Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2002, 23:42
FullMoon
FullMoon is offline
ik heb veel tics
voorbeeldjes:
met m'n hoofd schudden
enorm veel om me heen kijken
met m'n kaak raak doen
met m'n neusvleugels bewegen
overal verhoudingen in zoeken
als ik iets met m'n linkerhand aanraakt, MOET dat ook met m'n rechter (en dingen als dat), omdatikanders "uit evenwicht" bent
ik MOET altijd links lopen
en een (cola-)blikje mag NOOIT helemaal open
ik kan zo nog wel even doorgaan. soms kan ik een tic wel eventjes uitstellen, of redelijk goed verbergen, maar ze zijn er nou eenmaal. soms gaat er ééntje weg, maar ik krijg er altijd eentje (of meerderen...) voor terug. als ik één van die handelingen niet doe, heb ik het gevoel dat er iets niet goed is. heel erg niet goed. ik heb dit al vanaf dat ik een jaar of 11 of 12 ben, geloof ik.
het is niet zo extreem dat het mensen echt opvalt (sommige dingen wel, maar niet echt heel storend), maar ik vind het zelf gewoon heel vervelend. ik heb nooit eens rust.
kan iemand mij vertellen of zoiets vaker voorkomt? zijn er nog meer mensen die hier last van hebben en hoe ga je ermee om?
Oud 26-03-2002, 07:46
damaetas
damaetas is offline
iedereen heeft wel tics denkik, maar jij wl heel veel. ik kan me voorstellen dat dat wel es lastig wordt. ik ben al wel totaal op n bek gegan in mn kamer omdat de muziek op moet voor het licht (en waarom staat die stereo dan ook helemaal aan de andere kant van de deur ) of een heel eind teruglopen naar huis omdat ik mn ring ni aan had.
mar wat je der tege kan doen, weet ik zo ni echt.
tjee, wat een nutteloze reply, SnORRY hoor
Oud 26-03-2002, 11:47
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Hoi, ik weet wel 1 beetje wat je bedoelt. K had dus bijvoorbeeld zo'n nek-knak tic (en meer). Maja, zelf kon ik er nie veel aan doen (kben een adhd'er). Maar nu zit ik dus aan de clonidine, wat dus er voornamelijk ervoor zorgt dat de tics vermindert worden. Kweet niet of jij al aan de medicijnen en zit en zoja, watvoor? Want als je aan Ritalin zit dan zorgt t er juist voor dat je tics krijgt.
Clonidine is juist weer tics-verzachtend om t zo maar te noemen

M@zzel

[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (26-03-2002).]
Oud 26-03-2002, 12:40
proycon
proycon is offline
Als het in hele erge mate is dan kan het wel eens een dwangstoornis zijn (obsessive compulsive disorder).... In ieder geval heb je er aanleg voor met moet je er heel erg mee oppassen...

Kijk eens op www.ipzo.com voor meer informatie..
Oud 26-03-2002, 12:52
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
FullMoon schreef:
als ik iets met m'n linkerhand aanraakt, MOET dat ook met m'n rechter (en dingen als dat), omdatikanders "uit evenwicht" bent
ooohhh dat had ik vroeger echt heel erg extreem....nou niet meer (weet niet hoe dat komt)....alleen heeeel soms komt het weer effe terug....

Oud 26-03-2002, 12:57
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
proycon schreef:
Als het in hele erge mate is dan kan het wel eens een dwangstoornis zijn (obsessive compulsive disorder).... In ieder geval heb je er aanleg voor met moet je er heel erg mee oppassen...
Heb ik ook... tis echt moeilijk omdat t gwoon 'moet', tis niet uit te leggen...
Oud 26-03-2002, 13:15
eeh...?
eeh...? is offline
wow, wat een herkenning, dat van: iets met links en rechts aan moeten raken!

Ik heb ook best veel tics, soms om gek van te worden, maar opzich kan ik het redelijk beheersen, het loopt de spuitgaten nog niet uit. Ik heb er al heel mijn leven last van.

En ik ken veel mensen die wel iets hebben, en vaak zijn dat mensen waarvan ik dacht dat ze doodnormaal waren. Dus het zal wel iets doodnormaals zijn.

Maar ja, jij en ik hebben blijkbaar iets meer tics dan anderen..Nou ja, leren ermee omgaan dan maar..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 17:03
@rnoud
@rnoud is offline
heb ik ook,
Ik moet deuren dichtdoen.
als ik iets in m'n hoofd heb MOET dat ook gebeuren.
bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla...etc. etc.
Oud 26-03-2002, 17:44
FullMoon
FullMoon is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Kweet niet of jij al aan de medicijnen en zit en zoja, watvoor
[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (26-03-2002).]
geen medicijnen voor mij. daar houd ik niet van. (doe mij maar ECHTE drugs, hahaha )
Oud 26-03-2002, 18:11
noukkk
noukkk is offline
dat heb ik ook, ik MOET altijd met bijvoorbeeld een been schudden of een arm en ik MOET alles een even aantal keer doen omdat ik anders uit evenwicht ben...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 22:42
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik heb zelf veel tics. Zat er voor bij het riagg en kreeg medicijnen. dat wa vorig jaar. dat is nu weg. maar ik heb adhd en ritalin en nu schraap ik de hele dag me keel. maar ik heb ook echte dwangacties. hier een paar voorbeelden:
* als ik 2 keer met kauwgom links kauw dan ook 2 keer rechts.
* binnen 5 sec boven zijn
* ik fiets, achter mij een auto en voor mij een paal, dan moet ik die paal voorbij zijn voordat die auto mij voorbij is
* voor dat ik naar beneden ga moet ik de C drukken op de piano
* ik kijk constant om me heen, links, rechts, achter, voor alsof ik steeds wat hoor
* na het douchen binnen 40 sec afdrogen, 40 aankleden, 40 sec alles schoonmaken, dan 10 sec eruit met spullen pakken
* alles moet geordend zijn en op volgorde, alles staat kaarsrechts zit iemand eraan dan word ik hels.
* kleuren van bijv mappen/boeken moeten bij elkaar staan, dus niet geel boek en dan rood en dan weer geel, maar geel geel rood

nou en ga zo maar door, het zijn er superveel en ik wordt er doodmoe van. Zijn er mensen die er ook nog eens adhd bij hebben? zoals ik......lastig he?
Oud 26-03-2002, 22:51
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:
* ik fiets, achter mij een auto en voor mij een paal, dan moet ik die paal voorbij zijn voordat die auto mij voorbij is
* ik kijk constant om me heen, links, rechts, achter, voor alsof ik steeds wat hoor
* na het douchen binnen 40 sec afdrogen, 40 aankleden, 40 sec alles schoonmaken, dan 10 sec eruit met spullen pakken
* alles moet geordend zijn en op volgorde, alles staat kaarsrechts zit iemand eraan dan word ik hels.
* kleuren van bijv mappen/boeken moeten bij elkaar staan, dus niet geel boek en dan rood en dan weer geel, maar geel geel rood

Volgens mij ben jij een opgeruimd en uiterst efficiënt werkend iemand. Ik wou dat ik zo efficiënt was! Jij moet echt wel veel tijd overhouden om te lezen en te studeren!

Met citaat reageren
Oud 27-03-2002, 09:04
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Volgens mij ben jij een opgeruimd en uiterst efficiënt werkend iemand. Ik wou dat ik zo efficiënt was! Jij moet echt wel veel tijd overhouden om te lezen en te studeren!
Eikel, je weet duidelijk niet waarover het gaat

Citaat:
HelpMePlease schreef:
ik heb zelf veel tics. Zat er voor bij het riagg en kreeg medicijnen. dat wa vorig jaar. dat is nu weg. maar ik heb adhd en ritalin en nu schraap ik de hele dag me keel. maar ik heb ook echte dwangacties. hier een paar voorbeelden:
nou en ga zo maar door, het zijn er superveel en ik wordt er doodmoe van. Zijn er mensen die er ook nog eens adhd bij hebben? zoals ik......lastig he?
Da's wel bekend, ritalin zorgt juist voor tics (heb ik denk ik al hierboven ergens gezet). Ik heb ook ADHD en kweet dus wel wat t is. Probeer bij de riagg een aanvraag op clonidine te doen. Dat bestrijdt die tics juist. Oja, ritalin zorgt ook voor (permanente) beschadiging aan het zenuwstelsel na ene lange tijd gebruikt te zijn. Als je hyper bent dan zal dat minder snel verdwijnen maar die tics gaan wel veel sneller weg.

[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (27-03-2002).]
Oud 27-03-2002, 09:21
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik heb vroeger héél erg last van dwang gedrag gehad.
1x neus aantikken = nog 6x neus aantikken
1x fietsbel aanraken = nog 4x fietsbel aanraken
En ga zo maar door. Erg vervelend dus
Gelukkig heb ik het nu een beetje onder controle

Verder heb ik van die vage, kleine dingetjes zoals een fles moet met het etiket naar me toe staan.
Een pakje kauwgom moet open aan de kant waar een 'inhammetje' zit (die er ook voor vedoeld is 'm open te maken aan die kant).
En je mag alleen kauwgom aan de 'open' kant pakken, anders word ik gek..
Oud 28-03-2002, 18:27
FullMoon
FullMoon is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:
[B]

B]
deze heb ik (oa) ook. ik heb geen ADHD
Oud 28-03-2002, 19:02
Jeronimo
Jeronimo is offline
Ik herken mezelf hier ook wel in.

Ik moet bijvoorbeeld soms 10x met het licht knipperen als ik dat niet doe geloof ik dan dat er iets slechts zou gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 19:10
Juliah
Juliah is offline
Kauwgompakje open aan de kant van het inhammetje, tot 6 kauwgompjes er uit halen, dan het ding omdraaien, zodat de volle kant weer bij het inhammetje zit en dan het liefst van het midden uit de kauwgompjes er uit halen... 'k vind niet fijn als een ander het er verkeerd uit haalt, dus vaak doe ik het voor anderen dan, want ik kan moeilijk geirriteerd reageren alleen hier om, staat zo raar.

Idd kleuren (school) boeken bij elkaar. Bij leesboeken op uitgeverij en dan op grote en alle zelfde (soort) modellen bij elkaar.

Soms heb ik: stoeptegels zijn +1, van die straattegels ertussen zijn -1 en voor dat ik thuis ben moet ik op 0 zitten.

Vroeger moest ik altijd 2 of 4 snoepjes hebben, niet meer en niet minder.

Als die dingen niet uit komen zouden er idd erge dingen gebeuren oid...
Oud 28-03-2002, 22:13
Jeronimo
Jeronimo is offline
Eigenlijk zin wij wel grappige mensen...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 08:53
eeh...?
eeh...? is offline
Citaat:
Jeronimo schreef:
Eigenlijk zin wij wel grappige mensen...
idd
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 09:50
Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:

deze hebk onder andere ook

Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 12:53
Verwijderd
Ik heb het niet zo erg als dat jullie het hebben, maar ik herken een aantal dingen wel..Zoals dat met de auto, jij als fietser en de paal. Meestal heb ik zulke dingen, dat ik iets eerder of beter wil doen dan iemand anders.
Vroeger moest ik altijd twee keer controleren of ik de deur van mijn kamer wel had dicht gedaan, zelfs als ik wel wist dat ik dat had gedaan. Nu heb ik daar allemaal niet meer zo'n last van.
Het beheerst mijn leven niet echt, die kleine tics, dus ik heb er niet echt last van
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 13:08
Zaza123
Zaza123 is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:
Deze heb ik o.a ook.
Ik heb het ook als ik bijv ergens zit waar mensen zijn en bijv een van die mensen heeft een losse pluk haar die aan de verkeerde kant v/d scheiding zit. Dan zou er het liefst naar toe rennen om die pluk haar goed te doen, ik kan van dat soort dingen ook best wel chaggie worden.

Oud 01-04-2002, 07:07
miep
miep is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef:
Heb ik ook heel erg gehad, maar nu is dat al een paar jaar compleet weg, dus volgens mij gaat dat helemaal over, bij mij iig wel.
ik heb het een tijdje ook gehad.. soms erg beangstigend; als ik dat niet deed ging ik of die persoon DOOD... dan maakte ik mezelf heel bang, en deed ook altijd wat ik MOEST doen om mezelf of diegene te redden.. maar ik heb er al heel lang geen last van gehad, gelukkig. het is heeeeeeeeel vervelend.
succes iedereen!

Reageren

Regels voor berichten