Advertentie | |
|
![]() |
|
De reden voor mij om hier op het forum te komen is dat ik zelf in psychologie geïnteresseerd ben geraakt naar aanleiding van gesprekken die ik van december 1987 tot augystus 1988 met een studentenpsychologe aan de TU Eindhoven heb gehad. Ik kwam in eerste instantie bij haar terecht omdat ik problemen had met de studie voor wiskundig ingenieur en met haar hulp een andere studie wou proberen te zoeken.
Naast gesprekken over mijn studieproblemen hebben we ook veel gesprekken over mijzelf gehad, en mede daardoor is mijn belangstelling voor psychologie ontstaan. Ik interesseer me vooral voor de klinische psychologie die zich bezighoudt met het ontstaan en de behandeling van psychische stoornissen en heb thuis ook een aantal naslagwerken over psychologie die ik bij het beantwoorden van sommige vragen op dit forum raadpleeg. Hoewel ik zelf ook maar een leek ben vind ik het op zich wel een uitdaging om hier te komen en te proberen om anderen te helpen. Het is niet zo dat ik altijd een pasklaar antwoord kan bieden, maar ik hoop in ieder geval dat mensen zich door mijn aanwezigheid hier gesteund weten.
|
Sommige mensen (ik noem geen namen) vinden dat ik beter geen andere mensen kan helpen, waarom?...
Omdat ik zelf ook wel wat problemen heb, maar die heeft iedereen... Ik vind het leuk om naar andere mensen te luisteren, en mijn ID-en toe te voegen... Aangezien de scholen gaan veranderen en je dus niet meer van HBO naar universiteit kan en de scholen steeds duurder worden weet ik niet of ik er gelijk in slaag, maar ik ga het zeker weten proberen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik wil ook psycholoog worden. Ik doe nu havo, volgend jaar waarschijnlijk vwo.
Ik ben zelf tot nu toe twee keer bij een psycholoog geweest omdat ik moeilijk om kan gaan met het verlies van mijn moeder. De 'drang' om psychologie te gaan studeren is nu alleen maar meer... Mijn hele leven komen mensen al naar mij toe om met mij te praten, en ik vind het geweldig om naar ze luisteren en ze te helpen. De psyche van de mens interesseert mij heel erg. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wil in het vierde jaar van m'n studie Rechten het keuzevak Forensische psychiatrie gaan doen. Dat heeft betrekking op geestelijk gestoorde delinkwenten. Ik vind de psyche van de mens ook ontzettend interessant...ik heb na m'n VWO-examen ook wel over Psychologie gedacht, maar dat werd me door een oom (zelf psycholoog) afgeraden omdat sommige mensen door die studie op een nogal onaangename manier met zichzelf in aanraking komen (dingen in jezelf ontdekken waar je absoluut niet blij mee bent bijvoorbeeld). Daarom beschouw ik het liever vanuit de context van het strafrecht dan écht hardstikke diep in de krochten van de ziel te duiken.
|
![]() |
|
Ik zit er aan te denken om Toegepaste Psychologie te gaan studeren, maar misschien ook wel gewoon psychologie...mij motivatie: Omdat ik van mensen hou, en ik ze niet graag zie lijden, tegens kan ik dan met mensen communiceren op persoonlijk vlak, en dat interesseerd me wel...
||
![]() |
Citaat:
kan het nu niet meer met hbo propedeuse of ook niet met een gehele hbo diploma??? ![]()
|
![]() |
Beste Leontien,
Ik denk er ook heel serieus over na om psychologie te gaan studeren. Ik zit nu al een tijdje bij een psycholoog. Ik ben erg geinteresseerd in de manier van denken van de mens. Ik let erg op reacties van de mensen om me heen. Ik heb ook erg veel bewondering voor mijn psychologe omdat ze me op dit moment erg goed helpt. Ze laat me anders tegen dingen aankijken en zorgt ervoor dat ik dingen (gevoelens met name) beter leer begrijpen en accepteren. Ik sta er soms echt versteld van hoe ze tegen dingen aankijkt. Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat je van jezelf weet hoe je in elkaar zit anders is het onmogelijk om mensen te kunnen helpen. Maar dat is te leren. En daarbij hou ik van mensen. Ik merk nu zelf hoe hard ik ander nodig heb en wil later ook iets kunnen betekenen voor andere mensen. Ik wil zo ie zo iets betekenen voor de maatschappij. Wat dat betreft ben ik vrij idealistisch. Maar het is mogelijk maar dan moet ik eerst mijn problemen oplossen en ik heb nu een toekomstbeeld waarvoor ik wil vechten en ooit zal ik weer op dit forum zijn met de titel psychologe. Liefs Shania
|
![]() |
Ik wou nog even wat toevoegen. Met psychologie kun je nog allerlei kanten uit. Ik weet zo al 5 soorten op te noemen:
1. klinische psychologie en gezondheidspsychologie 2. sociale en organisatiepsychologie 3. ontwikkelingspsychologie 4. cognitieve neuropsychologie 5. psychologie van arbeid en gezondheid Het hoeft niet direct over gevoelens te gaan maar bijvoorbeeld over de invloed die mensen op elkaar hebben enz. Ik denk er trouwens aan om de eerste te gaan studeren!!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Wat is de beste manier om klinisch psycholoog te worden? Bamienator | 13 | 28-02-2015 11:51 | |
Studeren |
Verschil tussen psychologen en psychiaters wat betreft contact met patiënt Geel | 16 | 07-06-2011 18:24 | |
Studeren |
Opleiding Toegepaste psychologie Brizia | 1 | 09-01-2010 14:44 | |
Studeren |
rechten,criminologie en psychologie mody | 1 | 15-12-2008 13:58 | |
Psychologie |
Psychologen Kauw | 184 | 25-06-2007 12:25 | |
Studeren |
Hoe schools is psychologie? Hempo | 8 | 23-03-2007 11:55 |