Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2003, 21:01
Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Ik zit al een hele tijd met een vraag , als je nu twee personen hebt, kan je dan van de ene houden en op de andere verliefd zijn ? Een beetje rare vraag, maar ik ben een maand geleden ofzow verliefd geworden op een jongen uit me buurt, maar een paar weken geleden is men vroegere beste vriend teruggekeerd (hij was verhuist en heb er ook twee dagen iets mee gehad maar is verkeerd uitgedraaid daarom spreken we bijna niemer met elkaar ). Nu is het gewoon zo dat ik nog altijd gevoelens heb voor die jongen . Het voelt echt raar, ik voel kriebels enzo voor die eerste jongen, de typische kenmerken van verliefdheid, maar mijn gevoelens voor die andere jongen zijn nou eenmaal sterker , pfff raar om uit te leggen maar het is nu zo, ik heb nog altijd niet zoveel contact met die jongen, ik zou wel es willen weten of nog meer mensen dit gehad hebben ?

xxx
Faith
Oud 27-02-2003, 21:35
Verwijderd
euh?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 21:38
Unexplained
Unexplained is offline
Nee. Als je 17 bent kun je niet houden van je vriend.
Oud 27-02-2003, 21:53
Bright Halo
Bright Halo is offline
Je kunt van meerdere mensen houden, maar alleen echt verliefd zijn op 1 iemand. Ik denk dat het probleem is dat er gewoon veel herinneringen naar boven komen nu die beste vriend er weer is, waardoor je nog van alles voelt. Dat is ongeveer hetzelfde als een ex tegenkomen, terwijl je inmiddels op iemand anders verliefd bent.

Verwarrend is dat.

Citaat:
Unexplained schreef:
Waarom niet?
Oud 27-02-2003, 22:42
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Bright Halo schreef:
Waarom niet?
Als je naar de betekenis van 'houden van' kijkt, kun je concluderen dat 'houden van' bij mensen overeenkomt met zoals een boer bijvoorbeeld koeien houdt. Hij verzorgt de koeien, dus houdt hij ze.
Als je 17 bent kun je over het algemeen nog niet goed voor iemand zorgen, vandaar dat het 'verzorgen' van iemand helemaal niet van toepassing is.

Daarnaast kom je met 17 jaren oud net op de wereld kijken, en ben je pas hooguit een jaar of 3 actief bezig met het begrip 'liefde', waarschijnlijk zelfs minder. Veel te weinig dus om een krachtige uitspraak als 'houden van' eraan te verbinden.

Natuurlijk kun je iemand heel erg aantrekkelijk vinden, of zelfs verliefd zijn, maar houden van? Nee. Houden van je partner kun je als je vijf jaar samenwoont, getrouwd bent en plannen hebt voor kroost.
Oud 27-02-2003, 22:55
morlock
morlock is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Als je naar de betekenis van 'houden van' kijkt, kun je concluderen dat 'houden van' bij mensen overeenkomt met zoals een boer bijvoorbeeld koeien houdt. Hij verzorgt de koeien, dus houdt hij ze.
Als je 17 bent kun je over het algemeen nog niet goed voor iemand zorgen, vandaar dat het 'verzorgen' van iemand helemaal niet van toepassing is.

Daarnaast kom je met 17 jaren oud net op de wereld kijken, en ben je pas hooguit een jaar of 3 actief bezig met het begrip 'liefde', waarschijnlijk zelfs minder. Veel te weinig dus om een krachtige uitspraak als 'houden van' eraan te verbinden.

Natuurlijk kun je iemand heel erg aantrekkelijk vinden, of zelfs verliefd zijn, maar houden van? Nee. Houden van je partner kun je als je vijf jaar samenwoont, getrouwd bent en plannen hebt voor kroost.
Hahaha.... heerlijk verhaal.

