de 'e' achter een adjectief is eigenlijk een beetje raar, ik heb vroeger op de basisschool het volgende geleerd:
'een heel hoge boom' -> dat is 'een boom die heel hoog is'
'een hele, hoge boom' -> dat is 'een boom die heel en hoog is'
In de meeste gevallen bedoel je natuurlijk de eerste, een boom die heel hoog is. Veel mensen zeggen echter gewoon 'hele', en er is eigenlijk niemand die dat verkeerd opvat...
Maar goed, als je het echt goed wil doen: het adjectief (bijvoegelijk naamwoord) krijgt een e wanneer het invloed heeft op het woord er achter. Begrijp je?
Dan het werkwoord 'worden':
Bij regelmatige werkwoorden geldt het volgende schema:
ik = stam
hij/zij/het = stam+t
wij = totale werkwoord
De stam is altijd het hele werkwoord zonder -en. (Uitzondering op het Duits zal ik zo uitleggen!).
Voor 'worden' is de stam dus 'word'. Het is dan dus ook 'ik word'
de stam+t is dan dus 'wordt' en tja, eigenlijk is dat heel makkelijk, alleen even opletten of het hij/zij/het of 'ik' is

Let wel op dat -dt álleen in de tegenwoordige tijd voorkomt, nooit in de verleden tijd.
Het schema van de verleden tijd voor werkwoorden is wat moeilijker. Dat zal ik er straks nog neer zetten wanneer je dat wilt
Verder zal ik nog even uitleggen wat het verschil in stam is tussen het Duits en het Nederlands. In het Duits heb je bijvoorbeeld 'kommen' de stam is dan 'komm' in het Nederlands is het werkwoord 'dokken' wel te vergelijken de stam daarvan is níét 'dokk' maar 'dok'. Dubbele letters aan het einde vervallen dus, dat is wel belangrijk om te begrijpen. Snap je dat een beetje?
En.. dan de 'er' nog... Ik begrijp niet precies wat je daarmee bedoelt, 'er staan..' ? Kan je je vraag nog iets duidelijker stellen?
En dan nog het 'dank je', 'dank u' etc... Even denken...
'dank je' en 'dank je wel' zijn eigenlijk hetzelfde, je mag zelf weten wat je zegt..
'dank u' is wat formeler, dat zou ik bijvoorbeeld tegen mijn opa en oma zeggen, of tegen iemand die ik niet ken en ouder is dan ik ben (bv. ouders van een vriend(in) etc).
'dank u wel' zou ik zeggen wanneer ik bijvoorbeeld iets krijg van mijn opa en oma. Hoewel het wel hetzelfde is als 'dank u'...
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk geweest en snap je het

Vraag gerust verder