Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2003, 11:44
Verwijderd
Enige tijd geleden heb ik hiert eens een topic gelezen over het snel krijgen van blauwe plekken.
Ik heb nu gelezen dat dit kan komen doro een gebrek aan vitamine K. Deze vitamine zorgt voor het stelpen van het bloed.

Vitamine K zit vooral in groene groenten an ananas.

Indien je blauwe plekken hebt, genezen ze sneller door ze te deppen met koud water.

Galsteen kan verhinderen dat het lichaam vitamine K opneemt

bron: Het (zondag 2 februari 2003 nr. 545), plaatselijk krantje van Leiden en omstreken.

Zelf heb ik ook nog eventjes wat opgezocht:

Vitamine K
namen:
  • fylochinon
  • menadion

Menadion is een synthetisch gemakte stof.
Vitamine K wordt ok in de darmflora van de mens gemaakt en kan zodoende benut worden.
Er zijn andere stoffen gevonden met dezelfde werking, de fylochinon-equivalenten

Vitamine K komt in de natuur veel voor in de groene delen van planten. In voedingsmiddelen komt deze stof voor in:
  • groene groenten
  • koolsoorten
  • aardappelen
  • plantaardige olieen
  • lever (vooral varkenslever)
Bij verhitting blijft het vitamine NIET behouden.

Fysologische behoefte en aanbevolen dagelijkse hoeveelheden:
De darmflora maakt voldoende vitamine K aan, daarom is aan ADH niet bekend.Alleen in uitzonderlijke situaties onstaat een tekort. Dit kan door medicijngebruik of door het operatief wegnemen van (een deel van) de darm waardoor de productie van de darmflora verstoord is. dit geld ook bj onvoldoende vetaabsorbtie.
Men dient dan vitamine K preparaten toedienen.

Bron: Mens en Voeding...prachtboek

"Het" schoot dus best wel tekort met informatie, groeten worden doorgaans verhit...beetje stom van ze maar oke.

Hopelijk hebben degenen die het probleem van het snel krijgen van blauwe plekken hier iets aan. Als ze meer willen weten moeten ze maar even contact zoeken.

Laatst gewijzigd op 02-02-2003 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 11:52
Miracle
Miracle is offline
toppie

is erg handig idd

BTW. misschien kun je de topic titel ff aanpassen naar: snel blauwe plekken
Oud 02-02-2003, 12:22
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
toppie

is erg handig idd

BTW. misschien kun je de topic titel ff aanpassen naar: snel blauwe plekken
nee, kan ik niet (serieus niet)
Dat mag ekki of Snufje doen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 15:31
ekki
ekki is offline
Citaat:
Ik schreef:
nee, kan ik niet (serieus niet)
Dat mag ekki of Snufje doen.
done.
Oud 02-02-2003, 15:51
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Ik schreef:

Ik heb nu gelezen dat dit kan komen doro een gebrek aan vitamine K. Deze vitamine zorgt voor het stelpen van het bloed.
Zal wel heel dom overkomen,
maar gaan wondjes door vitamine K ook sneller dicht?
(en met gebrek daaraan, blijven ze dan langer open?)
Oud 02-02-2003, 19:39
Jem
Jem is offline
Ik krijg bij het minste blauwe plekken, en ik eet geen groenten (groene of blauwe, eender welke), koolsoorten, aardappelen of lever. Plantaardige olieen niet genoeg om voldoende K te hebben.
Het zou dus in mijn geval behoorlijk kunnen kloppen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:
Zal wel heel dom overkomen,
maar gaan wondjes door vitamine K ook sneller dicht?
(en met gebrek daaraan, blijven ze dan langer open?)
ehm...goeie vraag.

Voordat ik dit las dacht ik eigenlijk dat de stof hemoglobine voor het stollen zorgde, dat dan een reactie met zuurstof aangaat.

Dan zijn er enkele opties:
*Hemoglobine is een als vitamine K functionerende stof, zoals ik de nevenstoffen al eerder noemde (ben ff de naam kwijt)
*Vitamine K of Hemoglobine stumileert de stolling, een enzym of andersoortig stimulerende stof dus.
*misschien nog meer waar ik niet op kan komen

Welke het is durf ik neit te zeggen.

ehm...ik lees net dat hemoglobine zorgt voor het zuurstoftransport...oeps

oke, nu even de waarheid uit het boekje:

Vitamine K is betrokken bij de bloedstolling. Het is aanwezig in levercellen en nodig voor de vorming van protrombine. Tevens voor de vorming van het enzym trombikonase, dit komt voor in bloedplaatjes. Deze bloedplaatjes gaan stuk bij verwonding, trombikonase activeert dan de vorming van trombine uit protrombine.
Trombine activeert weer fibronogeen in het bloedplasma tot fibrine. Fibrine sluit uiteindelijk de wond af.

Indien er dus te wneig vitK aanwezig is, wordt de bloedstlling vertraagd.
logisch he
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 23:11
Verwijderd
Ik ben je eeuwig dankbaar
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 10:27
elledc
elledc is offline
Het is ook bewezen dat mensen die snel blauwe plekken krijgen, meer kans hebben kanker te krijgen juist omdat die vitamine K ontbreekt in het lichaam. Goeie tip dus, meer groentjes eten!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 18:13
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef:
Het is ook bewezen dat mensen die snel blauwe plekken krijgen, meer kans hebben kanker te krijgen juist omdat die vitamine K ontbreekt in het lichaam. Goeie tip dus, meer groentjes eten!
Is het echt om de specifieke reden dat er te weinig of geen vitamine K aanwezig is in het bloed? Interessant, kan je me meer vertellen?
Als je jouw tip opvolgt, eet dan niet verhitte groene gewassen. Verhitte groene gewassen, daarin zit geen vitamine K meer omdat dit gedenatureerd is (mag je dit zo noemen?)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 18:25
Verwijderd
om even offtopic te gaan:

Vrije radicalen schijnen de vorming van kanker ook te vertragen of verminderen, of zelfs de kanker af te breken.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 15:33
duister_meisje
duister_meisje is offline
klopt het ook dat snel blauwe plekken een aanwijzing is voor een grotere kans op trombose?

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 17:00
Verwijderd
Citaat:
duister_meisje schreef:
klopt het ook dat snel blauwe plekken een aanwijzing is voor een grotere kans op trombose?

liefs, hanne
even opfrissen: Trombose, dat is bloedstolling in bijvoorbeeld je knieen als je deze voor een lange tijd in een niet natuurlijke houding dient te houden?

Heeft er volgens mij niet mee te maken, indien je het redeneerd vanuit het voedingstekort wat ik noemde. Hierbij komt zuurstof kijken en voor zover ik weet heeft trombose hier niet mee te maken. Maar ik kan er naast zitten. Vraag het CZ, hier kan je volgens mij antwoord krijgen als je een mailtje stuurt. Hoewel geen medische instelling geeft deze hier toch informatie over. (CZ is een zorgverzekeraar) Laat je het weten als je antwoord hebt?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten