Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 08:28
Mara
Mara is offline
Heej

Voor economie moet ik een werkstuk maken. Dit gaat over de nadelen van economische groei, en dan met name de hoeveelheid afval en andere milieuverontreiniging.

Nu hebben we 4 standpunten gekregen, en we moeten 1 kiezen en beargumenteren.
Het standpunt dat ik gekozen heb is:

"Eigenlijk moeten we en anders en minder gaan consumeren"

Hiervoor moet ik dus argumenten hebben. Ook moet ik een bevestigend artikel bij mijn betoog doen.

Dus:
1. Wat voor argumenten kan ik gebruiken?
2. Weten jullie een site waar ik een artikel kan vinden?

Voorvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2003, 15:31
Verwijderd
Bij een hoge cosumptie wordt er veel geproduceerd. Bij een hoge productie is er een hoge druk op het milieu. Wanneer we dus minder gaan consumeren, daalt de productie, en daarmee ook de druk op het mileu...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 17:56
importbelg
importbelg is offline
iets anders:
als je het over 'anders' consumeren hebt, kun je bijvoorbeeld denken aan duurzamer consumeren --> dus gebruikmaken van duurzamere producten. Een voorbeeld: als je zorgt als producent dat videorecorders vrijwel niet kapot gaan of ontzettend lang meegaan, veel langer dan nu dus, neemt de behoefte om (nieuwe) videorecorders te kopen op lange termijn waarschijnlijkaf. Minder kapotte apparaten -> minder vervanging nodig (grof gezegd). Hierdoor vermindert de totale consumptie op lange termijn, maar zal waarschijnlijk ook de economische groei verminderen omdat er minder hoeft te worden geproduceerd.

Een ander ding is om apparaten die kapot zijn niet meteen weg te gooien maar om ze proberen te maken of om ze te hergebruiken, spullen laten maken betekent arbeidsuren en dit is dus ook consumptie --> economische groei, maar dit belast het milieu minder zwaar omdat er waarschijnlijk minder afval is.

Hoop dat je het kan volgen

succes
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 19:57
Verwijderd
Of de overheid zou (meer) milieuheffing moeten gaan vragen van producenten, en dat weer investeren in milieuvriendelijk produceren....Nadeel is echter wel dat de producenten deze milieuheffing zullen doorberekenen in de prijzen, waardoor de prijzen zullen stijgen. Dit leidt dan wel weer tot verlaging van de consumptie (maar dit is niet goed voor de economie!)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 17:58
Mara
Mara is offline
Bedankt iedereen
Ik heb de opdracht af, en ga 'm morgen inleveren. Hopelijk is het goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten