Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2002, 19:03
Rhinus
Rhinus is offline
Als er verkiezingen zijn dan mag je stemmen. Zeggen welke party jij het beste vind. MAAR WAAROM MAG JE OOK NIET ZEGGEN WELKE PARTY JE K*T VIND? Een tegenstem dus. Dat vraag ik me af. Is het geen goed idee als 'ze' dat invoeren?

Ik kom niet zo vaak op: "Actualiteit en Nieuws" dus als dit al ooit geweest is dan geef maar een linkje en dan mag ie dicht.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2002, 19:14
McCaine
McCaine is offline
Neuh, lijkt me een beetje onzin. Wat moet men met een tegenstem? Vóór een andere partij stemmen is eigenlijk al een tegenstem tegen de rest IMHO. Het zou dan nog nuttiger zijn om een 2e keus te laten invullen i.v.m. restzetels...
Oud 22-02-2002, 19:18
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Neuh, lijkt me een beetje onzin. Wat moet men met een tegenstem? Vóór een andere partij stemmen is eigenlijk al een tegenstem tegen de rest IMHO. Het zou dan nog nuttiger zijn om een 2e keus te laten invullen i.v.m. restzetels...

restzetels gaan toch naar de grootste partij? Waarom zou je dan een 2de keus moeten invullen, je hoopt toch dat de partij waarop je stemt de grootste wordt en dus ook de restzetels krijgt, sorry snap de logica niet. Als iedereen een 2de keus mag invullen gaan de restzetels toch ook naar de grootste partij want daar stemmen de meeste mensen op, 1ste en 2de keus

Oud 22-02-2002, 19:25
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
restzetels gaan toch naar de grootste partij? Waarom zou je dan een 2de keus moeten invullen, je hoopt toch dat de partij waarop je stemt de grootste wordt en dus ook de restzetels krijgt, sorry snap de logica niet. Als iedereen een 2de keus mag invullen gaan de restzetels toch ook naar de grootste partij want daar stemmen de meeste mensen op, 1ste en 2de keus
Volgens mij gingen restzetels op afronding. Ik dacht dat daarom de D'66 vorige verkiezingen een restzetel hadden gekregen. Maar ik kan me vergissen.
Oud 22-02-2002, 19:34
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Neuh, lijkt me een beetje onzin. Wat moet men met een tegenstem? Vóór een andere partij stemmen is eigenlijk al een tegenstem tegen de rest IMHO.
Inderdaad. Maar stel je bent het totaal niet eens met de idee-en van 1 party. En de rest vind je allemaal wel te doen. Dan zou ik het fijn vinden als je een - stem kan op die party.

Ik zelf zou dat graag hebben bij de komende verkiezing.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 19:36
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Inderdaad. Maar stel je bent het totaal niet eens met de idee-en van 1 party. En de rest vind je allemaal wel te doen. Dan zou ik het fijn vinden als je een - stem kan op die party.

Ik zelf zou dat graag hebben bij de komende verkiezing.
Laat me raden... LN? Lijst Fortuyn?
Oud 22-02-2002, 19:49
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Laat me raden... LN? Lijst Fortuyn?
Daar gaat 't nu niet om.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 20:08
Verwijderd
stem tegen, stem SP

Tja.. als je nou tegen alles bent, kun je nog altijd de gekke communist gaan uithangen door op de SP te stemmen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 20:20
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Bliksem schreef:
stem tegen, stem SP

Tja.. als je nou tegen alles bent, kun je nog altijd de gekke communist gaan uithangen door op de SP te stemmen natuurlijk
Mijn moeder gaat waarschijnlijk SP stemmen. En ze is nu niet bepaald een gekke communist, en ze is intelligenter dan jij of ik. Way to generalize, assclown.
Oud 22-02-2002, 20:32
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik vind het een beetje een belachelijk id, wat krijg je dan tegenzetels?? stel nou dat pim fortuyn 16 zetels krijgt maar de rest van nederland stemt voor de PvdA en daarnaast allemaal tegen pim. Wat dan? krijgt pim dan zetels in de min ofzo?
Oud 22-02-2002, 20:41
Rhinus
Rhinus is offline
Nee, practisch is er geen bezwaar tegen. Minimum = 0 zetels.
Stel de stemmen zijn zo:
Pim = -700 000
LN = +100 000
PVDA = +200 000
CDA = +300 000
VVD = +100 000

Dan vervallen de -partyen (in dit geval dus Pim). En tussen de rest worden de zetels verdeelt.

Misshien is het slimmer om dan 3 voor te mogen stemmen en 2 min. Dan zou het nog beter werken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:31
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ik kom niet zo vaak op: "Actualiteit en Nieuws" dus als dit al ooit geweest is dan geef maar een linkje en dan mag ie dicht.
is volgens mij nog nooit geweest, iig als ie al geweest is is het langer dan een jaar geleden duzz

*vind het wel een idee*
Oud 23-02-2002, 07:29
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Misshien is het slimmer om dan 3 voor te mogen stemmen en 2 min. Dan zou het nog beter werken.
Maar dan maak je het dus veel te complex. Vooral ouderen komen daar niet uit.

Overigens bestaat het idee om een negatieve stem uit te brengen al veel langer. D66 heeft het geloof ik ook wel eens geroepen.

Gewoon één negatieve en één positieve stem zouden ruim voldoende en genoeg ingewikkeld zijn om tot een veel democratischer systeem te komen.
Oud 23-02-2002, 08:23
snoopy
snoopy is offline
ik vinnet een heel goed idee, maar misschien wel een beetje te gecompliceerd. Nou ja, daar went iedereen dan maar aan!
Oud 23-02-2002, 10:22
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Bliksem schreef:
stem tegen, stem SP

Stem voor, zul je bedoelen. SP heeft voor de meeste moties die ingediend zijn gestemd afgelopen jaar. VVD de partij die de meeste keren tegen hebben gestemd.
Dat komt waarschijnlijk omdat de VVD conservatiever is dan de SP en dus daarom niet zo voor veranderingen is.

De leuze Stem tegen, stem SP had te maken met een tegenstem uit te brengen tegen Paars II.

Suzan

Oud 23-02-2002, 11:22
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Gewoon één negatieve en één positieve stem zouden ruim voldoende en genoeg ingewikkeld zijn om tot een veel democratischer systeem te komen.
Ja, maar dan kan het zijn dat alle party-en precies 0 stemmen krijgen. En daar heb je niks aan.

Maar ik zei 3 en 2 stemmen, maar daar bedoelde ik trouwens 2 en 1. Of je kan doen dat je + stem 2 keer zo zwaar teld als de -.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 13:56
marla85
marla85 is offline
als je voor een party stemt...dan heb je automatisch tegen al de andere partijen gestemt...
Oud 23-02-2002, 13:59
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
marla85 schreef:
als je voor een party stemt...dan heb je automatisch tegen al de andere partijen gestemt...
Reply met iets nuttigs of reply niet .
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 13:59
Ninnoc
Ninnoc is offline
STEL:

Minimum = 0 zetels.
Stel de stemmen zijn zo:
Pim = 800 000 tegenstemmen
200 000 gewone stemmen

dat betekend dat hij geen zetels krijgt.
Maar hij heeft dus weldegelijk een achterband.
Kleine oppositiepartijen maken zo nog minder kans, sp zal dan misschien ook 0 zetels krijgen.

Ik denk dat dat niet wenselijk is omdat zo partijen die wel een achterban hebben, zij het een kleine gewoon uit de politiek worden gestemd. Zo negeer je natuurlijk wel een deel van de bevolking.

Oud 23-02-2002, 14:45
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef:
Mijn moeder gaat waarschijnlijk SP stemmen. En ze is nu niet bepaald een gekke communist, en ze is intelligenter dan jij of ik. Way to generalize, assclown.

Pff niet zo serieus man.. En wie zegt dat ze intelligenter is dan mij...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 15:09
Lateralus
Lateralus is offline
lijkt me niks, dan krijg je zo'n -jij-bent-de-zwakste-schakel-totziens-gebeuren, en daar is politiek wel iets te serieus voor.
en verder precies zoals Ninnoc al zei, komen mensen dan zonder partij de zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 17:08
bram_05
bram_05 is offline
Citaat:
Bliksem schreef:
Pff niet zo serieus man.. En wie zegt dat ze intelligenter is dan mij...

Als jij zo intelligent was, zou je wel ik i.p.v. mij schrijven (in het einde van je zin.
Oud 23-02-2002, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Bliksem schreef:
stem tegen, stem SP

SP'ers zijn over het algemeen geen communisten.
Jammer eigenlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten