Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2004, 09:27
Billy_bob
Billy_bob is offline
Wie van jullie zit nog meer op een prive school, en zo ja op welke en wat vind je ervan?
Ik zit op het Luzac College

Groetjes,
Oud 10-10-2004, 09:58
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
mijn zusje heeft op het blankenstijn gezeten en ik vind het wel praktisch maar dan ook alleen als het echt noodzakelijk is, anders vind ik het erg overdreven.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 10:14
Verwijderd
Gelukkig leven wij in een land waar je niet naar een privéschool hoeft.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 10:53
Billy_bob
Billy_bob is offline
Helaas wonen wij wel in een land waar de meeste scholen zo groot zijn, dat de helft ontspoord. En zijn de leraren zo dom, dat je net zo goed thuis kan blijven.
Oud 10-10-2004, 11:07
prrr ta li loe
Citaat:
Billy_bob schreef op 10-10-2004 @ 11:53 :
Helaas wonen wij wel in een land waar de meeste scholen zo groot zijn, dat de helft ontspoord. En zijn de leraren zo dom, dat je net zo goed thuis kan blijven.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:09
Qamra
Qamra is offline
Citaat:

Ik ben toch behoorlijk terecht gekomen, ondanks mijn gebrek aan prive-scholing. Wat mij betreft ontspoor (als je zou ontsporen dus) je sowieso wel, maakt geen reet uit op welke school je dat doet.
Oud 10-10-2004, 11:11
Billy_bob
Billy_bob is offline
Dat denk ik ervan, slagings percentage op prive scholen ligt vele mate hoger dan op een ''normale'' school dat zegt toch wel wat. Ik zeg toch ook niet dat je niet terecht komt ofzo....! Denk alleen dat gewone scholen te weinig te bieden hebben.
Vind ik persoonlijk dan...
Oud 10-10-2004, 11:12
prrr ta li loe
misschien dat je zelfs wel mede ontspoort doordat je op een prive-school zit. afsluiten van de werkelijkheid, alleen maar omgaan met een sociale klasse.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:15
Billy_bob
Billy_bob is offline
Ik heb toch niet altijd op een prive school gezeten. Dus ik weet wel waar ik het over heb. Op mijn vorige school kon je doen en laten wat je wil zoals op de meeste scholen. Op een prive school niet, leer je ook nog eens wat.
Oud 10-10-2004, 11:16
prrr ta li loe
Citaat:
Billy_bob schreef op 10-10-2004 @ 12:11 :
Dat denk ik ervan, slagings percentage op prive scholen ligt vele mate hoger dan op een ''normale'' school dat zegt toch wel wat. Ik zeg toch ook niet dat je niet terecht komt ofzo....! Denk alleen dat gewone scholen te weinig te bieden hebben.
het is alleen vrij onmogelijk om voor elk kind wat je hebt en die je die garantie wil geven, een ton uit te trekken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:18
Billy_bob
Billy_bob is offline
Zeg ik dan dat alle kinderen naar prive scholen moeten??? En een TON is ook wel wat overdreven.
Tenzij je in het geheel bedoeld.
Maar denk je niet dat prive scholen een goede oplossing zijn?
Oud 10-10-2004, 11:20
prrr ta li loe
Citaat:
Billy_bob schreef op 10-10-2004 @ 12:18 :
Zeg ik dan dat alle kinderen naar prive scholen moeten??? En een TON is ook wel wat overdreven.
Tenzij je in het geheel bedoeld.
Maar denk je niet dat prive scholen een goede oplossing zijn?
ik zeg, gezien de prijs, dat dat een onmogelijke oplossing is, die maar ingezet kan worden door een klein percentage van de bevolking; dat vind ik dus geen oplossing.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
Billy_bob schreef op 10-10-2004 @ 12:15 :
Ik heb toch niet altijd op een prive school gezeten. Dus ik weet wel waar ik het over heb. Op mijn vorige school kon je doen en laten wat je wil zoals op de meeste scholen. Op een prive school niet, leer je ook nog eens wat.
Kortom, ze houden je nu nog even op de rails. Maar wat gebeurt er zodra jij van school af bent? Jij bent dan gewend om aan het handje te worden gehouden en komt ergens terecht waar je alsnog je eigen boontjes moet doppen. Hoe ga je het dan doen?
Oud 10-10-2004, 11:32
El Kim
El Kim is offline
Was het Luzac niet alleen voor kindjes die te dom of te ontspoord waren om op een normale middelbare school hun diploma te halen?
Oud 10-10-2004, 11:35
prrr ta li loe
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-10-2004 @ 12:32 :
Was het Luzac niet alleen voor kindjes die te dom of te ontspoord waren om op een normale middelbare school hun diploma te halen?
zoiets dergelijks, ja
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 12:04
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Dat denk ik ervan, slagings percentage op prive scholen ligt vele mate hoger dan op een ''normale'' school dat zegt toch wel wat.
Nog hoger dan de 97% bij 'ons'?
Oud 10-10-2004, 12:05
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-10-2004 @ 12:32 :
Als ik zijn avatar en sig lees, dan kan ik dat best wel geloven jah.
Oud 10-10-2004, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Aha, dat verklaart waarom jij op je 19e nog op de middelbare school zit, terwijl ik inmiddels dezelfde leeftijd heb (en nota bene pas 19 geworden ben) en in het tweede jaar van een universitaire technische studie zit.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-10-2004 @ 13:08 :
Aha, dat verklaart waarom jij op je 19e nog op de middelbare school zit, terwijl ik inmiddels dezelfde leeftijd heb (en nota bene pas 19 geworden ben) en in het tweede jaar van een universitaire technische studie zit.
Niet dat Billy-Bob gelijk heeft, maar toch wil ik opmerken dat leeftijd en intelligentie niet op een dergelijke wijze met elkaar verbonden zijn. Gelukkig ken ik je beter en weet ik dat je graag stookt. .

Hoe het zij: het gaat hier niet om dom of niet dom, maar om discipline en geen discipline. Zoals reeds vele malen in soortgelijke topics is opgemerkt: een overgroot deel van Luzac-leerlingen, zijn leerlingen die het wel kunnen, maar niet doen - om verschillende redenen. Om commentaar voor te zijn: ja, daar zit ook een grote groep rijkeluiskinderen bij, die te lui zijn om hun eigen reet af te vegen. Maar zoals overal zijn er ook uitzonderingen op deze 'regel'.

En waarom ontspoort die tweede groep 'uitzonderingen' - en ik strek een ledemaat hier - omdat het een hulpbehoevende groep is, wat discipline betreft, en zij noch die discipline, noch de aandacht krijgen vanwege vaak veel te grote scholen, een veeleisend schoolsysteem voor leraren, te kort aan middelen (op alle vlakken) om dit soort leerlingen op te vangen, te kort schieten van de ouders op disciplinair vlak, en ga zo maar door.
Wat biedt het Luzac? Een gedisciplineerde omgeving en intensief contact met de ouders, die het zich kunnen/willen veroorloven. Niks mis mee, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 14:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
alluman schreef op 10-10-2004 @ 15:29 :
En waarom ontspoort die tweede groep 'uitzonderingen' - en ik strek een ledemaat hier - omdat het een hulpbehoevende groep is, wat discipline betreft, en zij noch die discipline, noch de aandacht krijgen vanwege vaak veel te grote scholen, een veeleisend schoolsysteem voor leraren, te kort aan middelen (op alle vlakken) om dit soort leerlingen op te vangen, te kort schieten van de ouders op disciplinair vlak, en ga zo maar door.
Wat biedt het Luzac? Een gedisciplineerde omgeving en intensief contact met de ouders, die het zich kunnen/willen veroorloven. Niks mis mee, zou ik zeggen.
Maar ja, dan ga je ineens naar een volgende opleiding en blijk je alsnog zelfstandig te moeten kunnen werken. Het handje wordt los gelaten en daar ga je dan het diepe in. Heel leuk dat ze je zo het vwo (neem ik aan gezien zijn leeftijd) door hebben geholpen, maar hoe wil je in godsnaam een universiteit doorlopen als je nooit jezelf hebt moeten disciplineren?
Oud 10-10-2004, 15:14
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-10-2004 @ 13:08 :
Dingen lopen niet altijd zoals je wilt, en aangezien jij daar de ballen verstand van hebt, kan jij daar absoluut niet over oordelen.
Oud 10-10-2004, 15:17
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Qamra schreef op 10-10-2004 @ 13:04 :
Nog hoger dan de 97% bij 'ons'?
vorig jaar 99%, JA dus
Oud 10-10-2004, 15:19
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Apomes schreef op 10-10-2004 @ 13:05 :
Als ik zijn avatar en sig lees, dan kan ik dat best wel geloven jah.
Ja dat jij nou zoveel aandacht besteedt aan je avater, en ik deze al heb vanaf me 16de heb..dat jij alleen al zo reageerd zegt mij al genoeg. kleuter
Oud 10-10-2004, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Even een nuance aanbrengen voor de discussie helemaal verzandt. Het Luzac biedt natuurlijk precies dezelfde stof aan als elke andere middelbare school. Een VWO- of HAVO-diploma behaald op het Luzac is gelijkwaardig aan een diploma behaald op een gewone middelbare school.

Laat ik ten eerste vooropstellen dat het slagingspercentage op een gewone middelbare school in de VWO-examenklassen ook landelijk gemiddeld boven de negentig procent ligt. Je kunt dus moeilijk spreken van een 'vele malen hoger' slagingspercentage op het Luzac, aangezien die verschillen zich maar binnen een zeer kleine bandbreedte bewegen.

Verder, zoals ik al zei, verschillen de lesprogramma's inhoudelijk niet van elkaar. De reden dat je op het Luzac zoveel meer uren per week hebt (en ook dat het slagingspercentage hoger ligt) is gewoon dat de begeleiding daar veel intensiever is. Jij weet zelf ook hoe rottig het is als je op zaterdag terug moet komen.

Jij omschrijft dat nogal ongelukkig met de zin dat gewone middelbare scholen 'weinig te bieden' hebben. Dat is misschien wel zo, als je als criterium neemt het aantal uren dat een docent (bijna) individueel aan een leerling besteedt. Natuurlijk is een grote scholengemeenschap vrij anoniem en is er weinig persoonlijk contact tussen docent en leerling.

Echter het grootste gedeelte van de kinderen kan daar ook gewoon goed mee overweg. Die hebben geen problemen met anonimiteit, met vrijheid en met 'leerfabrieken'. Het zijn juist de zwakke broeders, de kinderen die anders kopje onder gaan, die het op het Luzac toch goed kunnen halen. Als je door ziekte oid. een jaar hebt verloren en je wilt toch snel klaar zijn, dan kun je inderdaad best een 2-in-1 jaar doen bij het Luzac.

Maar we hebben natuurlijk ook nog de categorie 'losers' - de rijkeluiskindjes, de mensen die coke gebruiken op de toiletten, de figuren die op hun twintigste nog een middelbare-schooldiploma moeten halen omdat ze nooit iets hebben uitgevreten en alleen maar op pappies zak leefden. Ik heb ze vaak genoeg gezien (heb zelf wat vrienden die Luzac hebben gedaan), de knulletjes van 19 die nog voor het mavo-diploma gaan maar wel met de SL 500 van pappie aan komen rijden. Op dat soort tuig kots ik dus.

Trouwens, ope kwaliteit van het onderwijs op het Luzac valt blijkbaar ook nog wel wat af te dingen - 'de helft ontspoord' en 'je bedoeld' zijn toch gewoon ongelooflijk domme fouten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2004, 15:25
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-10-2004 @ 15:47 :
Maar ja, dan ga je ineens naar een volgende opleiding en blijk je alsnog zelfstandig te moeten kunnen werken. Het handje wordt los gelaten en daar ga je dan het diepe in. Heel leuk dat ze je zo het vwo (neem ik aan gezien zijn leeftijd) door hebben geholpen, maar hoe wil je in godsnaam een universiteit doorlopen als je nooit jezelf hebt moeten disciplineren?
Ik ben gediciplineerd, en zeer gemotiveerd. Heb alleen veel aan me hoofd gehad. Heb toen voor deze school gekozen, om 2 jaar in 1 jaar te doen. En dat werkt prima. heeft niks te maken met domheid, luiheid wat dan ook. En van die school word je wel gediciplineerd, anders kan je elke dag lekker terug komen, en dat word je behoorlijk beu.
Oud 10-10-2004, 15:34
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-10-2004 @ 16:23 :
Even een nuance aanbrengen voor de discussie helemaal verzandt. Het Luzac biedt natuurlijk precies dezelfde stof aan als elke andere middelbare school. Een VWO- of HAVO-diploma behaald op het Luzac is gelijkwaardig aan een diploma behaald op een gewone middelbare school.

Laat ik ten eerste vooropstellen dat het slagingspercentage op een gewone middelbare school in de VWO-examenklassen ook landelijk gemiddeld boven de negentig procent ligt. Je kunt dus moeilijk spreken van een 'vele malen hoger' slagingspercentage op het Luzac, aangezien die verschillen zich maar binnen een zeer kleine bandbreedte bewegen.

Verder, zoals ik al zei, verschillen de lesprogramma's inhoudelijk niet van elkaar. De reden dat je op het Luzac zoveel meer uren per week hebt (en ook dat het slagingspercentage hoger ligt) is gewoon dat de begeleiding daar veel intensiever is. Jij weet zelf ook hoe rottig het is als je op zaterdag terug moet komen.

Jij omschrijft dat nogal ongelukkig met de zin dat gewone middelbare scholen 'weinig te bieden' hebben. Dat is misschien wel zo, als je als criterium neemt het aantal uren dat een docent (bijna) individueel aan een leerling besteedt. Natuurlijk is een grote scholengemeenschap vrij anoniem en is er weinig persoonlijk contact tussen docent en leerling.

Echter het grootste gedeelte van de kinderen kan daar ook gewoon goed mee overweg. Die hebben geen problemen met anonimiteit, met vrijheid en met 'leerfabrieken'. Het zijn juist de zwakke broeders, de kinderen die anders kopje onder gaan, die het op het Luzac toch goed kunnen halen. Als je door ziekte oid. een jaar hebt verloren en je wilt toch snel klaar zijn, dan kun je inderdaad best een 2-in-1 jaar doen bij het Luzac.

Maar we hebben natuurlijk ook nog de categorie 'losers' - de rijkeluiskindjes, de mensen die coke gebruiken op de toiletten, de figuren die op hun twintigste nog een middelbare-schooldiploma moeten halen omdat ze nooit iets hebben uitgevreten en alleen maar op pappies zak leefden. Ik heb ze vaak genoeg gezien (heb zelf wat vrienden die Luzac hebben gedaan), de knulletjes van 19 die nog voor het mavo-diploma gaan maar wel met de SL 500 van pappie aan komen rijden. Op dat soort tuig kots ik dus.

Trouwens, ope kwaliteit van het onderwijs op het Luzac valt blijkbaar ook nog wel wat af te dingen - 'de helft ontspoord' en 'je bedoeld' zijn toch gewoon ongelooflijk domme fouten.
Ik kan er ook absoluut niet tegen als mensen die niks hebben uitgevreten in super dure auto's rijden en alles maar krijgen. Zo ben ik absoluut niet. Wil graag hard werken om mogelijkheden te vergroten. Ik rij nog liever in een oude auto dan dat ik een super de luxe auto van me vader zou krijgen. Zonder er wat voor gedaan te hebben. maar goed, een echte discussie over deze scholen heeft niet echt veel zin merk ik. Het ging er meer om wie het nu doen of gaan doen of hebben gedaan.
Oud 10-10-2004, 15:36
Verwijderd
Als je alleen op zoek bent naar mensen die ook op privéscholen hebben gezeten of zitten dan is het over het algemeen de bedoeling dat je een topic opent op Contact Gezocht, maarja. Een discussie over privéscholen hebben we hier wel vaker gehad en die liep - helaas - vrij vaak uit de hand. Mensen spreken toch vooral vanuit vooroordelen zonder zelf te hebben gezien hoe dat in zijn werk gaat.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 15:39
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-10-2004 @ 16:36 :
Als je alleen op zoek bent naar mensen die ook op privéscholen hebben gezeten of zitten dan is het over het algemeen de bedoeling dat je een topic opent op Contact Gezocht, maarja. Een discussie over privéscholen hebben we hier wel vaker gehad en die liep - helaas - vrij vaak uit de hand. Mensen spreken toch vooral vanuit vooroordelen zonder zelf te hebben gezien hoe dat in zijn werk gaat.
Nou ja wou ook gewoon weten hoe andere erover denken die op dit soort scholen hebben gezeten. Dus vind het geplaatst hier.
Ik heb gewoon niet zo'n goede ervaring met een ''normale'' school.
Oud 10-10-2004, 16:53
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Billy_bob schreef op 10-10-2004 @ 16:17 :
vorig jaar 99%, JA dus
Nou boehoe, ik durf te wedden dat er bij jullie meer mensen gezakt zijn dan bij ons.

Alsof 97% zo slecht is
Oud 10-10-2004, 16:56
Billy_bob
Billy_bob is offline
Nee dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik wil echt niet zeggen dat prive scholen altijd beter zijn...! Het slagingspercentage is gewoon zo ontzettend hoog omdat je veel meer kans krijgt om te slagen. En veel intensiever bezig bent. Man al was 90 % best toch als je maar tot die 90% behoort
Oud 10-10-2004, 17:17
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar op een "gewone" school heb je toch meer kans op ook nog een sociaal leven met alle klassen van de samenleving?
Oud 10-10-2004, 17:25
woezel
woezel is offline
Citaat:

ga naar een belgische school
Oud 10-10-2004, 17:40
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 10-10-2004 @ 18:17 :
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar op een "gewone" school heb je toch meer kans op ook nog een sociaal leven met alle klassen van de samenleving?
Denk dat je daar zeker gelijk in hebt, maar je trekt zo ie zo meestal naar je eigen klassen lijkt mij. En daarbij komt dat er van alles eigenlijk wel op een prive school voorkomt. Misschien alleen in hele kleine mate.
Ik heb er nog nooit last van gehad in iedergeval. En iedereen gaat sociaal en ''close'' met elkaar om.
Oud 10-10-2004, 17:59
miro
miro is offline
Een particuliere school bedoel je denk ik?

Ik heb 3 jaar op Schoevers gezeten.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 10-10-2004 @ 15:47 :
Ik heb op het Luzac gezeten. En ik heb mijn universitaire studie in 5 jaar afgerond met zeer goede cijfers. Het eerste jaar was idd even wennen; daarna was het geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 23:01
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Maar op het luzak heb je waarschijnelijk ook geen schooltoneel, omdat ze domweg te klein zijn. Zou ik wel missen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 23:05
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 11-10-2004 @ 00:01 :
Maar op het luzak heb je waarschijnelijk ook geen schooltoneel, omdat ze domweg te klein zijn. Zou ik wel missen.

De wereld zou een mooiere plaats zijn als dat soort triviale onzin werd vervangen door fatsoenlijk onderwijs over Nederlandse spelling en grammatica en natuur- en wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 23:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
alluman schreef op 10-10-2004 @ 21:08 :
Ik heb op het Luzac gezeten. En ik heb mijn universitaire studie in 5 jaar afgerond met zeer goede cijfers. Het eerste jaar was idd even wennen; daarna was het geen probleem.
Dan kan je imho ook het vwo op een gewone school doen.
Types die persé een straf nodig hebben (anders moet je heel de week nakomen) zijn volgens mij types die het op de uni straks ook niet redden. Lukt het je op de uni wel, dan vraag ik me af wat je te zoeken had op een priveschool.
Ik vind het een bijzonder belangrijke vaardigheid om jezelf aan te kunnen zetten om te gaan werken en om jezelf te kunnen redden zonder de constante hulp van een leraar. Je komt later echt in zoveel situaties terecht waarin je je eigen boontjes moet doppen en je niet alsmaar de hulp van een ander in kan schakelen. Ook zijn er zat situaties waarin je eigenlijk weinig zin hebt om iets te doen, maar het nou eenmaal wel moet als je verder wil komen. Je moet leren om te werken voor een bepaald doel. Niet om te werken om straf te ontkomen.
Oud 10-10-2004, 23:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 11-10-2004 @ 00:01 :
Dat hadden wij, een school met zo'n 1800 leerlingen, ook niet. Dat heeft volgens mij niks met wel of niet prive te maken.
Oud 10-10-2004, 23:15
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-10-2004 @ 00:05 :

De wereld zou een mooiere plaats zijn als dat soort triviale onzin werd vervangen door fatsoenlijk onderwijs over Nederlandse spelling en grammatica en natuur- en wiskunde.
Ach man, alsof jij geen films kijkt of series volgt. Een wereld zonder kunst is een wereld zonder vermaak. De middelbare school is toch sowieso een plek waar je leert werken, want de kennis die je er opdoet is minimaal met wat je leert op de universiteit. Dus of je nou samen aan een toneelstuk werkt of wiskundige bewijzen verkent, maakt toch geen bal uit, gaat om de ervaring.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 23:27
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 11-10-2004 @ 00:15 :
Ach man, alsof jij geen films kijkt of series volgt. Een wereld zonder kunst is een wereld zonder vermaak. De middelbare school is toch sowieso een plek waar je leert werken, want de kennis die je er opdoet is minimaal met wat je leert op de universiteit. Dus of je nou samen aan een toneelstuk werkt of wiskundige bewijzen verkent, maakt toch geen bal uit, gaat om de ervaring.
Dat is misschien wel zo, maar toch zou ik het mooi vinden als mensen die middelbaar onderwijs genoten hebben tamelijk goed zouden zijn in grammatica en spelling, zeker als het middelbaar onderwijs VWO betreft. Hier is echter zelden sprake van.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 23:37
Verwijderd
Het kwalijke van het Luzac vind ik vooral dat je er in aanraking komt met een bepaald soort mensen, een soort dat nooit gewend is ergens moeite voor te doen omdat ze toch wel de zekerheid hadden van een rijke pappie en die zichzelf ongelooflijk goed en bevoorrecht voelen.

Ik zou later niet willen dat mijn kinderen met dat soort omhooggevallen snotapen in aanraking komen. Als blijkt dat ze geen VWO kunnen doen, dan doen ze maar lekker HAVO, maar naar het Luzac gaan ze niet.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 11-10-2004 @ 00:09 :
Dan kan je imho ook het vwo op een gewone school doen.
Types die persé een straf nodig hebben (anders moet je heel de week nakomen) zijn volgens mij types die het op de uni straks ook niet redden. Lukt het je op de uni wel, dan vraag ik me af wat je te zoeken had op een priveschool.[...]
Ik heb dus mijn VWO niet gewoon op het VWO kunnen doen. Enerzijds heeft dat aan mijn eigen puberale recalcitrantie gelegen, anderzijds aan het gebrek aan disciplinering vanuit school en huis - ik ben te vrij opgevoed en op school werd steeds de mantra "Je kunt het wel, maar je doet het niet" herhaald. Geen stimulerende omgeving dus.

Na 5 VWO ben ik van school afgegaan (ik moest overigens ook) en ben toen twee jaar gaan werken. Na die twee jaar is mij bitter duidelijk geworden, dat je in het leven diploma's nodig hebt, als je iets wilt bereiken. Op basis daarvan heb ik met mijn ouders een deal gesloten, dat ik naar het Luzac zou gaan. Het geld hebben zij voorgeschoten en zou ik hebben moeten terugbetalen indien ik na een jaar geen diploma zou hebben geproduceerd. Gelukkig is me dat ruimschoots gelukt.

Nu, voordat je hier opmerkt dat ik in tegenstelling tot al die andere rijkeluiskindertjes gemotiveerd op het Luzac heb gezeten en dus mijn verdienste geheel aan mijzelf zijn te danken en niet aan het Luzac, think again: op de eerste dag van het Luzac had ik alleen motivatie en geen discipline. En motivatie had ik daarvoor wel vaker aan het begin van een schooljaar...en zonder succes.

Wat het Luzac mij heeft laten zien, is dat als ik mijn schouders er onder zet, mijn taken goed plan, dan kan ik op eigen kracht zeer goede cijfers halen. Dat is de verdienste van het Luzac: dat element toevoegen, namelijk discipline, waardoor ik erachter ben gekomen, dat ik het inderdaad kan (zoals mijn voorgaande scholen me alleen vertelden) en dat het enige wat ik daarvoor nodig heb een beetje discipline is.

Na dat jaar op het Luzac ben ik rechtstreeks doorgestoomd naar de universiteit, waar ik in het eerste jaar veel moeite heb gehad om mezelf die discipline bij te brengen. De eerste 21 punten heb ik met moeite gehaald met in mijn achterhoofd mijn eigen motivatie en het verse bewijs dat ik alleen een beetje discipline moet hebben. Dat laatste is van doorslaggevend belang geweest: als ik niet had geweten, dat ik alleen die discipline nodig heb, dan had ik - net als vele andere propedeusestudenten van vele verschillende achtergronden - dat eerste jaar nooit gehaald en nu nog steeds met een magere VWO-opleiding gezeten.

Kortom: het Luzac heeft mij in een gedisciplineerde omgeving laten zien, dat ik het kan, dat ik de middelen in mij heb om zeer goede resultaten te behalen en dat ik daarvoor wel mijzelf ook discipline moet kunnen opleggen.

En ja, op het Luzac zitten ook veel andere leerlingen, die hier nooit achter komen. En ja, ik kom ook veel voormalige Luzaccers tegen, die nooit verder zijn gekomen dan hun middelbare schooldiploma, maar ik kom ook Luzaccers tegen (jawel, ook rijkeluiskinderen), die het uiteindelijk erg goed doen/hebben gedaan.

Tot slot denk ik dat mensen het stigma moeten loslaten en de hand in eigen boezem moeten steken. Besef dat het op het Luzac net zo is als bij andere scholen. Je hebt er verstandige mensen en kneusjes, rijke en minder rijke leerlingen, jonge ouderen en oude jongeren, gemotiveerden en ongemotiveerden - van alles wat. En misschien op het Luzac wat meer ongedisciplineerden. Boeiend.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 09:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-10-2004 @ 00:37 :
Het kwalijke van het Luzac vind ik vooral dat je er in aanraking komt met een bepaald soort mensen, een soort dat nooit gewend is ergens moeite voor te doen omdat ze toch wel de zekerheid hadden van een rijke pappie en die zichzelf ongelooflijk goed en bevoorrecht voelen.[...]
Ik vraag me altijd of of je er zelf niet gezeten hebt, vanwege je uitgesproken mening.

Dat terzijde, is het voor mij een openbaring geweest om te zien dat er mensen zijn, die zo bevoorrecht zijn, dat ze nergens iets voor hoeven te doen. Ik kom zelf uit een middenklasse en heb altijd zelf moeten werken voor mijn geld. Mijn ouders hebben mij dat wel meegegeven en mijn ervaring op het Luzac heeft mij mijn situatie alleen maar meer weten te laten waarderen. Moraal: als je je kind wil laten zien dat zulke mensen strondvervelend zijn, dan is het misschien juist wel een goed idee om ze de hitte van het vuur te laten voelen. Het heeft bij gewerkt...en ik weet zeker dat jouw middenklassekinderen dat door jouw goede opvoeding net zo zullen ervaren als ik dat heb gedaan. .
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 09:42
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 11-10-2004 @ 10:26 :
Ik vraag me altijd of of je er zelf niet gezeten hebt, vanwege je uitgesproken mening.
Mijn uitgesproken mening is niet rechts

Citaat:
Dat terzijde, is het voor mij een openbaring geweest om te zien dat er mensen zijn, die zo bevoorrecht zijn, dat ze nergens iets voor hoeven te doen. Ik kom zelf uit een middenklasse en heb altijd zelf moeten werken voor mijn geld. Mijn ouders hebben mij dat wel meegegeven en mijn ervaring op het Luzac heeft mij mijn situatie alleen maar meer weten te laten waarderen. Moraal: als je je kind wil laten zien dat zulke mensen strondvervelend zijn, dan is het misschien juist wel een goed idee om ze de hitte van het vuur te laten voelen. Het heeft bij gewerkt...en ik weet zeker dat jouw middenklassekinderen dat door jouw goede opvoeding net zo zullen ervaren als ik dat heb gedaan. .
Dat zou natuurlijk kunnen. Maar als ik mijn kinderen per se in aanraking wil laten komen met mensen die alles komt aanwaaien, dan doe ik dat liever niet door duizenden euro's extra per jaar uit te geven aan torenhoog collegegeld. Dan neem ik ze wel gewoon een keertje mee naar een middelbare school in Bloemendaal of Wassenaar ofzo

Onder mijn vrienden zijn redelijk wat mensen die Luzac hebben gedaan, sommige doordat ze gewoon ziek werden en per se op tijd wilden beginnen met studeren (dat waren ook de kinderen waarvan de ouders hiervoor echt hun spaarrekening moesten plunderen), anderen omdat ze gewoon te lui/te dom waren om op een normale school het VWO af te maken. Ik heb mensen gewoon zien veranderen, van relaxte mensen naar wollen trui-dragende ballen, zelfs mensen die ineens op het Luzac bewust met een 'Gooise R' gingen praten. Dat vind ik dus gewoon erg.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 10:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-10-2004 @ 10:42 :
[...] Ik heb mensen gewoon zien veranderen, van relaxte mensen naar wollen trui-dragende ballen, zelfs mensen die ineens op het Luzac bewust met een 'Gooise R' gingen praten. Dat vind ik dus gewoon erg.
Het is ook niet mijn pakkie an en ik bemoei me verder ook niet met deze mensen. In dat opzicht ga ik met je mee. Maar ja, hier en daar zijn wat herders, de meesten schapen - en zijn zij dat op het Luzac geworden of hebben zij altijd al een schapenwollen vacht onder hun kleren gedragen?

BTW: hoe's't' met je scriptie?

Laatst gewijzigd op 11-10-2004 om 10:12.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 12:32
Verwijderd
nare man: Waarom maak jij je je altijd zo druk om die mensen?

Een tijdje terug kreeg een vriend van mij ook altijd alles en ik moest voor dingen keihard werken terwijl mijn ouders het mij ook gewoon hadden kunnen geven. Tja ik vond het altijd oneerlijk maar ik ben het later gaan begrijpen. Die mensen komen zichzelf nog wel tegen later.

En wat helpt het als je je erom drukt maakt.

Ik heb er meer waarde aan als ik ergens hard voor gewerkt hebt, maar dat die vriend dat kreeg, tja niet eerlijk maar wat doe je eraan?

Ik heb op een soort lucas gezeten, ik moest elke dag na school naar studie begeleiding. Daar moet je dan heen van 15.00 tot 18.30 iedere dag. Tja zo krijg je ook wel discipline.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-10-2004 @ 00:05 :

Ja, en je dus de hele dag bezig bent met school?

Er zijn een heleboel mensen die zich niet interesseren voor natuur of wiskunde, dus waarom zou je ze dat aanleren?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten