Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 17:24
elsjuh
elsjuh is offline
dit gaat over mn vader
hij heeft de laatste tijd af en toe een paar dagen dat ie zich heel slecht voelt, darmkrampen, opgeblazen gevoel enzo
en nu heeft ie dat dus weer
en vandaag moest ie dus op medische controle van zn werk, en daar hadde ze een urinestaal genomen, en nu bleek dus daar hier bloed in zat
hij heeft dus 2 dagen ziekenverlof gekregen en is doorverwezen naar de huisarts, t enige dat ze hem op die controle konden zeggen (en dan nog niet met zekerheid) was dat het mss iets te maken kon hebben met de nieren.
ik vind het best allemaal wel naar, iemand hier ervaring mee ofzo?
grt, els
Oud 07-01-2003, 17:27
Thomas
Thomas is offline
Kleine steentjes kun je via de urine kwijtraken alleen is dit extreem pijnlijk. Grotere stenen kunnen worden vergruist in het ziekenhuis, lukt dit niet dan zal er geopereerd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 19:01
Snufje
Snufje is offline
Zover ik weet zijn nierstenen niet ernstig, er is iig genoeg aan te doen om het te verwijderen e.d. Het is wel erg vervelend als je vader dat heeft, maar maak je niet te veel zorgen..!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 20:15
elsjuh
elsjuh is offline
tja hetis nog niet zeker of het nierstenen zijn, er gaan eerst nog onderzoeken gedaan worden enzo
khoop dat t iets minder errug is, mja, we'll see
Oud 07-01-2003, 20:51
Qimm
Qimm is offline
hehe nierstenen zijn behoorlijk klote, dat weet ik wel. Mij pa heeft se gehad en een vriendin van mij ook. De zuiverfunctie van je nieren is niet helemaal op regel, waardoor afvalstoffen blijven zitten. Die kloteren samen to kleine steentjes met scherpe randjes. Die beschadigen de binnekant van je urineleiders waardoor er dus wat bloed in de urine wordt gevonden.
Nierstene geven een z.g. koliek pijn, wat inhoyudt dat je van de pijn gewoon niet stil kan zitten.
Vaak plas je ze naar een tijd uit, dit is behoorlijk pijnlijk. We zijn er nou eenmaal niet op gebouwd om daar wat naders van vocht door te werken, en vergeet de scherpe randjes niet!
Bij mijn vader hebben ze een niersteen vergruizing gedaan, dan wordt mbv een straling 9weenie meer precies) de stenen heeel fijn gemaakt waardoor je ze makkelijker kwijt kunt raken.
Ook dit is niet helemaal pijnloos.

Ik hoop dat het snel beter gaat met je vader!
Oud 08-01-2003, 10:08
De Toverfee
De Toverfee is offline
m'n vader heeft een aantal keer een niersteen gehad, ook dat ze ze die moesten vergruizen.

m'n broertje had laatst dus waarschijnlijk ook een niersteen (zal wel erfelijk zijn ofzo ) , hij is nog maar 15.

Het is toch wel alweer zeker een maand geleden dat hij die niersteen had, hij heeft nu echt allemaal onderzoeken dat hij 24 uur urine moet verzamelen, dat z'n nierfunctie bekeken wordt, enzovoorts.
Maar z'n urine is nog steeds troebel, of er nou bloed in zit ofzo...zou best kunnen. Ik maak me echt zorgen om hem.
Oud 08-01-2003, 10:11
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
De Toverfee schreef:
m'n vader heeft een aantal keer een niersteen gehad, ook dat ze ze die moesten vergruizen.

m'n broertje had laatst dus waarschijnlijk ook een niersteen (zal wel erfelijk zijn ofzo ) , hij is nog maar 15.

Het is toch wel alweer zeker een maand geleden dat hij die niersteen had, hij heeft nu echt allemaal onderzoeken dat hij 24 uur urine moet verzamelen, dat z'n nierfunctie bekeken wordt, enzovoorts.
Maar z'n urine is nog steeds troebel, of er nou bloed in zit ofzo...zou best kunnen. Ik maak me echt zorgen om hem.
Nou voorzover ik weet zijn nierstenen niet erfelijk hoor. Je kan het op elke leeftijd ook krijgen. Vriendin van mij had ze toen ze 17 was en mijn pa was toen 50.
Oud 08-01-2003, 10:20
De Toverfee
De Toverfee is offline
Citaat:
Qimm schreef:
Nou voorzover ik weet zijn nierstenen niet erfelijk hoor. Je kan het op elke leeftijd ook krijgen. Vriendin van mij had ze toen ze 17 was en mijn pa was toen 50.
Ik weet niet, maar ik vind het anders wel erg toevallig.
Oud 08-01-2003, 10:43
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
De Toverfee schreef:
Ik weet niet, maar ik vind het anders wel erg toevallig.
*gaat ff haar boeken zoeken* oke gevonden. Ik zal ff Quoten

Citaat:
De nieren filteren onderandere mineralen uit het bloed. Deze kristalliseren soms uit tot nierstenen. Nierstenen komen meer voor bij mannen dan bij vrouwen, met een piek tussen de 45 en 60 jaar.
Als de nier en urinewegen proberen de steen te lozen, ontstaat de karakeristieke niersteenkoliek: een plotselinge aanval van zeer hevige, krampende pijn uitstralend naar testiekels en schaamlippen. De patiënt moet bewegen. Hij is misselijk en braakt. Na de aanval is de patiënt pijnvrij.
Door de scherpe kanten van de nietsteen ontstaan bloedende wondjes in de urinewegen. Daardoor wordt er bloed in de urine gevonden.
De behandeling betsaat uit een pijnstillende injectie of zetpil. Meestal wordt het niersteentje uitgeplast. De patiënt kan dit controleren door de urine te zeven
je kan hem ook gewoon horen vallen in de pot hoor, zeven vind ik onzin Echoscopie kan de diagnose bevestigen. Wil de steen niet passeren, dan moet deze vergruisd worden of operatief verwijdered worden.
bron: 'Spoedgevallen' door D. Krommendijk en J.P. Verdenius

er staat niets over erfelijkheid bij. Ik ga er dus vanuit dat het niet erfelijk is.
Oud 08-01-2003, 10:54
De Toverfee
De Toverfee is offline
Citaat:
Qimm schreef:
*gaat ff haar boeken zoeken* oke gevonden. Ik zal ff Quoten

bron: 'Spoedgevallen' door D. Krommendijk en J.P. Verdenius

er staat niets over erfelijkheid bij. Ik ga er dus vanuit dat het niet erfelijk is.
Maar dat het er niet staat wil toch niet zeggen dat het niet zo is?
Er staat ook niet dat het niet zo is.
En misschien zijn ze er nog niet achter.
Oud 08-01-2003, 15:55
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
De Toverfee schreef:
mijn idee er achter is dat ze het er wel bij zouden zetten. Het zou kunnen dat het erfelijk is, maar dat lijkt me gewoon niet omdat het niet een bepaalde afwijking is aan iets. Het is nogal 'random'
Oud 08-01-2003, 16:10
Verwijderd
mijn vader is er aan geopereerd maar ik heb er geen flauw idee van verder
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 18:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
De Toverfee schreef:
Ga er maar van uit dat het niet ergelijk is, maar dat er gewoon sprake is van toeval.
Oud 08-01-2003, 21:58
p-chez
p-chez is offline
M'n pa heeft er ook last van. 't Is erg naar, en kan veel pijn veroorzaken. Gelukkig is het niet super ernstig, je kunt er veel tegen doen;
Je kunt er een antibiothica-kuur voor krijgen,
Je hebt kruiden-theeën (die serieus helpen),
Je kunt het laten vergruizen,
Helpt bovenstaande niet kunnen de nierstenen operatief verwijderd worden.

Echter verdwijnen nierstenen met de tijd ook wel redelijk. Alleen duurt het dan langer meestal.

Offtopic: waarschijnlijk is 't allemaal al gezegd, maar ik heb geen zin nu om alle replies te lezen
Oud 09-01-2003, 15:50
elsjuh
elsjuh is offline
mn pa is al van bij het begin van die pijnen begonnen met muntthee (en nog een andere maar die weet ik nimeer) te drinken en sinds gisteravond gaat het alweer wat beter, morge wete we de uitslag waarschijnlijk

Regels voor berichten