Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2001, 17:38
ice-devil
ice-devil is offline
Ik zat bij het raam, ik was turend en nutteloos naar buiten te kijken. Er waren kinderen van een jaar of 8 aan het buitenspelen. Een paar jongetjes ingepakt door hun moeders in dikke winterjassen en wantjes tegen de kou. Kleine worstjes die aan het voetballen waren met veel kabaal en ruzie. Ze gingen op de knok doordat een van hen de bal de straat op schopte. Ik vond het onboeiend worden, 6 worstelende Michelin mannetjes. Ik lette op de les. Maar das bleek echter nog 2 keer zo erg te zijn.
Luisterend naar de uitleg over een of ander grammatica onderwerp. Het ging allemaal langs me heen, ik luisterde niet echt, ik hoorde de woorden wel, maar de betekenis ervan was me een raadsel. Ik wist niet wat er in het wereldje om me heen gebeurde. Her en der wat geroezemoes. Nou, ja zo klonk het dan. Het was een luid geklik en getik van pennen, schoenen, handen en andere onbenodigde voorwerpen bij een nederlandsles. Ik raakte steeds verder in trance. De concentratie werd me teveel, alsof het getik en geklik me onder hypnose had gebracht. Mijn zicht werd verkleind tot een onherkenbaar punt. Alles werd wazig, ik zag niets meer scherp. Geluiden waren niet helder. Alles klonk dof en kilometers ver weg.
Totdat iets me wakker schudde. Het drong me langzaam door. Het werd me steeds duidelijker, ik ontwaakte langzaam uit mijn hypnose, iets had me terug geroepen door mijn aandacht te trekken. Het werd duidelijker en scherper. Tot op het moment dat ik wist waar ik naar zat te staren met grote verbazing, was ik afwezig in een andere wereld vol idealen en perfectie, van rozengeur en maneschijn. Ik was nu echter weer terug in de realiteit.
Wat mijn aandacht trok beangstigde me. Ik kreeg er kippenvel van. Mijn ogen werden groot, de pupillen klein. Mijn handen werden klef en koud. Ik slikte nog een keer extra, alsof het wel eens de laatste keer zou kunnen zijn om te kunnen slikken. Mijn mond viel langzaam open van onwetendheid en verbazing. Het plakkerige smeerseltje wat ik voorheen op mijn lippen had gesmeerd was spontaan verdwenen of opgenomen door mijn lippen zelf. Ze werden droog en de kleverigheid werd zodanig veel te klein dat ze mijn lippen niet meer bij elkander konden houden. Door dit verschijnsel ging mijn mond open hangen. De extra zuurstof die ik nu via mijn mond naar binnen kreeg werd snel naar mijn hersenen vervoerd waardoor ik steeds beter kon bevatten wat ik nu eigenlijk zag. Ik kon mijn ogen niet geloven. De oorbellen van de lerares waren bananen.
Oud 07-12-2001, 18:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Aan je stijl is heel wat te verbeteren.

Maar, kijk op de forumindex eens wat lager, daar staat het forum 'Kunst en Literatuur'.

Over dat verhaal: té saai. Je moet meerdere vertelvormen gebruiken, dit lijkt nergens op.

En bovendien: schrijver wordt je niet zomaar.
Dat is eerst een hobby. Met geluk wil een uitgever ooit eens proberen een van je boeken uit te geven.
Maar je kunt niet van school uit schrijver worden. Je zal toch echt een beroepsopleiding moeten doen, en dan in je eigen tijd schrijven en proberen een uitgever geïnteresseerd te krijgen.

Je kunt geen opleiding voor schrijver volgen en dan maar solliciteren.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2001, 12:17
Balance
Balance is offline
mee eens... dat stukje over wat het nou was dat je aandacht trok, dat duurde veel te lang. Het was té duidelijk dat je de mensen nieuwsgierig wilde maken...

verder wel grappige afloop: die bananen!!!(mijn vorige docente nederlands droeg trouwens écht van zulke oorbellen )
Oud 08-12-2001, 16:16
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het nogal vreemd als je beschrijft hoe
" ... Mijn zicht werd verkleind tot een onherkenbaar punt ... Mijn ogen werden groot, de pupillen klein " - je had beter een andere perspectief ( niet ik als verteller en tegelijkertijd ik als hoofdpersoon ) kunnen kiezen.

Zoals Fleet Admiral al zei, iedereen kan in principe een schrijver worden alssie maar in staat is een of ander uitgever over te halen zijn " kunstwerkje " uit te geven
Oud 08-12-2001, 17:23
the tourist
the tourist is offline
hm, sorry maar ik vind het niet geweldig. je kan beter naar kunst&literatuur gaan
Met citaat reageren
Oud 10-12-2001, 13:24
shasita
shasita is offline
Ik vind het een goede opbouw voor het lezen maar je moet een beetje op je grammatica letten en je zinsopbouw maar je moet het zeker proberen als je het echt wilt doen. Mijn oma is ook boekenschrijfster en zij is ook als niets begonnen en al haar eerste boeken zijn ook niet echt goed maar nu behoord ze tot 1 van de beste boekenschrijfster dus probeer het gewoon en kijk maar tot hoe ver je komt

succes shasita
Met citaat reageren
Oud 10-12-2001, 15:15
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Citaat:
shasita schreef:
... maar je moet een beetje op je grammatica letten en je zinsopbouw ...
Maar je moet een beetje op je ZINSBOUW letten
Oud 10-12-2001, 16:18
angel for life
angel for life is offline
nou advies probeer is wat langere zinnen te maken, ik bedoel hiermeer niet steeds van die punten dat leest heel #!%@#$^ voor verdere tips lijkt het me verstandig om heel veel boeken te lezen, zodat je je stijl kunt verbeteren maar geef de moed niet op!!!
suc6 verder
Oud 11-12-2001, 13:58
autodropje
autodropje is offline
als je het echt wilt denk ik dat het wel kan, als ik heel eerlijk ben vind ik dit verhaaltje niet echt bijzonder, maar dat kan veranderen, dat kan je leren.

(En zoals iedereen al zei, op K&L kunnen ze je denk ik beter helpen)
Oud 14-12-2001, 21:25
ducky
ducky is offline
Citaat:
angel for life schreef:
nou advies probeer is wat langere zinnen te maken, ik bedoel hiermeer niet steeds van die punten dat leest heel #!%@#$^ voor verdere tips lijkt het me verstandig om heel veel boeken te lezen, zodat je je stijl kunt verbeteren maar geef de moed niet op!!!
suc6 verder
ik zou eerder zeggen hak wat van die lange zinnen in kleineere stukjes. Maar je hebt wel gelijk, sommige dingen zou je misschien aan elkaar moeten plakken... die horen bij elkaar en andere dingen juist los mken...
Pas ook op voor herhaling

Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 16:39
Preaper
Preaper is offline
Persoonlijk vind ik je schrijfstijl niet zo super. Ikzelf heb ook veel geschreven, en ik denk dat je meer boeken moet gaan lezen, en dan op de stijl moet gaan letten. Leer je veel van.
Oud 16-12-2001, 13:05
ice-devil
ice-devil is offline
Misschien is het makkelijker als ik eens duidelijk maak waarvoor ik schrijf.
Ik ben een stand-up camidian en ik schrijf voor de lol korte verhalen. het gaat dus ook niet om de precieze stijl van de tekst, maar om de gedachte erachter. Om het grapje en of dat het gelukt is om de aandacht eerst te trekken waardoor mensen na de laatste zin totaal iets anders krijgen dan dat ze hadden verwacht. Ik vraag dus ook niet om of dat jij het persoonlijk goed vind. MAar of dat deze bedoeling wel gelukt was...
Oud 16-12-2001, 13:07
ice-devil
ice-devil is offline
Citaat:
ducky schreef:

Pas ook op voor herhaling

Zoals welke?
Oud 16-12-2001, 14:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik vind het ook te saai, er zit niet echt actie in. je hebt niet het gevoel dat je door wil lezen maar je denkt continu wanneer er eindelijk iets boeiends komt, om maar ff zo te zeggen...

je hebt ook veel fouten qua aanhalingstekens, komma's etc. ik begrijp dat dit moeilijk is en dat je er misschien nu minder op hebt gelet. maar om schrijfster te worden is het heel erg belangrijk om de Nederlands taal en grammatica goed te beheersen. je moet de kunst van de taal begrijpen en toe kunnen passen en vooral weinig fouten maken!

maar op zich vind ik het niet slecht. ik denk dat als je meer zou oefenen er best leuke dingen uit kunnen komen. en geloof mij, dit is een kwestie van veel oefenen en veel lezen maar natuurlijk ook talent.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 14:43
Bekkie
Bekkie is offline
Citaat:
ice-devil schreef:
Misschien is het makkelijker als ik eens duidelijk maak waarvoor ik schrijf.
Ik ben een stand-up camidian en ik schrijf voor de lol korte verhalen. het gaat dus ook niet om de precieze stijl van de tekst, maar om de gedachte erachter. Om het grapje en of dat het gelukt is om de aandacht eerst te trekken waardoor mensen na de laatste zin totaal iets anders krijgen dan dat ze hadden verwacht. Ik vraag dus ook niet om of dat jij het persoonlijk goed vind. MAar of dat deze bedoeling wel gelukt was...
hey je moet nie boos worden...wat had je gedacht dat er alleen positieve reacties kwamen... of ik het persoonlijk goed vind intresseert je niet maar ik zal toch wel effe willen zeggen dat ik'ut nie echt boeiend vind... en de vraag of de bedoeling wel gelukt is...NEE

ik vind het gewoon heel zwakjus en als je NIET tegen kritiek kan kun je beter helemaal geen schrijver worden want als schrijver krijg je een hoop kritiek over je heen en als je bijv. een bundel naar een uitgever stuurd waar je bijv. een jaar aan hebt gewerkt en die wordt afgewezen...daar moet je maar net tegen kunnen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 15:01
ice-devil
ice-devil is offline
Neej, ik kan weldegelijk tegen kritiek, maar blijkbaar had ik niet echt duidelijk gamaakt dat waarvoor ik het geschreven had..
Oud 18-12-2001, 12:29
Anne
Anne is offline
Of je schrijver moet worden weet ik niet. Dat moet je niet aan mij vragen, maar zelf beslissen. Misschien moet je, zoals al eerder is gezegd, eens naar het Kunst & Literatuur forum gaan en daar eens iets posten. Eerlijk gezegd vind ik dit verhaal een beetje saai, er moet meer stijl in.
Oud 18-12-2001, 12:31
Proud
Proud is offline
---> Kunst en Literatuur
Oud 18-12-2001, 14:08
Joyce-b
Joyce-b is offline
en wat verwacht je eigenlijk vande reacties?
Niemand kan zien aan 1 verhaaltje of jij het in je hebt of niet..
Oud 19-12-2001, 07:41
Anne
Anne is offline
Citaat:
ice-devil schreef:
Ik vraag dus ook niet om of dat jij het persoonlijk goed vind. MAar of dat deze bedoeling wel gelukt was...
Ik snap het even niet. Als jij een standup-comedian bent moeten mensen jouw verhaal toch goed vinden om er om te kunnen lachen? Dan gaat het toch juist om een persoonlijke mening? En jij vraagt aan ons of je schrijver moet worden!
Reageren

Regels voor berichten