Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Haha, goeie opmerking van Mandela! Als GB de VS steunt kàn Nederland daar last van hebben als de Irakese lange-afstandsraketten niet zo'n lange afstand kunnen afleggen als de Irakezen denken...
Ik ben blij dat Balkenende de open brief niet ondertekend heeft, Nederland moet, zelfs met een VN-mandaat, nee zeggen tegen een oorlog die slechts de 'belangen' van cowboy Bu$h dienen. Bu$h mag nu weleens toe gaan geven dat het hem gaat om het veiligstellen van de oliebronnen en de aandacht afleiden van de slechte staat waarin de VS verkeren, want de economie draait heel slecht en een groot deel van de Amerikaanse bevolking leeft onder de armoedegrens. Als de VS Irak aanvallen leidt dat alleen maar tot nog meer instabiliteit in het Midden-Oosten en nog meer anti-Amerikanisme (dus nog meer terroristische dreiging). |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En werden dus meestal teruggestuurd naar Irak. Dus zo erg als jij het schetst zal het dan ook niet zijn. |
![]() |
|
![]() |
Helemaal los van het feit of je voor of tegen een oorlog bent, ik weet, dat is moeilijk voor jullie.
Is het niet verstandiger om je solidair te verklaren aan je bondgenoot en van binnenuit te proberen om invloed uit te oefenen? Dit doet Blair namelijk. Het heeft helemaal geen zin om als land zonder enkele militaire en politieke macht om lukraak maar wat te roepen, tenzij je hiermee verkiezingen denkt te winnen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
maar natuurlijk ben ik ook tegen saddam, die moet hoe dan ook weg, maar niet dmv een oorlog, dan vallen er alleen nog maar meer onschuldige slachtoffers, kan de bedoeling toch niet zijn, of wel? (en ja die onschuldige slachtoffers gaan nu gebukt onder tirannie of worden afgemaakt door saddam's troepen... > maar dat ik tegen een oorlog ben vanwege de slachtoffers die daarbij gaan vallen zegt toch wel genoeg over hoe ik dáárover denk...) |
![]() |
||
Citaat:
interessant... |
![]() |
|
Quivarum schreef:
"Helemaal los van het feit of je voor of tegen een oorlog bent, ik weet, dat is moeilijk voor jullie. Is het niet verstandiger om je solidair te verklaren aan je bondgenoot en van binnenuit te proberen om invloed uit te oefenen? Dit doet Blair namelijk. Het heeft helemaal geen zin om als land zonder enkele militaire en politieke macht om lukraak maar wat te roepen, tenzij je hiermee verkiezingen denkt te winnen." Wel interessant punt, om deze discussie maar weer even leven in te blazen ![]() Ik las net in de Groene Amsterdammer een stukje over dat Blair niet het schoothondje van Bush is, maar dat hij door steun te betuigen aan een oorlog invloed op het belleid kan uitoefenen. Persoonlijk vind ik dat een onzin standpunt. Gezien het feit dat Engeland de VS sinds 1945 in bijna elke oorlog gesteund heeft. Ook de eerdere regeringen van Engeland deden dat. Als Blair daadwerkelijk een oorlog probeert te voorkomen op deze manier dan lijkt het mij dat hij toch zo langzamer hand door moet krijgen dat dat dus niet werkt terwijl Engeland wel elke keer bloed aan zn handen heeft. Bovendien zou hij dan niet zo veel moeite hoeven te doen om het Lagerhuis van het nut van een oorlog te overtuigen ![]() Het valt me dan ook tegen van de Groene Amsterdammer om zo'n slecht onderbouwd onzin-artikel te plaatsen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Heb je het artikel gelezen over een andere mogelijke reden voor oorlog? De dollar. Ik moet ze eens allemaal even op een rij gaan zetten: - de voors - de tegens de speculaties en in hoeverre deze speculaties de ware kunnen zijn ![]() |
![]() |
|
Het artikel vond ik interessant, maar het bevestigd eigenlijk het idee wat ik zelf ook al in mn hoofd had. De Amerikanen willen in Irak een tijdelijke overgangs regering installeren. Deze zal niet zoals in Afghanistan bestaan uit plaatselijke bevolkingsgroepen maar uit Amerikanen, waardoor het olierijke gebied een satalietstaat van de VS wordt. Deze "53ste staat van de VS" om het zo maar even te noemen
![]() Echter, in dit licht bekeken zou Bush juist de voorkeur aan een aanval ZONDER VN mandaat moeten geven. Wat hij volgens mij ook doet, Irak heeft helemaal geen mvw's en dat weet Bush donders goed. Juist daarom hij bij de VN aangedrongen op inspecties, hij weet dat ze niets zouden vinden. En gezien de geschiedenis van Irak zit er een reele kans in dat de VN geen mandaat geeft. Dit geeft zeer interessante perspectieven en werpt een totaal ander licht op de zaak, zal ik maar zeggen. Zo zag ik deze kwestie vanaf het begin eigenlijk al. Het is een beetje een ingewikkeld politicologish verhaal, maar in zekere zin bevestigd het artikel in "de Groene" mijn ideeen alleen maar. Ik hoop dat je dit verhaal begrijpt en ik ben dan ook zeer benieuwd naar je reactie!!! ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Natuurlijk is de manier waarop de VS het wil doen fout, natuurlijk is het een smerig spelletje dat ze spelen. Maar wat dan? Ik hoor zoveel geluiden: jaah ik ben tegen saddam die moet hoe dan ook weg, maar niet d.m.v. oorlog. Maar hoe wil je dat dan gaan doen? Tegen Saddam zeggen: och beste man, zou je nu alstjeblieft weg willen gaan? Bullshit dus. En als de CIA dat klusje zou moeten klaren is het ten eerste de vraag of dat lukt (volgens mij is dat te kleinschalig) en bovendien is dan weer half de wereld tegen en gaat men nog harder janken
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed....dit is helemaal niet van toepassing, het is heel goed dat je roept "saddam moet weg, en liever niet door een oorlog maar hoe kan het anders?" Het vervelende is alleen; De verdrijving van Saddam vanwege zijn mvw's of zijn onderdrukking van de bevolking is helemaal nicht im frage. dat idee speeld niet in de hoofden van de machtige haviken in Washington die de beslissingen nemen. De economie gaat boven alles (zie ook mijn vorige post) Dit is hoe ik dit hele conflict zie. Ik hoop dat ik je hiermee een bevredigend antwoord heb gegeven.
||
Citaat:
Ik zal het artikel wat in de Groene Amsterdammer stond even kort samen vatten, zodat het ook voor de mensen hier duidelijk wordt waar wij het over hebben: --------------------BEGIN ARTIKEL----------------------------- Het artikel begint met een waarschuwing van de economist Marshall Auerback: "Oilmen willen niet een lagere olieprijs, maar het vermogen om de prijs te bepalen." Vervolgens gaat het artikel verder met het samenvatten van de economische situatie in de VS.: Het grondprobleem: overcapaciteit. Pogingen om de vraag aan te zwengelen brachten de wereld aan de rand van de hyperinflatie in de jaren 70 en leidden tot wildgroei van overheidsschuld in de jaren 80. In de jaren 90 (door externe factoren) werd een nieuw tijdperk ingeluid: winst, productiviteit, investeringen, tewerkstelling van de beurswaarden stegen, begrotingstekorten en inflatie daalden. De nieuwe eeuw echter: - dalende winsten; - recessie; - het verlies van meer dan 8,1 biljoen dollar aan beurswaarden; - scherp stijgende werkloosheid; - begrotingstekorten; - een waardeverlies van de dollar tegenover de euro met 20 procent. Een sterke munt heeft voor en nadelen: het trekt kapitaal aan, maar ondergraaft het concurrentievermogen. Het artikel gaat verder met wat geschiedenis (na 1995): de politiek van de Federal Reserve onder Alan Greenspan deed aan rentevoetverlagingen. Gevolg: - bedrijven leenden niet alleen om hun productiecapaciteit te vergroten, maar ook om hun eigen aandelen op te kopen om zo de vraag naar aandelen en dus hun prijs hoog te houden. - consumenten leenden en kochten alsof het gelag nooit betaald hoefde te worden. De Amerikaanse consumptiewoede was een reddingsboei voor de wereldeconomie. Maar overproductie leidde tot prijsoorlogen en dreef de winsten nog lager wat investeren zinloos maakte. Hoe werd die neerwaartse spiraal min of meer beteugeld? Door de onroerendgoedmarkt: de lage rentevoet maakte hypotheken goedkoop en stelde huiseigenaren in staat hun bestaande hypotheken met goedkope leningen af te betalen. De vraag dreef de vastgoedprijzen op en hield zo het wealth effect dat de beursstijging had gecreeerd, in stand. Als de vastgoedstijging eindigt, dreigt de Amerikaanse economie haar laatste pilaar te verliezen. Hoe ziet die Amerikaanse economie er nu precies uit? - Totale schuldenlast steeg van 4 biljoen dollar in 1980 naar 31 biljoen; - de schuldenlast vertegenwoordigt 295 procent van het BNP, meer nog dan tijdens de depressie. - de vrees voor deflatie groeit. Deflatie maakt geld namelijk meer waard en dus de schuldenlast automatisch groter. - de Amerikaanse handels- en betalingstekorten zijn groter dan ooit (VS koopt 400 mld dollar per jaar meer van de rest van de wereld dan dat het verkoopt) - de massale buitenlandse vraag compenseerde dat niet meer: in 2002 was de aankoop van Amerikaanse assets 83 (!) procent lager dan in 2000. Vandaar de dollardaling. En als deze trend zich doorzet dan staat Greenspan voor de volgende keuze: Ofwel de rentevoeten optrekken met een diepe recessie als gevolg, ofwel de dollar laten zinken met het risico dat dit tot een algehele ontwaarding van Amerikaanse assets leidt. De opdracht is dus: bescherm de dollar zonder de rentevoeten te verhogen Hoe is dit mogelijk? Via een oorlog in Irak: - Internationale spanning doet kapitaalbezitters zoeken nerveus naar een schuilplaats. "Als de VS worden gezien als een veilige haven, zal de dollar door de oorlog in Irak stijgen," aldus Gerald Cohen, chef-econoom van Merrill Lynch. (Dat veronderstelt wel dat de oorlog goed verloopt. Anders is het omgekeerde effect mogelijk). - het debat over de oorlog had als neveneffect een groeiende verdeeldheid binnen Europa. Die verdeeldheid werd door Washington aangemoedigd. Want: "hoe meer de euro wordt gezien als de Frans/Duitse munt, hoe minder aantrekkelijk ze lijkt als alternatief voor de dollar," zo zei Marshall Auerback. - Volgens hem echter zal het vooral om de bezetting van de Irakese olievelden gaan: het zal de dollar in het zadel houden. "Het feit dat olie in dollars wordt geprijsd, is al lang een belangrijke steun voor de dollar. Als de nieuwe Irakese authoriteiten aankondigen dat ze enkel cheques in dollars aanvaarden, als ze hun winsten in dollars investeren en de Amerikaanse export stimuleren door vooral met Amerikaanse bedrijven zaken te doen, dan zullen de vooruitzichten van de dollar zowel op korte als op langere termijn aanzienlijk verbeteren." Irak zou een belangrijke nieuwe koper van dollar-assets worden en het psychologische effect op de financiele markten zou niet te versmaden zijn Auerback verwacht dat de Amerikanen meteen de olievelden zullen bezetten en Bagdad enkel zullen omsingelen. Zo zouden ze hun eigen verliezen beperken en rustig kunnen wachten tot het regime van Saddam, verstoken van inkomsten, ineen klat. De bezetting van de olievelden zou van lange duur zijn. Irak zou een permanente militaire basis kunnen worden van waaruit Washington de olierijke regio domineert. Jay Bookman in The Atlanta Journal: "Waarom lijkt de regering zich geen zorgen te maken over de exitstrategie uit Irak, nadat Saddam omvergeworpen is? Omdat we er niet zullen weggaan." -----------------------EINDE ARTIKEL------------------------------ De puzzel valt zo mooi in elkaar als je dit in het perspectief zet van de Duits/Frans/Belgische initiatieven en de woede die ze hiermee van de VS op de hals hebben gehaald. - VS woedend over geen steun aan mede-navo land (terwijl ze nooit echt wakker gelegen zouden hebben als die hele navo opgedoekt zou worden), terwijl Duitsland, Frankrijk en Belgie mijn inziens terecht opmerken dat het te vroeg is om over militaire acties te praten en te ageren als de VN inspecteurs hun taak nog niet volbracht hebben. - VS is woedend over het nieuwe vredesplan van Duitsland en Frankrijk wat de macht geeft aan de VN en niet aan de VS in Irak. Triest ook, eigenlijk, dat een zogenaamde sterke reus, maar een klein ziek reusje blijkt te zijn. Laatst gewijzigd op 09-02-2003 om 13:22. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Volgens zou de VS er wel degelijk van wakker liggen als de NAVO wordt opgedoekt. De Navo is een heel handig instrument in handen van de VS om de buitenlandse politiek van europa te kunnen blijven controleren. Zodat ze geen "onverstandige dingen" doen zonder goedkeuring van Washington.
||
Citaat:
met de Navo is er nog een bepaalde eenheid in Europa. Dat vinden de VS ook niks. Daarom zouden ze ook geen Europees leger willen. Eigenlijk willen ze gewoon dat Europa niet zou bestaan ![]() (ik ga nu even op zoek naar bronnen om mijn opmerkingen kracht bij te zetten ![]()
||
Citaat:
Hierbij probeer ik het nog eens: waarom moet er een oorlog gevoerd worden tegen irak? Wat zijn de voor-argumenten?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Beweegredenen VS Thomas | 32 | 25-02-2003 17:23 | |
15 feb demontratie tegen oorlog in irak! blegh! | 560 | 16-02-2003 16:24 | |
Demonstratie tegen oorlog Iraq: wat heeft het voor zin? theone87nl | 59 | 12-02-2003 15:46 | |
Voor of tegen een aanval op Irak Rafael | 5 | 12-02-2003 11:21 |