Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2001, 19:40
Tnwr
Tnwr is offline
Ik vroeg me af of het verstandig is om twee IBM 60gb 7200 rpm schijven op elkaar te plaatsen in de kast.

Zo niet, dan zou ik graag willen weten welke "bigtower" ik het beste zou kunnen kopen. Het liefst met een stille voeding.

[Dit bericht is aangepast door Tnwr (04-10-2001).]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2001, 19:53
Cobra
Cobra is offline
waarom niet, het zijn goede schijven, en als je zoveel HDD ruimte nodig hebt, dan moet je dat doen.
En volgens mij maakt het niet zo heel veel uit welke kast je koopt, het past er wel in..
Of wil je er een case-mod van maken?
Oud 04-10-2001, 20:00
Tnwr
Tnwr is offline
Ik hoorde namelijk, dat de schijven zo'n warmte kunnen genereren, dat ze elkaars levensduur zouden kunnen verkorten, als je ze bovenop elkaar geplaatst hebt.

Ik heb op dit moment een miditower.
Alle 3 5 1/4' bays zijn vol en de 3 3,5' bays zijn ook vol, als ik die twee schijven op elkaar plaats.

Daarom twijfel ik d'r over, aangezien ik geen hdd koelers (5 1/4' en 3,5') (meer) in deze kast kan plaatsen, aangezien er gewoon geen ruimte meer is.

[Dit bericht is aangepast door Tnwr (04-10-2001).]
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Tnwr schreef:
Ik vroeg me af of het verstandig is om twee IBM 60gb 7200 rpm schijven op elkaar te plaatsen in de kast.
Héb je die schijven zelf echt? Want dan zou je namelijk hebben gezien dat er op de bovenkant een sticker zit met 'DO NOT COVER THIS HOLE'.

Je kunt ze dus niet op elkaar plaatsen...ik heb één 60-gb Deskstar 60GXP gewoon in de onderste drivebay en die blijft zonder drivecooler gewoon lekker koel...beetje warm maar niet extreem, niet veel meer dan de (erg koele) 60-gb DiamondmaxPlus 60's...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 22:39
Tnwr
Tnwr is offline

Ok, dat is dan duidelijk.

Wat vinden jullie van deze kast? http://www.tweakshop.nl/n/prod/case/els601-print.htm
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Tnwr schreef:

Wat vinden jullie van deze kast? http://www.tweakshop.nl/n/prod/case/els601-print.htm
heel erg mooi ding.. en die slides die je op je diskettestation/cdromstation/HD's zet zijn erg makkelijk..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 15:04
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Citaat:
Tnwr schreef:

Heb em zelf ook, top dingetje.
Neem die kast, maar neem geen IBM hd's neem Maxtor, die IBM's gaan vast en zeker kapot en tegen de tijd dat je een goede batch te pakken kunt krijgen heb je 5 kapotte schijven gehad.
En het is sowieso niet al te slim om hete schijven op elkaar te plakken, bij deze kast plaats je gewoon een fan voor de hd bay en dan 1 hd bovenin en de andere onderin (dus 1 ruimte ertussen)

Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 16:03
Tnwr
Tnwr is offline
Dat is achteraf gezien een goede tip van je, maar ik heb al een IBM 60gb 7200 rpm van de 60GXP serie. Ik had ook een IBM 45gb 7200 rpm van de 75 GXP serie, maar die is kapot gegaan. De kans is groot dat in de plaats van die van 45gb een 60gb krijg.

Waaraan kun je zien, dat je schijf kapot gaat/is? Die 45gb van mij maakte tikkende geluiden, maar is dat het enige waaraan je het kunt merken?

Krijg je trouwens bij de kast ook meteen de fans erbij? Of moet je die erbij kopen?
Ik vraag dit, omdat als je het identieke model van Chieftec koopt je de fans er niet bij krijgt.

Heb je die kast bij de Tweakshop gekocht? Of is ie ergens goedkoper?

[Dit bericht is aangepast door Tnwr (05-10-2001).]
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 17:43
Verwijderd
ik kan je wel vertellen dat zo'n deurtje zwaar irritant is als je hem een tijdje hebt. zeker als je regelmatig cdroms wisselt...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 18:00
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Als je em van Antec koopt krijg je er fans bij maar ben je ook meteen een paar honderd pieken lichter voor de Antec voeding die erbij zit, en aangezien Antec geen importeur meer in Nederland heeft is de Chieftec bij www.tweakshop.nl en www.breetcomputers.nl het goedkoopste.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 18:11
Tnwr
Tnwr is offline
Ok, bedankt.

Ik had nog een vraagje.

Als ik m'n complete configuratie op exact dezelfde manier inbouw in een andere kast, verandert er toch niks aan de instellingen?
Ik kan dan toch gewoon m'n pc weer aandoen en weer verdergaan waar ik gebleven was.
(Het laatste waar ik namelijk zin in heb, is Windows en alle andere software opnieuw installeren)

Ook zou ik graag willen weten welke voeding (minimaal 300 watt) ik het beste zou kunnen kopen, die heel stil is.

Ik moet nu namelijk de volumeknop van m'n versterker flink omdraaien om het geluid, dat de voeding maakt niet meer te horen/

Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 18:27
Verwijderd
yup, je configuratie blijft hetzelfde..

als je een stille voeding wilt -- Enermax..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 18:33
Tnwr
Tnwr is offline
Ik heb even op de website van Enermax (http://www.enermax.nl.) gekeken, maar het aanbod aan voedingen van 350 watt is ontzettend groot.

Kunnen jullie me misschien vertellen welk model de beste keus is:

1 als ik de pc 24/7 wil laten aanstaan,
2 rustig wil kunnen slapen
3 bespaard kan worden op het
energieverbruik, doormiddel van
bijvoorbeeld een sleepmode of iets
dergelijks.
4 nog een redelijke prijs voor een voeding
is.

Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 18:38
Verwijderd
mwah volgens mij zijn alle enermaxen per definitie vrij stil..

en dat stroomgebruik is zelf in de hand te houden met ACPI bijvoorbeeld..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 21:11
popeye the sailerman
popeye the sailerman is offline
even voor de goede orde:

IBM hardeschijven zijn de snelste, beste hardeschijven die er zijn
er zijn alleen wat probleempjes geweest met de 75gxp serie

Wat betreft de warmte waar je het over had: je hoeft helemaal geen nieuwe case te kopen: zet er gewoon een coolertje tegen aan, of je laat er een een casefan tegen aan blazen of je koopt een hd cooler als je nog een 5.25 overhebt die je die daar in doet en doe je je hd in die cooler: werkt gegarandeerd
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 22:31
Tnwr
Tnwr is offline

Dat is jammer genoeg niet mogelijk.
Alle 5.25' bays zijn nu (al) vol en als ik de twee schijven geplaatst heb, zijn ook alle 3,5' bays vol. Ik heb dan volgens mij geen ruimte meer voor koelers over.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 00:53
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Citaat:
popeye the sailerman schreef:
even voor de goede orde:

IBM hardeschijven zijn de snelste, beste hardeschijven die er zijn
er zijn alleen wat probleempjes geweest met de 75gxp serie
FOUTFOUTFOUT
LUL NIET OVER ZAKEN WAARVAN JE NIETS WEET
de GXP60 serie CRASHT 60%, dus houd alsjeblieft je kop. IBM HARDESCHIJVEN ZIJN DE MEEST ONBETROUWBARE, SNELSTE, HEETSTE SCHIJVEN DIE JE NU KUNT KOPEN
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 02:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KoRnGuy schreef:
die IBM's gaan vast en zeker kapot en tegen de tijd dat je een goede batch te pakken kunt krijgen heb je 5 kapotte schijven gehad.
Tuurlijk joh, IBM kan het niks schelen dat ze al hun klanten kwijtraken omdat 5 van de 6 HDs binnen de korste keren kapot gaan. Yeah right.

IBM maakt hele goeie schijven, minstens net zo degelijk en snel als Maxtor. En ik heb zelf al 2 keer problemen gehad met 2 maxtor 40G schijven. Die kunnen dus óók kapot.

Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 02:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KoRnGuy schreef:
FOUTFOUTFOUT
LUL NIET OVER ZAKEN WAARVAN JE NIETS WEET
de GXP60 serie CRASHT 60%, dus houd alsjeblieft je kop. IBM HARDESCHIJVEN ZIJN DE MEEST ONBETROUWBARE, SNELSTE, HEETSTE SCHIJVEN DIE JE NU KUNT KOPEN
Ten eerste komt er uit jou keyboard ook een hoop onzin zetten, zullen wel verkeerde drivers zijn ofzo. Ten tweede zou ik eens met bronvermeldingen komen, want dat 60% van de schijven van welke fabrikant dan ook crashed is gewoon je reinste kul.

Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 02:52
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
Ten eerste komt er uit jou keyboard ook een hoop onzin zetten, zullen wel verkeerde drivers zijn ofzo. Ten tweede zou ik eens met bronvermeldingen komen, want dat 60% van de schijven van welke fabrikant dan ook crashed is gewoon je reinste kul.
het is wat overdreven, maar der zit wel een kern van waarheid in.. de GXP serie, de 60 en de 75GB, hebben een veel hoger uitvalspercentage dan bijvoorbeeld een Western Digital of een Maxtor in dezelfde klasse.. het feit dat jij nog geen problemen hebt gehad met je IBM-schijf, en het feit dat er bij jou 2 Maxtor-schijven zijn gecrashed is niet representatief.. en mocht je dat onzin vinden, check your facts op de gerenommeerde sites maar na

Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 08:12
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
het is wat overdreven, maar der zit wel een kern van waarheid in.. de GXP serie, de 60 en de 75GB, hebben een veel hoger uitvalspercentage dan bijvoorbeeld een Western Digital of een Maxtor in dezelfde klasse.
Ja. Maar betekend een slechte serie automatisch dat het hele merk bagger is? Volgens mij niet. Ieder merk heeft wel eens problemen met een brakke serie. Dat die serie problemen opleverde weet ik ook wel, maar 60% uitval van alle IBM schijven is grote onzin.

Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 10:58
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
60% uitval van de 60GXP serie, misschien nog wel meer. En de oorzaak? De hitte.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 10:59
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
http://www.tweakers.net/nieuws/17923
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 11:00
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
''they thought that IBM had solved the issue with the introduction of the GXP60 range but these are dieing even more so now. ''
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 12:52
Verwijderd
Citaat:
KoRnGuy schreef:
''they thought that IBM had solved the issue with the introduction of the GXP60 range but these are dieing even more so now. ''
Uitspraak van minstens twee/drie maanden geleden

Ik heb nu al een tijdje een 60-gb 60GXP en m'n pa nu een Maxtor Dmax+ 40 (20g) en een 60GXP (40g) en geen van die schijven heeft nog rare kuren vertoond.

Als je van die gekken hebt die het niet zo nauw nemen met de koeling in hun kast, ja vind je het dan gek dat die schijven snel kapot gaan.

Verder heb ik nog nooit een dooie IBM gezien, alle schijven die ik in m'n leven dood heb zien gaan (en dat zijn er heel wat) waren Quantums en een enkele Maxtor.

Toegegeven, de 75GXP serie was wel echt heel brak. Wat wil je ook met 5-platter design. Maar die verhalen over de 60GXP zijn voor een groot gedeelte verzonnen door kiddo's die stoer willen doen, 'kijk mij eens leip zijn, ik mag een RMA-nummer aanvragen...'

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2001, 13:59
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
Ik heb ook een aantal gestorven Quantums maar ja, ik wil geen dataverlies dus de IBMs heb ik geruild voor Maxtors.
Ik wil geen risico lopen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 15:10
popeye the sailerman
misschien moeten we ons weer even beperken tot zijn probleem ondanks dat er iemand hier enorm loopt te raaskalken

het gaat erom dat de airflow in je kast goed is, je moet dus zorgen dat je in je case koelers bouwt (dremel, zaag, etc) deze moet je uiteraard op de goede plek plaatsen onthoudt hierbij dat warme lucht opstijgt. Je zet een intake dus zo laag mogelijk en een outtake zo hoog mogelijk.
je zorgt hierbij dat de lucht langs je hardeschijven gaan.

Veel succes ermee!

Citaat:
Tnwr schreef:

Dat is jammer genoeg niet mogelijk.
Alle 5.25' bays zijn nu (al) vol en als ik de twee schijven geplaatst heb, zijn ook alle 3,5' bays vol. Ik heb dan volgens mij geen ruimte meer voor koelers over.

[Dit bericht is aangepast door popeye the sailerman (06-10-2001).]
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
Ja. Maar betekend een slechte serie automatisch dat het hele merk bagger is? Volgens mij niet. Ieder merk heeft wel eens problemen met een brakke serie. Dat die serie problemen opleverde weet ik ook wel, maar 60% uitval van alle IBM schijven is grote onzin.
een slechte serie wil niet zeggen dat het hele merk bagger is, true.. dat die 60% overdreven is, true.. maar dat neemt niet weg dat de 60GXP oid een serie is die bijzonder goed in het tijdsbeeld van nu past, m.a.w. het meest recente model met een aangename schijfgrootte, en een prettige prijs.. dus als ik nou een PC bij een PC-Privé-project volgende maand kan krijgen probeer ik wél ervoor te zorgen dat er géén IBM-schijf in zit, omdat dat dan gewoon 99% zeker een 60GXP of 75GXP zal zijn..
Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 14:13
guyver
guyver is offline
ja en die hebbne hoge uitval. mijn ibm is ook kapot binnen een jaar . moet hem nog ff terug sturen zodat ik een nieuwe krijg hbe gelukkig nog een extra maxtor

ps weet iemand waar je nog zo'n antec kast als deze http://www.tweakshop.nl/n/prod/case/els601-print.htm

kan krijgen

[Dit bericht is aangepast door guyver (07-10-2001).]
Oud 07-10-2001, 14:16
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
pcies wat Dobermann zegt, niemand wil toch kapotte schijven hebben
Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 16:39
popeye the sailerman

ps weet iemand waar je nog zo'n antec kast als deze http://www.tweakshop.nl/n/prod/case/els601-print.htm

kan krijgen

[Dit bericht is aangepast door guyver (07-10-2001).][/B][/QUOTE]

nou bij de tweakshop

Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 17:00
Tnwr
Tnwr is offline
Ik had nog een ander vraagje.

Ik heb nu een hardeschijf, die uit vier partities (C,D,E,F) bestaat. Ook heb ik een DVD speler (G) en een brander (H).

Binnenkort krijg ik echter een tweede hardeschijf, die ik ook uit vier partities wil laten bestaan.

M'n vraag is dan: Schuiven de DVD speler en de brander dan automatisch op naar stationsaanduiding K en L?

[Dit bericht is aangepast door Tnwr (07-10-2001).]
Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Tnwr schreef:
Ik had nog een ander vraagje.

Ik heb nu een hardeschijf, die uit vier partities (C,D,E,F) bestaat. Ook heb ik een DVD speler (G) en een brander (H).

Binnenkort krijg ik echter een tweede hardeschijf, die ik ook uit vier partities wil laten bestaan.

M'n vraag is dan: Schuiven de DVD speler en de brander dan automatisch op naar stationsaanduiding K en L?

[Dit bericht is aangepast door Tnwr (07-10-2001).]
Ja.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 17:08
Verwijderd
kon je trouwens wel 's problemen krijgen met games die geinstalleerd zijn vanaf je CD-ROM speler als daar ineens een andere letter aan geknoopt zit..

veel spellen zul je eenvoudig eventjes aan kunnen passen in het registry, overigens..
Met citaat reageren
Oud 07-10-2001, 17:16
guyver
guyver is offline
Citaat:
popeye the sailerman schreef:

hehe sorry heb niet goed gekeken.
heb al chieftec kast gevonden nu

kan krijgen

[Dit bericht is aangepast door guyver (07-10-2001).]
nou bij de tweakshop
[/B][/QUOTE]

Reageren

Regels voor berichten