hey mensen, ik heb al eerder een topic geplaaats met wat ik zou gaan doen in mijn vrije tijd, ik wil misschien een verhaal gaan schrijven. Nu vroeg me af wie dat dan zou gaan lezen? ik kan wel een verhaal schrijven, maar dan wil ik wel dat iemand het leest. Hoe zorg ik dat mensen mijn verhaal te lezen krijgen dan? en ik vroeg me af of ik een beetje aanleg heb ofzo, voor Maatschapij Leer moesten we een stukje schrijven over een emotie, ik koos woede. De eerste 3 zinnen ofzo zijn van wikipedia, maar toen besloot ik zelf verder te typen, kunnen jullie me zeggen wat jullie ervan vinden? ik ben 15 jaar. dit is het resultaat:
Woede is een emotie die eventueel optreed als je territorium wordt betreed, je grenzen worden overschreden tegen gewerkt of gedwarsboomd. Woede zet aan, gaat samen met agressie. Woede kan geuit worden met schelden, schreeuwen of fysiek geweld, slaan, schoppen of met gebruik van wapens. Je hoeft je woede niet per se te uiten, je kunt het opkroppen of gewoon voor je houden, woede oftewel frustratie tot een bepaald persoon, personen of een idee of ding is mentaal, zit in je hoofd. Als je je woede niet direct uit, of als je frustratie groeit kunnen er woede aanvallen ontstaan; je gevoel, woede, neemt dan je lichaam over en je hebt jezelf niet meer in de hand. Woede is een gevoel dat iedereen anders invult, je kunt het uiten met verbaal of fysiek geweld, je kunt het ook opkroppen, wachten tot het gevoel te groot word, wachten tot je geest je lichaam overneemt, wachten tot er fysiek, erge dingen gebeuren. Je kunt je gevoel ook verdringen, je kunt ideeën en gevoelens zó verdringen dat je ze vergeet en er echt van overtuigt bent de ze nooit zijn voorgevallen. normaal gesproken zakt woede na verloop van tijd, als je zo kwaad bent dat de woede niet zakt, als iemand bijvoorbeeld iemand waarvan je houd iets aan doet, vermoord, dan kan het dat je zo boos bent, blijft dat je die persoon vermoord. Dit is een extreem voorbeeld van woede, je kunt namelijk ook al kwaad worden als je bij het zebrapad staat en de auto’s stoppen niet voor je terwijl je daar wel recht op hebt. woede kun je dus op verschillende manieren naar buiten brengen, of helemaal niet naar buiten brengen. Een extreme vorm van woede is razernij. Je kunt ook woede hebben zonder echte aanleiding, bijvoorbeeld racisme, dat bijvoorbeeld alle negers slecht zijn, dit is misschien niet helemaal zonder aanleiding, misschien heeft een donker persoon je ooit iets aan gedaan, maar dat wil niet zeggen dat dan al die mensen slecht zijn. Een ander voorbeeld: Hitlers joden vervolgingen; omdat joden de banen innamen van de ‘’hard werkende’’ Duitse bevolking, maar als je daar dieper over nadenkt zouden de joden niet voor niks eerder aangenomen worden dan Duitsers, misschien werkten ze wel gewoon harder.
Bedankt voor het lezen, anoniem.
Laatst gewijzigd op 17-04-2011 om 08:28.
|