Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar een sluitende definitie van Literatuur (let op de hoofdletter L
![]() Literatuur is persoonlijk. Criteria waar literatuur aan moet voldoen veranderen van lezer tot lezer, van tijdsgeest tot tijdsgeest, misschien wel van boek tot boek. LUH-3417 - Ik zou nooit een definitie van literatuur op mijn naam hebben willen staan. |
![]() |
||
Citaat:
Ik snap de definitie literatuur niet echt. Ik ben nou de boeken van W.J. Maryson (Nederlandse schrijver) aan het lezen. Wil ik dus voor m'n literatuur lijst lezen. Ik naar de bieb enz of 't literatuur is krijg ik als antwoord ja. Ik naar m'n lerares Nl en die zegt nee, want hij heeft een Engels pseudoniem. De logica van leraressen Nederlands mensen... Maar ik weet dus nog steeds niet of bv dat boek literatuur is...
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Literatuur is (zo heb ik het geleerd bij Nederlands) een 'verhaal' over een persoon waarin wordt beschreven hoe deze persoon zich ontwikkeld, voor zijn ontwikkeling worden gebeurtenissen gebruikt.
Bij een roman is dat weer anders, daar gaat het om het verhaal en de gebeurtenissen, daar zijn de gebeurtenissen er niet om een persoon te vormen, maar om een persoon te laten zien. Literatuur is dus een verhaal waarin wordt beschreven hoe een persoon zich vormt in een bepaalde tijd. Dat kan in 10 bladzijden, in 30 of in 1000, de dikte bepaald niet of het literatuur is of niet. Daarnaast zegt de kaft er natuurlijk helemaal niets over ![]() |
![]() |
|
Zoals ik al zei, lieratuur (sic
![]() Waar de grens ligt, is moeilijk te zeggen. Dat verschilt ook van persoon tot persoon. Eigenlijk boeit het hele labeltje "literatuur" me maar weinig. Alle bovengenoemde schrijvers lees ik graag.
|
Verwijderd
|
Ik heb trouwens het idee dat men zich idd minder druk maakt om of 'het nu literatuur is of een roman'. Is inderdaad gevoelsmatig, verschilt per persoon en is dus niet vast te leggen...
Klopt het dat de term literatuur vroeger veel meer te betekenen had dan nu? Dat mensen nu 'makkelijker' over literatuur denken dus? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is inderdaad beter om er weinig mee bezig te zijn en de grenzen zo vaag mogelijk te houden. Een boek wordt niet beter als het van de ene kast naar de andere kast verhuist. Gooi het begrip literatuur in de magnatron, zet deze op stand vier en laat het een kwartier pruttelen. Daarna voer je het aan de kat, die je er zeer dankbaar om zal zijn. Van de uitwerpselen kan je leuke Gladiolen laten groeien, en zo heeft de literatuur haar nut bewezen.
Het is beter om onbevooroordeeld een boek te lezen en dan voor jezelf te bepalen of je het fijn vond of niet. Het begrip literatuur is maar een abstracte onmogelijkheid die ergens fladderend op de toch hangt. LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
Ik ga er nu niet verder op in. Misschien straks of morgen.
||
Citaat:
|
Ik heb net btw van mijn nederlands docent gehoord dat de Nederlandse literatuur helemaal geen boeken heeft die echt lugubere moorden beschrijft
![]() ![]() Is de Literatuur dan zo erg in een keurslijf dat ze zich aan de regeltjes van beleefdheid en beschaving willen houden?
|
Verwijderd
|
Ik hoorde zojuist op het college vergelijke literatuurwetenschap dat de Russische formalisten in de jaren twintig van de vorige eeuw vonden dat literatuur pas literatuur was, wanneer het de lezer een vernieuwde kijk op de wereld gaf. Het principe van de aflossing was ze veel waard.
LUH-3417 - Voor gruwlijke moorden moet je naar de horror of de groteske. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Wat is jullie mening erover? Wanneer mag een schrijver zichzelf literatuur-schrijver noemen en wanneer is een boek lectuur?
Ik merk dat meningen hierover nogal verschillen, en ik begrijp er zelf geen zak meer van. Dit topic zal vast wel eerder behandeld zijn, maar ik ben hier redelijk nieuw en ik vond het zo snel even niet. Geef dan de topic-link even en gooi hier een slot op (mag van mij, lief he?), dan lees ik jullie zeer gewaardeerde meningen daar wel. |
![]() |
|
Ik denk zelf dat als:het boek je tot denken aanzet... alsof je een keuze voorgelegd krijgt die erg moreel is... je met de rug tegen de muur zet en zodra je het boek hebt uitgelezen je echt denkt van... Ow ja... nou ja op een of andere manier...
mmmz, denk ik dat literatuur wat geestverruimend moet zijn... en zeker niet escapistisch...
|
Ik kan daar geen devinitie over geven. Het is een persoonlijke zaak, net als wat is kunst. Dat vind ik op school ook zo slecht. Je moet je aan de devinitie van de leraar houden. Wat je bij de ene niet mag, kan wel weer bij de ander. Een mooi voorbeeld vind ik LotR voor engels. Op de ene school mag het wel en op de andere niet. Het is vaag en niet eerlijk naar mijn mening. Ook is de scheiding tussen jeugt/ volwassen boek nogal vaag. Op de ene school is The Hobbit een kindenboek en op de andere mag het gewoon gelezen worden. Hetzelfde geld voor Harry Potter. Mag op de ene wel en op de andere niet. Vorig jaar mocht het wel en nu nog niet bij ons op school.
Ik ga zeker niet aan een definietie voor Literatuur beginnen.
|
![]() |
|
http://forum.scholieren.com/showthre...&threadid=6613
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=217663 http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=216175
|
Verwijderd
|
Ik sluit me in een zaak als deze graag aan bij Derrida. Hij was, onder anderen, van mening dat zodra literatuur benoemd kon worden, het dood was.
Om kort te gaan; hij ging er vanuit dat taal, en dan vooral literaire taal altijd een element van onleesbaarheid in zich had. De tekst was nooit compleet consistent en altijd rammelde er wel ergens wat. Dit kwam vooral omdat taal, ook al was het werkelijkheidsvormend, een ontoerijkend middel was om de werkelijkheid compleet mee te beschrijven. Maar we hebben nu eenmaal niet anders. Hij vond dat goede literatuur dat element van ongrijpbaarheid in zich had en dat het daarom juist tot goede literatuur gerekend werd. Wanneer we vervolgens dan onbenoembare element gaan beantwoorden als antwoord op de vraag 'Wat is literatuur?' dan slopen we de literatuur dus. Bovendien was hij een groot tegenstander van een vaststaande betekenis en vond hij dat elke betekenis naar tijdelijk kon zijn. Wanneer men via een ander 'frame' (vanuit een andere invalshoek) naar dezelfde tekst zou kijken, zou er een compleet andere betekenis uit komen rollen. Het potentieel van betekenissen was dus theoretisch oneindig. Maar Derrida is maar één van de honderden, zo niet duizenden filosofen die hun zegje gedaan hebben over literatuur. Ik vind zijn visie erg aantrekkelijk, maar dat komt omdat ik de deconstructionisten, waar hij geestelijk vader van was, bijzonder boeiend vind. LUH-3417 |
![]() |
|
'literatuur' wordt meestal als een keurmerk en verzamelnaam gebruikt voor alles wat anders denkt te zijn dan niet-literatuur. Zodra een geschreven tekst als literatuur bestempeld wordt heeft het blijkbaar een of andere meer(minder?)waarde ten opzichte van niet als literatuur bestempelde geschreven teksten.
De mate en hoedanigheid van invloed op een lezer is geen pijler voor een definitie van literatuur. Noch de kwantiteit als de kwaliteit van de geschreven tekst omdat ze niet objectief te bepalen zijn. Al deze kenmerken zijn subjectief. En wat jullie proberen te doen is het begrip literatuur eenduidig te definieren. Maar omdat zowel het geschrevene als de interpretatie van de lezer subjectief is, lijkt me dat erg onzinnig. Laten we 'literatuur' gewoon houden wat het is. Een verzamelnaam voor alles wat geschreven is en als men behoefte heeft aan de een of andere elitaire keurmerk dan richt men maar een clubje op. Dat lijkt me wel zo poldermodel-verantwoord.
Laatst gewijzigd op 09-01-2003 om 07:16. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[NED]boeken over terrorisme Cyberminded | 6 | 24-09-2006 18:23 | |
Verhalen & Gedichten |
wat maakt een boek literatuur? Zeenimf | 14 | 26-07-2005 15:44 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Theo van Gogh doodgeschoten, deel V (ook discussiethread over nieuwe ontwikkelingen) El_Nour | 500 | 09-11-2004 01:40 | |
Verhalen & Gedichten |
De betekenis van literatuur xineof | 7 | 04-07-2004 15:43 | |
Verhalen & Gedichten |
wanneer is iets nou een gedicht Yu fat chin | 8 | 09-11-2001 19:38 | |
Verhalen & Gedichten |
wat houdt literatuur nou precies in? Secreet | 18 | 29-06-2001 09:19 |