Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 17:43
oeski
oeski is offline
Ik had eens zin om een klein verhaaltje te schrijven en daar kwam dit uit. Ik weet niet of het wat is, misschien niet erg origineel, weet het ook niet precies. Maar oordeel zelf. (graag reacties)

Er was eens een man. Hij had een vrouw en twee kinderen. Ze waren zo arm, dat er haast geen eten in huis was. Op een dag zei de vrouw tegen haar man dat het niet meer langer zo kon. Er moest brood op de plank komen, dus moest hij gaan werken.
Nou had de man daar totaal geen zin in en ging hij maar in het bos zitten bij een riviertje en staarde voor zich uit. Er kwamen verscheidene mensen langs die een praatje probeerden te maken met de vreemdeling, maar de man zei niks terug. Ze keken hem dan meestal vreemd aan, en vertrokken weer. De man verroerde geen vin.
Na een poosje kwam er een rijke edelman voorbij. ‘Zo vreemdeling,’ zei die. ‘wat zit je hier voor je uit te staren?’ Maar de man zei niks. De jonkheer keek hem vreemd aan. Nu wilde het feit dat dit een erg nieuwsgierige jonkheer was. De man nam plaats naast de vreemdeling en ging kijken wat er toch zo bijzonder was. Na een tijdje te hebben gekeken, kwam hij tot de conclusie dat er helemaal niks was. Toch kon hij niet begrijpen dat de man voor niks voor zich uit keek, en besloot het hem te vragen. Maar wat hij ook vroeg, de man antwoordde niet. ‘Een duit voor je gedachte.’ zei hij toen, hopend dat de man zwichtte, maar die bleef zwijgen. ‘Honderd dan…’ probeerde hij, maar nog gebeurde er niks. ‘Oké, zes goudstukken voor je gedachten!’ riep de jonkheer uiteindelijk wanhopig.
‘Oké,’ antwoordde de man. ‘maar eerst de goudstukken.’
Mopperend haalde de jonkheer de zes goudstukken tevoorschijn, maar was ook erg benieuwd wat nou het grote geheim was.
‘Ik probeerde alleen maar uit te vinden hoe je zonder iets te doen rijk kon worden.’ zei hij tegen de jonkheer. ‘Volgens mij is het mij gelukt.’ Hij stond op, knikte nog even naar de man en liep toen terug naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2003, 18:01
Vlooienband
Vlooienband is offline
Grappig! Het leest lekker, leuk geschreven. Leuk verhaaltje.

Nog wat commentaar over de spelling, stijl e.d:

"Nou had de man daar totaal geen zin in"
"daar" moet "hier" zijn.
", en"
Voor "en" hoort geen komma.
"wat zit je"
Wat moet met een hoofdletter. Deze fout maak je verder op vaker, dat je na de aanhalingstekens geen hoodletter plaatst. Dit is fout, let hier meer op.
Oud 20-01-2003, 19:54
Ieke
Ieke is offline
Grappig! Leuk geschreven.
Oud 20-01-2003, 20:21
Verwijderd
Ha, leerzaam sprookje. Zie je wel dat ledigheid loont! Ik denk dat bij kinderen goed in de smaak valt. Je kan hier en daar de omgeving nog wat omschrijven om het wat minder dun te maken en het nog wat overdrijven. Dat werkt vaak goed in sprookjes.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 16:31
oeski
oeski is offline
Oke, bedankt allemaal voor de reacties en verbeteringen , maar Scimmia, ik zie niet echt waarom 'daar' 'hier' moet zijn...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:13
Majesteit
Majesteit is offline
Het is echt een heel grappig verhaal, maar het zal niet lekker lezen als je dit een heel boek lang wil volhouden.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 16:09
oeski
oeski is offline
Citaat:
Majesteit schreef:
Het is echt een heel grappig verhaal, maar het zal niet lekker lezen als je dit een heel boek lang wil volhouden.
Was ook niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 16:41
Verwijderd
leuk
grappig verhaaltje
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 18:46
Nas-t Zeekoe
Nas-t Zeekoe is offline
ja inderdaad wel grappig... voor kleinere kinderen vooral...
leuk geschreven.
Reageren

Regels voor berichten