Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2003, 21:02
appelsientje87
appelsientje87 is offline
vriendin van mij is al paar maande echt depressief
snijdt zichzelf regelmatig en heeft ook al een keer zelfmoord probere te plege
haar ouders wete da ma die doen er niks aan ( wak echt raar vind )
tege mij zegt ze daar af en toe wel wa over en dan komt da der soms allemaal in 1 keer uit ma dit kan zo echt ni voort
en kwil haar helpe ma kweet ni hoe
pycholoog da wil ze echt ni
kweet het ook ni meer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 06:31
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Raad haar aan toch te gaan praten en dat hoeft niet eens met een psycholoog als ze dat echt niet wil....Het kan ook eens goed met haar ouders (dat zijn toch meestal de mensen die je het beste kunne helpen en het is idd heel raar dat ze er nix over zegge of tege doen!!)
Mischien met een goede lerares/leraar als ze dat wel durft/wil.
Het kan namelijk ook angst van haar zijn dat ze niet wil praten!
Ik raad jou ook aan zo veel mogelijk met haar te blijven praten.Ze kan ook met een maatschappelijk werkster praten...dat heb ik zelf een half jaar gedaan en het helpt echt!
Vraag waarom ze het niet wil (als je dat nog niet gedaan hebt en probeer te 8erhalen waarom ze depressief geworden is (als je dat nog niet weet)
hebben jullie en hulpster op school lopen?!raad haar echt aan daar een afspraak mee te maken!Het helpt echt!
Jij kan ook niet meer doen dan praten met haar!Zorg ook goed voor jezelf en val niet met haar mee!
Sterkte...Meer kan ik ook niet zeggen maat ga ook eens wat leux met haar doen zodat ze misschien weer ven het leven gaat houden...Dat kan de stad in of naar de bios ofzo...
Nogmaals sterkte....*geeft knuffel*
Oud 11-02-2003, 09:42
Dashja
Dashja is offline
Misschien kan je met haar naar haar huisarts gaan. Die kunnen op dat gebied veel doen.
Doorsturen naar Riagg, instellingen etc.
Ze wil dan misschien niet naar een psycholoog, maar wil
ze zo verder? Misschien kan je haar die vraag stellen.
Ik hoop dat ze dan alsnog kiest voor de goede weg.

Sterkte!

Dashja

Oud 11-02-2003, 10:19
miekmuis
miekmuis is offline
Tsjah, je moet zoveel mogelijk met haar praten erover.
Als ze je echt vertrouwd zal ze het waarschijnlijk fijn vinden dat
jij haar die mogenlijkheid geeft.
Maar je moet dus niet zo nu en dan met haar praten zodat ze alles er in een keer uit kan gooien, praat liever dagelijks of om de dag met haar zodat ze alles rustig aan kan vertellen en het verhaal ook rustig weer kan verwerken.

Succes!
Oud 11-02-2003, 20:24
appelsientje87
vorig jaar ging ze regelmatig prate met een leerkracht op school die daar voor instond
maar veel heeft da ni geholpe want die vriendin weet zelf ni goed
waarom ze depressief is
ze voelt zich gewoon zo rottig en slecht
en denk dak haar nog wa dieper geduwt heb , omdak iets heb met een ex van haar ( ma kwil haar daar helemaal ni mee kwetsen) en als da blijkt dak da wel doe ist gedaan me die jonge want kwil haar ni kwijt
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 02:00
MazeMouse
MazeMouse is offline
Een belangerijk ding: Zorg gewoon dat je er voor haar bent. Dring je niet op maar laat duidelijk merken dat ze met alles bij je kan zijn.
Veel depressieve mensen hebben zoiets juist nodig.
Oud 12-02-2003, 13:59
Secret_girl3
Secret_girl3 is offline
Praat eerst heel goed met je vriendin erover, dat je er heel erg mee zit.
En zeg tegen haar dat het een probleem is
Ik spreek uit ervaring.
En dan zegt ze vanzelf wel of ze hulp wilt of niet.
In het begin wil je dan ook helemaal geen hulp maar naar der hand zieje toch in dat het een probleem is en dat je er niet meer door kan gaan?!!!!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 16:36
Verwijderd
Ik sluit me aan bij wat Dashja zegt, en probeer je niet te laten meeslepen door haar..

Haar depressie hoeft ook geen specifieke oorzaak te hebben, maar dat betekent niet dat ze er niet meer uit kan komen. Hier kan echter jij haar niet bij helpen, ze moet zelf actie ondernemen, door bijvoorbeeld hulp te zoeken.

Waarom wil ze niet naar een psycholoog of iets dergelijks?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:27
appelsientje87
ze weet van zichzelf dat ze depressief is ma ze wil ni
geholpe worde door ene pycholoog ofzo omdat vorig jaar de maatschappelijk werkster bij ons op school haar ni echt hard heeft kunne helpe
ze is depressief maar heeft eigenlijk niet echt een rede, zegt ze zelf en ja wat kan ze dan bij een dokter gaan doen als ze zelf ni weet wat het probleem is ( ma volgens mij is die dokter er daar juist voor of ben ik verkeerd???)

haar broer gaat ook naar een pycholoog maar hij weet wat zijn probleem is zegt ze en zij weet da niet dus wat kan ze daar gaan doen ---> zo denkt zij
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
appelsientje87 schreef:
ze weet van zichzelf dat ze depressief is ma ze wil ni
geholpe worde door ene pycholoog ofzo omdat vorig jaar de maatschappelijk werkster bij ons op school haar ni echt hard heeft kunne helpe
ze is depressief maar heeft eigenlijk niet echt een rede, zegt ze zelf en ja wat kan ze dan bij een dokter gaan doen als ze zelf ni weet wat het probleem is ( ma volgens mij is die dokter er daar juist voor of ben ik verkeerd???)

haar broer gaat ook naar een pycholoog maar hij weet wat zijn probleem is zegt ze en zij weet da niet dus wat kan ze daar gaan doen ---> zo denkt zij
Een dokter/psycholoog is er inderdaad juist voor om erachter te komen wat het probleem is en hoe dat op te lossen valt.. dat hoeft zij niet aan te dragen.

Dat het met 1 iemand niet werkte, dat kan gebeuren, wel meer mensen lopen meerdere hulpverleners af, voor ze iemand hebben die hen echt goed kan helpen.

Het is een goed idee om naar de huisarts te gaan in ieder geval, die kan je dan namelijk doorverwijzen naar instanties.. en dan kijken of ze iemand vindt met wie het klikt.. iedereen heeft een ander karakter en daarom ook een andere aanpak nodig, daarom is het zelfs heel onwaarschijnlijk dat de eerste persoon bij wie je hulp zoekt ook meteen degene is bij wie dit werkte.

Daarbij, wat heeft ze te verliezen? Ze schiet op deze manier ook niet op lijkt me, dus dan is het het proberen toch waard.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 20:01
Fantôme
Fantôme is offline
ja, ik kan begrijpen hoe je je voelt. Heb hier zelf ook een tijd geleden een topic geopend over mijn vriend die depri is. Ik voelde me echt machteloos iedere keer wanneer hij zei dat hij zichzelf niks waard vond en alles. En hij heeft al 2 keer eerder geprobeerd zelfmoord te plegen. Het gaat nu beter met hem... maar ook hij wilde geen prof. hulp...
Maar goed, ik begrijp dus echt hoe je je voelt, het is gewoon zo'n machteloos gevoel... als je wil mailen (als je behoefte heb) mn mail is: wendydrenthe@hotmail.com en kikkertje1987@hotmail.com

zie maar wat je ermeej doet!
heel veel sterkte met je vriendin meid! En vertel in ieder geval wat voor een leuke meid jij haar vind! dat doet haar vast goed, als ze weet dat er mensen zijn die om dr geven.
Oud 12-02-2003, 20:47
appelsientje87
ze is gewoon mega tof
ma kheb gewoon de stomste zet uit mijn leve gedaan
kheb iets met haar ex en zij wou hem ook
en ze zegt wel da ze ons "geluk" ni wil verstore en da ze ons da echt toewenst
ma kweet dak alles aant verklote ben en dak haar dus zo nog
dieper duw en haar zeker ni help
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren