Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2002, 10:40
Inferno
Inferno is offline
Ik ben een jongen van 17 jaar en ik ben m'n hele basis en middelbare schooljaren m.u.v. 3 jaar helemaal naar de klote gepest...
Hoe verwerk je dit?
Het was niet alleen maar schelden maar ook schoppen en slaan...Het filmpje blijft zich maar afdraaien in mijn hoofd...Ik wil het filmpje stoppen...iemand ideeën??
Plzz help me...want ik kan zo niet door...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2002, 11:01
Marc S
Marc S is offline
Wat ik gedaan heb, maar dat niet voor iedereen aan te raden is: ik heb het filmpje bewust afgespeeld (deels nog). Ik doe dus mijn best het allemaal in groot detail voor mij te zien en opnieuw te beleven, totdat ik het voor me kan zien zonder dat het mij van streek brengt.

Op dat moment heb ik het redelijk verwerkt en kan ik verder. Ik heb dit met meerdere gebeurtenissen in mijn leven gedaan en voor mij werkt het. Anderen worden er misschien gek van, dat weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 11:04
Verwijderd
Wat Marc zegt is idd een oplossing. Het filmpje zomaar stop zetten is nl niet mogelijk, was dat maar zo.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 11:07
Nena21
Nena21 is offline
Hmm....ik geloof er zelf niet zo in,maar misschien moet je toch hulp zoeken?
Want alleen kom je er tenminste zeker weten niet uit
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 11:07
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Zou alleen de film afdraaien wel genoeg zijn? Wat gebeurd er als er een nieuw stukje film bij komt?
Oud 27-02-2002, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Sister Bliz schreef:
Zou alleen de film afdraaien wel genoeg zijn? Wat gebeurd er als er een nieuw stukje film bij komt?

Hoe bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 11:12
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Hoe bedoel je?

Nou, Marc S heeft dus heel mooi zijn film afgespeeld, met alle details van pesterijen.
Stel dat hij opnieuw geconfronteerd word met pesterijen door een gebeurtenis? Wat heb je er dan aan gehad, die film af te draaien?
Oud 27-02-2002, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Sister Bliz schreef:

Nou, Marc S heeft dus heel mooi zijn film afgespeeld, met alle details van pesterijen.
Stel dat hij opnieuw geconfronteerd word met pesterijen door een gebeurtenis? Wat heb je er dan aan gehad, die film af te draaien?
Dat je de oude gebeurtenissen (iig gedeeltelijk) verwerkt hebt. Het nieuwe komt er dan niet nog eens bovenop.

Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 11:14
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Sister Bliz schreef:
Ik denk dat ik er nu anders mee zou omgaan. Simpelweg omdat het me niet meer zoveel doet en ik enigzins "afgehard" ben wat pesterijen betreft...

Tuurlijk, dit valt nog te bezien. Ik ben al jaren niet meer gepest, dus het is maar de vraag of ik er ook echt anders mee zou omgaan.

Het doel van het afspelen van die film is gewoon ermee om te leren gaan, met de situatie zoals die is.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:21
Inferno
Inferno is offline
Hoe moet ik het filmpje afspelen als het filmpje zowat mijn hele leven is....?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:31
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Inferno schreef:
Hoe moet ik het filmpje afspelen als het filmpje zowat mijn hele leven is....?
Stel je ligt 's avonds op bed, denkt na over die klote dag op school. Probeer je eens helder voor ogen te halen wat er precies gebeurde die dag en wat je het ergste vond... en vooral ook hoe je je voelde...

Op het moment dat het gebeurt, onderdruk je hoogstwaarschijnlijk namelijk je gevoelens. Je wil niet direct huilen, omdat ze dan nog harder doorgaan en / of uit zelfbehoud. Maar als je 's avonds op bed ligt, kun je het opnieuw beleven en je gevoelens eruit laten...

Doordat je "in touch" komt met je gevoelenswereld, ben je bij de volgend komende situatie helderer van geest en kun je misschien zelfs beter erop reageren / iets eraan doen. Want als je je gevoelens ontwijkt / onderdrukt, word je als het ware in een hoekje gedrukt en ondervind je het meer dan dat je het beleeft...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:33
Inferno
Inferno is offline
Maar ik blijf huilen dan...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:40
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Inferno schreef:
Maar ik blijf huilen dan...
In het begin wel ja... maar dat wordt minder als het goed is...

Ik moest toen ik tussen de 9 en 13 jaar was ook vaak huilen en kon voor geen meter met pesten omgaan. En juist doordat ik me zo opwindde, ging iedereen door...

Pas toen ik op mijn 14e steeds vaker erover nadacht en alles continu door mijn hoofd ging, hield het op. Ik werd zowat gevoelloos... dit ging op mijn 15e in het extreme, maar dat is een ander verhaal :/

Het gaat niet zo 1-2-3, het kost tijd...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 13:23
MieX
MieX is offline
ik snap hoe je je voelt, ben zelf ook veel gepest maar zit nu in een totaal andere omgeving en daarom sta ik sterker in mn schoenen maar als ik de pestkoppen tegenkom loop ik ook liever een blokje om, ik heb er nog geeneen aan durven kijken sindsdien...

misschien heplt t als we wat ervaringen delen, heb je msn ofzow?
Oud 27-02-2002, 15:58
the_conquer
the_conquer is offline
Op een vechtsport gaan werkt wel.

groetjes

the conquer
Oud 27-02-2002, 16:24
dream-chaser
dream-chaser is offline
Hallo inferno.

Ik ken het ik heb precies het zelfde meegemaakt als jij. Ik ben ook altijd gepest geweest en ik heb zelfs pas zsinds dat ik in de vierde van het middelbaaronderwijs zit vrienden. Ik heb er dus al die tijd alleen voor gestaan. Ik klopte zelfs niet aan bij mijn ouders. Ik heb al die pijn alleen moeten verwerken. Dit heeft uit eindelijk nog geleid naar een zelfmoord poging die gelukkig mislukt is.Maar verder dat verwerken. Dat lukte me eigenlijk ook wel behoorlijk. Toen ik 16 was kreeg ik een vriendin. Die heeft ook heel veel voor mij betekend. Die heeft me er nog verder bij boven op geholpen. Ik was er heel erg boven op, maar liep nog tegen andere dingen aan, zoals dat ik nauwelijks over mijn gevoel kan praten met anderen. Daardoor ben ik eigenlijk hulp gaan zoeken bij het riagg. Ik had het geluk dat ik bij iemadn terecht kwam met wie ik goed op kan schieten. Ik heb veel ook weg gestopt, en dat moet je niet doen. Dat breekt later heel erg op. Dat kan ik je nu wel zeggen. Als je een keer gewoon wil praten over de mail (kun je dingen kwijt die je niet op dit forum kan) dan zeg je het maar dan stuur ik een mail en kun je terug mailen.

Greetz en alvast veel sterkte.
Oud 27-02-2002, 16:30
la vache qui rit
la vache qui rit is offline
bij mij hielp het als ik aan het feit dacht dat ik beter verdiende en dat ze toch niet wisten wat ze misten. Dit hielp echt
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 20:04
dream-chaser
dream-chaser is offline
Heb ik ok heel veel gedaan. Ik heb er alleen iets aan over gehouden dat ik altijd wi llaten zien dat ik het beter kan. Zelfs nu ik niet mee gepest wordt.

Het is niet zo dat ik tegen iemand zeg van dat kan ik beter, maar ik doe het alleen door het te doen. Ik ga niet tegen anderen ook nog zeggen dat ik het beter kan want dan zou ik net als de rest zijn die mij eerder altijd pesten.
Oud 28-02-2002, 07:38
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
the_conquer schreef:
Op een vechtsport gaan werkt wel.
Nah, lang niet voor iedereen. Ik zit zelf op Taekwondo; niet vanwege het pesten, maar vooral om de sport zelf

Toen ik 10 was ging ik er wel op met die gedachte, zo van "dan pak ik ze terug" of "ik laat niet meer over me heen lopen, als ze nu aankomen trap ik ze neer" ... bullshit...

In tegendeel: toen anderen wisten dat ik erop zat, provoceerden ze juist. Met alle gevolgen van dien... het maakt veel uit of je vecht volgens regels of zonder regels; ik werd toen net zo eenvoudig in het hoekje gedreven en omver geduwd als voorheen, waardoor Taekwondo opzich nutteloos leek... ik ben er toen ook weer afgegaan (grote fout achteraf, maar goed)...

Laatst jaar had ik ineens weer zin om erop te gaan, maar vooral vanwege mijn slechte conditie en gebrek aan contact.

Ik moet hier echter wel aan toevoegen dat Taekwondo voor mensen vanaf 16 en volwassenen een stuk harder is, waardoor je beter leert om te gaan met het feit dat anderen je aanvallen Het geeft je wel een bepaald zelfvertrouwen, als je het overleeft
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 08:05
Eend
Eend is offline
Keb t gesprek verder niet gevolgd, maar misschien kan je ook met iemand gaan praten en het filmpje als een verhaal aan die persoon vertellen, net zo lang dat je merkt dat het wat beter gaat?

Keb er niet zoveel verstand van, ben zelf nooit echt gepest, maar maybe it will help

sterkte

Eendje
Oud 28-02-2002, 09:07
Inferno
Inferno is offline
Allemaal erg bedankt voor jullie reacties en ik hoop dat t werkt
nogmaals erg bedankt
Inferno
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 09:10
Inferno
Inferno is offline