Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2001, 11:15
nosferato
nosferato is offline
Onlangs liep m'n pc om de 5 min vast. Dit kon dus maar 1 oorzaak hebben en dat is een slecht/niet werkende koeling.
Toen ik me kast open deed was het dus idd zo. De kabel van m'n harddisk zat tegen 1 van de 2 ventilatoren en die draaide dus niet meer.
Kheb de draad wat weggepropt, maar nu loopt mijn pc nog altijd geregeld vast. Vooral wanneer ik op internet ga.

Nu is mijn vraag: Kan het zijn dat mijn processor schade heeft opgelopen?

Als het dat niet kan zijn, weet er dan iemand wel wat het kan zijn en weet hij ook een oplossing??

thx
Oud 24-08-2001, 11:47
MAS187
MAS187 is offline
Wat loopt vast? De computer of Windows? Als het aan de koeling zou liggen, was je CPU namelijk al lang goed doorgebakken
Met citaat reageren
Oud 24-08-2001, 11:57
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Vooral wanneer ik op internet ga.
Dit laat mij vermoeden dat het aan iets anders ligt (software)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2001, 12:43
nosferato
nosferato is offline
Zou fdisk een goede oplossing zijn?
Oud 24-08-2001, 12:45
nosferato
nosferato is offline
Citaat:
MAS187 schreef:
Wat loopt vast? De computer of Windows? Als het aan de koeling zou liggen, was je CPU namelijk al lang goed doorgebakken
Ik kan niets meer doen. Als ik een venster afsluit dan blijft het staan en krijg ik het niet meer weg. Open ik een nieuw en sluit dit ook af dan blijft het ook staan op de achtergrond.

Het kan dus niet aan m'n processor liggen? Er heeft 1 van de twee koelingen wel blijven draaien!

thx
Oud 24-08-2001, 12:48
MAS187
MAS187 is offline
Citaat:
nosferato schreef:
Het kan dus niet aan m'n processor liggen? Er heeft 1 van de twee koelingen wel blijven draaien!
De cooler die direct op je processor (wat voor eigenlijk?) staat moet het in ieder geval doen! Maar als je processor schade oploopt, doet hij het volgens mij helemaal niet meer...

Met citaat reageren
Oud 24-08-2001, 14:09
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
als de processor beschadigd raakt dan kan ie het nog wel doen, maar zal waarschijnlijk veel te warm worden... wat dus instabiliteit veroorzaakt...

check de temp van je cpu in de bios
Met citaat reageren
Oud 25-08-2001, 18:55
nosferato
nosferato is offline
Current CPU temperature 46°C
Current System temperature 38°C
current CPU fan speed +/- 5200 RPM
Current chasis fan speed 0 RPM
Is dit normaal? Of is dit iets anders dan de koeling die op de voeding zit?

Mijn CPU is een AMD Athlon 600 Mhz.

Ik denk dat het probleem ligt bij mijn provider, maar ik ben het niet zeker!

Ik denk wel dat dit een goede temp is. Of niet?

thx
Oud 25-08-2001, 19:01
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
nosferato schreef:

thx
als je geen chassis van hebt is het normaal, zo niet is je chassis van kapot...
ik denk dat het gewoon een windows probleem is.......(of is dat te makkelijk)
Oud 25-08-2001, 19:10
Verwijderd
Het kan heel goed dat je CPU beschadigd raakt door (te) hoge temperaturen. Ik had zelf ooit een Celeron 366 die constant op 550 liep. Goeie koeling, standaard voltage en helemaal niks aan de hand. Maar nu, na drie jaar is het ding toch echt versleten. Dat merkte je inderdaad aan Internet Explorer die ontzettend vaak ongeldige bewerkingen uitvoerde, en ook bij het in/uitpakken van ZIPfiles kreeg je altijd CRC-errors...dus toen de snelheid verlaagd naar 5.5x83 (458) en toen deed-ie het weer perfect...maar na een tijdje ook dat niet meer, en nu loopt-ie weer op 366. Het kan dus wel, beschadigingen door hitte. Het hoeft niet zo te zijn dat-ie dat helemaal niks meer doet.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2001, 19:33
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het kan heel goed dat je CPU beschadigd raakt door (te) hoge temperaturen. Ik had zelf ooit een Celeron 366 die constant op 550 liep. Goeie koeling, standaard voltage en helemaal niks aan de hand. Maar nu, na drie jaar is het ding toch echt versleten. Dat merkte je inderdaad aan Internet Explorer die ontzettend vaak ongeldige bewerkingen uitvoerde, en ook bij het in/uitpakken van ZIPfiles kreeg je altijd CRC-errors...dus toen de snelheid verlaagd naar 5.5x83 (458) en toen deed-ie het weer perfect...maar na een tijdje ook dat niet meer, en nu loopt-ie weer op 366. Het kan dus wel, beschadigingen door hitte. Het hoeft niet zo te zijn dat-ie dat helemaal niks meer doet.

dan heb je nog geluk gehad dat je hem niet weg hebt hoeven gooien 9was wel geval met mijn amd 300)
Oud 25-08-2001, 23:39
Verwijderd
Citaat:
pietje63 schreef:
dan heb je nog geluk gehad dat je hem niet weg hebt hoeven gooien 9was wel geval met mijn amd 300)
AMD Kx-serie chips zijn ook wel zeer bagger te overklokken, mijn K6-2/350 haalde de 400 nog niet eens stabiel

Terwijl die Celly 366 stabiel op 2.0v de 616 (5.5x112) haalde...maar niet voor lang dus. De meeste mensen doen hun (overgeklokte) processor toch na een jaartje ofzo al weer weg, dus daarom valt het nooit op. Maar ze slijten er dus echt wel van, hoe goed je ze ook koelt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2001, 00:09
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
nosferato schreef:

thx
46 graden is een redelijk temperatuurtje. Niet optimaal, maar met luchtkoeling is veel koeler niet mogenlijk deze dagen
De mijne wordt in ieder geval nogal warmer (maarja, dat is dan een AMD 1,2 Ghz, stressed en met minder dan ideale koeling)

Dat de system fan 0 RPM geeft kan volgens mij drie oorzaken hebben:
1) Hij draait niet (of werkt niet goed).
2) Je hebt de fan niet via het moederbord, maar direct op de voeding aangesloten.
3) De fan ondersteunt geen RPM-telling. De mijne heeft dat ook bijvoorbeeld, met alleen een +12V en aarde-aansluiting, en geen voorziening voor speed tellen.

1 is natuurlijk een probleem, maar bij 2 en 3 is er niks aan de hand - de fan werkt gewoon, je kunt alleen niet zien hoe snel die is.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2001, 00:14
Verwijderd
Citaat:
Strange Dude schreef:
Dat de system fan 0 RPM geeft kan volgens mij drie oorzaken hebben:
1) Hij draait niet (of werkt niet goed).
2) Je hebt de fan niet via het moederbord, maar direct op de voeding aangesloten.
3) De fan ondersteunt geen RPM-telling. De mijne heeft dat ook bijvoorbeeld, met alleen een +12V en aarde-aansluiting, en geen voorziening voor speed tellen.
Je bent er nog 1 vergeten:

4) De system fan bestaat niet.

Met citaat reageren
Oud 26-08-2001, 18:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KoRnGuy schreef:
als de processor beschadigd raakt dan kan ie het nog wel doen, maar zal waarschijnlijk veel te warm worden...
Een CPU die kapot is zal NIET maar warmte veroorzaken! Een CPU is gewoon kapot, berekeningen gaan verkeerd, en daarom krijg je crashes. Warmte is een OORZAAK van kapotte CPUs, geen gevolg.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2001, 18:25
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Een CPU die kapot is zal NIET maar warmte veroorzaken! Een CPU is gewoon kapot, berekeningen gaan verkeerd, en daarom krijg je crashes. Warmte is een OORZAAK van kapotte CPUs, geen gevolg.

ja en jij leeft in?
als de core beschadigt is zal hij warmer worden, bij kleine beschadigingen leidt dit snel tot instabiliteit, bij grotere tot defect
Met citaat reageren
Oud 28-08-2001, 14:35
Unix Eater
Unix Eater is offline
Cool!
Dus als ik jou beschadig ben je niet gewoon kapot maar dan wordt je eerst warm.

Als de core beschadigd is dan kan hij niet meer werken omdat benodigde onderdelen voor het functioneren niet meer actief zijn. Als de processor zodanig kapot is dat deze het verkeerde voltage door gaat geven zal 'ie doorfikken. Maar dit komt niet tot absoluut zelden voor.

KornGuy doe normaal en zie gewoon je meerdere in Chimera. Ik zie wel meer bullshit antwoorden van je die nergens over gaan c.q nergens op slaan.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2001, 18:59
jochen
jochen is offline
de coolers hebben daar niks mee te maken en je processor ook niet want als je processor zou problemen hebben zou hij gewoon over verhit geraken en zou de boel gewoon kortsluiting geven en uitvallen maar ik denk eerder dat er in je opstart menu van windows ---> kun je zien door ctr-alt-del te drukken te veel programmas lopen die niet stabiel zijn of vast gelopen zijn en daardoor windows ook bevriest
Reageren

Regels voor berichten