Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2002, 19:35
Jones
Ik las gisteren iets in Opzij (me moeder is er op geabbonneerd ) over emancipatie en dat het een beetje begint terug telopen..toen begon ik me af te vragen: Wie heeft hier een vader die thuis is en een moeder die werkt ?

Mijn vader zit al bijna 7 jaar thuis (een of andere afvloeiingsregeling) en me moeder werkt nog steeds..opzich bevalt het me wel .. maar af en toe irriteer ik me echt heel erg aan me pa...(maar ik zou me ook irriteren aan me ma, dus het maakt weinig uit) gelukkig doet hij er genoeg naast zodat het niet een of ander huismannetje word dat de halve dag achter de geraniums naar de straatstenen zit te kijken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2002, 19:40
CryperA
CryperA is offline
Mijn moeder zit thuis omdat ze niet kan werken, normaal waren ze alle2 weg...mijn vader kookt thuis altijd enzo, en mijn moeder en ik doen voor de rest samen het huishouden :)
Oud 11-04-2002, 19:45
Verwijderd
Mn vader werkt fulltime.. en mn moeder is altijd thuis geweest toen mn zusje en ik nog klein waren, maar nu zijn we ouder en gaat ze steeds meer werken.. het huishouden doet vooral mn moeder als ze smiddags thuis is en mn vader helpt ook wel soms mee.. en ik en mn zusje ook soms..
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 20:05
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
mijn moeder werkt en mijn vader die zit thuis, doet et huishouden enzo...maar m'n moeder kookt...
Oud 11-04-2002, 20:09
Esmée
Esmée is offline
Werken allebei...
Oud 11-04-2002, 20:16
maudje
maudje is offline
Mijn ouders werken beide
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 20:51
Roos
Roos is offline
M'n pa werkt echt fulltime (60 uur ofzo), m'n ma ongeveer 20/30 uur. Het huishouden wordt vooral gedaan door m'n moeder, maar we helpen allemaal mee. Paps kookt twee keer per week ofzo.
Oud 11-04-2002, 21:49
punkyfish
punkyfish is offline
mijn vader is tennisleraar. hij ligt tot 11 uur in bed, staat dan op, stapt de auto in naar de tennisbaan en komt 's avonds om 11 uur/half 12 weer thuis. 7 dagen per week, 52 weken per jaar. en ik ben er blij om dat ik hem nooit zie en al helemaal niet spreek.

mijn moeder werkt een paar middagen of ochtenden per week. het hele huishouden komt op haar neer. mijn zus en ik helpen eigenlijk nooit mee. laatst toen mijn moeder ziek was, heb ik wel wat dingen gedaan, maar als ze dan alleen maar kan zeuren dat ik de was verkeerd opvouw en de afwas fout terugzet, dan laat ook maar, dan doe ik het al niet meer...

achjach. ben er aan gewend.
Oud 12-04-2002, 12:26
stout!
stout! is offline
Citaat:
Tarantula schreef:
Ik las gisteren iets in Opzij (me moeder is er op geabbonneerd ) over emancipatie en dat het een beetje begint terug telopen..toen begon ik me af te vragen: Wie heeft hier een vader die thuis is en een moeder die werkt ?
Ik vind t geëmancipeerder als beiden (evt part-time) werken en ong. evenveel in het huishouden doen, dan dat t ´oude´ rollenpatroon eigenlijk word omgedraaid (niet dat dit slecht hoeft te zijn als het voor dat gezin werkt - ik wil het alleen niet geëmancipeerd noemen).
Emancipatie gaat er in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet om dat vrouwen de ´mannenrol´overnemen, het gaat om de gelijkheid. En als die er vroeger niet was toen de man werkte en de vrouw thuis bleef, is die er nu, als t andersom gaat, ook niet perse. Je kunt emancipatie dus niet bekijken als: hoeveel vaders zitten er tegenwoordig thuis/hoeveel moeders werken er.

Laatst gewijzigd op 12-04-2002 om 13:22.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 12:40
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Zelfde situatie als Pebbles.

Mijn vader werkt fulltime, gaat 's ochtends half 6 de deur uit en is (meestal) voor het avond eten weer thuis, wat gekookt wordt door mijn moeder en 2 x per week door mij ( koken is koel )

Mijn moeder werkt 4 dagen per week op een school en in een meubelzaak, maar dat is pas sinds 2 jaar zo.
Toen mijn zusje en ik nog 'klein' waren was ze altijd thuis, en deed zij dus ook het hele huishouden, maar nu moeten m'n zusje en ik dus wat vaker helpen omdat zij ook vaker weg is.
Oud 12-04-2002, 12:41
Qamra
Qamra is offline
Me pa werkt en doet een gedeelte van het huishouden, me moeder is thuis en doet een ander gedeelte.

En me moeder wil graag werken, maar ze is zeik dus dat gaat niet
Oud 12-04-2002, 12:52
heldin
heldin is offline
mijn vader werkt fulltime. mijn moeder heeft ook altijd minstens 3 dagen in de week gewerkt, maar ze zit nu al een tijd thuis omdat ze overspannen is. ze is al wel op zoek naar iets anders. omdat mn vader veel werkt doet mijn moeder het meest thuis, dat vind ik eigenlijk ook wel logisch. mijn broertje en ik helpen wel, en mn vader kookt vaak. zo.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 13:46
DESIRE
DESIRE is offline
Mijn ouders werken allebei.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 14:03
blacky
blacky is offline
Mn vader werkt fulltime.. en mn moeder is altijd thuis geweest toen mn zusje en ik nog klein waren, maar nu zijn we ouder en gaat ze steeds meer werken.. het huishouden doet vooral mn moeder als ze smiddags thuis is en mn vader helpt ook wel soms mee.. en wij moeten ook onze eigen troep opruimen en de afwas doen.
Oud 12-04-2002, 14:35
~julie~
~julie~ is offline
Citaat:
Esmée schreef:
Werken allebei...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:15
AtHell
AtHell is offline
is de meneer in de huis, paps woont niet hier mams werk 36 uur.
Oud 12-04-2002, 16:24
scala
scala is offline
m'n ouders zijn gescheiden, maar toen ze nog bij elkaar waren, werkten ze beiden. Ik had 2 opassen waar ik vaak naar toe ging, m'n moeder was wel eerder thuis en ze had 1 dag id week vrij. Zij deed het huishouden, m'n vader hielp mee en kookte meestal.
Nah nu ligt dat natuurlijk anders, moeten ze alles doen ach m'n zusje&ik moeten vaak genoeg mee helpen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 16:33
shanli
shanli is offline
mijn pa werkt 's nachts 5 dagen per week en slaapt dan tot ong. 1 uur,mijn ma is huisvrouw,ik vind het eigenlijk wel jammer dat ze niet meer werkt,nu heeft ze ook niet echt een sociaal leven en zooi,maar ze is thuis gebleven om 'goed' te zorgen voor mijn broertje en mij dus ja.
Mijn pa strijkt wel,zorgt voor het eten,stofzuigt dus mijn ma hoeft gelukkig niet alles te doen.
Oud 12-04-2002, 16:43
PsYGoTHiC
PsYGoTHiC is offline
Jaren '50 situatie bij ons thuis...

papa om 9:00 weg en om 17:30 weer thuis... mama doet het huishouden en let op de kinders.. wij (3 kindjes) hoeven nooit te helpen in het huishouden, dat is wel relaxed..
maar later (over heeeel lang ) zou ik dit nooit willen, ik wil graag werken EN ook een sociaal leven, wat dat hebben ze allebei niet.
Oud 12-04-2002, 16:45
shanli
shanli is offline
Citaat:
PsYGoTHiC schreef:
Jaren '50 situatie bij ons thuis...

papa om 9:00 weg en om 17:30 weer thuis... mama doet het huishouden en let op de kinders.. wij (3 kindjes) hoeven nooit te helpen in het huishouden, dat is wel relaxed..
maar later (over heeeel lang ) zou ik dit nooit willen, ik wil graag werken EN ook een sociaal leven, wat dat hebben ze allebei niet.
bij mij ook,en dar vind ik niet echt leuk,zo komen er bijvoorbeeld nooit vrienden langs(échte vrienden bedoel k,geen jeugdvriendinnetjes van mijn ma van vroeger of zo)of gaan ze nooit ergens gaan eten,.. god god ik ben echt zielig
Ik wil later ook graag werken en ook een sociaal leven
Oud 12-04-2002, 16:46
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Mijn pa woont hier niet, werkt ook niet en die zie ik amper ooit dus tja, mijn moeder is eigenlijk mammie en pappie tegelijk. Ze werkt bijna fulltime en kan op de een of andere wijze het moederschap er super mee combineren.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 16:48
beuk
beuk is offline
Mijn moeder is freelance journalist en mijn vader heeft een eenmanszaak (advieseur).. werken beiden vanuit thuis.
Oud 12-04-2002, 17:40
windsurfgirl
windsurfgirl is offline
Bij ons werkt iedereen behalve ik en m'n broertje!
maar we hebben een huishoudster in huis die 3 keer per week voor ons kookt.
en verder kookt m'n moeder als ze op tijd thuis is maar er is altijd wel iemand bij ons ik ben nooit alleen thuis maar da komt vooral omda m'n broertje pas 4 is!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:05
DrFreeman
DrFreeman is offline
me moeder heeft full time baan, en me vader ook, ik eet meestal alleen of rond uur of 8 chinees met me ouders ofzo , ik vind het wel best
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:55
Ninnoc
Ninnoc is offline
mama stopte met werken toen ik geboren werd maar is sinds kort weer begonnen.
papa heeft ongeveer 10 jaar geleden zijn bedrijf verkocht en zit thuis en doet af en toe ook wat aan het huishouden
Oud 13-04-2002, 13:20
Jones
Citaat:
stout! schreef:

Ik vind t geëmancipeerder als beiden (evt part-time) werken en ong. evenveel in het huishouden doen, dan dat t ´oude´ rollenpatroon eigenlijk word omgedraaid (niet dat dit slecht hoeft te zijn als het voor dat gezin werkt - ik wil het alleen niet geëmancipeerd noemen).
Emancipatie gaat er in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet om dat vrouwen de ´mannenrol´overnemen, het gaat om de gelijkheid. En als die er vroeger niet was toen de man werkte en de vrouw thuis bleef, is die er nu, als t andersom gaat, ook niet perse. Je kunt emancipatie dus niet bekijken als: hoeveel vaders zitten er tegenwoordig thuis/hoeveel moeders werken er.
hehe, zover was ik ook al, ik zeg ook niet dat mijn ouders geëmancipeerder zijn dan andere ouders omdat toevallig mijn pa thuis zit. Het gaat om de gelijkheid, zeg je zelf al, maar zolang er mannen zijn die fulltime werken en vrouwen zijn die altijd thuis zitten is het dus niet gelijk, mijn ouders maken 'de gelijkheid' dus iets groter door de rollen om te draaien...voor de rest ben ik het wel met je eens
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 13:25
Roxy
Roxy is offline
Wij hebben zown standaard gezinnetje: paps werkt, gaat 's morgens 7 uur weg en komt 's avonds 7 uur weer een keer thuis, mijn mammie doet het huishouden maar ze heeft wel een sociaal leven... ze geeft 1x in de week 2 uur spaanse les bij ons thuis, heeft nog wat hobby's en is vrijwilligster bij een intercultureel iets...
Oud 13-04-2002, 15:37
independancy wanted
independancy wanted is offline
Ik begrijp niet dat emancipatie zo ongeveer gelijk gesteld wordt aan een werkende vrouw en een man die het huishouden doet... Dit is alleen een niet-traditionele invulling van het klassieke rollenpatroon, maar IMO hoeft er daarom nog geen sprake van emancipatie te zijn...

De ervaring leert mij dat vrouwen geemancipeerd willen zijn wanneer het hen uitkomt: ze vinden dat ze broeken moeten kunnen dragen, dat ze stemrecht moeten hebben, dat ze net als een maan bouwvakker kunnen worden enz enz... Maar de vrouw kruipt o zo graag weer terug in haar klassieke (ongeemancipeerde) rol als het gaat om betalen in een restaurant, als er gedanst wordt.. etc... Daarom pleit ik voor consequente emancipatie: als je als vrouw dan geemancipeerd wil zijn, doe het dan ook goed en sta in voor de gevolgen ervan. Vergeet niet dat rechten ook verantwoordelijkheden met zich mee brengen.

Met dit alles wil ik niet zeggen dat ik geemancipeerde vrouwen maar niks vind, maar dat ik weinig op heb met vrouwen die zeggen geemancipeerd te zijn, maar ondertussen het scheinheilige spelletje ophouden om alle zaken ten gunste van zichzelf te kunnen doen keren.
Oud 13-04-2002, 15:38
independancy wanted
Mijn ouders werken trouwens allebei.
Oud 13-04-2002, 15:56
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
independancy wanted schreef:
verhaal
Jah daar heb je helemaal gelijk in... Ik hou zelf oowk niet echt van die regeltjes als deur ophouden en betalen enzow.. vink echt onzin... Ik heb oowk nie het idee dat ik daar aan doe... Maar aan de andere kant wil denk ik iedere vrouw wel dat idee krijgen dat een man moeite voor haar doet, dat een man hoe noem je dat galant doet... En vaak doen mannen dat door dit soort dingen....
Oud 13-04-2002, 16:00
independancy wanted
Citaat:
Roxy schreef:

Jah daar heb je helemaal gelijk in... Ik hou zelf oowk niet echt van die regeltjes als deur ophouden en betalen enzow.. vink echt onzin... Ik heb oowk nie het idee dat ik daar aan doe... Maar aan de andere kant wil denk ik iedere vrouw wel dat idee krijgen dat een man moeite voor haar doet, dat een man hoe noem je dat galant doet... En vaak doen mannen dat door dit soort dingen....
Ben ik ook volledig met je eens, maar op zo'n moment vind ik dan weer dat er teruggevallen wordt in het klassieke rollenpatroon. Hoe geemancipeerd die vrouwen zich ook vinden
Oud 13-04-2002, 16:03
Verwijderd
Me vader en moeder werken allebij in ons eige bedrijf.. en da ligt tege ons huis aan.. lekker makkelijk.. ze zijn als t ware altijd thuis maar tog aan t werk..
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:25
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
independancy wanted schreef:

Ben ik ook volledig met je eens, maar op zo'n moment vind ik dan weer dat er teruggevallen wordt in het klassieke rollenpatroon. Hoe geemancipeerd die vrouwen zich ook vinden
jah natuurlijk maar dan denk ik dat er niemand helemaal 100%geemancipeerd is, iedereen vind dat leuk... en tja als die mensen dan van zichzelf denken dat ze wel super geemancipeerd zijn dan zijn ze stom
Oud 13-04-2002, 16:36
independancy wanted
Citaat:
Roxy schreef:

jah natuurlijk maar dan denk ik dat er niemand helemaal 100%geemancipeerd is, iedereen vind dat leuk... en tja als die mensen dan van zichzelf denken dat ze wel super geemancipeerd zijn dan zijn ze stom
Ik ken dus van die mensen Het maakt mij verder ook niet zo uit hoor
Oud 13-04-2002, 17:59
Faery
Faery is offline
Citaat:
rosi schreef:
M'n pa werkt echt fulltime (60 uur ofzo), m'n ma ongeveer 20/30 uur. Het huishouden wordt vooral gedaan door m'n moeder, maar we helpen allemaal mee. Paps kookt twee keer per week ofzo.
*jawdropping*
60-urige werkweek? .. wat doet 'ie dan wel niet seg?!
Oud 14-04-2002, 12:10
stout!
stout! is offline
Citaat:
Tarantula schreef:

Het gaat om de gelijkheid, zeg je zelf al, maar zolang er mannen zijn die fulltime werken en vrouwen zijn die altijd thuis zitten is het dus niet gelijk, mijn ouders maken 'de gelijkheid' dus iets groter door de rollen om te draaien...
Dit gaat toch nergens over. Hoe wordt in godsnaam de gelijkheid groter als je de rollen omdraait maar hetzelfde patroon aanhoudt? Ik begrijp deze gedachtengang niet.
Ik vind niet dat jouw ouders zo 'de gelijkheid groter maken', waarom vind jij dat als de rollen omgedraaid zijn de gelijkheid groter is dan?

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik het slecht vind als 1 van de partners werkt en 1 thuis blijft, dat moet iedereen natuurlijk zelf uitmaken.
Oud 14-04-2002, 12:13
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
M'n vader werkt fulltime. M'n moeder werkt ook, maar dat doet ze thuis. Ik vind het wel gezellig, want als ik thuis kom is er dan meestal iemand.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 12:46
substantial
substantial is offline
dit is modje geen zin om op sub uitteloggen

mijn vader werkt fulltime en mijn moeder was tot een tijd geleden zelfstandig odnernemer met een eigen zaak. nu werkt zij parttime alleen ochtenden, zij doet ook het huishouden en ik en mijn broertje helpen mee. ik ga meestal mee boodschappen doen of doe ze op de fiets, koken doe ik heel soms, ben niet echt een kooktalent
Oud 14-04-2002, 14:51
mickael
mickael is offline
Mijn pa werkt gewoon 40 uur per week begin om 8:00 en dan tot 17uur, mijn moeder werkt 15 uur per week op onregelmatige tijden. Mijn pa kookt regelmatig en mijn moeder meestal, mijn moeder doet de rest van t huishouden.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 16:52
Jones
Citaat:
stout! schreef:

Dit gaat toch nergens over. Hoe wordt in godsnaam de gelijkheid groter als je de rollen omdraait maar hetzelfde patroon aanhoudt? Ik begrijp deze gedachtengang niet.
Ik vind niet dat jouw ouders zo 'de gelijkheid groter maken', waarom vind jij dat als de rollen omgedraaid zijn de gelijkheid groter is dan?

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik het slecht vind als 1 van de partners werkt en 1 thuis blijft, dat moet iedereen natuurlijk zelf uitmaken.
hmpf ik ben mezelf nu een beetje in een discussie aan het draaien die niet helemaal klopt..ik bedoelde te zeggen .. zolang het rollenpatroon niet verbroken word is het goed dat er ook mensen zijn die het rollenpatroon andersom uitvoeren...ik denk dat ik 'gelijkheid' een beetje verkeerd hebt gebruikt..

btw...ook voordat me pa gestopt was met werken hadden mijn ouders allebei een part-time baan...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 18:44
PiNoW
PiNoW is offline
mijn vader werkt fulltime, gaat meestal smorgens rond half 8 weg en is s avonds rond 7 uur half 8 rhuis (hij werkt om het halfjaar in nijmegen)
mijn moeder werkt 3 dagen in de week (zijn ook meestal tot 4 uur)
Oud 14-04-2002, 18:58
Klaine Je
Klaine Je is offline
werken beiden fulltime, alleen nu is me mammie thuis omdat ze ziek is....
mijn moeder kookt meestal, maar iedereen eet apart, tenminste ik en mn broertje samen en mn ouders samen..we maken er helaas niet zo veel speciaals van. mijn vader doet niks aan het huishouden, mijn moeder een beetje..we hebben tenslotte een werkster
Oud 14-04-2002, 20:29
Li
Li is offline
Mijn vader werkt echt altijd, zo 60 uur per week zonder zakendiners meegeteld
Mijn moeder is gelukkig wél altijd thuis.. Doet het huishouden.. Bewuste keuze van mijn ouders om kinderen niet in de crèche te stoppen en aangezien mijn vader meer verdiende dan mijn moeder, koos mijn moeder ervoor om haar baan op te geven.. Het is wel goed zo
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 21:41
stout!
stout! is offline
Citaat:
Tarantula schreef:

ik bedoelde te zeggen .. zolang het rollenpatroon niet verbroken word is het goed dat er ook mensen zijn die het rollenpatroon andersom uitvoeren...ik denk dat ik 'gelijkheid' een beetje verkeerd hebt gebruikt..
Ok hier kan ik inkomen, dat vind ik ook wel een beetje. Maar 'geëmancipeerd' hoeft het natuurlijk niet per definitie te zijn. Ik denk trouwens ook dat het stempel geëmancipeerd en ook ongeëmancipeerd vaak nogal misplaatst is.

Een situatie waarin de vrouw thuis bij de kinderen blijft terwijl haar man de centjes binnenbrengt, wordt al snel bestempelt als "ongeëmancipeerd". Maar zolang er sprake is van vrije keus van die vrouw zit het met de gelijkheid wel goed.

Dat is denk ik waar emancipatie werkelijk om draait, dat je als vrouw (en ook als man natuurlijk) de keus hebt om je leven zo in te richten zoals jij dat zelf wilt. Daar hebben al dan niet omgekeerde rolpatronen helemaal niets mee te maken.

Dat was alles
Oud 15-04-2002, 15:56
Jones
Citaat:
stout! schreef:

Ok hier kan ik inkomen, dat vind ik ook wel een beetje. Maar 'geëmancipeerd' hoeft het natuurlijk niet per definitie te zijn. Ik denk trouwens ook dat het stempel geëmancipeerd en ook ongeëmancipeerd vaak nogal misplaatst is.

Een situatie waarin de vrouw thuis bij de kinderen blijft terwijl haar man de centjes binnenbrengt, wordt al snel bestempelt als "ongeëmancipeerd". Maar zolang er sprake is van vrije keus van die vrouw zit het met de gelijkheid wel goed.

Dat is denk ik waar emancipatie werkelijk om draait, dat je als vrouw (en ook als man natuurlijk) de keus hebt om je leven zo in te richten zoals jij dat zelf wilt. Daar hebben al dan niet omgekeerde rolpatronen helemaal niets mee te maken.

Dat was alles
heel wijs

ben het alleen niet echt met je eens, emancipatie draait JUIST om rolpatronen (of om het laten verdwijnen daarvan) ik zeg niet dat het iets goeds is, zoals jij het zegt (keuzevrijheid blabla) zou natuurlijk perfect zijn, maar zo werkt het nog lang niet, meisjes/vrouwen worden nog steeds in veel gezinnen opgevoed met in het achterhoofd dat ze later voor de kinderen gaan zorgen, of ze dat nou willen of niet..het laten verdwijnen van zulke gedachtes, dat is voor mij emancipatie, gelijkheid voor man en vrouw, in studie beroep en ook zorg voor kinderen..en dat heeft nou juist heel erg met rolpatronen te maken...IMHO
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten