Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben toch behoorlijk terecht gekomen, ondanks mijn gebrek aan prive-scholing. Wat mij betreft ontspoor (als je zou ontsporen dus) je sowieso wel, maakt geen reet uit op welke school je dat doet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoe het zij: het gaat hier niet om dom of niet dom, maar om discipline en geen discipline. Zoals reeds vele malen in soortgelijke topics is opgemerkt: een overgroot deel van Luzac-leerlingen, zijn leerlingen die het wel kunnen, maar niet doen - om verschillende redenen. Om commentaar voor te zijn: ja, daar zit ook een grote groep rijkeluiskinderen bij, die te lui zijn om hun eigen reet af te vegen. Maar zoals overal zijn er ook uitzonderingen op deze 'regel'. En waarom ontspoort die tweede groep 'uitzonderingen' - en ik strek een ledemaat hier - omdat het een hulpbehoevende groep is, wat discipline betreft, en zij noch die discipline, noch de aandacht krijgen vanwege vaak veel te grote scholen, een veeleisend schoolsysteem voor leraren, te kort aan middelen (op alle vlakken) om dit soort leerlingen op te vangen, te kort schieten van de ouders op disciplinair vlak, en ga zo maar door. Wat biedt het Luzac? Een gedisciplineerde omgeving en intensief contact met de ouders, die het zich kunnen/willen veroorloven. Niks mis mee, zou ik zeggen. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laat ik ten eerste vooropstellen dat het slagingspercentage op een gewone middelbare school in de VWO-examenklassen ook landelijk gemiddeld boven de negentig procent ligt. Je kunt dus moeilijk spreken van een 'vele malen hoger' slagingspercentage op het Luzac, aangezien die verschillen zich maar binnen een zeer kleine bandbreedte bewegen. Verder, zoals ik al zei, verschillen de lesprogramma's inhoudelijk niet van elkaar. De reden dat je op het Luzac zoveel meer uren per week hebt (en ook dat het slagingspercentage hoger ligt) is gewoon dat de begeleiding daar veel intensiever is. Jij weet zelf ook hoe rottig het is als je op zaterdag terug moet komen. Jij omschrijft dat nogal ongelukkig met de zin dat gewone middelbare scholen 'weinig te bieden' hebben. Dat is misschien wel zo, als je als criterium neemt het aantal uren dat een docent (bijna) individueel aan een leerling besteedt. Natuurlijk is een grote scholengemeenschap vrij anoniem en is er weinig persoonlijk contact tussen docent en leerling. Echter het grootste gedeelte van de kinderen kan daar ook gewoon goed mee overweg. Die hebben geen problemen met anonimiteit, met vrijheid en met 'leerfabrieken'. Het zijn juist de zwakke broeders, de kinderen die anders kopje onder gaan, die het op het Luzac toch goed kunnen halen. Als je door ziekte oid. een jaar hebt verloren en je wilt toch snel klaar zijn, dan kun je inderdaad best een 2-in-1 jaar doen bij het Luzac. Maar we hebben natuurlijk ook nog de categorie 'losers' - de rijkeluiskindjes, de mensen die coke gebruiken op de toiletten, de figuren die op hun twintigste nog een middelbare-schooldiploma moeten halen omdat ze nooit iets hebben uitgevreten en alleen maar op pappies zak leefden. Ik heb ze vaak genoeg gezien (heb zelf wat vrienden die Luzac hebben gedaan), de knulletjes van 19 die nog voor het mavo-diploma gaan maar wel met de SL 500 van pappie aan komen rijden. Op dat soort tuig kots ik dus. Trouwens, ope kwaliteit van het onderwijs op het Luzac valt blijkbaar ook nog wel wat af te dingen - 'de helft ontspoord' en 'je bedoeld' zijn toch gewoon ongelooflijk domme fouten. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik heb gewoon niet zo'n goede ervaring met een ''normale'' school.
||
Citaat:
Alsof 97% zo slecht is ![]()
||
Citaat:
ga naar een belgische school ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik heb er nog nooit last van gehad in iedergeval. En iedereen gaat sociaal en ''close'' met elkaar om.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De wereld zou een mooiere plaats zijn als dat soort triviale onzin werd vervangen door fatsoenlijk onderwijs over Nederlandse spelling en grammatica en natuur- en wiskunde. |
![]() |
||
Citaat:
Types die persé een straf nodig hebben (anders moet je heel de week nakomen) zijn volgens mij types die het op de uni straks ook niet redden. Lukt het je op de uni wel, dan vraag ik me af wat je te zoeken had op een priveschool. Ik vind het een bijzonder belangrijke vaardigheid om jezelf aan te kunnen zetten om te gaan werken en om jezelf te kunnen redden zonder de constante hulp van een leraar. Je komt later echt in zoveel situaties terecht waarin je je eigen boontjes moet doppen en je niet alsmaar de hulp van een ander in kan schakelen. Ook zijn er zat situaties waarin je eigenlijk weinig zin hebt om iets te doen, maar het nou eenmaal wel moet als je verder wil komen. Je moet leren om te werken voor een bepaald doel. Niet om te werken om straf te ontkomen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Na 5 VWO ben ik van school afgegaan (ik moest overigens ook) en ben toen twee jaar gaan werken. Na die twee jaar is mij bitter duidelijk geworden, dat je in het leven diploma's nodig hebt, als je iets wilt bereiken. Op basis daarvan heb ik met mijn ouders een deal gesloten, dat ik naar het Luzac zou gaan. Het geld hebben zij voorgeschoten en zou ik hebben moeten terugbetalen indien ik na een jaar geen diploma zou hebben geproduceerd. Gelukkig is me dat ruimschoots gelukt. Nu, voordat je hier opmerkt dat ik in tegenstelling tot al die andere rijkeluiskindertjes gemotiveerd op het Luzac heb gezeten en dus mijn verdienste geheel aan mijzelf zijn te danken en niet aan het Luzac, think again: op de eerste dag van het Luzac had ik alleen motivatie en geen discipline. En motivatie had ik daarvoor wel vaker aan het begin van een schooljaar...en zonder succes. Wat het Luzac mij heeft laten zien, is dat als ik mijn schouders er onder zet, mijn taken goed plan, dan kan ik op eigen kracht zeer goede cijfers halen. Dat is de verdienste van het Luzac: dat element toevoegen, namelijk discipline, waardoor ik erachter ben gekomen, dat ik het inderdaad kan (zoals mijn voorgaande scholen me alleen vertelden) en dat het enige wat ik daarvoor nodig heb een beetje discipline is. Na dat jaar op het Luzac ben ik rechtstreeks doorgestoomd naar de universiteit, waar ik in het eerste jaar veel moeite heb gehad om mezelf die discipline bij te brengen. De eerste 21 punten heb ik met moeite gehaald met in mijn achterhoofd mijn eigen motivatie en het verse bewijs dat ik alleen een beetje discipline moet hebben. Dat laatste is van doorslaggevend belang geweest: als ik niet had geweten, dat ik alleen die discipline nodig heb, dan had ik - net als vele andere propedeusestudenten van vele verschillende achtergronden - dat eerste jaar nooit gehaald en nu nog steeds met een magere VWO-opleiding gezeten. Kortom: het Luzac heeft mij in een gedisciplineerde omgeving laten zien, dat ik het kan, dat ik de middelen in mij heb om zeer goede resultaten te behalen en dat ik daarvoor wel mijzelf ook discipline moet kunnen opleggen. En ja, op het Luzac zitten ook veel andere leerlingen, die hier nooit achter komen. En ja, ik kom ook veel voormalige Luzaccers tegen, die nooit verder zijn gekomen dan hun middelbare schooldiploma, maar ik kom ook Luzaccers tegen (jawel, ook rijkeluiskinderen), die het uiteindelijk erg goed doen/hebben gedaan. Tot slot denk ik dat mensen het stigma moeten loslaten en de hand in eigen boezem moeten steken. Besef dat het op het Luzac net zo is als bij andere scholen. Je hebt er verstandige mensen en kneusjes, rijke en minder rijke leerlingen, jonge ouderen en oude jongeren, gemotiveerden en ongemotiveerden - van alles wat. En misschien op het Luzac wat meer ongedisciplineerden. Boeiend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat terzijde, is het voor mij een openbaring geweest om te zien dat er mensen zijn, die zo bevoorrecht zijn, dat ze nergens iets voor hoeven te doen. Ik kom zelf uit een middenklasse en heb altijd zelf moeten werken voor mijn geld. Mijn ouders hebben mij dat wel meegegeven en mijn ervaring op het Luzac heeft mij mijn situatie alleen maar meer weten te laten waarderen. Moraal: als je je kind wil laten zien dat zulke mensen strondvervelend zijn, dan is het misschien juist wel een goed idee om ze de hitte van het vuur te laten voelen. Het heeft bij gewerkt...en ik weet zeker dat jouw middenklassekinderen dat door jouw goede opvoeding net zo zullen ervaren als ik dat heb gedaan. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Onder mijn vrienden zijn redelijk wat mensen die Luzac hebben gedaan, sommige doordat ze gewoon ziek werden en per se op tijd wilden beginnen met studeren (dat waren ook de kinderen waarvan de ouders hiervoor echt hun spaarrekening moesten plunderen), anderen omdat ze gewoon te lui/te dom waren om op een normale school het VWO af te maken. Ik heb mensen gewoon zien veranderen, van relaxte mensen naar wollen trui-dragende ballen, zelfs mensen die ineens op het Luzac bewust met een 'Gooise R' gingen praten. Dat vind ik dus gewoon erg. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
BTW: hoe's't' met je scriptie? Laatst gewijzigd op 11-10-2004 om 10:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zijn een heleboel mensen die zich niet interesseren voor natuur of wiskunde, dus waarom zou je ze dat aanleren? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Een jaar naar het buitenland HomerJ | 72 | 18-09-2005 19:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
marokkaanse jongeren tegenover joden THC1 | 122 | 13-11-2004 13:03 | |