Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2002, 19:21
Just Johan
Just Johan is offline
Wat ik vond in de Natuur&Techniek van deze maand:
Citaat:
Bouw een raket zonder chemie
Omdat ESA nu een prijs beschikbaar heeft gesteld voor de winnaar, herhalen we de raket-bouwprijsvraag uit nummer 11, 2002 [...]

De opdracht: bouw van een petfles of op 'petflesformaat' een zo snel mogelijke raket zonder gebruik te maken van chemie. Verbrandingsmotoren en ontploffingen zijn uit den boze, want het mag niet te gevaarlijk worden.
De raket mag niet korter zijn dan tien centimeter en niet langer dan vijftig centimeter. Materiaalkeuze is vrij.

De lancering: Op zaterdag 29 maart houden we een wedstrijd bij het wetenschapsdoecentrum NeMo in Amsterdam en schieten we alle bouwwerken de lucht in. We zullen met een camera de (begin)snelheid van de raketten meten over de eerste paar meter.

De prijs: Degene die de snelste raket bouwt, mag via een live transmission de lancering van de Mars Express meebeleven bij Space Expo te Noordwijk en krijgt daar een VIP-behandeling. De lancering van de Mars Expres vindt plaats in mei/juni 2003. De winnaars van de tweede en derde prijs mogen een keuze maken uit ons boekenfonds.

Meedoen: Inschrijvingen moeten voor 1 januari 2003 binnen zijn bij de Prijsvraagredactie N&T, Postbus 256, NL-1110 AG Diemen of redactie@natutech.nl o.v.v. 'prijsvraag raket'
Ik heb geen idee hoe je je raket moet emailen of wat een live transmission is, maar het klinkt toch vrij interessant

Hoe zou jij zo'n raket in elkaar zetten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2002, 12:03
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ligt eraan of die raket in de lucht ook nog moet kunnen versnellen..
zo niet dan zou ik een hele grote katapult bouwen
of een opwindmechanisme anders
Oud 05-12-2002, 18:33
CraigDavid
CraigDavid is offline
het is eigenlijk heel simpel
vul een 1,5 literfles cola voor de helft/driekwart met water. bouw een installatie zodat de bovenkant op de grond gericht staat. zet een kurk op de opening en maak een klein gaatje in die kurk en verbind dat gaat je met een pomp. pomp net zolang totdat de druk erg hoog wordt, haal de kurk/pomp weg en de fles schiet weg.

ik ga het niet tot de details uitwerken maar zo zit het ongeveer in elkaar
Oud 05-12-2002, 20:33
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
bovenstaande methode is zeer bekend en werkt an sich wel goed.

maar ik denk dat het iets anders word. Wel met lucht druk, maar een verbeterde versie ofzo..
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 21:12
jbtq
jbtq is offline
Volgens mijn kan je inderdaad een verbeterde versie maken. ben vorige jaar op kijk rockte launch geweest en daar lanceerde we ook eerst een fles met alleen water, maar daarna hebben we hetzelfde gedaan alleen hebben we die fles "opgevoerd". volgens mijn ging dat door middel van het gebruik van de kopjes van lucifers. Doordat de druk in de fles dan een stuk groter word dan wanneer je hem op pompt, gaat hij hoger. Hoe en precies weet ik niet meer...
Oud 10-12-2002, 11:06
tacidvs
tacidvs is offline
In princippe kan je een waterraket bouwen, altijd leuk. Maar als je werkplaats met draaibank hebt, goede compressor en een €500, heb je meer lol Gewoon zoeken op waterraket, dan kom je een eind. Het irritantste is altijd de rubberen ring zoeken om de fles op te zetten...

Als je met plastics om kunt gaan, zou je een betere raket kunnen bouwen, maargoed, is wat gezeur enzo.

Mocht je een leuke werkplaats hebben en een boel geld, mag je me altijd mailen
Oud 11-12-2002, 19:23
Verwijderd
Je mag dus ook geen gasreactie laten optreden? Of een reactie waar energie bij vrij komt?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 20:37
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Je mag dus ook geen gasreactie laten optreden? Of een reactie waar energie bij vrij komt?
nee, chemische reacties zijn niet toegestaan.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:38
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
In princippe kan je een waterraket bouwen, altijd leuk. Maar als je werkplaats met draaibank hebt, goede compressor en een €500, heb je meer lol Gewoon zoeken op waterraket, dan kom je een eind. Het irritantste is altijd de rubberen ring zoeken om de fles op te zetten...

Als je met plastics om kunt gaan, zou je een betere raket kunnen bouwen, maargoed, is wat gezeur enzo.

Mocht je een leuke werkplaats hebben en een boel geld, mag je me altijd mailen
Maar een compressor moet toch worden aangestuwt door brandstof of door elektriciteit? Maar idd is een waterraket erg goed. Gewoon onder hoge druk zetten d.m.v. zuigers
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:36
REIE
REIE is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
het is eigenlijk heel simpel
pomp net zolang totdat de druk erg hoog wordt, haal de kurk/pomp weg en de fles schiet weg.
Is dat niet link als je die kurk uit die geladen fles haalt, of moet je doorpompen totdat-ie weg schiet?

REIE
Oud 18-12-2002, 18:03
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
REIE schreef:
Is dat niet link als je die kurk uit die geladen fles haalt, of moet je doorpompen totdat-ie weg schiet?

REIE
je haalt het natuurlijk niet met je handen weg. hij moet niet zelf wegschieten, want anders schiet hij al weg bij een lage druk en zal hij niet ver komen. je moet een mechanisme bedenken waardoor je de kurk op een afstand eruit kan halen, met een touw of zo.
Oud 19-12-2002, 19:40
Verwijderd
*bind raket aan 20 heliumbalonnen*

oh, hoe moet ook nog snel zijn.

electrisch ventilatortje eraan...

kutbende, zo win ik het niet..

co2 patroon gebruiken, stabilisatievinnetjes erop, klaar.

en wat dacht je van voetkracht.

ofwel:

1- u houd de raket in uw handen.
2- u neemt een korte aanloop
3- u schopt met alle macht de raket omhoog.

Laatst gewijzigd op 19-12-2002 om 19:43.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 21:32
Paperz
Paperz is offline
Zag laatst nog een docu over die sonde ionenmotor... maar die scheen alleen in de ruimte te werken...

maar goed, een katapult lijkt me ook de beste optie, gewoon een soort kruisboogsysteem... (denk dat een petfles formaat op een kruisboog nog een aardig eind kan komen)
Oud 20-12-2002, 16:49
Verwijderd
catapult ala jackass?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 14:42
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Havock schreef:
en wat dacht je van voetkracht.

ofwel:

1- u houd de raket in uw handen.
2- u neemt een korte aanloop
3- u schopt met alle macht de raket omhoog.
Helaas, voetkracht=spierkracht en spierkracht wordt chemisch opgewekt door omzetting van allerlei zooi

Dat is toch chemisch?
Oud 24-12-2002, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Helaas, voetkracht=spierkracht en spierkracht wordt chemisch opgewekt door omzetting van allerlei zooi

Dat is toch chemisch?
:/

als je het zo gaat bekijken is alles chemisch

en dat catapult idee dan? (A)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten