Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2003, 15:22
Shibby
Shibby is offline
Ligt het nou aan mij of maken steeds meer mensen spelfouten?
Als ik berichten lees stoor ik me daar gewoon verschrikkelijk aan... kleine foutjes ok.. maar van die fouten zoals werdt of gehadt vind ik toch wel heel erg fout! Wat vinden jullie hier nou van?
Oud 14-01-2003, 15:24
Verwijderd
Ik vind het ook erg. Soms gebeurt het per ongeluk, of heeft het een bepaalde reden, maar over het algemeen komt het 'nergens' door en dan vind ik het idd erg.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 16:05
martijn1985
martijn1985 is offline
irritant. Maar om nou te zeggen dat ik me dr echt druk om kan maken, nee. Zolang het redelijk leesbaar is, en niet onbegrijpelijk....laat ze..
Oud 14-01-2003, 16:13
Vlooienband
Vlooienband is offline
Dat zijn over het algemeen snelheidsfoutjes. Of mensen zijn dyslectisch, dat schijnt meer voor te komen onder deze generatie. Ook kunnen mensen gewoon geen zin hebben om de tekst een keer extra na te lezen, of de op de fouten te letten.
Oud 14-01-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Of mensen zijn dyslectisch, dat schijnt meer voor te komen onder deze generatie.
Ook onder andere generaties.

Citaat:
Ook kunnen mensen gewoon geen zin hebben om de tekst een keer extra na te lezen, of de op de fouten te letten.
En dan vind ik het dus gewoon storend. Ik zal me er niet druk om gaan zitten maken, maar storend vind ik het toch wel.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 16:44
Shibby
Shibby is offline
ja het is gewoon storen en als ik een tekst typ heb ik nooit van dat soort domme fouten bij mij in de klas ( 5 Havo) maken ze ze ook... en die zijn echt niet dyslectisch hoor...
Oud 14-01-2003, 17:13
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ook onder andere generaties.
Dit doet me denken aan een andere reden: sommige mensen praten van huis uiot met een dialect. Ik ben er een paar dagen geleden bijvoorbeeld achter gekomen dat het 'van hot naar her,' in plaats van 'van hot naar haar' is. De meeste fouten die ik maak en betrekking hebben tot zinconstructies e.a. niet-grammaticale fouten, zijn te wijten aan het dialect dat ik spreek. Op school doe ik dat (met moeite) niet, maar eenmaal thuis... Dan kan het officiële Nederlands op donderstenen

Iig hoorde ik laatst op de radio of las ik in de telegraaf dat dyslectie toenam onder (? is het wel 'onder'?) deze generatie.
Oud 15-01-2003, 06:02
Shibby
Shibby is offline
dialect vind ik niet fout. Dat kun je ook foutloos schrijven
Oud 15-01-2003, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:

Iig hoorde ik laatst op de radio of las ik in de telegraaf dat dyslectie toenam onder (? is het wel 'onder'?) deze generatie.
Het is ook maar net waar je de naam 'dyslectie' aan geeft.
Zo vroeg mijn moeder ooit eens aan een vriend van mij, die zei dyslectie te hebben, hoe vaak hij eigenlijk las. Hij antwoordde hierop:"Nee, ik lees nooit, want ik heb dyslectie". Dat vind ik dus een beetje dom :X . Want als je nooit leest kun je nooit met zekerheid zeggen dat je dyslectie hebt. Je kunt ook gewoon een ongeoefend lezer zijn waardoor je slecht leest.
En misschien neemt daardoor het aantal kinderen met dyslectie steeds meer toe; Ze zijn misschien wel niet echt dyslectisch, maar als ze nooit lezen en ze kunnen het daardoor slecht, wordt dit gelijk 'dyslectie' genoemd. De toename van dyslectie is waarschijnlijk te wijten aan vermindering van lezen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 14:00
Shibby
Shibby is offline
ja en de spelfouten ook dan... denk ik.... het zijn bij mij in de klas ook zeker de mensen die als je het over lezen hebt... iiiiiihhh!! roepen... lezen is toch leuk? kijk maar naar lotr of dat soort boeken (of bijvoorbeeld wipneus en pim ja ze moeten ergens beginnen) ... maar ja dat zijn dan misschien van die simple minded people ofzo...
Oud 15-01-2003, 14:40
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Het is ook maar net waar je de naam 'dyslectie' aan geeft.
Daar zijn echt wel richtlijnen voor. Als je getest bent en het is vastgesteld, dan heb je dyslexie, eerder niet.

Citaat:

En misschien neemt daardoor het aantal kinderen met dyslectie steeds meer toe; Ze zijn misschien wel niet echt dyslectisch, maar als ze nooit lezen en ze kunnen het daardoor slecht, wordt dit gelijk 'dyslectie' genoemd. De toename van dyslectie is waarschijnlijk te wijten aan vermindering van lezen.
Als je gestest wordt op dyslexie testen ze niet alleen op het gebeid van lezen, er wordt ook getest op dingen onthouden en opschrijven, je iq, wiskundige inzicht, het herkennen van lettercombinaties, enz. enz. enz. Het wel/niet (veel) lezen heeft er weinig mee te maken, veel lezen betekend wel veel oefening en daardoor kan het 'minder' worden, maar het gaat er niet door over, das een fabeltje. Ik las en lees verschrikkelijk veel en toch ben ik dyslectisch. Dyslexie is meer dan niet kunnen lezen of schrijven.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 14:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tja, er worden vaak toch wel ècht domme spelfouten gemaakt. En dan heb ik het over spelfouten, niet over typfouten want dat is natuurlijk iets anders, hè?
Ik ga me er niet echt aan irriteren, maar als mensen om de zin een fout hebben staan leest dat niet al te prettig, wel?
Oud 15-01-2003, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Daar zijn echt wel richtlijnen voor. Als je getest bent en het is vastgesteld, dan heb je dyslexie, eerder niet.

Als je gestest wordt op dyslexie testen ze niet alleen op het gebeid van lezen, er wordt ook getest op dingen onthouden en opschrijven, je iq, wiskundige inzicht, het herkennen van lettercombinaties, enz. enz. enz. Het wel/niet (veel) lezen heeft er weinig mee te maken, veel lezen betekend wel veel oefening en daardoor kan het 'minder' worden, maar het gaat er niet door over, das een fabeltje. Ik las en lees verschrikkelijk veel en toch ben ik dyslectisch. Dyslexie is meer dan niet kunnen lezen of schrijven.
Op de basisschool zeiden ze dat mijn zusje dyslexie had. Veel lezen betekent () inderdaad veel oefening, bij mijn zusje is het zelfs zo goed als afgenomen, ALS ze het al ooit heeft gehad; ze heeft nooit zo'n test hoeven doen. Als er meer basisscholen zijn die op deze manier vaststellen dat een kind dyslexie heeft (ze kon heel slecht lezen), denk ik niet dat gegevens die gebruikt zijn bij onderzoeken naar het mogelijke muteren van het percentage kinderen met dyslexie relevant zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:43
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Op de basisschool zeiden ze dat mijn zusje dyslexie had. Veel lezen betekent () inderdaad veel oefening, bij mijn zusje is het zelfs zo goed als afgenomen, ALS ze het al ooit heeft gehad; ze heeft nooit zo'n test hoeven doen. Als er meer basisscholen zijn die op deze manier vaststellen dat een kind dyslexie heeft (ze kon heel slecht lezen), denk ik niet dat gegevens die gebruikt zijn bij onderzoeken naar het mogelijke muteren van het percentage kinderen met dyslexie relevant zijn.
Ik denk dat die basisscholen het niet goed doen, een kind heeft officieel pas dyslexie als het is getest door een instituut of een persoon dat/die daarop mag testen. Je laatste zin snap ik niet helemaal...

(En betekend/betekent, tja, dat gebeurd me wel eens.)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 20:36
Shibby
Shibby is offline
nou zag ik net bij het L&R (daar ergens in de buurt ) ergens verliefdt staan ...

AAAAAAAARRRRRRHGGGHHHH

Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Shibby schreef:
nou zag ik net bij het L&R (daar ergens in de buurt ) ergens verliefdt staan ...

AAAAAAAARRRRRRHGGGHHHH
Tja, niet iedereen heeft Nederlands gestudeerd
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 18:32
Shibby
Shibby is offline
Oud 17-01-2003, 13:58
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Tja, er worden vaak toch wel ècht domme spelfouten gemaakt. En dan heb ik het over spelfouten, niet over typfouten want dat is natuurlijk iets anders, hè?
Ik ga me er niet echt aan irriteren, maar als mensen om de zin een fout hebben staan leest dat niet al te prettig, wel?
Er worden vooral ontzettend vaak kromme zinnen gebruikt. Je ergert je ergens aan, of iets irriteert je.

Jij maakt (net als half Nederland) een combinatie van die twee dingen. Zulke fouten kom ik ook erg vaak tegen. En inderdaad, veel mensen weten nog steeds niet wanneer ze -d of -t of -dt moeten gebruiken. Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens (zoals Leonoor zegt) 'dat betekend' typ, maar dat komt meer door de snelheid.

Oh waar ik me trouwens ontzettend aan kan ergeren, is dat 3/4 van Nederland barbecue fout schrijft (en dus met een q). Of pyjama. Interesse. Sowieso. Zulke dingen.
Oud 17-01-2003, 14:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Unique schreef:
Er worden vooral ontzettend vaak kromme zinnen gebruikt. Je ergert je ergens aan, of iets irriteert je.

Jij maakt (net als half Nederland) een combinatie van die twee dingen. Zulke fouten kom ik ook erg vaak tegen. En inderdaad, veel mensen weten nog steeds niet wanneer ze -d of -t of -dt moeten gebruiken. Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens (zoals Leonoor zegt) 'dat betekend' typ, maar dat komt meer door de snelheid.

Oh waar ik me trouwens ontzettend aan kan ergeren, is dat 3/4 van Nederland barbecue fout schrijft (en dus met een q). Of pyjama. Interesse. Sowieso. Zulke dingen.

Ggggr... Dacht ik het nu juist goed te doen, met dat ergeren en irriteren!!! Ik heb het wel gehad met Nederlands, maar ik vond het niet echt logisch. En als je iets niet helemaal begrijpt, is het veel lastiger om het toe te passen, hè?

Interesse schrijf ik ook vaak fout, maar dingen als barbecue en -d of -t fouten maak ik niet zo veel...

Vandaag zag ik een meiske uit mijn klas het volgende opschrijven:

Roosevelt overleedt, toen kwam Trueman maar die was niet zo goet in buitelandse politiek.

Oei....
Oud 17-01-2003, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Monrath schreef:
Roosevelt overleedt, toen kwam Trueman maar die was niet zo goet in buitelandse politiek.

Oei....
'k weenie...maar is ze dyslectisch of waren het 'gewone' fouten?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Shibby schreef:
ja en de spelfouten ook dan... denk ik.... het zijn bij mij in de klas ook zeker de mensen die als je het over lezen hebt... iiiiiihhh!! roepen... lezen is toch leuk? kijk maar naar lotr of dat soort boeken (of bijvoorbeeld wipneus en pim ja ze moeten ergens beginnen) ... maar ja dat zijn dan misschien van die simple minded people ofzo...
Sorry hoor, ik vind lezen persoonlijk ook oersaai, maar ik ben toch zeker niet dom ofzo
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 16:32
Shibby
Shibby is offline
dat zeg jij ja!
Oud 06-03-2003, 23:11
Jon
Jon is offline
Ik heb zojuist de uittreksels op deze site weer eens opgeschoond. Werkelijk, je wil niet weten hoe vaak de werkwoorden 'gebeuren', 'worden' en 'willen' verkeerd vervoegd worden. Hoe vaak mensen 'eigenlijk', 'moeilijk' en 'namelijk' fonetisch spellen. Wat er van de woorden 'interessant', 'verrassend', 'uittreksel' en 'misschien' gemaakt wordt. Het is echt om te huilen. En dan heb ik het nog niet gehad over het gebruik van 'enigste' als 'enige' bedoeld wordt, 'hun' waar 'hen' hoort, etc, etc.

Dat mensen op de chat of een forum dit soort fouten maken uit een soort 'luiheid' wil ik wel geloven (zij het met moeite: gebruik van juiste spelling en grammatica moet ingebakken zijn, een tweede natuur zijn, daar maak je geen fouten in). Maar dat dit soort fouten nog steeds zitten in teksten voor school, teksten waar (naar je mag hopen) toch wel iets meer aandacht aan besteed is dan de gemiddelde chattekst, dat is toch wel erg schrijnend.
Oud 07-03-2003, 07:26
L!nk
L!nk is offline
Ja ik irriteer me meestal ook aan slecht Nederlands, vooral als het mensen gewoon niet boeit of het er goed of fout sta. Meestal lees ik ook alles ff na voordat ik post.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 07:34
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Dat mensen op de chat of een forum dit soort fouten maken uit een soort 'luiheid' wil ik wel geloven (zij het met moeite: gebruik van juiste spelling en grammatica moet ingebakken zijn, een tweede natuur zijn, daar maak je geen fouten in). Maar dat dit soort fouten nog steeds zitten in teksten voor school, teksten waar (naar je mag hopen) toch wel iets meer aandacht aan besteed is dan de gemiddelde chattekst, dat is toch wel erg schrijnend.
volkomen mee eens!!
je merkt het trouwens ook steeds meer in de gewone spreektaal...en dan erger ik me er wel aan...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2003, 07:49
Verwijderd
Laatst een topic bij contact gezocht waar een meisje zei dat ze hoog begaafd was qua nederlands. Op haar cito hoorde ze tot de beste van nederland en ze WERDT heel veel gepest.

ze zocht voor andere mensen bij wie dit ook was enzo.

Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 11:07
L!nk
L!nk is offline
Ja idd, dat is een leuk topic. Ook veel hoogbegaafden spreken over hoogbegaaft
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
F0_ol schreef:
Laatst een topic bij contact gezocht waar een meisje zei dat ze hoog begaafd was qua nederlands. Op haar cito hoorde ze tot de beste van nederland en ze WERDT heel veel gepest.

ze zocht voor andere mensen bij wie dit ook was enzo.

Dat is duidelijk een geval van hoogbegaafdheid!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 01:40
Nomen Nescio
Nomen Nescio is offline
Ik ben van mening dat de meeste spellingsVauten die je op fora leest vooral komen door of luiheid (mensen typen snel en lezen het niet na) of gewenning ( de beroemde F7 (spellcheck)toest in Word die je fouten er wel uithaald , maar zeker niet perfect is) of mode (wat je nu vaak op het internet tegen komt; turbo/chattaal (al1, ff ed.) & mode die BrEzAh onzin) Maar een klein gehalte van de taalfouten kunnen aan dyslexie worden toegeschreven. Bij een klein foutje wordt al snel als excuus gezegd: Ik ben lesdyties (een druk kind heeft tegenwoordig ook al gelijk ADHD) Ook heeft onbegrip over spellingsregels vaak nog een belangrijke invloed. Vooral bij leenwoorden zoals e-mail/topic/up date.

enige fouten in bovenstaande zijn geheel aan mijn 'dyslexie' (lees:alcoholpromilage) te wijten

Laatst gewijzigd op 09-03-2003 om 01:43.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 12:22
brent
brent is offline
Citaat:
Jon schreef:
Ik heb zojuist de uittreksels op deze site weer eens opgeschoond. Werkelijk, je wil niet weten hoe vaak de werkwoorden 'gebeuren', 'worden' en 'willen' verkeerd vervoegd worden. Hoe vaak mensen 'eigenlijk', 'moeilijk' en 'namelijk' fonetisch spellen. Wat er van de woorden 'interessant', 'verrassend', 'uittreksel' en 'misschien' gemaakt wordt. Het is echt om te huilen. En dan heb ik het nog niet gehad over het gebruik van 'enigste' als 'enige' bedoeld wordt, 'hun' waar 'hen' hoort, etc, etc.

Inderdaad, gebruik van juiste spelling en grammatica zou een tweede natuur moeten zijn... En als men mensen met dyslexie toelaat een onderwijsopleiding te volgen is het geen koffiedik kijken welke "speleffecten" dit hebben zal op de basisschoolkinderen, waar nog alles "ingebakken" moet worden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:39
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
L!nk schreef:
Ja ik irriteer me meestal ook aan slecht Nederlands,
Grr

Nog één keer:

Ik erger me aan slecht Nederlands

of

Slecht Nederlands irriteert mij.

Citaat:
L!nk schreef:
vooral als het mensen gewoon niet boeit of het er goed of fout sta.
Staan

Ik sta
Jij staat (Hij/zij/het staat)
Wij staan

Ik stond
Wij stonden

Wij hebben gestaan
Oud 09-03-2003, 14:43
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Unique schreef:
[verbeteringen]
Stijlfouten, vormfouten, grammaticafouten, spelfouten.

En sommigen hebben nog nooit van interpunctie gehoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten