Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2004, 21:27
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Iedereen heeft er vast weleens mee gezeten op een schoolexamen Nederlands, maar ook daarbuiten lijkt het mij interessant om er eens over te discussiëren/meningen te polsen.

Mijn vraag is dan ook: Wat vind jij literatuur?

Denk hierbij dus aan de betekenis van literatuur in het algemeen, wanneer en waarom een boek literatuur is volgens jou, of het objectief vast is te stellen, of dat het enkel subjectief is, en ga zo maar door.



Omdat de TS meestal begint, zal ik eens een poging wagen:

Mijns inziens is literatuur voor het grootste gedeelte subjectief vast te stellen. Ik heb dan ook een eigen definitie aan literatuur gegeven, en die luidt in het kort: Iets noem ik literatuur, wanneer het waarde geeft. Een iets objectievere definitie zou dan kunnen zijn: Iets kan literatuur worden genoemd, wanneer het een sociaal culturele bijdrage levert aan het geschrevene.

Hierbij spelen velen factoren een rol die voor deze waarde zorgen, of voor deze sociaal culturele bijdrage. Ik denk dan aan dingen als cultuurhistorie die in het boek zit verwerkt, verschillende visies op de mens en maatschappij, of iets vager: een boek moet je raken, aan het denken zetten, noem maar op.

Daarbij noem ik ter illustratie het boek wat voor mij échte literatuur is, namelijk de Ontdekking van de Hemel. Ik zie dit als een soort totaalpakket (geen goed woord voor een boek, maar ik kan zo snel geen betere benaming verzinnen), wat zowel op cultuurverantwoord vlak veel bevat als op emotioneel gebied.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2004, 11:43
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Over Gemma's mening kan in ieder geval geen twijfel bestaan:

Jij met je literatuur!
De vrouw trekt in één soepele beweging haar slipje uit, duwt mijn hoofd tussen haar benen en zegt:"Hier heb je je literatuur."


__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 11:45
Verwijderd
Ik begin voor de derde keer aan nieuw antwoord. Dat illustreert denk ik wel dat ik zestien verschillende meningen heb hierover.

Vandaag ga ik postmodernistje uithangen en ben ik van mening dat het beter is om geen uitspraken over literatuur te doen. Alle boeken zijn geweldig en vooral reclamefolders, stratengidsen en gebruiksaanwijzingen zijn voor mij toffe literatuur. Het bonnetje van de Slegte dat tussen de bladzijden van mijn Kafka kroelt vind ik even spannend als Kafka zelf.

Letters zijn letters, woorden zijn woorden. De betekenis en de waarde zit in mijn hoofd en mijn hoofd bevind zich achter barrière's van tekensystemen, zoals ieder hoofd. Uitspraken over 'goede' of 'slechte' literatuur kunnen alleen gedaan worden in termen van alles wat al over literatuur gezegd is, en dat is teveel.

LUH-3417 - Ja, dit is een onwerkbare en onvruchtbare stellingname en nee, ik verdedig hem niet.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 11:46
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Voor mij is literatuur een boek dat nog een tijdje in je hoofd blijft naspoken, dat je emotioneel en rationeel raakt, waaruit je (levens)lessen kan halen.
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Sasbeest schreef op 03-07-2004 @ 12:43 :
Over Gemma's mening kan in ieder geval geen twijfel bestaan:

Jij met je literatuur!
De vrouw trekt in één soepele beweging haar slipje uit, duwt mijn hoofd tussen haar benen en zegt:"Hier heb je je literatuur."




al vond ik dat stukje an sich niets...

verder ben ik het eens met onze Belgische Broeder

Grim
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 12:44
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 03-07-2004 @ 12:45 :
Ik begin voor de derde keer aan nieuw antwoord. Dat illustreert denk ik wel dat ik zestien verschillende meningen heb hierover.
Ja, precies, ik heb dat ook altijd met dit soort dingen. Morgen denk ik er weer anders over, of heb ik weer een nieuwe formulering, die ik ik dan beter vind .

Verder kan ik me eigenlijk ook wel goed in jouw stellingname vinden... volgens mij is het nog nooit iemand gelukt om een echte goede definitie van literatuur te stellen (net zoals dat met kunst gaat, eigenlijk). Wat voor mij altijd wel vaststaat, is dat het een subjectief begrip is.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 17:13
Verwijderd
Zodra je een definitie van literatuur geeft, bevries je het en gaan er allemaal spannende kunstmeneren en -mevrouwen opstaan om toffe dingen te maken die buiten die definitie vallen, maar toch literatuur zijn. Denk ik. Bovendien is statische literatuur niet echt fijn. Het moet lekker wobbelen en vloeibaar zijn.

LUH-3417 - 'Moet.'
Met citaat reageren
Oud 04-07-2004, 15:43
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ja, dat vind ik ook. Ik vroeg me dan ook voornamelijk af wat voor iedereen individueel literatuur betekent; iedereen heeft er meestal toch wel een eigen visie op .

Maar je hebt gelijk; stel je een definitie, zijn er altijd schrijvers die eromheen zeilen of de grenzen gaan verkennen.En het leuke aan kunst is vaak juist het verkennen van die grenzen, vind ik.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verlichting door de voeten van Anja
Moscow
0 03-01-2008 19:26
Verhalen & Gedichten Li Theriftir
Aelandill
47 06-01-2006 09:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen literatuur stromingen
Verwijderd
12 07-06-2005 19:33
Verhalen & Gedichten De lezer als schrijver
Verwijderd
8 26-11-2004 21:26
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
ARTistiek Wat is de betekenis van Literatuur?
TA*
2 26-06-2001 09:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.