Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2003, 22:17
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Zow..
Ik denk erover om Nederlands of Geschiedenis te gaan studeren. De studie lijkt me hartstikke leuk, dus daar zal het niet aan liggen. Maar nu lijkt het me best wel tof om leraar te worden.. Alleen, (en dit is The Main Question) kan je wel echt groeien in het 'leraar-zijn'. Want het lijkt me best relaxed, als je het als leraar zijnde een beetje goed aanpakt. Maar moet je dit echt al 'hebben' of kan je dit (makkelijk) aanleren?!
En dan het tweede stukje. De studies gs/ned zijn meer dan leraar worden natuurlijk. Maar volgens mij is die potentie nihil. Of je gaat de journalistiek in (lekker betaald worden op MBO niveau na de WO opleiding, dacht t dus niet!) of je behoort tot de lucky 0,0001 % die wel een mooie baan heeft.. Is dat nou echt zo of is het gewoon een hersenspinsel (wellicht gebaseerd op feiten, maar okay) van mij?!
Oud 13-02-2003, 23:26
Verwijderd
Als jij Nederlands hebt gestudeerd en die studie hebt afgerond met een bul, dan hoef je niet per se vast te roesten in het leraarschap. Je kunt natuurlijk buiten je lesgeven ook tijd besteden aan wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse taal. Je kunt promoveren, eventueel zelfs hoogleraar worden. Ik zie niet in waarom je je als afgestudeerd neerlandicus zou moeten behelpen met het vak leraar, je kunt natuurlijk ook taalpsycholoog worden, je echt in de stof verdiepen. Daar is waarschijnlijk ook niet bijzonder veel mee te verdienen, maar het lijkt me uit wetenschappelijk oogpunt (en daarvoor zit je tenslotte op de uni) een stuk bevredigender.

Verder over geschiedenis: ik heb eigenlijk geen flauw idee wat je toekomstperspectieven daarmee zijn. Bij mijn beste weten zijner maar drie beroepen waarin je iets hebt aan geschiedenis: journalist, leraar geschiedenis en museumdirecteur. De kans dat je een goedbetalende baan vindt is inderdaad klein. Overigens is de vraag naar geschiedkundigen altijd al laag geweest en redelijk conjuncuur-onafhankelijk. Hoe goed of slecht het ook gaat met de economie, geschiedenisstudenten hebben altijd een kloteperspectief op de arbeidsmarkt. Er is nu eenmaal weinig vraag naar.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 07:05
Verwijderd
Volgens mij kan je met die studies veel meer dan alleen leraar worden, wat nare man al zegt. Het 'leraar zijn' valt te leren, als je alles al moets kunnen, waarom duurt een lerarenopleiding dan vier jaar? Het belangrijkste is dat je het echt wilt en het leuk vindt ed. Dat vind ik iig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten