Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Zelfde situatie als Pebbles.
Mijn vader werkt fulltime, gaat 's ochtends half 6 de deur uit en is (meestal) voor het avond eten weer thuis, wat gekookt wordt door mijn moeder en 2 x per week door mij ( koken is koel ) Mijn moeder werkt 4 dagen per week op een school en in een meubelzaak, maar dat is pas sinds 2 jaar zo. Toen mijn zusje en ik nog 'klein' waren was ze altijd thuis, en deed zij dus ook het hele huishouden, maar nu moeten m'n zusje en ik dus wat vaker helpen omdat zij ook vaker weg is.
|
Me pa werkt en doet een gedeelte van het huishouden, me moeder is thuis en doet een ander gedeelte.
En me moeder wil graag werken, maar ze is zeik dus dat gaat niet
|
![]() |
mijn vader werkt fulltime. mijn moeder heeft ook altijd minstens 3 dagen in de week gewerkt, maar ze zit nu al een tijd thuis omdat ze overspannen is. ze is al wel op zoek naar iets anders. omdat mn vader veel werkt doet mijn moeder het meest thuis, dat vind ik eigenlijk ook wel logisch. mijn broertje en ik helpen wel, en mn vader kookt vaak. zo.
|
![]() |
|
Mn vader werkt fulltime.. en mn moeder is altijd thuis geweest toen mn zusje en ik nog klein waren, maar nu zijn we ouder en gaat ze steeds meer werken.. het huishouden doet vooral mn moeder als ze smiddags thuis is en mn vader helpt ook wel soms mee.. en wij moeten ook onze eigen troep opruimen en de afwas doen.
|
![]() |
m'n ouders zijn gescheiden, maar toen ze nog bij elkaar waren, werkten ze beiden. Ik had 2 opassen waar ik vaak naar toe ging, m'n moeder was wel eerder thuis en ze had 1 dag id week vrij. Zij deed het huishouden, m'n vader hielp mee en kookte meestal.
Nah nu ligt dat natuurlijk anders, moeten ze alles doen ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
mijn pa werkt 's nachts 5 dagen per week en slaapt dan tot ong. 1 uur,mijn ma is huisvrouw,ik vind het eigenlijk wel jammer dat ze niet meer werkt,nu heeft ze ook niet echt een sociaal leven en zooi,maar ze is thuis gebleven om 'goed' te zorgen voor mijn broertje en mij dus ja.
Mijn pa strijkt wel,zorgt voor het eten,stofzuigt dus mijn ma hoeft gelukkig niet alles te doen.
|
Jaren '50 situatie bij ons thuis...
papa om 9:00 weg en om 17:30 weer thuis... mama doet het huishouden en let op de kinders.. wij (3 kindjes) hoeven nooit te helpen in het huishouden, dat is wel relaxed.. ![]() maar later (over heeeel lang ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Ik wil later ook graag werken en ook een sociaal leven ![]()
|
![]() |
Bij ons werkt iedereen behalve ik en m'n broertje!
maar we hebben een huishoudster in huis die 3 keer per week voor ons kookt. en verder kookt m'n moeder als ze op tijd thuis is maar er is altijd wel iemand bij ons ik ben nooit alleen thuis maar da komt vooral omda m'n broertje pas 4 is! |
![]() |
|
![]() |
mama stopte met werken toen ik geboren werd maar is sinds kort weer begonnen.
papa heeft ongeveer 10 jaar geleden zijn bedrijf verkocht en zit thuis en doet af en toe ook wat aan het huishouden
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Wij hebben zown standaard gezinnetje: paps werkt, gaat 's morgens 7 uur weg en komt 's avonds 7 uur weer een keer thuis, mijn mammie doet het huishouden maar ze heeft wel een sociaal leven... ze geeft 1x in de week 2 uur spaanse les bij ons thuis, heeft nog wat hobby's en is vrijwilligster bij een intercultureel iets...
|
Ik begrijp niet dat emancipatie zo ongeveer gelijk gesteld wordt aan een werkende vrouw en een man die het huishouden doet... Dit is alleen een niet-traditionele invulling van het klassieke rollenpatroon, maar IMO hoeft er daarom nog geen sprake van emancipatie te zijn...
De ervaring leert mij dat vrouwen geemancipeerd willen zijn wanneer het hen uitkomt: ze vinden dat ze broeken moeten kunnen dragen, dat ze stemrecht moeten hebben, dat ze net als een maan bouwvakker kunnen worden enz enz... Maar de vrouw kruipt o zo graag weer terug in haar klassieke (ongeemancipeerde) rol als het gaat om betalen in een restaurant, als er gedanst wordt.. etc... Daarom pleit ik voor consequente emancipatie: als je als vrouw dan geemancipeerd wil zijn, doe het dan ook goed en sta in voor de gevolgen ervan. Vergeet niet dat rechten ook verantwoordelijkheden met zich mee brengen. Met dit alles wil ik niet zeggen dat ik geemancipeerde vrouwen maar niks vind, maar dat ik weinig op heb met vrouwen die zeggen geemancipeerd te zijn, maar ondertussen het scheinheilige spelletje ophouden om alle zaken ten gunste van zichzelf te kunnen doen keren.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
60-urige werkweek? ![]()
||
Citaat:
![]() Ik vind niet dat jouw ouders zo 'de gelijkheid groter maken', waarom vind jij dat als de rollen omgedraaid zijn de gelijkheid groter is dan? Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik het slecht vind als 1 van de partners werkt en 1 thuis blijft, dat moet iedereen natuurlijk zelf uitmaken.
|
dit is modje geen zin om op sub uitteloggen
mijn vader werkt fulltime en mijn moeder was tot een tijd geleden zelfstandig odnernemer met een eigen zaak. nu werkt zij parttime alleen ochtenden, zij doet ook het huishouden en ik en mijn broertje helpen mee. ik ga meestal mee boodschappen doen of doe ze op de fiets, koken doe ik heel soms, ben niet echt een kooktalent
||
Citaat:
btw...ook voordat me pa gestopt was met werken hadden mijn ouders allebei een part-time baan... |
![]() |
|
![]() |
werken beiden fulltime, alleen nu is me mammie thuis omdat ze ziek is....
mijn moeder kookt meestal, maar iedereen eet apart, tenminste ik en mn broertje samen en mn ouders samen..we maken er helaas niet zo veel speciaals van. mijn vader doet niks aan het huishouden, mijn moeder een beetje..we hebben tenslotte een werkster
|
Mijn vader werkt echt altijd, zo 60 uur per week zonder zakendiners meegeteld
![]() Mijn moeder is gelukkig wél altijd thuis.. Doet het huishouden.. Bewuste keuze van mijn ouders om kinderen niet in de crèche te stoppen en aangezien mijn vader meer verdiende dan mijn moeder, koos mijn moeder ervoor om haar baan op te geven.. Het is wel goed zo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een situatie waarin de vrouw thuis bij de kinderen blijft terwijl haar man de centjes binnenbrengt, wordt al snel bestempelt als "ongeëmancipeerd". Maar zolang er sprake is van vrije keus van die vrouw zit het met de gelijkheid wel goed. Dat is denk ik waar emancipatie werkelijk om draait, dat je als vrouw (en ook als man natuurlijk) de keus hebt om je leven zo in te richten zoals jij dat zelf wilt. Daar hebben al dan niet omgekeerde rolpatronen helemaal niets mee te maken. Dat was alles ![]()
||
Citaat:
![]() ben het alleen niet echt met je eens, emancipatie draait JUIST om rolpatronen (of om het laten verdwijnen daarvan) ik zeg niet dat het iets goeds is, zoals jij het zegt (keuzevrijheid blabla) zou natuurlijk perfect zijn, maar zo werkt het nog lang niet, meisjes/vrouwen worden nog steeds in veel gezinnen opgevoed met in het achterhoofd dat ze later voor de kinderen gaan zorgen, of ze dat nou willen of niet..het laten verdwijnen van zulke gedachtes, dat is voor mij emancipatie, gelijkheid voor man en vrouw, in studie beroep en ook zorg voor kinderen..en dat heeft nou juist heel erg met rolpatronen te maken...IMHO ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Rolverdeling man/vrouw. Missy | 51 | 05-01-2009 08:43 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geen seks voor het huwelijk Marijke89 | 263 | 23-11-2005 21:16 | |