Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2003, 11:47
stinus
stinus is offline
hoe worden de zetels verdeeld?

krijg je per zoveel stemmen een zetel?
krijg je per zoveel procent van de stemmen een zetel?
of is het nog anders?

en de restzetels?
hoe komen die er, en hoe worden die verdeelt?
Oud 24-01-2003, 11:58
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
je krijgt er een zetel bij zodra 65.000 mensen of zoites op je partij gstemd hebben.

Dus met 43 zetels ( 43x65.000) dan hebben bijna 2,8 miljoen mensen op je gestemd.

Hoe de restzetels verdeeld worden weet ik ook niet precies.
Oud 24-01-2003, 12:00
stinus
stinus is offline
en bij hele lage opkomst
bijv 50%, 6 miljoen mensen ofzo
dan zijn err nog geen 100 zetels te verdelen
da klopt dan toch nie
Oud 24-01-2003, 12:03
Evito
Evito is offline
Ik denk dat 65000 standaard de kiesdrempel is,
en dat je pas als je daarboven komt in de kamer mag;
alles daaronder gaat naar de restzetels
stel dat de opkomst nu 6 miljoen is
dan is de kiesdrempel nog steeds 65000 geloof ik
maar dan worden de zetels wel anders verdeeld
niet per 65000
maar per 6000000 / 150
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 12:08
stinus
stinus is offline
en de restzetels dan?
Oud 24-01-2003, 13:10
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Met de restzetels wordt gekeken wie het dichts bij een volgende zetel zit, en die krijgt dan de overgebleven stemmen, dan kijken ze wie daarna het dichts bij een zetel zit, die krijgt dan wat er nog over is, enzovoorts.
Oud 24-01-2003, 15:17
Balance
Balance is offline
Het totaal aantal uitgebrachte stemmen van heel Nederland, gedeeld door 150 is het aantal stemmen dat je nodig hebt voor één zetel. Dat is dus afhankelijk van hoeveel mensen er komen opdagen.

Je deelt dan dus het aantal stemmen van een partij, door het getal dat je kreeg bij de vorige deling, en dat is het aantal zetels dat de partij krijgt.

Elke partij houdt ook een aantal stemmen over die (net) niet genoeg zijn voor een zetel.
De partij met de meeste 'reststemmen' krijgt de eerste restzetel, de partij daarna krijgt de tweede enz. Tot dat de zetels op zijn.
Oud 24-01-2003, 15:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
stinus schreef:
en bij hele lage opkomst
bijv 50%, 6 miljoen mensen ofzo
dan zijn err nog geen 100 zetels te verdelen
da klopt dan toch nie
Bij een opkomst van 6 miljoen krijgt een partij een zetel als ie 40.000 stemmen heeft (6 miljoen gedeeld door 150).

Maar volgens mij is d'r wel een verplicht percentage dat moet stemmen, omdat het onder dat percentage als ongeldig wordt verklaard. Wie weet hoeveel dat is?
Oud 24-01-2003, 15:27
Atje85
Atje85 is offline
Ik dacht dat onder de 50% niet geldig is...zullen we misschien meemaken als t weer cda-vvd-lpf wordt

Zijn de restzetels al verdeeld? Ja toch?
Dacht dat t meteen die avond gebeurde?

Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 16:30
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Er zijn 150 zetels te verdelen in de kamer... Dit betekent dat voor elke 100/150= 0.667% van de stemmen een zetel in de wacht kan worden gesleept. Restzetels ontstaan doordat men het minimale van 0.667% van de stemmen niet haalt.
Kleine partijen hebben individueel minder dan die nogmaals genoemde 0.0667% maar bij elkaar meer. Deze lege zetels die daardoor ontstaan worden verdeeld over de overige partijen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 22:03
faith666
faith666 is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Het totaal aantal uitgebrachte stemmen van heel Nederland, gedeeld door 150 is het aantal stemmen dat je nodig hebt voor één zetel. Dat is dus afhankelijk van hoeveel mensen er komen opdagen.

Je deelt dan dus het aantal stemmen van een partij, door het getal dat je kreeg bij de vorige deling, en dat is het aantal zetels dat de partij krijgt.

Elke partij houdt ook een aantal stemmen over die (net) niet genoeg zijn voor een zetel.
De partij met de meeste 'reststemmen' krijgt de eerste restzetel, de partij daarna krijgt de tweede enz. Tot dat de zetels op zijn.
Oud 24-01-2003, 22:07
stinus
stinus is offline
maar wrom is dr dan een kiescommisie nodig en wordt pas maandag bekent naar wie de restzetels gaan?

en het kan ook dat 2 partijen een verdrag ofzo tekenen zodat ze eerder een restzetel krijgen, hoe zit dat dan?
Oud 24-01-2003, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef:
Ik denk dat 65000 standaard de kiesdrempel is,
en dat je pas als je daarboven komt in de kamer mag;
alles daaronder gaat naar de restzetels
stel dat de opkomst nu 6 miljoen is
dan is de kiesdrempel nog steeds 65000 geloof ik
maar dan worden de zetels wel anders verdeeld
niet per 65000
maar per 6000000 / 150
Neenee, het is in procenten.. Dat had ik laatst nog opgezocht. Als je 40% van de stemmen hebt, krijg je ook 40% van de zetels. Aldus mijn geschiedenisboek.

En als er minder dan de helft komen opdagen om te stemmen dan is de stemming inderdaad ongeldig - ik weet alleen niet wat ze dan doen.. Lijkt me stug dat je dan weer moet gaan kiezen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 00:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
stinus schreef:
maar wrom is dr dan een kiescommisie nodig en wordt pas maandag bekent naar wie de restzetels gaan?

en het kan ook dat 2 partijen een verdrag ofzo tekenen zodat ze eerder een restzetel krijgen, hoe zit dat dan?
geen idee

lijstverbinding, dat komt er op neer dat die restpercentage van de ene partij bij die andere wordt opgeteld, zodat ze samen een groter percentage hebben, duseerder in aanmerking komen voor een restzetel.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 10:37
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
stinus schreef:

omdat alle stemmen officieel moeten worden geteld zodat we geen VS toestanden hebben

daarnaast is de zetelverdeling een stuk ingewikkelder dan hier gepresenteerd word
daar word dus nog eerst serieus geteld en daarna moeilijke berekeningen doorgevoerd

en als minder dan 50% van de kiuesgerechtigden komt opdagen worden er idd nieuwe verkiezingen uitgeschreven
Reageren

Regels voor berichten