Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2003, 14:11
Verwijderd
Hej,

Ik zie hier behalve Nederlandse ook aardig wat Engelse gedichten staan. Wat brengt jullie ertoe om in het Engels of Nederlands te gaan schrijven? Was het een keuze of doe je beide?

Ikzelf schrijf tegenwoordig alleen Nederlandse gedichten (of songteksten, want dat is eigenlijk wat ik doe.) Ik vind dat gewoon een grotere uitdaging - Engels klinkt al gauw leuk. Het Nederlands is een moeilijkere taal om een gedicht in te schrijven, maar het is een grotere voldoening om een goed gedicht te schrijven...

Nou, jullie snappen het punt. Vertel!

Krummeltje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2003, 14:49
MUBA
MUBA is offline
ik ga doorgaans voor het Nederlands, omdat ik meestal ook in het Nederlands nadenk enzo.

Maar het leuke aan Engels is dat de taal veel mooiere vormen heeft of kan hebben dan het Nederlands, zonder dat het gelijk hoogdravend wordt.

Ff voorbeeldje:
Book of Shadows - is in principe 'normaal' Engels... in het Nederlands wordt dit in normaal Nederlands 'schaduwboek' of 'schaduwenboek' en als je het mooi maakt 'boek der/van schaduwen', en dat is gelijk zo heel hoogdravend/chique doen met de taal. Althans, zo klinkt het dan.
Oud 31-03-2003, 16:17
Secreet
Secreet is offline
boeken en gedichten schrijf ik in het nederlands, waarom? Puur omdat ik me zo beter uit kan drukken. Ik ben nederlands en alles wat gebeurd is gebeurd nederlands in mijn wereldje. Waarom zou ik engels schrijven als ik er niets internationaals mee heb?

Alleen songtexten schrijf ik engels, en simpelweg omdat dat dus wel een internationale aanpak moet hebben. En omdat nederlandse nummers vaak zo overdreven klinken
Oud 31-03-2003, 16:53
Nona
Nona is offline
Ik schrijf weleens gedichten (nog nooit een hier gepost ofzo), en ik denk dat ik me in engels veel beter uit kan drukken, omdat engelse woorden niet zo snel de neiging hebben hun betekenis te verliezen of ouderwets te worden naarmate ze meer gebruikt worden.
Oud 01-04-2003, 13:29
bumblebee
bumblebee is offline
Ik schrijf in beide talen wel eens een gedicht, maar omdat je in het engels voor gevoelens vaak meer woorden om te beschrijven hebt is een gedicht over liefde of vriendschap niet makkelijker maar juist beter te snappen en te verwoorden in het engels. Een gedicht dat juist weer OF heel hard OF heel lief geschreven moet zijn, doe ik in het Nederlands, omdat dat meestal gewoon beter klinkt in het Nederlands.... ik weet het ook niet, maar engelse liedjes zijn vaak ook mooier dan Nederlandse, behalve muziek als Acda en de Munnik, en dat zijn juist weer van die typische "gedichten" die in het Nederlands mooi zijn...

mja, ik weet niet of dit begrijpelijk beschreven is, maar volgensmij komt het hierdoor..
Oud 01-04-2003, 13:38
Anne
Anne is offline
Ik schrijf bijna altijd in het Nederlands, omdat ik gewoon geen Engels kan.
Heel soms heb ik een Engels zinnetje in mijn hoofd en dat wil ik dan verder uitwerken, maar gedichten van een hoogstaand niveau komen er dan niet uit.
Reageren

Regels voor berichten