Helaas ligt het niet zo simpel als jij hier beweert. Evenals alle andere zaken in het leven (now that's what makes it interesting, don't it? )
Ik denk dat "houden van" niet in 1 omschrijving samen te vatten is. "Houden van" tussen een echtpaar is heel anders dan "houden van" tussen geliefden.
En bovendien, jij houdt toch ook van je ouders? Dat is ook weer een heel andere omschrijving ervan.
Volgens mij kun je dus best op 17 jarige leeftijd van iemand houden hoor
Oud 27-02-2003, 23:08
wissie
wissie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik vind dit onzin. Samenwonen, trouwen en kinderen zijn geen voorwaarden om van iemand te kunnen houden. Het zijn de gevolgen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 23:20
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
morlock schreef:
En bovendien, jij houdt toch ook van je ouders? Dat is ook weer een heel andere omschrijving ervan.
Je pakt weer precies het verkeerde voorbeeld eruit. Mijn ouders hebben/hadden namelijk een verzorgende taak over mij, vandaar dat je hier eenvoudiger over 'houden van' kunt spreken.
Om je vraag te beantwoorden: persoonlijk houd ik niet van mijn ouders. Ik heb een redelijk normale verstandhouding met ze, maar zie ze liever als zelfstandige individuën wie ik graag mag.
Citaat:
wissie schreef:
Ik vind dit onzin. Samenwonen, trouwen en kinderen zijn geen voorwaarden om van iemand te kunnen houden. Het zijn de gevolgen.
Dat is natuurlijk enkel gebruikt om het beeld te schetsen. Wat een abstractieniveau heeft de jeugd van tegenwoordig.
Oud 27-02-2003, 23:44
wissie
wissie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Dat is natuurlijk enkel gebruikt om het beeld te schetsen. Wat een abstractieniveau heeft de jeugd van tegenwoordig.
Als jij 'de jeugd van tegenwoordig' ook even uit zou kunnen leggen waarom je dit erbij noemt als het blijkbaar niet relevant is. Zo schep je verwarring, en mijn abstractieniveau is al zo laag, je zult het toch wat simpeler moeten stellen wil ik je kunnen begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 06:55
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Unexplained

Iedereen kan vanaf 15 jaar de poel drijfzand genaamd 'houden van' in lopen. 'houden van' is simpelweg dat je zo lang met die persoon/personen samen bent geweest dat de vereiste informatie om je een leven zonder die persoon/personen voor te stellen ontbreekt of gebrekkig is. Dat hoeft niet meteen te zijn 'niet meer zonder kunnen' maar je onderhoudt de relatie omdat je bang bent voor de gevolgen als het misgaat.

Dit kan iedereen dus overkomen als zijn denken eenmaal niet meer voor het grootste deel kinderlijk is.

Note: ik onderscheid
verliefdheid = emotioneel systeem om voortplanting te bevorderen
vriendschap = normale vriendschap
houden van = hierboven beschreven
standaardrelatie = wat kinderen in het begin door/van/met hun ouders krijgen. Ze weten niet beter dan een relatie met ze te creëren, deze standaardrelatie verdwijnt rond de pubertijd en pas daarna kan een andere relatie echt begrepen worden.
Oud 28-02-2003, 07:21
DaWeZ
DaWeZ is offline
Volgens mij kan je egt wel op een jongere leeftijd van iemand houden. Heb nu bijna een half jaar met mn vriendin en ik geef egt heel veel om haar...mag ik dan niet zeggen dat ik van haar hou???

of ben ik ook weer zo'n abstracte tiener...

Grtz
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 11:03
Verwijderd
Kan best. Ik hou ontzettend veel van mijn beste vriendin, zou ook echt alles voor haar doen, maar de eerste heftige verliefdheid die er in het begin was, komt echt niet meer terug. Dat kan ik gewoon op andere meisjes worden.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 16:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
Tis goed dat er hier iemand rondloopt die alles weet, die alles begrijpt en nergens te jong voor is, he Unexplained?
Oud 28-02-2003, 18:26
Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Heb al je reacties gelezen dus ik weet hoe je staat tegenover mijn topic , wil eventjes de mensen bedanken die positief gereageerd hebben . Maar ik wil alleen maar tegen je zeggen dat iedereen de woorden 'houden van' op z'n eigen manier interpreteert , wanneer je dit zegt tegen iemand kies je zelf. Blijkbaar ben jij nog nooit zo iemand tegengekomen tegen wie je het kan zeggen, maar ik wil best geloven dat het wel kan .

xxx
Faith
Oud 28-02-2003, 18:26
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Je pakt weer precies het verkeerde voorbeeld eruit. Mijn ouders hebben/hadden namelijk een verzorgende taak over mij, vandaar dat je hier eenvoudiger over 'houden van' kunt spreken.
Om je vraag te beantwoorden: persoonlijk houd ik niet van mijn ouders. Ik heb een redelijk normale verstandhouding met ze, maar zie ze liever als zelfstandige individuën wie ik graag mag.
Jah da's dus jou persoonlijke kijk erop. Dat betekend NIET dat iedereen van 17 jaar of rond die leeftijd niet van iemand kan houden die hij/zij niet verzorgd.
Oud 28-02-2003, 18:43
wissie
wissie is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Tis goed dat er hier iemand rondloopt die alles weet, die alles begrijpt en nergens te jong voor is, he Unexplained?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:38
Rerisen Phoenix
Citaat:
nare man schreef:
Kan best. Ik hou ontzettend veel van mijn beste vriendin, zou ook echt alles voor haar doen, maar de eerste heftige verliefdheid die er in het begin was, komt echt niet meer terug. Dat kan ik gewoon op andere meisjes worden.
Alles voor haar doen? - wat een aanwinst, wat een verrijking van je leven.

De lol is eraf (verliefdheid), en vervangen door plicht... klinkt leuk
Oud 28-02-2003, 19:41
wissie
wissie is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

De lol is eraf (verliefdheid), en vervangen door plicht... klinkt leuk
Wie zegt dat er sprake is van plicht?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 21:56
Dminor
Dminor is offline
Ik hou van verliefdheid, maar om nou te zeggen dat ik er verliefd op ben.. Aan de andere kant zit ik er wel om heen, of liever gezegd: zit het om míj heen. Èh, drop it.
Oud 28-02-2003, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Er zijn mensen die daadwerkelijk plezier beleven aan het doen van dingen voor andere mensen. Die het leuk vinden mensen een plezier te doen.

Als die er niet zouden zijn, zou de samenleving een behoorlijke kloteplek zijn.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:45
Rerisen Phoenix
Citaat:
nare man schreef:
1) Er zijn mensen die daadwerkelijk plezier beleven aan het doen van dingen voor andere mensen. Die het leuk vinden mensen een plezier te doen.

2) Als die er niet zouden zijn, zou de samenleving een behoorlijke kloteplek zijn.
1) Je leeft je in in gevoelens van anderen enz. - Maar je eigenbelang dient niet achtergesteld te worden, op deze manier ga je de kant op van de standaard willoze slaaf van huishouden.
2) Niet mee eens. Belangen van mensen lopen paralel, dus die kloteplek valt wel mee. Nu is het pas een kloteplek, iedereen handelt egoïstisch en noemt egoïsme tegelijk slecht, en ze zien niet in dat ze egoïstisch handelen waardoor ze schade doen aan dingen waaraan ze geen schade willen doen zonder het te weten. - Iedereen gaat erop vooruit als iedereen 'hardop' op lange termijn egoïstisch gaat handelen.
Oud 03-03-2003, 06:39
Era
Era is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

onzin, je houd toch ook van je moeder?
Dan kun je van iedereen houden, op welke leeftijd dan ook...

En ja ik denk wel dat het kan, van de een houden en op de ander verliefd zijn, wat je ermee doet zou ik echter niet weten.
Oud 03-03-2003, 10:12
AngelofSilence
AngelofSilence is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Dat slaat imo nergens op. Niet iedere persoon van 17 is gelijk qua ontwikkeling. Mijn zusje van 17 die is nog lekker kinds, gaat liever met vriendinnen thuis zitten keten dan dat ze uitgaat, interesseert zich niet in jongens en 't broertje van mijn vriend van 16 die zit qua ontwikkeling rond de 18. Hij is heel verantwoordelijk, weet wat ie wil en is veel serieuzer in dingen.
'Houden van' is niet leeftijdsgebonden, maar ontwikkelingsgebonden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 10:19
Verwijderd
Citaat:
AngelofSilence schreef:
Dat slaat imo nergens op. Niet iedere persoon van 17 is gelijk qua ontwikkeling. Mijn zusje van 17 die is nog lekker kinds, gaat liever met vriendinnen thuis zitten keten dan dat ze uitgaat, interesseert zich niet in jongens en 't broertje van mijn vriend van 16 die zit qua ontwikkeling rond de 18. Hij is heel verantwoordelijk, weet wat ie wil en is veel serieuzer in dingen.
'Houden van' is niet leeftijdsgebonden, maar ontwikkelingsgebonden.

hier sluit ik mij heeeeeeeeeeeelemaal bij aan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten