Ja, daar ben ik het zeker wel mee eens.
Ten eerste wordt in de Tweede Fase onvoldoende aandacht besteed aan de persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. Alle profielen lijken op elkaar, er is maar weinig onderscheid...en dan wordt verwacht dat ze zich in hun studententijd gaan specialiseren? Met wat dan? Ze hebben toch allemaal vrijwel dezelfde vooropleiding. Dat is niet direct wat ik niet infantilisering, maar wel vervlakking.
Verder is het zo dat kinderen ontzettend veel werk moeten doen waar niet eens inhoudelijk naar gekeken wordt. Alle profielwerkstukken en andere dingen worden even gecheckt op aantal pagina's en er wordt een paraafje op gezet. Geen inhoudelijke discussie, geen correctie, niks. Dat leidt natuurlijk tot het fenomeen dat er flutwerkstukken worden gemaakt, omdat ze toch nauwelijks worden nagekeken. Het enige waar het om lijkt te draaien is het raadplegen van informatie, niet het verwerken en interpreteren ervan. Wat heb ik eraan als ik met verschillende media om kan gaan, maar inhoudelijk een nul ben? De verkregen informatie niet kan selecteren?
|