Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2003, 03:37
Verwijderd
Beste mensen
Ik droom niet vaak, maar als ik droom, dan is dat 80% van de keren ongv een voorspellende droom. Ik heb BV dat van 11 september gedroomd, ik zag 2 vliegtuigen in een gebouw vliegen, ik kon het niet identificeren, tot ik het op tv zag.
Ik heb ooit de scheiding van m'n nicht gedroomd, ik dacht dat het gewoon niet waar kon zijn, maar verrek... 2 weken later hoorde ik dat ze zouden scheiden.
En wel meer van dit soort dromen, maar als ik wakker wordt na een droom, weet ik niet meer waar hij over gaat,
Offtopic: (op 1tje na Vette mafheid, ik zag de wereld voor me verdwijnen alsof hij gedefragmenteerd werd, blokje voor blokje verdween de lucht, links van me vloog een vliegtuig recht naar beneden, vlak voor hij neerstortte vloog hij weer omhoog, en toen ontplofte die : \ 1 voor 1 ging iedereen om me heen dood, alles, iedereen, ik bleef achter in een enorme zwarte leegte... vette mafheid)
Maar vaak kom ik die droom dan weer IRL tegen, een Deja Vu, en als ik dan een Deja Vu heb (minstens 5x in de week zo'n beetje en dan geen kleine dingen nee echt serieuze gesprekken) dan voel ik me herboren Alsof ik dit leven al geleefd heb of iets dergelijks. Ik begin nu onwijs af te dwalen enzo Maar heeft iemand van jullie ook vaak Deja Vu's en/of Voorspellende Dromen?
Advertentie
Oud 25-01-2003, 04:04
akhen
akhen is offline
Ik heb het ook heel vaak gehad, zo heb ik dus ook een hele vage droom gehad, wat ik nog wel herinnerde was dat mijn horloge stil stond, en de volgende dag dat ik wakker werd, en naar mijn horloge keek, stond de tijd indd stil....heel weirdo

Zo heb ik nog meer, maar daarvoor moet 'k weer eens iep in mijn hersenen gaan graven, en daar heb ik nu niet echt zin in, aangezien het nu 5 uur in de ochtend is...moet nog gaan slapen....*gaap*
Oud 25-01-2003, 08:38
Isa
Isa is offline
voorspellende dromen heb ik niet, maar deja-vu heb ik voortdurend en ook ik geloof dat ik dit leven of een leven dat er op lijkt al eerder geleefd heb.

de deja-vu merk ik niet eens meer op zo normaal zijn ze geworden. mijn hele leven is eigenlijk een grote deja-vu,vandaar
Oud 25-01-2003, 13:55
Verwijderd
Toevallig, ik ben met ANW bezig met een werkstuk over déjà-vu.
De oorzaak van déjà-vu is het abnormaal (of overactief) functioneren van de temporaalkwab (deel van de hersenen).

Vaak heb je iets gedroomt, dan gebeurt er iets en weer een tijd later denk je dat je dat precies zo gedroomt hebt, maar wat dus niet zo is. Ook allemaal iets in je hersenen.

Je hebt ook vaak déjà-vu als je iets droomt over het dagelijks leven wat niet gebeurt is, maar wel een grote kans op waarschijnlijkheid heeft.
Als dat dan gebeurt heb je een gevoel van déjà-vu.

Ik kan nu niet de bronnen hiervan opgeven, (heb ze niet 1 2 3 hier) maar zodra ik ze heb zet ik ze even neer.

Déjà-vu is dus niets paranormaals of spiritueels, maar (simpel) neurologisch te verklaren.
Oud 25-01-2003, 13:58
Verwijderd
Voor mijn werkstuk over déjà-vu (een deel daarvan tenminste), zie hier.
Het is wel op Onzin, dus alleen de originele post is serieus.
Oud 25-01-2003, 14:13
BlackInside
BlackInside is offline
Citaat:
lafjuh schreef:
Déjà-vu is dus niets paranormaals of spiritueels, maar (simpel) neurologisch te verklaren.
Dat ben ik echt niet met je eens!! Ik heb zulke dingen ook wel eens. (De laatste tijd wat minder maar een jaar geleden echt heel vaak).
Ik was bijv met iemand aant praten en ik kon gewoon vertellen wat hij ging zeggen, en wat er om me heen gebeurde, omdat ik het gedroomd had. En het gebeurde dus ook echt!
Vorig jaar, op een morgen, had ik het gevoel dat er iets ergs ging gebeuren. Ik voelde het gewoon. In de gymles hadden we kogelstoten, en ik stoot, en net op dat moment loopt er een meisje naar voren en de kogel valt op haar nek! Ze had dood kunnen zijn...
Das toch niet simpel neurologisch te verklaren??
Oud 25-01-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
BlackInside schreef:
Dat ben ik echt niet met je eens!! Ik heb zulke dingen ook wel eens. (De laatste tijd wat minder maar een jaar geleden echt heel vaak).
Ik was bijv met iemand aant praten en ik kon gewoon vertellen wat hij ging zeggen, en wat er om me heen gebeurde, omdat ik het gedroomd had. En het gebeurde dus ook echt!
Vorig jaar, op een morgen, had ik het gevoel dat er iets ergs ging gebeuren. Ik voelde het gewoon. In de gymles hadden we kogelstoten, en ik stoot, en net op dat moment loopt er een meisje naar voren en de kogel valt op haar nek! Ze had dood kunnen zijn...
Das toch niet simpel neurologisch te verklaren??
Precies wat ik bedoel, ik heb het niet over simpele deja-vu's als >>> hey dat takje heb ik al een keer zien vallen oid. Nee echt hele gesprekken, ik heb wel eens een deja-vu (gesprek) gehad van pff 15minuten ofzo, en dat is echt ENG
Oud 25-01-2003, 15:07
Verwijderd
Ja ik heb ook wel eens deja vu's.. en soms dan ben ik met iemadn aan het praten die mij advies geeft over iets of iemand legt mij een probleem voor ofzo en dan weet ik gewoon precies wat en op welke manier de persoon iets gaat zeggen, de gebeurtenissen, bijvoorbeeld een leraar loopt langs of iemand kijkt naar ons en ik zie dat ofzo.... dat weet ik dan ook al.. ik heb de laatste tijd vaak dat ik een deja vu heb en dan denk ik dat het is afgelopen en een minuut of 5 later gaat het gewoon weer verder heeeeel weird..
Ik denk wel dat je hersenen er iets mee te maken hebben, maar hoe kan mijn hoofd nou verzinnen, als het een droom zou zijn, dat de persoon PRECIES alles het zelfde doet en dezelfde kleren aan heeft enzo..

Het gaat boven mijn pet...
Oud 25-01-2003, 15:59
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Bazz schreef:
Precies wat ik bedoel, ik heb het niet over simpele deja-vu's als >>> hey dat takje heb ik al een keer zien vallen oid. Nee echt hele gesprekken, ik heb wel eens een deja-vu (gesprek) gehad van pff 15minuten ofzo, en dat is echt ENG
Maar lukt het dan om vantevoren die 15 minuten te voorspellen aan het begin ervan? of blijven de puzzelstukjes in elkaar vallen en denk je steeds "ja dit wist ik ook. en dit ook. en dit ook. waa!"? dat puzzelstukjesgedoe heb ik bij mijn deja vu's; en dat is precies wat de hersenstoringtheorie weet te verklaren. Het enige dat vaak terugkeerde in het begin toen ik er nog iets mogelijk paranormaals achter zocht was dat de "hee dit heb ik al eerder gedacht" deel uit ging maken van de deja vu, evenals het "hee ik heb al eens bedacht dat ik dit heb bedacht" en "heej ik heb ook al eens bedacht dat ik al eens heb bedacht dat ik dit al eerder heb bedacht" en zo verder tot het over was. Maar op den duur klopte dat ook, want het deja vu gevoel zelf zat in m'n geheugen en was gelijk aan zichzelf, dus ik had dat ook al eerder bedacht. Er is nooit iets onvoorspelbaars geweest wat ik al wist voordat het echt gebeurde, dus altijd precies op het moment en dat telt niet want dat is goed te verklaren met foutjes in m'n hersenen.

Met kogelstoten moet je gewoon opletten dat er niemand opeens naar voren loopt; dat ligt grotendeels bij jezelf en je eigen gedrag voorspellen is niet het moeilijkste wat je kunt doen.
Oud 26-01-2003, 15:03
BlackInside
BlackInside is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Maar lukt het dan om vantevoren die 15 minuten te voorspellen aan het begin ervan? of blijven de puzzelstukjes in elkaar vallen en denk je steeds "ja dit wist ik ook. en dit ook. en dit ook. waa!"? dat puzzelstukjesgedoe heb ik bij mijn deja vu's; en dat is precies wat de hersenstoringtheorie weet te verklaren. Het enige dat vaak terugkeerde in het begin toen ik er nog iets mogelijk paranormaals achter zocht was dat de "hee dit heb ik al eerder gedacht" deel uit ging maken van de deja vu, evenals het "hee ik heb al eens bedacht dat ik dit heb bedacht" en "heej ik heb ook al eens bedacht dat ik al eens heb bedacht dat ik dit al eerder heb bedacht" en zo verder tot het over was. Maar op den duur klopte dat ook, want het deja vu gevoel zelf zat in m'n geheugen en was gelijk aan zichzelf, dus ik had dat ook al eerder bedacht. Er is nooit iets onvoorspelbaars geweest wat ik al wist voordat het echt gebeurde, dus altijd precies op het moment en dat telt niet want dat is goed te verklaren met foutjes in m'n hersenen.

Met kogelstoten moet je gewoon opletten dat er niemand opeens naar voren loopt; dat ligt grotendeels bij jezelf en je eigen gedrag voorspellen is niet het moeilijkste wat je kunt doen.
Ja ik heb idd wel vaker van: 'heej dit kende ik al', of 'dit hoorde ik al eens eerder', of 'hoe kan dat nou, ik dacht dat ik dat al gezien had'. Ik kan je niet zeggen van: over 3 seconden gebeurt dat en dat en dat.
Dus het zal wel te verklaren zijn, zoals alles tegenwoordig in cijfertjes en lettertjes verklaart moet worden door iedereen. Niemand gelooft nog in toeval of iets hogers...
Soms heb ik daar echt schoon genoeg van ...
Maja wie ben ik dan weer he..
Oud 27-01-2003, 00:44
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
lang verhaal
geen kwartier van te voren, maar ik kan hele zinnen "voorspellen"
en dat is echt niet gaaf ofzo
Oud 27-01-2003, 09:16
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Bazz schreef:
geen kwartier van te voren, maar ik kan hele zinnen "voorspellen"
en dat is echt niet gaaf ofzo
Wat is daar dan mis mee? (Logisch nadenken kan soms trouwens ook zinnen voorspellen, maar dat terzijde)
Oud 27-01-2003, 12:19
legatus
legatus is offline
Volgens mij vangen jullie gewoon onbewust informatie op die tijdens jullie dromen worden verwerkt.

Wellicht 'voelde' je al enige tijd aan, vanwege handelingen, dat er iets mis was (zoals de scheiding).

Het lijkt mij eerder dat bij sommige mensen de informatie anders verwerkt word in de hersenen waardoor ze wanen dat ze voorspellende dromen hebben.

Een Deja-vu is een neurologische 'stottering'. Niks paranormaals. Het gehele woord is een wetenschappelijke.
Oud 27-01-2003, 14:07
barkrukkie
barkrukkie is offline
*hetzelfde als legatus*
Oud 27-01-2003, 16:40
BlackInside
BlackInside is offline
Ach boeien, dan is het maar wetenschappelijk. Het blijft vreemd. En ik ga me er niet in verdiepen.

Laatst gewijzigd op 27-01-2003 om 16:44.
Oud 29-01-2003, 23:55
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
Volgens mij vangen jullie gewoon onbewust informatie op die tijdens jullie dromen worden verwerkt.

Wellicht 'voelde' je al enige tijd aan, vanwege handelingen, dat er iets mis was (zoals de scheiding).

Het lijkt mij eerder dat bij sommige mensen de informatie anders verwerkt word in de hersenen waardoor ze wanen dat ze voorspellende dromen hebben.

Een Deja-vu is een neurologische 'stottering'. Niks paranormaals. Het gehele woord is een wetenschappelijke.
No offence, maar jij staat echt niet open voor anderen of wel? ik geloof dat je dit al 3x heb gezegd ofzo
Anyway, Deja vu's zijn dus wel paranormaal. Tenminste, ik moet zeggen dat ik het niet helemaal normaal vind dat ik dat hele gedoe om 11 sept 2001 al een keer had meegemaakt. In een droom, en die droom kan ik me nog wel herinneren trouwens. (1 vd weinigen).
Verder heb je wel ijzersterke meningen en goed onderbouwde ook, maar ik vind het beetje jammer dat je steeds hetzelfde zegt.
Oud 29-01-2003, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
Wat is daar dan mis mee? (Logisch nadenken kan soms trouwens ook zinnen voorspellen, maar dat terzijde)
Ja maar dat bedoel ik niet
Ik bedoel echt zinnen voorspellen die helemaal niet met het onderwerp te maken hebben bijvoorbeeld:

"Mjah, maar Tjardo en Shiffra zijn wel goede fretten hoor, alleen is Tjardo veel te dik"
en TIJDENS die zin wist ik dat z'n volgende zin zou zijn.
"Wij zouden trouwens nog es naar de bioscoop gaan naar LotR"
Oud 31-01-2003, 19:19
BlackInside
BlackInside is offline
Citaat:
Bazz schreef:
Ja maar dat bedoel ik niet
Ik bedoel echt zinnen voorspellen die helemaal niet met het onderwerp te maken hebben bijvoorbeeld:

"Mjah, maar Tjardo en Shiffra zijn wel goede fretten hoor, alleen is Tjardo veel te dik"
en TIJDENS die zin wist ik dat z'n volgende zin zou zijn.
"Wij zouden trouwens nog es naar de bioscoop gaan naar LotR"
laat ze tog lullen. ik geloof je wel want ik heb het zelf ook.
wat anderen erover doen of denken boeit me niet.
Oud 02-02-2003, 12:40
Scapa-sports
Scapa-sports is offline
Deja vu's heb ik ook al dikwijls gehad maar meestal ging het dan om iets stoms bv dat ik in de les natuurkunde zat en dat er mij een opmerking werd gemaakt en dat dan ook de volgende dag zo was, zo van die dinge maar niet zoals jij zegt van dat van 11 sept. brrrrrr lijkt me nog al vies!!!
Oud 02-02-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Scapa-sports schreef:
Deja vu's heb ik ook al dikwijls gehad maar meestal ging het dan om iets stoms bv dat ik in de les natuurkunde zat en dat er mij een opmerking werd gemaakt en dat dan ook de volgende dag zo was, zo van die dinge maar niet zoals jij zegt van dat van 11 sept. brrrrrr lijkt me nog al vies!!!
is ook echt niet cool dan word ik wakker na een zwaar maffe droom (vliegtuigen die een gebouw in vliegen tuurlijk dagelijkse droom) maar dan sta je er niet bij stil
en dan zie je op 11 september dat het echt gebeurt, en nog met hetzelfde gebouw ook das nie gaaf
Oud 02-02-2003, 13:46
Verwijderd
Citaat:
BlackInside schreef:
Ik denk dat
dit
Citaat:
No offence, maar jij staat echt niet open voor anderen of wel?
hier ook wel van op toepassing is.

Wíl je het soms zo graag dat je het tegendeel niet horen wil?
Oud 02-02-2003, 14:29
BlackInside
BlackInside is offline
Wil je dat verder uitleggen ik snap je namelijk nie t
Oud 02-02-2003, 19:05
Verwijderd
Legatus komt met een mogelijke verklaring voor jou en Bazz' deja-vu's en "voorspellende" dromen.

Vervolgens reageert Bazz met
Citaat:
No offence, maar jij staat echt niet open voor anderen of wel?
Daarna kom jij aan met
Citaat:
..mijns inziens ook niet echt 'open-minded' om mogelijke verklaringen op die manier af te doen als onzin.
Ben je zo overtuigd van je eigen gelijk dat je geen andere (wetenschappelijke) verklaringen horen wil?

Ik denk persoonlijk deja-vu's te verklaren zijn zoals hierboven al is aangegeven. De voorspellende dromen waar jullie het over hebben zijn volgens mij niets meer dan interpretaties van één of meer gebeurtenissen in een droom die achteraf gezien enigzins overeenkwamen met iets in het echt.
Droomde Bazz echt dat twee vliegtuigen het WTC in New York binnenvlogen of waren het 2 vliegtuigen in een onbekend gebouw in een onbekende omgeving? Misschien praat je jezelf onbewust aan dat het precies zo is gebeurd als in je droom? Misschien wil je graag dat je het echt zo hebt gedroomd, zodat je nu kunt vertellen dat je paranormaal begaafd bent. En vooral de tegendelen niet willen horen.
Oud 02-02-2003, 19:56
BlackInside
BlackInside is offline
Citaat:
Peperkorrel schreef:
Legatus komt met een mogelijke verklaring voor jou en Bazz' deja-vu's en "voorspellende" dromen.

Vervolgens reageert Bazz met

Daarna kom jij aan met

..mijns inziens ook niet echt 'open-minded' om mogelijke verklaringen op die manier af te doen als onzin.
Ben je zo overtuigd van je eigen gelijk dat je geen andere (wetenschappelijke) verklaringen horen wil?

Ik denk persoonlijk deja-vu's te verklaren zijn zoals hierboven al is aangegeven. De voorspellende dromen waar jullie het over hebben zijn volgens mij niets meer dan interpretaties van één of meer gebeurtenissen in een droom die achteraf gezien enigzins overeenkwamen met iets in het echt.
Droomde Bazz echt dat twee vliegtuigen het WTC in New York binnenvlogen of waren het 2 vliegtuigen in een onbekend gebouw in een onbekende omgeving? Misschien praat je jezelf onbewust aan dat het precies zo is gebeurd als in je droom? Misschien wil je graag dat je het echt zo hebt gedroomd, zodat je nu kunt vertellen dat je paranormaal begaafd bent. En vooral de tegendelen niet willen horen.
ik vind je argumentatie heel erg sterk. maar ik zei 'laat ze tog lullen', omdat iedereen Bazz de grond in boorde en dat vondik niet leuk.. ik ben namelijk ook wel enigszins overtuigd dat het niet zo ver te zoeken is als iets zoals paranormaal... maar echt normaal vindik het ook niet.

Regels voor berichten