Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2002, 08:49
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Ik moet over een paar jaar van de middelbare en dan een vervolgstudie kiezen. ik wil het liefst boekenschrijfster worden.
Mijn ouders zeggen dat ik het beste journalistiek kan gaan studeren, maar ik wil helemaal niet studeren, ik wil boekenschrijfster worden en het niet uitstellen
Maar wat moet ik dan als het niet lukt?
Zou je onder een studie tijd hebben om boeken te schrijven of is het net zo druk als de middelbare?
en kan je als je minderjarig bent op eigen houtje boeken uitbrengen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2002, 08:52
Evito
Evito is offline
Nou,
ik denk dat het vaak wel handig is enige scholing te volgen tot het goed leren schrijven,
maar soms is dat idd niet nodig. Als je de juiste studie uitkiest, zul je het ook niet zo druk hebben. Op de middelbare was ik ook niet zo druk eigenlijk, en nu met Latijn en Grieks valt dat ook wel mee. Eigenlijk doe ik geen reet.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 09:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat je beter eerst toch maar wat kan gaan studeren. Er is namelijk een bitter weinige kans dat het echt gaat lukken. En ga me nou niet verrot schelden, want ik bedoel het goed. Duizenden, echt duizenden mensen willen boeken uitbrengen. Maar een enkeling die het lukt, en dan nog blijft het maar vaak bij 1 boek. Dat is gewoon de harde realiteit.

Wat je NIET moet doen is opgeven. Blijf altijd schrijven (ik neem tenminste aan dat je dat al deed...), zorg dat je geoefend blijft en dat je jezelf verbeterd. Vraag anderen om hun mening. Zorg dat je bijzonder bent.

Veel succes!!!!!!
Oud 30-11-2002, 10:54
Verwijderd
Monrath heeft gelijk. De kans dat je gepubliceerd wordt, is misschien aanwezig, maar de kans dat je zou kunnen leven puur van het boeken schrijven is te klein om daarop te gokken. Maar een handjevol schrijvers in Nederland kunnen dat.

Het beste lijkt mij om een opleiding te kiezen die aansluit bij je interesses. Journalistiek schijnt een goede oefening voor het schrijven te zijn, dus wat dat betreft hebben je ouders misschien gelijk.

Zelf heb ik alleen ervaring met eerst een jaar lang Nederlands studeren. Helaas komt daar niet veel actief schrijven wat beoordeeld wordt bij kijken, maar je leert verschrikkelijk veel (soms teveel) over de Nederlandse taal. Als je je taalgevoel wilt cultiveren is dat een geweldige keuze.
Nu ben ik bezig met Literatuurwetenschappen, omdat ik me niet wilde beperken tot alleen Nederlandse en Vlaamse literatuur en ook wat meer theoretische achtergrond wilde hebben. Het is voor mijn part af en toe wat te abstract en filosofisch, maar wel interessant.

Wat je volgens mij het beste kan doen is gewoon de studie kiezen die je het leukste vindt en door die tijd heen blijven schrijven. Als je niet al te gefixeerd binnen drie jaar af wilt studeren is dat heel goed te doen.
Als je dan klaar bent kan je een baan krijgen die je leuk vindt en daarbij nog schrijven.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 15:38
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
nou evito, niet iederen heeft het zo goed getroffen als jij ik ben al blij als ik in het weekend een keer tijd heb om iets leuks te doen

en Monrath, ik zal je niet verrot schelden. De hele wereld raad me dat aan. Iedereen schijnt te denken dat studeren het beste voor me is. Maar ik twijfel steeds, want ik denk gewwoon niet dat ik daar gelukkig van word.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 16:20
Verwijderd
Citaat:
prinses eowyn schreef:
Maar ik twijfel steeds, want ik denk gewwoon niet dat ik daar gelukkig van word.
Van armoede wel?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 17:06
Anne
Anne is offline
Ik wilde en wil ook schrijfster worden. Eigenlijk vind ik mezelf al schrijfster, ik ben alleen nog niet bekend.
Ik studeer nu Nederlands. Daar ben je niet echt bezig met verhalen schrijven en dichten, maar meer met de analyse. Je leert zo ontzettend veel, ik vind het een zeer fascinerende studie!
Een andere studie zit in Utrecht, aan de Hogeschool voor de Kunsten. Naam: dramaschrijven of literaire ... eh... (iets met literaire dus). Ik heb daar vorig jaar examen voor gedaan, toen werd ik niet gekozen (er deden 150 mensen mee, 16 werden uiteindelijk toegelaten), ik wilde dit jaar weer opnieuw meedoen, maar zie daar nu vanaf, mijn studie is te leuk om zomaar op te geven.
Hopende je nu voldoende geïnformeerd te hebben....
Oud 30-11-2002, 18:06
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Ik wilde en wil ook schrijfster worden. Eigenlijk vind ik mezelf al schrijfster, ik ben alleen nog niet bekend.
Arrogantie is slechts toegestaan als het terecht is.
Oud 30-11-2002, 18:40
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
prinses eowyn schreef:

en Monrath, ik zal je niet verrot schelden. De hele wereld raad me dat aan. Iedereen schijnt te denken dat studeren het beste voor me is. Maar ik twijfel steeds, want ik denk gewwoon niet dat ik daar gelukkig van word.
Ik begrijp je wel volkomen, hoor!! Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, maar ik kan er nog zo'n 2 jaar over nadenken gelukkig. Want behalve schrijven vind ik echt zowat niets zó leuk dat ik het wil gaan studeren.

En wat noem jij eigenlijk druk? Want ik heb het momenteel wel zo druk (ik zit in 4vwo) dat ik nauwelijks fatsoenlijk kan schrijven. Als studeren nóg drukker is, zou ik niet echt veel tijd overhouden voor te schrijven.
Maar weet je, als je het echt wilt, vind je altijd wel tijd om te schrijven, toch?
Oud 30-11-2002, 21:07
Verwijderd
Anneeeee, waar studeer je Nederlands?

School is deels wel zo zwaar als je het zelf maakt. Althans, met Studeren. Het gaat erom dat je genoeg studiepunten bij elkaar sprokkelt en je mag daar vrij lang over doen. Alleen met studeifinanciering wordt het lastig.

Het is ook niet verplicht om te studeren. Er zijn zat mensen die een baan hebben waarin ze gelukkig worden zonder dat ze ooit meer dan de Middelbare School gedaan hebben. Trouwens, Mulisch is volgens mij ook nooit verder gekomen. Maar hij is een apart geval.

Het probleem is alleen dat de kans dat je van je schrijven kan leven vrij klein is. Als je columns op vaste basis zou schrijven als broodschrijver zou het heel eventueel nog kunnen als je goed genoeg bent, maar dan moet er ook nog een paar jaar oefening tegenaan.

Je moet natuurlijk niet stoppen met schrijven omdat je je zo debiel zwaar inzet voor je studie, maar je moet niet alles op het schrijven alleen gooien.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 08:18
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Citaat:
Van armoede wel?
Er zijn belangrijkere dingen dan geld, wuppie
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Hannibal schreef:
Arrogantie is slechts toegestaan als het terecht is.

Als je schrijft, ben je een schrijver/schrijfster. Of je nou uitgegeven wordt of niet. Je bent het alleen niet voor beroep.

Je bent toch ook een kunstenaar als je schildert, of je er nou geld mee verdiend of niet?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 13:26
Verwijderd
Citaat:
prinses eowyn schreef:
Maar je kan toch beter genoeg hebben om pen en papier/typmachine/computer te kopen, anders komt er van je schrijven niet veel terecht.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 13:37
Tisch
Tisch is offline
Moeilijke keuze. Immers; weet je zeker dat je het kunt, voor jezelf? Zo ja, sluit jezelf op in een hokje, paar maanden of zo, schrijf je boek. Incasseer en ga verder. Je kostje is gekocht.

MAAR

Als je in feite niet goed blijkt te zijn - waarover ik niet kan oordelen - dan heb je een probleem, als zijnde een schrijfster zonder studie en talent.

Kortom; weeg af wat je wilt en kunt. Ben realistisch.
Maar als je zeker weet dat het je gaat lukken; verdoe dan je tijd niet met een studie. Of studeer, maar geef je 'schrijven' de hoogste prioriteit.

Succes met kiezen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 15:39
sublime
sublime is offline
er is in utrecht een hbo studie waar je leert schrijven... je kunt daar ook de richting verhalen schrijven kiezen. ik weet er niet echt veel van, ik las het laatst ergens. misschien is dat iets voor je...

verder, ga niet niet studeren... ik denk dat je daar uiteindelijk heel erg spijt van zult krijgen. wees niet bang voor het moeten leren, als je iets kiest wat je echt interessant vind zal dat wel meevallen. bovendien, bij heel veel studies moet je tegenworodig zoveel schrijven, dat zul je toch niet erg vinden??

zoek gewoon een studie die breed is, zodat je veel kanten opkunt, want zelf als je er uiteindelijk niets meer mee doet omdat je een Wereld Beroemde Schrijfster geworden bent is het altijd goed geweest voor je algemene ontwikkeling...

ik zou iig niet de fout maken niet te gaan studeren... nu kan het nog, zeg maar...

(ps ik moet er wel bij vertellen dat ik het liefst mn hele leven zou blijven leren > naar mijn idee weet een mens nooit genoeg <
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 16:30
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
prinses eowyn schreef:
Maar zonder geld is het verdomde moeilijk om te leven. Ik zou als ik jou was toch echt een studie gaan volgen, maar dat is persoonlijk. Mét diploma wordt je sneller bij 'gewone banen' aangenomen.
Oud 01-12-2002, 16:36
Verwijderd
Zoals iemand die bekend en beroemd is vast wel eens gezegd heeft: "Van ideale kejje nie vrete!"

LUH-3417 - Johan Cruijff misschien.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 17:43
Evito
Evito is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Zoals iemand die bekend en beroemd is vast wel eens gezegd heeft: "Van ideale kejje nie vrete!"

LUH-3417 - Johan Cruijff misschien.
Maar dan heb je tenminste wel je idealen nageleefd.
Trouwens; van idealen kun je wel vreten.
Als je je er genoeg aan houdt,
ligt de wereld aan je voeten.
En,
als we wat minder filosofisch doen,
we hebben ook nog de uitkering.
En anders,
ga je iig gelukkig dood.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 18:23
Anne
Anne is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Anneeeee, waar studeer je Nederlands?
Utrecht.

@ Hannibal:
Oud 01-12-2002, 23:29
Verwijderd
Ik denk dat de meeste mensen toch wel liever kiezen voor het geld en het eten voordat ze sterven van de honger, wat hun idealen ook mogen zijn. Ik denk dat Marslow het met mij eens is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 00:24
Angeles
Angeles is offline
Het is sowieso toch goed om je naast het schrijven ook nog met andere dingen bezig te houden? Ik ben dol op schrijven, maar ik ben ook dol op mijn studie en haal daar heel veel inspiratie uit, net als uit andere dingen in mijn leven. Ik vind het juist leuk om met van alles en nog wat bezig te zijn, en schrijven doe ik ook iedere dag. Ik vind het heerlijk en ik weet er altijd wel tijd voor vrij te maken, ook al is het 's nachts.

Het is niet zo dat je pas goed kunt schrijven als je al het andere opoffert en je hele leven eraan wijdt. Ik denk juist dat dat helemaal niet goed is. Bovendien krijg je van studeren ook een bepaalde algemene ontwikkeling die de kwaliteit van je verhalen ook beter kan maken - en nee, ik zeg niet dat mensen die niet gestudeerd hebben dat per definitie niet hebben. Maar het is wel een pluspunt.

Als je echt alleen maar geïnteresseerd bent in schrijven, kies dan gewoon een opleiding waarin je je veel met literatuur en/of schrijven bezighoudt, maar doe in elk geval wel iets, en probeer het schrijven gewoon te zien als een waardevolle bezigheid in je leven, maar niet de enige bezigheid.

Succes en ik vind het wel leuk dat je zo ambitieus bent. Ik weet wel hoe je je voelt, toen ik nog op de middelbare school zat was het ook mijn grote droom - en mijn enige droom - om schrijfster te worden. Nu is het nog mijn grote droom, maar gelukkig niet meer mijn enige droom. Het is en blijft altijd een kwestie van geluk (en van talent natuurlijk, maar ook van geluk).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten