Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2002, 21:53
de abt van sion
de abt van sion is offline
Vanavond hoorde ik op tv iemand zeggen dat het onderwijs de laatste jaren sterk geinfantiliseerd is.
Ik denk dat die persoon gelijk heeft. Jullie ook?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2002, 22:23
Lyx
Avatar van Lyx
Lyx is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Vanavond hoorde ik op tv iemand zeggen dat het onderwijs de laatste jaren sterk geinfantiliseerd is.
Ik denk dat die persoon gelijk heeft. Jullie ook?
argumenten?


school is nu wel heel erg saaier geworden
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 23:41
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
het is volgens mij volkomen schoolafhankelijk...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 00:25
Verwijderd
Als je nou eerst infantiliseren eens definieërt.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 08:08
de abt van sion
de abt van sion is offline
Een lerares zei dit in een discussie met minister Hermans. "Infantiel" betekent "kinderlijk." Ze bedoelde dat het onderwijs in een paar jaar van redelijk serieus tot kinderlijk is geworden.
Ze ondersteunde daarmee de mening van een universitair docent, die verkondigde dat de kwaliteit van de eerstejaarsstudenten sinds de invoering van de Tweede Fase enorm gekelderd is.
De Tweede Fase heeft dus elk restje niveau uit het onderwijs gehaald. Wat je ook kunt zien aan het gedrag van leerlingen: ze gaan liever vakken vullen dan huiswerk maken.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 10:33
Verwijderd
Ja, daar ben ik het zeker wel mee eens.

Ten eerste wordt in de Tweede Fase onvoldoende aandacht besteed aan de persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. Alle profielen lijken op elkaar, er is maar weinig onderscheid...en dan wordt verwacht dat ze zich in hun studententijd gaan specialiseren? Met wat dan? Ze hebben toch allemaal vrijwel dezelfde vooropleiding. Dat is niet direct wat ik niet infantilisering, maar wel vervlakking.

Verder is het zo dat kinderen ontzettend veel werk moeten doen waar niet eens inhoudelijk naar gekeken wordt. Alle profielwerkstukken en andere dingen worden even gecheckt op aantal pagina's en er wordt een paraafje op gezet. Geen inhoudelijke discussie, geen correctie, niks. Dat leidt natuurlijk tot het fenomeen dat er flutwerkstukken worden gemaakt, omdat ze toch nauwelijks worden nagekeken. Het enige waar het om lijkt te draaien is het raadplegen van informatie, niet het verwerken en interpreteren ervan. Wat heb ik eraan als ik met verschillende media om kan gaan, maar inhoudelijk een nul ben? De verkregen informatie niet kan selecteren?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 11:27
de abt van sion
de abt van sion is offline
De infantilisering is een gevolg van de vervlakking. Neem abstracte vakken als wis- en natuurkunde. Die worden in de Tweede Fase kinderlijk aangepakt met "leuke, praktische" sommetjes. Daardoor lijken die vakken kinderlijk makkelijk, maar wanneer je door de facade heenprikt, zijn ze moeilijk.

Denk ook aan "vakken" als ANW, CKV en KCV: pure facade, weinig of geen inhoud. Denk ook aan de onderbouw: techniek en verzorging.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 15:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Ja, daar ben ik het zeker wel mee eens.

Ten eerste wordt in de Tweede Fase onvoldoende aandacht besteed aan de persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. Alle profielen lijken op elkaar, er is maar weinig onderscheid...en dan wordt verwacht dat ze zich in hun studententijd gaan specialiseren? Met wat dan? Ze hebben toch allemaal vrijwel dezelfde vooropleiding. Dat is niet direct wat ik niet infantilisering, maar wel vervlakking.

Verder is het zo dat kinderen ontzettend veel werk moeten doen waar niet eens inhoudelijk naar gekeken wordt. Alle profielwerkstukken en andere dingen worden even gecheckt op aantal pagina's en er wordt een paraafje op gezet. Geen inhoudelijke discussie, geen correctie, niks. Dat leidt natuurlijk tot het fenomeen dat er flutwerkstukken worden gemaakt, omdat ze toch nauwelijks worden nagekeken. Het enige waar het om lijkt te draaien is het raadplegen van informatie, niet het verwerken en interpreteren ervan. Wat heb ik eraan als ik met verschillende media om kan gaan, maar inhoudelijk een nul ben? De verkregen informatie niet kan selecteren?
Zeg dat wel. Als rasecht Tweede Fase leerlingetje moet ik zeggen dat ik nauwelijks wat doe en idd veel en veel te veel handelingsdelen moet maken, die niet nagekeken worden maar waar je wel uren en uren mee bezig bent. Tis gewoonweg tijdverspilling, vind je het gek dat iedereen zat wordt van school...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 15:54
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Zeg dat wel. Als rasecht Tweede Fase leerlingetje moet ik zeggen dat ik nauwelijks wat doe en idd veel en veel te veel handelingsdelen moet maken, die niet nagekeken worden maar waar je wel uren en uren mee bezig bent. Tis gewoonweg tijdverspilling, vind je het gek dat iedereen zat wordt van school...
Nee, dat vind ik niet gek. Je moet veel doen, maar je leert nauwelijks iets. Dat is inderdaad tijdverspilling.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 16:17
Sommetje
Sommetje is offline
Ik ben het wel een beetje met je eens, maar heb geen zin om er een heel verhaal over op te hangen.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken School is een staatsgevangenis
Kwibus2008
2 23-11-2008 12:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.