Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2002, 21:29
X-je
X-je is offline
Ik weet niet of het hier hoort, maar goed. Wat ik zou willen weten. Zijn er hier mensen (liefst meisjes) waarvan hun moeder bijna in de menopauze komt of is? Mijn moeder is 45 en ik merk dat ze steeds een wisselend humeur heeft. Het ene moment is ze poeslief en direct erna kan ze zo venijnig zijn en kwetsend. Is dit eigen aan de menopauze en wil dit ook zeggen dat ze der weldra zal inkomen? Der is soms geen huis met haar te houden.

X-je
Oud 22-02-2002, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Van dokterdokter.nl:
Overgang
ook climacterium, overgangsjaren of wisseljaren, de overgangsperiode bij de vrouw waarin de eierstokken ophouden vrouwelijke hormonen (oestrogenen) te produceren. De periode vormt de overgang van de geslachtsrijpe leeftijd naar het tijdstip waarop de met de vruchtbaarheid verband houdende maandelijkse menstruaties ophouden. De laatste menstruatie wordt de menopauze genoemd, daarna begint de post-menopauze. De overgang duurt in het algemeen enkele jaren. De menopauze treedt gemiddeld op omstreeks het 52ste jaar (met een spreiding van 47 tot 56 jaar).
Symptomen
Het gevolg van de verminderde oestrogenenproductie is dat de menstruaties aanvankelijk onregelmatig worden en ten slotte ophouden. Dit gaat vaak gepaard met opvliegingen (warmtesensaties met rood worden in gezicht en hals). Andere overgangsklachten kunnen zijn aanvallen van zweten, duizeligheid, hartkloppingen, prikkelbaarheid, depressie, slapeloosheid en een droge schede, met als gevolg vaak klachten van pijn bij de geslachtsgemeenschap. Indien de overgang op jonge leeftijd optreedt (vóór het vijfenveertigste jaar), is er een verhoogde kans op botontkalking op latere leeftijd. Dit kan worden voorkomen door hormoongebruik.
Behandeling
Ongeveer 50% van de vrouwen heeft zodanige overgangsklachten dat behandeling wenselijk is. Klachten kunnen worden bestreden met oestrogene stoffen, die kunnen worden toegediend in de vorm van tabletten, pleisters of (vaginale) crèmes. Om te voorkomen dat de baarmoeder te veel wordt gestimuleerd door hormonen, is een combinatie van oestrogenen met progestatieve stoffen noodzakelijk.
Overgang bij de man
De aanmaak van zaadcellen gaat bij de man veel langer door dan het vrijkomen van eicellen bij de vrouw. Niet zelden worden mannen nog op hun zeventigste of tachtigste jaar vader. Sommige artsen zijn van mening dat er ook een mannelijke overgang (climacterium virile) bestaat, die voorkomt in het tijdvak van 45 tot 60 jaar. De man kan inderdaad in die periode klachten uiten die enigszins lijken op de verschijnselen van de overgang bij de vrouw, zoals neerslachtigheid en prikkelbaarheid, maar een algemeen verschijnsel is het zeker niet.
Je kunt ook naar www.dokterdokter.nl gaan, daar op vrouwen klikken en vervolgens in het linkerframe op 'overgang'. Daar is meer info...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 08:05
Verwijderd
't kan, maar d'r kan natuurlijk ook iets anders aan de hand zijn. Misschien is het mogelijk dat je het er met haar er over hebt? Dan weet zij iig dat jij het vervelend vindt, misschien kan ze d'r enigszins rekening mee houden en als jij dan eens rot reageerd tegen d'r ofzo, dan weet ze waarom. Verder zijn er tegen de overgang best werkende (homeopatische) middeltjes, als het de overgang is, dan zou ze dat dus misschien es kunnen proberen. Sterkte iig.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 10:14
Liz
Liz is offline
Mijn moeder heeft ongeveer hetzelfde gehad alleen mijn moeder werd ook nog overspannen. Dus die kon echt om alles heel kwaad worden. Dat was niet echt een leuke tijd. Maar probeer je moeder een beetje te begrijpen en als ze eens uit haar vel springt trek het je dan niet te veel aan. Het gaat vanzelf weer over
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 08:48
sunnysideup
sunnysideup is offline
Je zegt gewoon :
Zeker ongesteld?

Zeker niet ongesteld?

Doe het af met een grap: er wordt al zoveel geklaagd over ouders het het leven op deze site
Thats life: jij krijgt het ook!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten