Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2003, 13:02
Fiek
Fiek is offline
heeft iemand hier wel es een tekort aan b12 gehad doordat je vegetarier bent???en wat is er tegen te doen behalve van die vieze pillen te slikken?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 13:12
Hukkie
Hukkie is offline
Veel multivitamine-drink van de Aldi, daar zit veel b12 in. Eet je vleesvervangers btw?
Oud 31-01-2003, 13:13
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
okeej, wat krijg je als je tekort aan b12 hebt?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 13:14
Fiek
Fiek is offline
dat is dat je te weinig vleesvervangers eet...ik heb er mede last van gekregen omdat ik de pil slik.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 13:14
Hukkie
Hukkie is offline
B12 is een bepaalde vitamine die je kan missen als je vegetarïer bent, dus waarschijnlijk zit het veel in vlees. Je moet er per dag erg veel van 'eten' omdat het zich niet gemakkelijk laat opnemen.

Kijk ook uit voor zinktekort, dat is erg vervelend :/
Oud 31-01-2003, 13:17
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
B12 is een bepaalde vitamine die je kan missen als je vegetarïer bent, dus waarschijnlijk zit het veel in vlees. Je moet er per dag erg veel van 'eten' omdat het zich niet gemakkelijk laat opnemen.

Kijk ook uit voor zinktekort, dat is erg vervelend :/
maar wat ik dus wilde weten, wat krijg je als je dat tekort hebt. ik heb de laatste tijd wel dat ik er lijkbleek uitzie en hele erge wallen heb. dat laatste kan niet door slaaptekort komen want ik slaap genoeg.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 13:19
Hukkie
Hukkie is offline
Tja, daar weet ik zo niks vanaf.. :/ Misschien op www.vegetarisch.pagina.nl ?
Oud 31-01-2003, 13:20
Fiek
Fiek is offline
zelf werd ik er op korte termijn moe van!en ik geloof dat het op langere termijn schadelijk kan worden...ik zou gewoon ff naar de dokter gaan en je bloed ff laten checken.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 13:21
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Vitamine B12 is nodig om foliumzuur (vitamine B11) vrij te maken uit de cellen. Zodat foliumzuur rode bloedcellen kan aanmaken. Verder is het nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Bron: http://www.voedsel.net/vitmin/vitb12.htm
Oud 31-01-2003, 13:26
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
thnx
denk dat ik maar bloed ga laten prikken jah...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 13:32
Fiek
Fiek is offline
succes....!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 15:13
Verwijderd
Vleesvervangers en noten eten. Bij voorkeur iedere dag minstens 1 vleesvervanger en om de dag wat noten. En die pillen zijn zo vies nog niet btw

Volkert van der G. schijnt de moord op Fortuyn trouwens mede begaan te hebben door een vitamine-B12 tekort, daar word je namelijk gek van, zorg dus dat je ze binnenkrijgt
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 18:43
Breg
Breg is offline
in veel vleesvervangers is b12 toegevoeg en ik heb vitaminepillen van, volgens mij etos, en daar moet je er 1 of 2 per dag van innemen, en in 1 pil zit 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid b12.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Haha, ik ben al levenslang vegetarisch en heb NOOIT van die pillen nodig gehad... en ik ben wel 1.81m.

Het is een fabeltje, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:44
Evito
Evito is offline
Citaat:
perseus schreef:

Volkert van der G. schijnt de moord op Fortuyn trouwens mede begaan te hebben door een vitamine-B12 tekort, daar word je namelijk gek van, zorg dus dat je ze binnenkrijgt

Van Volkert is ook bekend dat hij wel B12 pillen slikt. Dus die kans is erg klein.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 12:47
Evito
Evito is offline
Van B12 is een voorraad voor 3 jaar aanwezig, bij gezonde mensen. Ik denk dat als je goed plantaardig eet, je ook wel voldoende binnenkrijgt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 15:33
eztah
eztah is offline
Ik ben nu 2/5 jaar vegetarier en sinds een paar maanden veganist. En ik had toen ik nog vlees at al een B12 tekort. Datkan dus aan je lichaam liggen of je er gevoelig voor bent of niet.
En ik geloof dat mannen er ook minder snel last van hebben.
Ik heb nu B12 vitaminepillen om het bij te houden.

En als je een ernstig tekort krijgt en er niks aan verandert kan dat erg gevaarlijk worden. Ik weet niet precies de symtomen meer, maar uiteindelijk kan je er zelfs krankzinnig door worden, het is dus echt belangrijk dat je het goed aanvult.
En als je twijfelt moet je even bij de dokter een prikformulier ophalen en je laten prikken.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef:

Van Volkert is ook bekend dat hij wel B12 pillen slikt. Dus die kans is erg klein.
ik zei ook, het schijnt, dat heb ik gelezen namelijk, en ik geloof niet alles wat ik lees (nee? nee. ).

Hoe weet jij dat hij die pillen slikt btw?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 18:03
Evito
Evito is offline
Citaat:
perseus schreef:
ik zei ook, het schijnt, dat heb ik gelezen namelijk, en ik geloof niet alles wat ik lees (nee? nee. ).

Hoe weet jij dat hij die pillen slikt btw?
Ik ben een virendje van em
nee
was op nieuws!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 18:24
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Evito schreef:

Misschien werd hij daar wel gek van !

Als je die pillen zo vies vind, kan je proberen om tijdens het slikken
van die pillen je neus dicht te houden, proef je er minder tot
nix meer van!
Succcces!

Oud 01-02-2003, 20:07
moison100
moison100 is offline
nog nooit last van gehadt k eet genoeg vleesvervangers
Oud 02-02-2003, 14:37
Yamyam
Yamyam is offline
der zit b12 in van alles en nog wat
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef:
Ik ben een virendje van em
nee
was op nieuws!
lol
Hmm.. Niet meegekregen
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:43
Verwijderd
een vitamine B12 tekort merk je niet zo snel maar het kan wel ernstige gevolgen hebben. een vriendin van mijn moeder heeft dat en wordt gwoon nooit meer beter, maar dat heeft niet alleen daarmee te maken, ze heeft ur hele darmen verkloot. ze ging naar een alternatieve arts die zei dat ze veel specerijen moest eten, dat zou helpen. nou, als er iets is dat je darmen naar de klote helpt zijn het wel scherpe specerijen... mja
ikzelf ben vegetarier en ik slik suplementen. ik heb een tijdlang enorme haaruitval gehad maar dat kwam waarschijnlijk niet door vit B tekort maar door de narcoses.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 09:38
Ilsch
Ilsch is offline
Dat heb/had ik ook.. Ik at in het begin nooit vlees vervangers enzo.. ik heb nu al een hele tijd prikken ervoor.. en dan over een tijdje over op pillen en dat dan afbouwen en zelf proberen goed te houden.

met te weinig b12 kun je je heel moe en verzwakt gaan voelen enzo.. en het schijnt dat je na die prikken weer snel redelijk opknapt
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 18:34
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
ik slik gewoon zo'n pilletje, om de paar dagen, het smaakt naar niks dus het maakt me niet zo veel uit. wat ik me wel afvraag is hoe ze die B12 erin stoppen als dat dan niet uit vlees halen...
Oud 03-02-2003, 18:45
Saaaz
Saaaz is offline
toen ik vegetarier werd is mij meteen al aangeraden elke dag vleesvervangers te eten...

Zo ben ik nou een half jaar bezig en ik heb er nog geen last van gehad.. waarom hebben sommigen van jullie nooit vleesvervangers gegeten toen jullie net vegetarier werden? snappiknie...
verder slik ik af en toe van die viramine pillen en ik eet zoveel mogelijk fruit en groenten.
Oud 03-02-2003, 19:00
Evito
Evito is offline
Citaat:
maantje tuurt schreef:
ik slik gewoon zo'n pilletje, om de paar dagen, het smaakt naar niks dus het maakt me niet zo veel uit. wat ik me wel afvraag is hoe ze die B12 erin stoppen als dat dan niet uit vlees halen...
Vaak doen ze dat wel,
en als het een pil geschikt is voor veganisten,
is het plantaardige B12. Die bestaat wel hoor. Gewoon heel sporadisch.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:54
Verwijderd
Jeetje....Ik herken de symptonen wel. Ben de laatste tijd erg moe, en m'n weerstand is wel zwaar achteruit gegaan terwijl ik wel gezond eet ( maar geen vlees dus )

Waar kun je die tabletjes halen? gewoon bij de drogist?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:40
DutchGirl
DutchGirl is offline
ben ook wel moe en slap laatste tijd (geen conditie, geen concentratie) ( ik eet ook geen vlees)
ik eet ook geen vleesvervangers want die zijn goor
die vitaminenpillen zijn ook goor
die ijzer rosevisee is ook goor

maar die multivitaminen van de aldi is ff best wel heers
is die goed? dan vraag ik me moeder die mee te nemen..
Oud 04-02-2003, 08:17
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Saaaz schreef:
waarom hebben sommigen van jullie nooit vleesvervangers gegeten toen jullie net vegetarier werden? snappiknie...
Omdat mijn ouders weigerden apart voor mij te koken/inkopen te doen en ik het geld niet had voor vleesvervangers. Kon geen baan krijgen, vleesvervangers zijn niet goedkoop enz...
Oud 04-02-2003, 08:31
Bast
Bast is offline
Citaat:
Evito schreef:
Van B12 is een voorraad voor 3 jaar aanwezig, bij gezonde mensen. Ik denk dat als je goed plantaardig eet, je ook wel voldoende binnenkrijgt.
Vitamine B12 zit uitsluitend in dierlijke producten zoals melk, eieren, kaas en vlees. Met goed plantaardig eten red je het dus niet. Omdat de meeste vegetariers toch wel genoeg zuivelproducten tot zich nemen komt een B12 tekort onder vegetariers zelden voor.

Veganisten kunnen beter wel B12 tot zich nemen in pilvorm aangezien het lichaam wel een reserve B12 heeft voor een aantal jaar, maar het duurt heel lang om deze reserve weer aan te vullen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 08:47
OPEC
OPEC is offline
Citaat:
Evito schreef:

Vitamine B12 is geen vetoplosbare vitamine, dus kan er geen voorraad van aanwezig zijn...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 09:48
Bast
Bast is offline
Citaat:
OPEC schreef:
Vitamine B12 is geen vetoplosbare vitamine, dus kan er geen voorraad van aanwezig zijn...
Vitamine B12 zit opgeslagen in de lever en in de spieren en kan zo'n 3 tot 5 jaar daar opgeslagen blijven. Vandaar dat een gebrek van B12 bij bijvoorbeeld veganisten zich meestal pas na 5 jaar uit.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 09:49
Bast
Bast is offline
Citaat:
OPEC schreef:
oh enne: lees dit maar eens als je het niet wil geloven:

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/index.htm
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 07:06
strafcorner
strafcorner is offline
gewoon vervangers eten en genoeg groente en fruit dan is er niets aan de hand .. alleen als je veganistisch eet is het raadzaam om b12 suplementen te nemen... in veel soyamelk en bepaalde broodpasta`s zit trouwens b12 toegevoegd...
Oud 05-02-2003, 11:21
eztah
eztah is offline
Citaat:
Evito schreef:
Vaak doen ze dat wel,
en als het een pil geschikt is voor veganisten,
is het plantaardige B12. Die bestaat wel hoor. Gewoon heel sporadisch.
Plantaardig B12 Waar halen ze dat dan uit volgens jou?
Ik heb het uitgezocht en als de B12 niet uit vlees komt is het synthetisch nagemaakt, een ingewikkeld verhaal met bacterien. Maar in planten komt b12 nauwlijks voor.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 11:23
eztah
eztah is offline
Citaat:
Pannekoeketrut schreef:
ben ook wel moe en slap laatste tijd (geen conditie, geen concentratie) ( ik eet ook geen vlees)
ik eet ook geen vleesvervangers want die zijn goor
die vitaminenpillen zijn ook goor
die ijzer rosevisee is ook goor

maar die multivitaminen van de aldi is ff best wel heers
is die goed? dan vraag ik me moeder die mee te nemen..
Niet slim dat je niks vervangends eet... En ook geen ijzer. Ik zou me maar eens bij de dokter laten prikken (ijzer en b12 gehalte laten onderzoeken).

Je moet maar even op dat multivitaminepak kijken wat er allemaal inzit. Er schijnt dus best veel b12 in te zitten, en nog veel meer andere gezonde dingen
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 11:24
eztah
eztah is offline
Citaat:
Moenbloem schreef:
Jeetje....Ik herken de symptonen wel. Ben de laatste tijd erg moe, en m'n weerstand is wel zwaar achteruit gegaan terwijl ik wel gezond eet ( maar geen vlees dus )

Waar kun je die tabletjes halen? gewoon bij de drogist?
Drogist of bij de natuurwinkel, daar hebben ze hele goede (maar wel duur)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 14:33
Ilsje
Ilsje is offline
Citaat:
Fiek schreef:
heeft iemand hier wel es een tekort aan b12 gehad doordat je vegetarier bent???en wat is er tegen te doen behalve van die vieze pillen te slikken?
ik ben vegetarisch en weet wel dat ik tekorten heb maar hoe ze heten en wat er aan te doen:
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 20:48
Verwijderd
Citaat:
eztah schreef:
Plantaardig B12 Waar halen ze dat dan uit volgens jou?
Ik heb het uitgezocht en als de B12 niet uit vlees komt is het synthetisch nagemaakt, een ingewikkeld verhaal met bacterien. Maar in planten komt b12 nauwlijks voor.
In noten wel.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 11:15
SuperSanne
SuperSanne is offline
cashew noten en pistache noten (weet niet of ik het goed schrijf). Zit van alles in wat een vegetariër zich maar kan wensen, maar ze zijn niet bepaald goed voor de lijn...
Oud 10-02-2003, 13:36
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef:
cashew noten en pistache noten (weet niet of ik het goed schrijf). Zit van alles in wat een vegetariër zich maar kan wensen, maar ze zijn niet bepaald goed voor de lijn...
Dan ga je een half uurtje meer fietsen per dag, ook nog goed voor je conditie
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 17:02
coecie
coecie is offline
dit schreef ik in een ander topic over vegetariers en veganisten, gaat over tekorten enzo:
enne... b12 komt niet in planten voor, lees alle atlassen en encyclopedien erop na

Citaat:
wie levenslang vegetariër blijft, bespaart 760 kippen, 5 koeien, 20 varkens, 29 schapen, 46 kalkoenen, 7 konijnen en 500 kilo vis zegt de bekende vegetariër-activiste wijlen Linda McCartney... dus wel degelijk dat je dieren uitspaart als je vegetarisch bent.

maar let er op dat je geen tekort krijgt aan kalk, vitamine B12, ijzer en zink, eiwitten en essentiële vetzuren... als puber kun je eigenlijk beter een complete voeding gebruiken, enkele tips om deze stoffen binnen te krijgen:

- Als je geen melkproducten wil eten, moet je elke dag wat sezamzaad gebruiken, om toch voldoende kalk binnen te krijgen. Ook kun je in de waterwinkel water kopen dat is aangelengd met kalk dat makkelijk wordt opgenomen in je lichaam.
- Vitamine B12 is een groot probleem, in planten komt deze vitamine namelijk niet voor. Eieren en zuivel bevatten de vitamine wel, maar als je veganistisch bent, kom je daar niet aan. voor deze vitamine moet je dus supplementen nemen.
- IJzer en zink zitten veel in peulvruchten, deze stoffen zijn belangrijk tegen vermoeidheid.
- eiwitten zitten in sojaburgers, linzen en tahoe. Bonen moet je altijd met granen combineren, want dan is de eiwitsamenstelling optimaal. (bijv linzen met rijst, of nierbonen met maïs)
- De essentële vetzuren vindt je bijvoorbeeld in walnoten, safloerolie en lijnzaadolie. Het beste is eigenlijk vette vis, maarja, daar doen jullie niet aan.

Als je er niet voor zorgt dat je regelmatig deze stoffen binnenkrijgt heb je geen uitgebalanceerde voeding en dan krijg je sterk verhoogde hoeveelheden homocysteïne in je bloed, en daarvan krijg je hart en vaatziekten, dus pas een beetje op jezelf
dusss...
Oud 10-02-2003, 19:36
toto
toto is offline
toen ik b 12 te kort had viel ik steeds bijna flauw enzo... nu heb ik van "de zonnebloem" zo'n natuurwinkel pillen gehad speciaal voor vegetariers en die werken prima

ik ben nu ook al zoiets van 2,5 jaar vegatarier en het gaat verder prima

ik moet veel noten eten van mijn ouders want daar zit ook b 12 in en eiwitten en ijzer enzo zodat ik geen bloedarmoede ofzo ontwikkel
Oud 15-02-2003, 09:47
Memnoch
Memnoch is offline
*kijkt in spiegel* *denkt aan gezondheid* *rent naar winkel om vitaminen te halen*
Oud 16-02-2003, 00:27
skatefamke
skatefamke is offline
vitamine b12 kan synthetische gemaakt worden, maar zit toch in enkele plantaardige bronnen, waaronder brood.

ik ben veganist en slik pillen waarvan ik de garantie heb dat de fabrikant geen van de vitamines/mineralen uit zuivel/eieren/vlees heeft verkregen... daarbij zit er net wat meer in van de stoffen , waar vegetariers/veganisten snel een tekort van zouden kunnen hebben... ben wel blij dat ik die pillen gevonden heb .

Regels voor berichten