Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2003, 15:06
Verwijderd
Mijn vriendin is depri, ik wil haar graag helpen, maar ik weet niet hoe. Heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2003, 15:10
Quiana
Quiana is offline
Echt helpen kan je niet doen denk ik, je kan haar wel
steunen... Probeer er voor haar te zijn als ze het moeilijk
heeft, maar probeer ook gewoon leuke dingen ed te blijven doen.

Als ze echt depressief ed is kan je proberen haar te
stimuleren om met de mentor of iemand anders te praten
die haar kan verder helpen ed, maar dat moet toch vooral
uit haarzelf komen...

En laat je niet meeslepen, als je aanvoelt dat jij er zelf ook
onder gaat lijden, probeer dan ook afstand te nemen,
hoe moeilijk dat ook is... Want het kan nooit de bedoeling
zijn dat jij ook meegesleept wordt.
Oud 14-11-2003, 16:07
extinction
extinction is offline
Vraag aan háar wat ze wil. Als zij vastgehouden wil worden, hou haar dan vast, maar ga haar niet troosten als ze dat niet wil.
Vraag wat je voor haar kunt doen, en geef haar in ieder geval het gevoel dat ze niet alleen is.
Meer kan je gewoon écht niet doen...
sterkte.
Oud 14-11-2003, 17:30
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Quiana schreef op 14-11-2003 @ 16:10:
En laat je niet meeslepen, als je aanvoelt dat jij er zelf ook
onder gaat lijden, probeer dan ook afstand te nemen,
hoe moeilijk dat ook is... Want het kan nooit de bedoeling
zijn dat jij ook meegesleept wordt.
Bovenste is heel belangrijk...Hoe graag jij haar ook hieruit wil slepen, blijf ook aan jezelf denken!

Heel veel succes en sterkte ermee, het meeste is al gezegd...
Oud 14-11-2003, 21:07
Fantôme
Fantôme is offline
*na-aap*
maar wat zij ook allemaal zeggen.
meis!! ze is je vriendin, dus ik snap dat je er voor haar wilt zijn, maar let op jezelf, neem jezelf in acht, ga erzelf niet onderdoord. daar hebben jullie beiden niets aan.

toen ik zelf een tijd down was (ik mag niet zeggen depressief, dan krijg ik een hele golf commentaar over me heen), wilde ik zo graag het gevoel hebben dat er mensen om me gaven. maar dat gevoel kreeg ik niet...
ik weet niet of het bij haar hetzelfde is. maar ben er voor haar, geef haar het gevoel dat ze belangrijk is. ik denk, dat als ik zo'n gevoel van een vriendin had gehad, ik me beter had gevoeld, dan toendertijd.

maar behalve praten, troosten enz. kan je ook 'leuke' dingen blijven doen. Sleep haar mee de stad in. ga kleren shoppen, maar (niet te vaak) een complimentje, 'wauw, dat truitje staat je echt heel goed'.

nog iets... let een beetje op je woorden.
toen ik depri was, vatte ik ALLES zo negatief mogelijk op...
ik weet niet waarom, heb het soms nog steeds wel.
dus zeg niet van 'leuk dat truitje, maakt je slank'
waarschijnlijk vat ze dat op als 'ohh, ik ben dus dik, zie je wel, zij zegt het ook...' Dat soort dingen had ik tenminste.
maar ook niet te erg op je woorden gaan letten hoor, want dan ben je daar constant mee bezig en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

hopelijk heb je hier wat aan.

xxx
Oud 14-11-2003, 22:15
Verwijderd
Ga niet opeens heel voorzichtig met haar om ofzo, dat is verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 23:16
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
... schreef op 14-11-2003 @ 22:07:
nog iets... let een beetje op je woorden.
toen ik depri was, vatte ik ALLES zo negatief mogelijk op...
ik weet niet waarom, heb het soms nog steeds wel.
dus zeg niet van 'leuk dat truitje, maakt je slank'
waarschijnlijk vat ze dat op als 'ohh, ik ben dus dik, zie je wel, zij zegt het ook...' Dat soort dingen had ik tenminste.
maar ook niet te erg op je woorden gaan letten hoor, want dan ben je daar constant mee bezig en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

En dat is zooooo waar!
Je moet er zeker voor haar zijn en niet meteen denken, "ok" wanneer zij zegt "o, niets" als jij vraagt of er wat aan de hand is.
En ook zeker haar uitnodigen voor leuke dingen! Samen met andere mensen, maar ook gewoon jullie gezellig met z'n tweetjes.
Ik ben persoonlijk nogal van de nachtelijke gesprekken en zou dus eigenlijk bij iemand moeten logeren of dat er iemand bij mij logeert om echt dingen te kunnen bespreken die me dwars zitten, maar dan moet je niet te stil hoeven zij, omdat anderen slapen en moet je avond/nacht ook niet te veel in het teken staan van het slapen... als je begrijpt wat ik bedoel, maar ja, zij zit natuurlijk heel anders in elkaar dan ik, dus zal ook een andere aanpak nodig hebben, maar daar kan ik niet over oordelen...
Veel succes!
Oud 15-11-2003, 02:58
Verwijderd
Citaat:
Ilse286 schreef op 14-11-2003 @ 16:06:
Mijn vriendin is depri, ik wil haar graag helpen, maar ik weet niet hoe. Heeft iemand hier ervaring mee?
Is ze echt depri of roept ze dat ze depri is
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 12:09
Megalomaniace
Megalomaniace is offline
Geef zelf misschien ook de aanleiding voor een gesprek, denk niet van zij zal wel komen praten als ze het nodig heeft, maar vraag zelf gewoon van hoe gaat het of is er iets. Het is vaak moeilijk om zelf ermee aan te komen, want vaak denken depressieve mensen anderen alleen maar tot last te zijn of dat ze zeuren. En voor de rest...wat iedereen al zei.
Oud 15-11-2003, 12:46
arrete moi
arrete moi is offline
Laat haar merken hoeveel je om haar geeft. Verder gewoon normaal blijven doen, niet overdreven bezorgd ofzo. Dat wekt alleen maar zelfmedelijden bij haar op en dan wordt ze nog depressiever.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 14:39
Verwijderd
Bedankt allemaal ik heb er wel wat aan!
Alleen ze heeft nog meer goede vrienden en die weten ook meer en daar zoekt ze in eerste instantie hulp bij. En ze roept het niet zo maar, ze zegt dat ze gewoon een beetje down is maar toen ik vroeg of ze depri was, zei ze dat dat wel een beetje zo was. Ik wordt er ook niet in meegesleurd, want ze verbergt het, ze kan niet anders doen en is gewoon vrolijk.
Ik weet niet wat er is gebeurd en ik hoef het niet te weten, het gaat erom dat ze het is.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:24
Charlottetje
Charlottetje is offline
Als jij dan gewoon zorgt dat de vrolijkheid bewaart blijft en jullie leuke dingen blijven doen dan komt het vast allemaal wel goed. Er zijn dus al genoeg andere mensen waar ze mee kan praten!
Er moeten volgens mij ook altijd wel wat neutrale personen blijven.
Maar goed, dat is mijn mening maar.
Oud 19-11-2003, 21:57
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 16-11-2003 @ 14:24:
Als jij dan gewoon zorgt dat de vrolijkheid bewaart blijft en jullie leuke dingen blijven doen dan komt het vast allemaal wel goed. Er zijn dus al genoeg andere mensen waar ze mee kan praten!
Er moeten volgens mij ook altijd wel wat neutrale personen blijven.
Maar goed, dat is mijn mening maar.
ja, en ook mijn mening.
xxx
Oud 20-11-2003, 10:40
pessimistje
pessimistje is offline
anti deppri pilletjes moet ze slikken .
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 13:15
Gantboy86
Gantboy86 is offline
ik ken ook iemand die dat is maar het best is toch denk ik iets met rust laten als ze echt hulp nodig hebben komen ze wel naar je toe of ze gooi het er zo in een keer uit die jongen die het had was het best wel zwaar maar hij wist zelf ook niet wat het was toe toen ik het zag hij we gingen gewoon gezellig uit met een groepje en toen zag ik het pas echt hij zat al bijna een jaar zonder vriend zat die best wel mee duzz ik zij gewoon tegen hem vanavond ga we er een voor you zoeken naar een paar maanden kwam die er weer iets beter bij de ziten enzo... en nu gaat het weer goed duzzz jah gewoon kijk en kijk en praaten als ze dat wilt greez moi
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 17:43
grandmommy
grandmommy is offline
geef haar een cd met liedjes die jij uitgekozen hebt die voor jou 'hoop' symboliseren, dat heeft mij in ieder geval een keer goed geholpen
Oud 28-11-2003, 08:15
elfiecity
elfiecity is offline
Advieseer haar hulp te gaan zoeken.
Reageren

Regels voor berichten