Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2003, 14:57
KiMZz
KiMZz is offline
Hey ik heb een probleempje. Ik heb al 8 maanden een vriend maar wat mij zo dwars zit is dat hij zo veel en zo vet eet. Hij is helemaal niet dik (1m83/63kg) maar ik ben zo bang dat hij later allemaal van die hartziekten krijgt enzo.
Hij eet bijna elke dag friet en dan nie eens beperkt maar een grote portie, en helemaal geen verse groenten want dat eten ze niet bij hem thuis en bovendien lust ie da nie.
Hij slikt wel vitaminepillen, tenminste, dat zegt ie, maar hij + medicijnen gaat ook nie samen omdat ie dat altijd vergeet dus in die vitaminepillen heb ik ook nie zo veel vertrouwen...
Ik heb er pasgeleden nog wel eens iets over gezegd maar hij vond dat ik teveel kritiek op hem had...
Wie kan mij helpen??
Oud 23-01-2003, 15:13
spunky
spunky is offline
Hmm... tsja!
Mijn vriend is juist het omgekeerde. Die slaat soms helemaal door naar de gezonde kant (lees: plotseling alleen nog maar vis, vitaminepillen, altijd sla, alleen nog maar water drinken).

Maar misschien kun je eens lekker voor hem koken? Maar dan wel iets gezonds. Misschien lust hij het dan best wel. Moet je wel goed koken natuurlijk .

Maar je zegt dat ze bij hem thuis nooit groenten eten. Dan denk ik dat daar al iets veranderd moet worden om hem goed te laten eten.

En ook kun je patat best gezond maken. Bijvoorbeeld niet in vet frituren maar ovenpatat. En dan geen kwakken mayonaise erop doen. Als je het zonder niet lust dan misschien fritessaus of mayohalf (of hoe dat ook heet).

Of haal eens wat informatie met schokkende plaatjes van internet en confronteer hem daarmee? Het kan helpen!

Verder weet ik het eigenlijk ook niet.
Oud 23-01-2003, 15:33
KiMZz
KiMZz is offline
Mjah maar t probleem is dat ik t nie kan tegenhouden. Als hij middagpauze heeft op zijn werk gaat ie altijd naar de friettent en standaard bestelling van hem is een supertje speciaal en een broodje hamburger. Daar kun je moeilijk om halvanaise vragen Nou ja, dan kan ik t nie helpen...
Bij hem thuis is t gewoon gemakzucht. Ze eten of spaghetti, poeder + water en spaghetti en klaar (zonder toevoegingen als ui enzo) of chili (ook zonder iets erbij) of friet of pannenkoeken of diepvriespizza en verder is er nie zoveel variatie daar.
Met schokkende plaatjes moet ik echt nie bij hem aankomen want dan vindt hij dat ik me er teveel mee bemoei en dan komt de standaardopmerking "neem me zoals ik ben, als je da nie kan dan ga maar weg" en daar kan ik nie tegen.
Voor hem koken... Tja met groente kan k gewoon nie bij hem aankomen. Wel met lasagne met champignons en ui enzo, maar dingen als spinazie, worteltjes, bloemkool en noem maar op lust ie nie!! t Enige wat ie dan nog lust is sla maar jah om nou elke dag sla te eten.
Owja broodjes gezond eet ie ook weleens, maar niet zonder klodders mayo...
Oud 23-01-2003, 15:44
spunky
spunky is offline
Hmm, lastige jongen.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken:

Geef hem een schop onder z'n kont!
Oud 23-01-2003, 16:21
WackfordSqueers
WackfordSqueers is offline
Ach, als hij al last krijgt van zijn eetgedrag dan zal dat pas over tientallen jaren zijn, dan is jullie verkering vast al lang uit...

maar even serieus. Als hij zo vet eet en er niets van aankomt blijven er twee mogelijke schadelijke effecten: zijn cholesterol-gehalte en zijn bloeddruk. Als hij die waarden een keer laat meten weet je meteen of het wel nodig is om echt gezonder te gaan eten....

ajuu met een du,

Sebastiaan
Oud 23-01-2003, 16:44
KiMZz
KiMZz is offline
"Ach welnee, waarom zou ik? Dr is toch niks mis met me? Ik voel me hartstikke gezond, ik ben gezonder dan jij, want IK ben nooit ziek!!" is dan zijn antwoord, weet ik zeker!!
Oud 23-01-2003, 17:13
Jouw_Duiveltje
Jouw_Duiveltje is offline
je overdrijft... ik heb vandaag nog helemaal geen friet op!!
en ik lust best broodje gezond zonder mayon want dat doen ze bij de broodjeszaak ook..
en we doen wel ui in de spaghetti maar das los in een bakje omdat mijn zusje geen ui lust is jou kennelijk nooit opgevallen... en inderdaad ik ben makkelijk en ik voel me er prima bij dus...
Boeiend!!
Oud 23-01-2003, 17:15
Jouw_Duiveltje
Citaat:
Jouw_Duiveltje schreef:
je overdrijft... ik heb vandaag nog helemaal geen friet op!!
en ik lust best broodje gezond zonder mayon want dat doen ze bij de broodjeszaak ook..
en we doen wel ui in de spaghetti maar das los in een bakje omdat mijn zusje geen ui lust is jou kennelijk nooit opgevallen... en inderdaad ik ben makkelijk en ik voel me er prima bij dus...
Boeiend!!

p.s. je moet eerst is ff naar jezelf kijken je bent zo kreupel als wat, met mij gaat het goed ik kom niet aan mijn bloeddruk en cholesterol waren een jaar geleden perfect... (en mijn eetgewoonten zijn niet veranderd) dus...
waar maak je je in godsnaam zorgen om!

Oud 23-01-2003, 17:18
KiMZz
KiMZz is offline
t Gaat ook niet om NU maar om LATER!! En dat ik last heb van mijn nek komt echt nie omdat ik WEL gezond eet, maar omdat ik een verkeerde houding heb. Dat heeft helemaal NIKS met elkaar te maken!! Ik kan er gewoon nie tegen owke...
En je kan wel zeggen dat je cholesterol en bloeddruk VORIG JAAR goed waren maar in een jaar kan heel wat veranderen dat weet je best want er IS veel veranderd!!
Oud 23-01-2003, 17:50
Balance
Balance is offline
Als jullie allebei zo zeker van jullie zaak zijn (de één dat ie wel gezond is, de ander dat dat niet zo is), ga dan een x naar de dokter.

En spreek af dat als het niet goed blijkt te zijn qua bloeddruk, cholesterol enzo dat jullie d'r dan eens goed over gaan praten en mss een afspraak maken met betrekking tot die patat en bijv. 1x in de week bij haar gaan eten zodat hij groente binnen krijgt.

Is er niks aan de hand dan moet zij voortaan d'r mond houden en blijft alles gewoon zo als het is.

Zoiets?
Oud 23-01-2003, 18:49
Verwijderd
zorg dat ie geen friet meer kan zien
dus prop 'm een week lang vol met zoveel friet als je maar vinden kunt.

maar waarschijnelijk zal 't beter zijn als je naar linda85 luistert
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 10:19
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Ik heb er pasgeleden nog wel eens iets over gezegd maar hij vond dat ik teveel kritiek op hem had...
Zeg dan tegen hem, dat je dat uit liefde voor hem doet! En laat hem idd maar de gevolgen lezen ofzo.
Of misschien kan je met hem naar de dietist, het is altijd
geloofwaardiger als iemand die er wat van af weet de gevolgen
verteld, dan als hij het leest...

Succes
Oud 24-01-2003, 10:20
Jouw_Duiveltje
Citaat:
marianne22 schreef:
zorg dat ie geen friet meer kan zien
dus prop 'm een week lang vol met zoveel friet als je maar vinden kunt.

maar waarschijnelijk zal 't beter zijn als je naar linda85 luistert
Dat heeft geen zin want dat doe ik nu ook al

Ik heb trouwens gister heel gezond gegeten (of niet schat)
zij vond het maar niks maar ik vond het heerlijk
Bij la place bij de v&d bij ons een heerlijk bruin broodje met kaas en sla en een salade met kidney bonen en een soort macaroni en olijven
(zij vond het helemaal niks maar ik vond het heerlijk)
als jij ook van die lekkere dingen kookt later is er niks aan de hand daar zet ik de friet rustig voor opzij
Oud 24-01-2003, 10:22
Dashja
Dashja is offline
En tis natuurlijk altijd ZIJN eigen verantwoordelijkheid!

Regels voor berichten