, 18:05
Martin The Martian
Martin The Martian is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Maximumgrenzen lijken me toch makkelijker te maken dan minima....

mjah lijkt mij ook, maja hebben die ambtenaren ook weer eens wat te doen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 22:33
Verwijderd
Minimumgrenzen voor straffen zijn belachelijk. Je beperkt daarmee de beoordelingsvrijheid van de rechter en dat is in een rechtsstaat niet wenselijk.

Verder zijn er natuurlijk wel gevallen (te bedenken) waarin het feit wel bewezen kan worden, er geen reden is om een schulduitsluitings- of rechtsvaardigingsgrond aan te nemen en de verdachte tóch een straf ónder dat minimum zou moeten krijgen...

Het is mijns inziens aan de rechter om de strafhoogte van geval tot geval te bepalen. Daar is nu juist het onderzoek ter terechtzitting en de beoordelingsvrijheid van de rechter voor. De wetgever moet zich niet bezig houden met rechtspraak en zich onthouden van dit soort flauwekul.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 08:15
Not for Sale
Not for Sale is offline
er zijn toch ook per zaak verschillende verzachtende omstandigheden dus moeten er ook lage straffen kunnen worden gegeven. ik ben tegen minimumstraffen.
Oud 14-02-2002, 11:07
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
er zijn toch ook per zaak verschillende verzachtende omstandigheden dus moeten er ook lage straffen kunnen worden gegeven. ik ben tegen minimumstraffen.

helemaal mee eens....
Oud 14-02-2002, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Coolkast schreef:
Dat zei ik.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 12:04
Isa
Isa is offline
als dit kan voorkomen dat er weer 's een pedofiele rechter een mede-pedofiel slechts 6 maanden geeft ofzo, ja dan ben ik voor die minimumstraffen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 16:02
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
als dit kan voorkomen dat er weer 's een pedofiele rechter een mede-pedofiel slechts 6 maanden geeft ofzo, ja dan ben ik voor die minimumstraffen.
Jij word met de dag dommer... als de forumsoftware t zou toelaten, zou ik je op ignore zetten zodra ik een topic over rechten lees.
Oud 14-02-2002, 17:37
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
wat is dat nou voor domme bull
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 01:20
Isa
Isa is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Jij word met de dag dommer...

onzin, ik heb die mening al een hele lange tijd en dat weet je.

als de forumsoftware t zou toelaten, zou ik je op ignore zetten zodra ik een topic over rechten lees.
ja, dat is een leuke discussie als je bepaalde meningen bij voorbaat al uitsluit omdat jij ze te primitief ofzo vind.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten