Advertentie | |
|
![]() |
|
Heb niet de héle lange post van Gatara gelezen, sorry dus als ik iets mis oid.
Maar simpel gezien: Er waren in den beginne slechts 2 mensen. Nu 6 Miljard (oid) Lijkt me een duidelijk geval van mega-incest. Kán domweg niet anders. (Tenzij ze toen konden klonen, of misschien hebben ze God lief aangekeken..... ![]()
||
![]() |
Citaat:
ik zal het nog leuker vertellen kain vertrok naar een ander volk toen hij abel gedood had volgens jullie was hij de derde mens op aarde hier komen ook al anderhalf jaardezelfde domme dingen voorbij
||
Citaat:
Waar komen dan al die andere mensen opeens vandaan? Of waren dat dan geen mensen? Nu snap ik er echt helemaal niks meer van. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Twee mensen kunnen geen heel volk genereren zonder dat er incest aan te pas komt. Volgens mij klopt het ook dat er nergens staat dat Adam en Eva de eerste en enige mensen waren. Ze waren de eersten van het "nobele" Joodse volk. Genesis is een verhandeling van hoe de wereld en het Joodse volk is ontstaan. Een legende die al sinds dit volk enig cultureel besef heeft werd doorverteld en al duizenden jaren oud is. In de christelijke bijbel is het verhaal weer aangepast aan christelijke maatstaven. Verheerlijking van zulke oude verhalen en het koppig vasthouden aan de details die erin vermeld staan is de grondslag van menig oorlog geweest en voedt nu nog steeds het fanatisme van fundametele extremisten. Als je al in God geloofd, zie het dan als een verhaal over een magische tijd waaruit de macht en glorie van God blijkt. Hoe zijn goedheid, alwetendheid en alomaanwezigheid de ultieme chaos van voor de schepping wist te ordenen in een majestueuze wereld waarin het goede altijd de overhand heeft. Ik geloof zelf niet, maar ik kan wel degelijk respect en bewondering opbrengen voor de kern van de Bijbelse boodschap, mede dankzij de schitterende verhalen die erin staan. Alleen een dwaas staart zich blind op details die door overlevering verdraaid en verwrongen zijn geraakt. |
![]() |
|
Het mooie van religie, en zeker van de Christelijke/Joodse is dat je het allemaal niet letterlijk maar symbolish moet nemen. Adam en Eva waren natuurlijk niet de eerste 2 mensen, maar ze zijn bedacht om aan te geven dat heeeeel lang geleden de mens in zonden verviel en blabla...
Een maagd kan toch geen kinderen krijgen? Niemand kan toch over water lopen, of een zee uit elkaar drijven?? Dat is ook allemaal symbolisch bedoeld.
||
![]() |
Citaat:
voor de rest moet je heel erg opletten niet alles symbolisch te nemen. Jezus was God, waarom kan hij dan niet over water lopen?? omdat wij mensen dat ook niet kunnen?? en al die genezingen ook van tegeweoordig zijn ook all1 maar symbolisch?? en iemand niet doodslaan is ook maar symbolisch?? De bijbel is van God ingegeven en is het waard om te onderrichten weerleggen en te onderhouden (1 tim 4) symbolisch is grappig maar vernietigd de enorme grootheid van God en is dus tegen de bijbel in
|
het scheppingsverhaal kan kloppen.. ik geloof dr niks van.. maar het kan vast wel. In de bijbel staat alleen de schepping van Adam en Eva beschreven. Het kan zijn dat God vele andere mensen geschapen heeft, maar dat dat gewoon niet beschreven staat. ofzo...
||
Citaat:
Een klein voorbeeldje: In de hebreeuwse bijbel staat water altijd symbool voor chaos, daar zijn de meeste theologen het over eens. In het begin was er niets anders dan water en duisternis. Met de bewering dat Jezus over het water liep wordt dus bedoeld dat Jezus orde schepte in de chaos.
|
![]() |
Nieuwe testament is in het grieks maar water is nog steeds chaos en dood
![]() Dat is een goede gedachte erachter die ik niet bestrijd. maar daarmee is het over het water lopen nog niet onmogelijk omdat wij dat toevallig niet kunnen. In elke daad zitten 2 kanten een diepere symbolische betekenis en een feitelijke gebeurtenis. De oogetuige verslagen schrijven dat dit allemaal letterlijk zo gebeurd is en er nog vele boeken vol hadden kunnen worden geschreven met wat er allemaal gebeurd is. Groot deel van de profetien in het oude testament en openbaringen zijn symbolisch, maar de dingen die Jezus deed zijn letterlijk gebeurd. Lucas 1 spreekt over ooggetuigen die beschreven worden nadat het nauwkeurig is nagegegaan. daarnaast kwamen velen tot geloof door de tekenen die gebeurden hoe kan mern tot geloof komen als er alleen een symbolische aard was??
|
uhm ik heb altijd begrepen dat in de bijbel de dochters over het algemeen gewoon niet genoemd worden...
maar wat ik ook erg opvallend vind, kaïn trekt op een gegeven moment, nadat ie zn broer vermoord heeft, de wereld in en komt allemaal mensen tegen... > als die allemaal van adam en eva afstammen zijn konijnen er écht niets bij ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik geef toe dat mijn kennis van de bijbel niet zo groot is om deze discussie lang vol te houden. Maar volgens mij is het Christelijk geloof allemaal gebaseerd op een soort levensovertuiging.... de kernpunten zijn heel goed. Leidt een goed leven doe je medemens geen kwaad etc. Alleen het is in de loop der eeuwen misbruikt door Rome om een nieuwe heerschappij op te zetten en zijn positie in Europa terug te krijgen die sinds het einde van het Imperium en de opkomst van Constantinople vermiderd is. Er is namelijk meer geschreven over Jezus, die boeken geven een veel duidelijker beeld van het leven van Jezus maar ze zijn opzettelijk niet in de bijbel opgenomen. Dze boeken suggereren veel meer dat JEzus een gewone persoon was.
|
Verwijderd
|
Ja, de bijbel zit vol met incest.
Kijk maar naar het verhaal van Noah met de arc. De enige mensen die daarop zaten waren Noah, zijn vrouw en zijn 4 zonen. Ik ga me nu toch een aantal dingen afvragen hier. ![]() Ik vind de Griekse opvatting van het ontstaan van de mensheid leuker ![]() |
![]() |
|
Ehm... Volgens Plato (Symposion) waren de mensen eerst dubbel, met de navels naar elkaar gekeerd. En toen deden ze iets stouts ( ze bestormden de Olympus ofzo) en toen werden ze uit elkaargeknipt, en zo ontstonden mannen en vrouwen, en zij blijven naar hun wederhelft zoeken.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het legt eigenlijk ook meteen uit hoe homosexualiteit is ontstaan (volgens de oude Grieken) en waarom het dus bij hun normaal was. Eerst waren de mensen bolletjes-mensen. Het waren bolletjes met 4 armen, 4 benen en 2 hoofden. Ze hadden ook niet geslachten zoals wij die nu kennen, maar hadden er eigenlijk 3. Een bolletje was of man en man, of vrouw en vrouw, of man en vrouw. Ze konden zich onzettend snel voor bewegen (door te rollen). Als ze in een kuil zaten, of ergens anders waar ze niet weg konden rollen, liepen ze weg op hun 4 benen. Ze waren ook ontzettend sterk (4 armen). Ze waren zelfs zo sterk en machtig en hadden zo veel overmoed (hubris), dat ze bijna konden evenaren met de goden. De goden vonden dit niet zo leuk en Zeus spleet de bol-mensen in tweeën, zodat ze niet meer konden rollen, maar langzaam op 2 benen moesten moeten lopen en ze hadden nu ook nog maar 2 armen, waardoor ze minder sterk waren. De goden hoopten nu dat ze minder hubris (overmoed) hadden om met de goden te wedijveren, anders zouden ze nog een keer gespleten moeten worden. De bol-mensen bestonden echter uit 2 "geslachtstukken", die nu apart waren. Die stukken zoeken elkaar nog steeds op. Dus bol-mensen die man-man waren zijn nu in 2 stukken en 2 mannen geworden, die elkaar nog steeds opzoeken en voelen dat ze bij elkaar horen. Net zo bij de vrouw-vrouw bol-mensen en de man-vrouw bol-mensen. Zo zijn de huidige mensen volgens de oude grieken ontstaan en verklaren ze ook nog homo- en heterosexualiteit. Hier het verhaal hoe de bol-mensen zouden zijn ontstaan: Zeus verwekte bij Persephone een zoon die hij Zagreus (oftewel Dionysus) noemde. Omdat Zeus bang was voor de jaloezie van Hera (zijn vrouw) liet hij het kind in een grot op Kreta opgroeien. Toen Zagreus een aantal jaren oud was zette Zeus hem op de troon en zei tegen de goden dat dit hun nieuwe leider was. De Titanen, zonen van Aarde en vijanden van Zeus, wilden Zagreus vermoorden. Ze maakten zich onherkenbaar door zich met gips in te smeren. Toen de verzorgers van Zagreus sliepen lokten ze hem naar buiten met een spiegel, appels en speelgoed en probeerden hem te doden. Dit lukte niet meteen omdat Zagreus zich achtereenvolgens veranderde in een geit, leeuw, paard, slang, tijger en een stier. De Titanen echter grepen hem stevig vast en scheurden hem in 7 stukken. Deze stukken kookten en roosterden ze en begonnen hem op te eten. Terwijl ze bezig waren gooide Zeus met zijn bliksem die hen verbrandde. De godin Athene kon het hart van Zagreus redden en bracht hem weer tot leven. Uit het as van de verbrande Titanen ontstond het geslacht van de (bol-)mensen. Best leuk, die Griekse mythen. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat heb je aan verhalen over een gewoon mens met daarnaast nog eens "waargheden" die door de rest van het oude en nieuwe testament worden tegengesproken??
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wie heeft het nu nog over die lord of the rings?? ![]() ow en als je goed zoekt staat er ontzettend veel tegenstrijdigs in als je niet genoeg weet. ![]()
||
Het is natuurlijk nogal makkelijk om uit al die Joodse geschiften het idee van een messias te toveren, dat ligt eigenlijk best wel voor de hand. En zo een nieuwe religie te laten ontstaan. De boodschap van het Oude Testament is heel anders dan die van het nieuwe TEstament. Als je de twee los van elkaar zou zien.
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
JHWH is Heer en Hij is 1. Het oude testament is het verhaal van de Liefde van God de vader voor zijn volk wat hij wil bevrijden. Toen Jezus leven volbracht was had hij 306 profetien vervuld, en dat is precies hetzelfde aantal als er over DE messias gaan. Citaat:
Dat doet iedereen en dat is totaal niet boeiend. Zolang we maar een zijn zoals Jezus dat bad in Joh 17
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Wel of geen seks voor het huwelijk? Rachel_Marije | 66 | 15-07-2012 10:04 | |
De Kantine |
[SPEL] Wat/Wie zoek ik? Verwijderd | 500 | 30-03-2006 18:08 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |