Advertentie | |
|
![]() |
|
ja het is gewoon storen
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Iig hoorde ik laatst op de radio of las ik in de telegraaf dat dyslectie toenam onder (? is het wel 'onder'?) deze generatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo vroeg mijn moeder ooit eens aan een vriend van mij, die zei dyslectie te hebben, hoe vaak hij eigenlijk las. Hij antwoordde hierop:"Nee, ik lees nooit, want ik heb dyslectie". Dat vind ik dus een beetje dom :X ![]() En misschien neemt daardoor het aantal kinderen met dyslectie steeds meer toe; Ze zijn misschien wel niet echt dyslectisch, maar als ze nooit lezen en ze kunnen het daardoor slecht, wordt dit gelijk 'dyslectie' genoemd. De toename van dyslectie is waarschijnlijk te wijten aan vermindering van lezen. |
![]() |
|
ja en de spelfouten ook dan... denk ik.... het zijn bij mij in de klas ook zeker de mensen die als je het over lezen hebt... iiiiiihhh!! roepen...
![]() ![]() ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Tja, er worden vaak toch wel ècht domme spelfouten gemaakt. En dan heb ik het over spelfouten, niet over typfouten want dat is natuurlijk iets anders, hè?
Ik ga me er niet echt aan irriteren, maar als mensen om de zin een fout hebben staan leest dat niet al te prettig, wel?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(En betekend/betekent, tja, dat gebeurd me wel eens.) |
![]() |
|
nou zag ik net bij het L&R (daar ergens in de buurt
![]() AAAAAAAARRRRRRHGGGHHHH ![]() ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 20:38. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Jij maakt (net als half Nederland) een combinatie van die twee dingen. Zulke fouten kom ik ook erg vaak tegen. En inderdaad, veel mensen weten nog steeds niet wanneer ze -d of -t of -dt moeten gebruiken. Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens (zoals Leonoor zegt) 'dat betekend' typ, maar dat komt meer door de snelheid. Oh waar ik me trouwens ontzettend aan kan ergeren, is dat 3/4 van Nederland barbecue fout schrijft (en dus met een q). Of pyjama. Interesse. Sowieso. Zulke dingen.
||
Citaat:
Ggggr... Dacht ik het nu juist goed te doen, met dat ergeren en irriteren!!! Ik heb het wel gehad met Nederlands, maar ik vond het niet echt logisch. En als je iets niet helemaal begrijpt, is het veel lastiger om het toe te passen, hè? Interesse schrijf ik ook vaak fout, maar dingen als barbecue en -d of -t fouten maak ik niet zo veel... Vandaag zag ik een meiske uit mijn klas het volgende opschrijven: Roosevelt overleedt, toen kwam Trueman maar die was niet zo goet in buitelandse politiek. Oei....
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb zojuist de uittreksels op deze site weer eens opgeschoond. Werkelijk, je wil niet weten hoe vaak de werkwoorden 'gebeuren', 'worden' en 'willen' verkeerd vervoegd worden. Hoe vaak mensen 'eigenlijk', 'moeilijk' en 'namelijk' fonetisch spellen. Wat er van de woorden 'interessant', 'verrassend', 'uittreksel' en 'misschien' gemaakt wordt. Het is echt om te huilen. En dan heb ik het nog niet gehad over het gebruik van 'enigste' als 'enige' bedoeld wordt, 'hun' waar 'hen' hoort, etc, etc.
Dat mensen op de chat of een forum dit soort fouten maken uit een soort 'luiheid' wil ik wel geloven (zij het met moeite: gebruik van juiste spelling en grammatica moet ingebakken zijn, een tweede natuur zijn, daar maak je geen fouten in). Maar dat dit soort fouten nog steeds zitten in teksten voor school, teksten waar (naar je mag hopen) toch wel iets meer aandacht aan besteed is dan de gemiddelde chattekst, dat is toch wel erg schrijnend.
||
Citaat:
je merkt het trouwens ook steeds meer in de gewone spreektaal...en dan erger ik me er wel aan... |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik ben van mening dat de meeste spellingsVauten die je op fora leest vooral komen door of luiheid (mensen typen snel en lezen het niet na) of gewenning ( de beroemde F7 (spellcheck)toest in Word die je fouten er wel uithaald , maar zeker niet perfect is) of mode (wat je nu vaak op het internet tegen komt; turbo/chattaal (al1, ff ed.) & mode die BrEzAh onzin) Maar een klein gehalte van de taalfouten kunnen aan dyslexie worden toegeschreven. Bij een klein foutje wordt al snel als excuus gezegd: Ik ben lesdyties (een druk kind heeft tegenwoordig ook al gelijk ADHD) Ook heeft onbegrip over spellingsregels vaak nog een belangrijke invloed. Vooral bij leenwoorden zoals e-mail/topic/up date.
enige fouten in bovenstaande zijn geheel aan mijn 'dyslexie' (lees:alcoholpromilage) te wijten ![]()
Laatst gewijzigd op 09-03-2003 om 01:43. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Nog één keer: Ik erger me aan slecht Nederlands of Slecht Nederlands irriteert mij. Citaat:
Ik sta Jij staat (Hij/zij/het staat) Wij staan Ik stond Wij stonden Wij hebben gestaan
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Spelfouten checken xx_resolute_xx | 1 | 25-11-2012 22:53 | |
Beleidszaken |
Spelfout UnlimitedUAV | 13 | 14-04-2012 13:08 | |
Algemene schoolzaken |
Spelfouten meetellen bij alle vakken? giorgio1 | 53 | 05-06-2009 19:23 | |
De Kantine |
Spelfouten Spydogez | 48 | 18-08-2003 20:38 | |
De Kantine |
Kan jij er tegen als mensen spelfouten maken? Phileine | 85 | 01-07-2003 17:40 | |
Algemene schoolzaken |
Stelling:Alleen bij talen mogen punten afgetrokken worden voor spelfouten autodropje | 13 | 24-11-2001 21:12 |