Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2002, 20:27
faith666
faith666 is offline
Sinds mijn moeder overelden is, nu bijna drie maanden geleden, gaat het erg slecht met mijn zus, mijn moeder was haar beste vriendin en nu is ze steeds depressiever aan het worden.
Soms heeft ze even een goede bui maar het meeste ziet ze ontzettend negatief in.
Ik ben een gigantische flapuit en wordt heel chagerijnig van haar negatieve gedoe en floep er daardoor vanalles uit wat haar nog depressiever lijkt te maken. Het is niet mijn bedoeling maar het gebeurd wel en wat ik ook doe om haar op te vrolijken, mee uit nemen, cadeuatje geven enzo helpt niet...
Mijn vader vind dat ze hulp moet zoeken maar ze is meerderjarig en kan dus niet meer gedwongen worden, zelf is ze zo koppig als het maar zijn kan en wil absoluut niet...
Ik weet niet wat ik moet doen, ik wil mijn zus weer terug maar maak het alleen maar erger....
Ik hoopte dat een van jullie misschien ervaring heeft met de omgang van depressieve mensen....jullie zullen me heel erg helpen!

Laatst gewijzigd op 09-12-2002 om 20:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2002, 20:30
Verwijderd
Probeer eens met haar te praten. Misschien wil ze best met je praten. Vertel haar ook wat jij voelt en hoe jij er naar kijkt ed. Of laat je vader een keer met haar praten. Misschien hebben jullie het al geprobeerd...misschien nog een keer doen. Of schrijf haar een brief.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 20:32
Quiana
Quiana is offline
Mijn zus had dat ook.. maar het gaat juist steeds
beter met haar. Maar goed, daar heb je niets aan.
Als ze zelf geen hulp wil, zal het ook niet helpen
als ze gedwongen word imo.
Denk dat je wel een beetje extra op dr kan letten,
dat jullie haar kunnen helpen enzo
als het echt te erg word ofzo..
Geef haar de kans om met haar verdriet enzo
om te gaan.. Probeer d'r te steunen,
laat haar ff uithuilen als ze wil, praat met haar,
jij kan je juist goed inleven in haar denk ik..
Heel veel sterkte..
En let ook een beetje op jezelf..
Oud 10-12-2002, 18:55
faith666
faith666 is offline
heej, mijn zus en ik lijken totaal neit op elkaar, ik kan niet over gevoelens praten en als ik het doe uit ik het op de verkeerde manier....
Mara bedankt voor jullie tips....enne Betamethason, hoe is jouw zus er boven op egkomen? Hulp?
Oud 10-12-2002, 19:11
gothicje
gothicje is offline
heej
je zus zal er over moeten leren praten... ze zal moeten leren om haar gevoelens te uiten...
probeer toch om met haar erover te praten jullie weten allebei hoe het is, jullie zitten in dezelfde situatie... maar ja als dat niet lukt, blijf met laten zien dat je er voor haar bent, dat is heel belangrijk....
en meis praat zelf er over met je vriendinnen want een depressieve zus is heel zwaar...
succes
kuffel moi
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 22:01
Brokje?
Brokje? is offline
Laat in ieder geval weten dat jij er voor haar bent als ze dat nodig heeft. Dat geeft haar misschien toch een beetje het gevoel dat ze niet alleen is, en dat kan een grotere steun zijn dan je zou denken!
Oud 10-12-2002, 23:48
MazeMouse
MazeMouse is offline
Laten merken dat je erg bent. Dring jezelf niet op.
En laat het gaan. Je kunt haar niet dwingen met je te praten, hulp te zoeken of zelfs maar op je te letten.
Maar probeer erover te praten. Zeg hoe jij er over denkt. Laat jou gevoelens weten.

Schrijf het desnoods. Want je zegt dat je nogal een flapuit bent. Als je het rustig opschrijft dan is het al gelijk minder aanvallend. Ik lees trouwens ook liever een handgeschreven brief dan een emailtje, smsje of zelfs gewoon iets dat via MSN gezegd wordt. Wat mij er aan herinnerd dat ik nog 2 brieven dien te schrijven en te posten.

En laat je eigen verdriet zien. Praat vooral daarover. Vertel haar hoe jij omgaat met het verlies. Misschien leert zij dan nog eens iets van jou . En vertel haar hoeveel pijn het jou doet haar zo te zien.
Oud 11-12-2002, 07:45
Verwijderd
Voor één keer ben ik het met MazeMouse eens.

Bij mijn zusjes helpt praten, een arm om ze heen slaan (zomaar of als ze verdrietig zijn), zeggen dat ik er altijd voor ze ben, dat ze me altijd mogen bellen, mogen komen, enz., ze helpen met dingen enz.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 09:55
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Voor één keer ben ik het met MazeMouse eens.
Offtopic: Voor alles is een eerste keer zeggen ze wel eens
Oud 11-12-2002, 14:32
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
faith666 schreef:
enne Betamethason, hoe is jouw zus er boven op egkomen? Hulp?
Nou, ze is nog steeds niet echt blij enzo,
maar ze gaat heel erg vooruit.
Ze heeft wel hulp, iedereen uit ons gezin trouwens.
Ik denk dat dat ook daardoor komt,
en doordat haar relatie met dr vriend weer beter gaat..
Voordat mn moeder dood ging,
had ze het behoorlijk moeilijk, en moest ze alles zelf doen,
nu heeft ze heel veel steun, denk dat dat wel behoorlijk helpt..
Oud 11-12-2002, 18:35
faith666
faith666 is offline
Citaat:
gothicje schreef:
heej
je zus zal er over moeten leren praten... ze zal moeten leren om haar gevoelens te uiten...
probeer toch om met haar erover te praten jullie weten allebei hoe het is, jullie zitten in dezelfde situatie... maar ja als dat niet lukt, blijf met laten zien dat je er voor haar bent, dat is heel belangrijk....
en meis praat zelf er over met je vriendinnen want een depressieve zus is heel zwaar...
succes
kuffel moi
Heej lonnie......ik vraag em af of je wel doro hebt dat ik t ben.....en dat praten met me zus, je kent me als geen ander en weet dta ik dat neit kan.....in ieder geval beadnkt en als ik ej nodig heb hoor je het wel meissie.....jij ook succes heej, ik ben er voor je.....
Reageren

Regels voor berichten