Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2001, 14:15
WWJD?
WWJD? is offline
Wat betekent Baud?
Al iemand zegt dat ie een 1200 baud modem heeft hoe snel is dat dan??
Oud 07-05-2001, 14:33
Koen
Koen is offline
*Pakt Informatica boek erbij*

Citaat:

Baud geeft aan hoe vaak de toestand (bijvoorbeeld de spanning) op een lijn kan wisselen.

Als zo'n spanningstoestand 50x per seconde wisselt dan is de snelheid 50 Baud.
Aan een bepaalde Baud-rate is volgens mij dus niet echt een snelheid af te lezen. Ik zou in ieder geval niet weten waarmee je het vergelijken moet.

Met citaat reageren
Oud 07-05-2001, 14:54
Verwijderd

Volgens mij wel. Je weet dat een analoog modem werkt met het al dan niet voortbrengen van kleine piepjes over de telefoonlijn. Die piepjes zijn dus de spanninkjes. Als je nu een (fictieve) modem van 50 baud hebt, kunnen er dus 50 pulsen (bits) per seconde verzonden worden. Een 28k8 modem heeft dus een teller die 28.800x per seconde een kleine puls verzendt. Dat komt neer op een kleine 3,5 kilobyte per seconde. Dat is ongeveer het verhaal met analoge modems. Bij 56k modems is het iets anders, deze werken vaak alleen op 56000bps als de telefoonlijn aan één kant op een digitale centrale is aangesloten. Dat is niet vaak het geval - de meeste mensen die dus een 56k modem gebruiken werken eigenlijk maar op 33600bps zonder het te weten
Met citaat reageren
Oud 07-05-2001, 18:45
WWJD?
WWJD? is offline
Dus hoeveel bps heb je bij een 1200 Baud modem?
Oud 07-05-2001, 18:55
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Koen schreef:
*Pakt Informatica boek erbij*

Aan een bepaalde Baud-rate is volgens mij dus niet echt een snelheid af te lezen. Ik zou in ieder geval niet weten waarmee je het vergelijken moet.

Klopt,

volgende staat op de HardwareCentral website:

Citaat:
HardwareCentral schrijft:
There is often a confusion between baud rate and bits-per-second (bps). The baud rate is the rate at which a signal between two modems changes in one second. It is actually independent of the bps. Some modems send one bit of data per modulation, so 300 baud would be 300 bps. Other modems are set to send more data per modulation, meaning that the bps will be higher than the baud rate. Therefore, the baud rate is really rather meaningless in purchasing a modem. You should be interested in the bps, as this is the modem's actual speed.

Hiero dus:
http://www.hardwarecentral.com/hardw...utorials/56/1/

-Desecrator

Oud 07-05-2001, 23:30
Verwijderd
14k4 was 1,4kB/s als ik me niet vergis..

14400baud is dus 1,4kB/s
1200baud is dan 0,117kB/s

en da's niet veel..

heb nog fijn zitten tradewarren op een BBS wat een verbinding had van 1200baud.. toen was overigens 14k4 helemaal de blits hehe..
Met citaat reageren
Oud 08-05-2001, 09:35
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
WWJD? schreef:
Dus hoeveel bps heb je bij een 1200 Baud modem?
1200 bits/s ~= 0,146484375 Kbyte/s

(OLD SKOOL! )

Overigens staat 'baud' voor het aantal modulaties op de lijn. Hoe het precies zit met multiplexen en dat soort enge dingen zou ik even moeten nazoeken..
Oud 08-05-2001, 09:41
Unexplained
Unexplained is offline
Ok, even nagezocht:

Baud werd vroeger gebruikt om de snelheid van telegraaftransmissies te meten. De meneer die dat heeft uitgevonden heet Jean-Maurice-Emile Baudot (uit Frankrijk), vandaar de term 'baud'.

1 Baud komt overeen met 1 electrische faseverschuiving per seconde. Over het algemeen komt dat overeen met 1 bit per seconde. Via multiplexing en nog wat van die grapjes, is het mogelijk om meerdere bits per baud te versturen.

Bijvoorbeeld:
De V.90 standaard gebruikt multi-bit voltage pulsen. Daardoor kun je meerdere bits per baud versturen.
Reageren

Regels voor berichten