Advertentie | |
|
![]() |
|
Er zijn 150 zetels te verdelen in de kamer... Dit betekent dat voor elke 100/150= 0.667% van de stemmen een zetel in de wacht kan worden gesleept. Restzetels ontstaan doordat men het minimale van 0.667% van de stemmen niet haalt.
Kleine partijen hebben individueel minder dan die nogmaals genoemde 0.0667% maar bij elkaar meer. Deze lege zetels die daardoor ontstaan worden verdeeld over de overige partijen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als er minder dan de helft komen opdagen om te stemmen dan is de stemming inderdaad ongeldig - ik weet alleen niet wat ze dan doen.. Lijkt me stug dat je dan weer moet gaan kiezen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
lijstverbinding, dat komt er op neer dat die restpercentage van de ene partij bij die andere wordt opgeteld, zodat ze samen een groter percentage hebben, duseerder in aanmerking komen voor een restzetel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
daarnaast is de zetelverdeling een stuk ingewikkelder dan hier gepresenteerd word daar word dus nog eerst serieus geteld en daarna moeilijke berekeningen doorgevoerd en als minder dan 50% van de kiuesgerechtigden komt opdagen worden er idd nieuwe verkiezingen uitgeschreven
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
wat stem je? nobody_knows_me | 405 | 20-10-2003 20:34 | |
De Kantine |
De stembus Verwijderd | 307 | 16-05-2003 21:11 |