Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2003, 23:25
Vlooienband
Vlooienband is offline

Oké, het weekthema van deze week is Chocolade.

Recepten, ideeën en tips? Post het, dit is hét topic ervoor.
Oud 18-03-2003, 23:58
notbonefish
notbonefish is offline
http://www.nzavocado.co.nz/abt_swirl.htm

chocola en avocado.
can it get any better than that?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 08:17
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
bonefish schreef op 19-03-2003 @ 00:58:
can it get any better than that?
Hell yeah. Sicilliaanse cassatataart.

400 gram kaas (ricotta)
200 gram chocolade (bitter)
150 gram boter (room-)
1 deciliter koffie (erg sterk)
75 gram suiker
50 gram chocolade
50 gram bigarreaux
5 eetl. Grand Marnier
5 eetl. room (koffie-)
1 stuks cake

Bereiding
Snij de cake horizontaal in plakken van 1 centimeter dik. Meng de ricotta, de room, de likeur en de suiker met een mixer op lage snelheid tot het glad is. Meng de geraspte chocolade en de fijngehakte geconfijte vruchten hierdoorheen. Besmeer de onderste plak met het ricottamengsel. Leg hier de volgende plak op en besmeer deze ook. Herhaal dit tot alle cake gebruikt is. Besmeer de buitenkant van de taart met het ricottamengsel en zet het geheel in de koeling om stevig te laten worden. Smelt de chocola en de koffie au bain marie. Voeg de boter in klontjes toe en roer deze erdoorheen. Laat het chocolademengsel even staan tot het wat dikker wordt. Smeer de buitenkant van de taart hiermee in. Laat de taart een dag in de koeling staan zodat de smaak kan doortrekken.
Oud 19-03-2003, 11:08
crazygirlsacha
crazygirlsacha is offline
owwwwwwwwwww goody goody goody
chocola!!!!!!!!!!!!!! ooeeew eat your hart out!!
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

*krijgt aanval*
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 12:48
PrimRose
PrimRose is offline
FUDGE THE ULTIMATE CHOCOLATE
here's how to make it:

Fantasy Fudge

This is a medium chocolate fudge with creamy texture. It serves as the backbone to dozens of other fudges. Experiment yourself. Follow the rules I've laid down on this web site and you'll do fine.

1/2 cup Butter
2 1/2 cup Sugar (extra-fine granuled preferred)
5 oz. Evaporated Milk (one small can)
12 oz. Semi-Sweet Chocolate Chips (Hershey's™ or Nestle™)
6-7 oz. Marshmallow Creme/Fluff (1 Jar)
(may subsitute 2 cups mini-marshmallows)
1 cup Walnuts (chopped) -or- 4 oz. bag [optional item]
1 tsp Vanilla Extract
Directions:
Line a 9" x 9" pan with aluminum foil and set aside. Place chocolate chips, vanilla, and marshmallow cream into a 3-quart saucepan (or Pyrex bowl) and set aside. Chop walnuts and set aside (optional). Heat milk at Medium setting until warm then add sugar. Bring to a rolling boil (Medium-High), stirring constantly with a wooden spoon. Continue to boil for [8] full minutes -or- if using a candy thermometer continue boiling until the boiling temperature reaches 235°F but do not exceed 9 minutes rolling boiling total. Remove from heat and add butter. Stir until dissolved (but no more than 30 seconds).

Pour hot mixture over chocolates, vanilla, and marshmallow cream without scraping the sides of the hot saucepan. Mix until the chocolates are melted. Add walnuts if desired. Mix thoroughly and cast into prepared pan. Cool at room temperature. Chill in refrigerator prior to cutting. Remove from pan, remove foil, cut into squares.

ENJOY!!!!!!!!
Oud 19-03-2003, 15:04
SuperSanne
SuperSanne is offline
vertaling? (is te lui om het zelf te doen)
Oud 20-03-2003, 09:28
stout!
stout! is offline
Dit is geen goed topic voor mij.
Oud 20-03-2003, 10:30
PrimRose
PrimRose is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 19-03-2003 @ 16:04:
vertaling? (is te lui om het zelf te doen)
ik zal kijken wat ik voor je kan doen
Oud 20-03-2003, 11:13
PrimRose
PrimRose is offline
Oke, hier het recept nog een keer maar dan in het Nederlands:

Fantasy Fudge

Dit is een gemiddelde chocolade fudge met een romige structuur. Het wordt gebruikt als het kernrecept voor heel veel andere recepten. Experimenteer zelf. Volg de regels en het komt goed.

½ kop boter (0,12 liter)
2 ½ kop suiker (bij voorkeur extra fijne kristalsuiker) (0,6 liter)
5 ounces melk (1 klein blikje) (141,75 gram)
12 ounces semi-zoete chocoladeschilfers (bijvoorbeeld die van Hershey’s of Nestle) (340,20 gram)
6-7 ounces Marshmellow Fluff (1 pot, verkrijgbaar in de grotere supermarkten die zo’n “Amerikaans” schap hebben,
vaak staan er ook wel mix voor brownies enzo in dat schap) (170,10 a 198,45 gram)
1 kop gesneden walnoten (0,24 liter)
1 theelepel vanille extract (5 ml)

Bereiding:
Bekleedt een 9 inch bij 9 inch pan met aluminiumfolie en zet het aan de kant. Doe de chocoladeschilfers, vanille extract en marshmellowfluff in een pan met hoge rand en zet het weg. (als je hele walnoten hebt gekocht, moet je nu de walnoten snijden en aan de kant zetten, anders knip je gewoon ff het zakje open)
Verhit de melk op een middelmatig vuur totdat het warm is en doe er dan de suiker bij. Breng het aan de kook (middelmatig tot hoog vuur), terwijl je constant met een houten lepel roert. Laat het gedurende 8 minuten koken terwijl je roert (maar laat het echt niet langer koken dan 9 minuten!!!) Haal de pan van het vuur en doe er de boter bij, roer totdat de boter is opgelost, maar roer niet langer dan 30 seconden.

Giet het hete mengsel over de chocolade, vanille en marshmellow fluff. Schraap NIET met een lepel de zijkanten van de pan leeg!
Roer alles door elkaar totdat de chocolade is gesmolten. Doe de walnoten erbij. Roer alles goed door elkaar en giet het in de pan met de folie. Laat het op kamertemperatuur afkoelen. Laat het verder in de koelkast koelen voordat je het snijdt. Haal de fudge uit de pan, haal de folie eraf en snijdt het in vierkantjes.

PS> ik heb zelf proberen uit te rekenen hoe het in Nederlandse maten is, maar misschien kun je het beter nog eens narekenen, ben niet echt een ster hierin.
Oud 20-03-2003, 15:32
coecie
coecie is offline
chocoladefondue!

koop een stel chocoladerepen, zo puur mogelijk.
koop ook één melkchocoladereep, voor een beetje zoetige smaak.

zet een pannetje op het vuur en doe er een beetje boter in, gooi de chocoladerepen erbij en laat ze smelten.
doe een klein scheutje melk in de substanmtie en laat het oplossen in het chocolademengsel.

zet het pannetje met dip op een theelichtje, zodat ie lekker warm blijft.

dip er vers fruit in (kiwi's, aardbeien, banaan!!, peer, druiven)
dip er koekjes in (gewone mariakaakjes of knappertjes zijn heerlijk)
dip er snoep in (spekkies zijn geweldig!)

eet het direct op terwijl de chocolade nog heet is, of laat het even liggen zodat het een harde korst wordt om je dipding heen
Oud 21-03-2003, 15:56
Verwijderd
Hij staat ook al ergens anders op dit forum, maar nu is er een apart chocolade topic, en dit is zo lekker, dat ik het gewoon nog een keertje neerzet

Arretjescake.. chocolade cake met biscuitjes

3 eieren
300 gr. witte basterdsuiker
250 gr. boter
300 gr. mariekoekjes
3 afgestreken eetlepels cacao

Boter smelten en af laten koelen.
Eieren met suiker romig kloppen.
Cacao toevoegen.
Boter toevoegen.
Koekjes erdoor lepelen.

Alu folie in een cakevorm en een dag laten opstijven.

eet smakelijk!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 18:47
sublime
sublime is offline
simpel maar erg lekker ( idee gepikt van jamie ):

als toetje, room ijs met gestampte malthezers... WOH dat is echt lekker....
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 10:39
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
het schijnt toch dat chocolade dezelfde werking heeft als marihuwana heeft? Chocolade is heerlijk....mmmmm
Oud 22-03-2003, 20:36
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
ik kan maar 1 ding over chocolade zeggen:

LEKKER!!!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 11:02
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
J-tjuh schreef op 22-03-2003 @ 11:39:
het schijnt toch dat chocolade dezelfde werking heeft als marihuwana heeft? Chocolade is heerlijk....mmmmm
Nah, dat is alleen maar hoe je zelf wilt dat het werkt. geestelijke beïnvloeding oid.
Dacht ik.
Oud 23-03-2003, 11:22
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
PrimRose schreef op 20-03-2003 @ 12:13:

Fantasy Fudge

*bla bla*
Dat lijkt me echt lekker!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 15:36
Vlooienband
Vlooienband is offline
Chocolademelk

nodig:
3 dl kokend water
4 theelepels pure cacao
room
zoetstof naar smaak

Je doet:
Verdeel de cacao over 2 mokken
Giet het water hierop en roer goed zodat er geen klontjes ontstaan
Voeg nog een scheutje room, en zoetstof naar smaak toe.

of:

pleur een eetlepel cacao bij 2 dl melk, wat in een steelpan zit. Roeren, niet over laten koken. wacht tot het nét kookt, dan ist jammie.

Je kan het natuurlijk ook gewoon bij de AH halen
Oud 23-03-2003, 18:06
AlopiA
AlopiA is offline
Chocoladeflapjes (zijn best wel yummie):
men heeft nodig:
- bladerdeeg
- chocolade (liefst puur, omdat die het sterkste smaakt, maar andere kan ook)

je doet:
chocolade breken, en in het bladerdeeg vouwen in de vorm van een driehoek. Vouw ze goed dicht, anders loopt straks de gesmolten chocolade eruit!
Eventjes in de oven, tot het bladerdeeg gaar is, en je hebt heerlijke flapjes.

extra tip: wacht tot ze een beetje zijn afgekoeld. De chocolade is best wel heet als het net uit de oven is.
Oud 24-03-2003, 14:29
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
klinkt vies maar is erg lekker!:
Bananenbootjes.
Een aan de erg rijpe kant banaan opensnijden, en vullen met wat chocolade brokjes.
In de oven of magnetron zetten tot het is gesmolten (blijf erbij staan!) warm opdienen en uitlepelen, echt heerlijk!
Oud 07-04-2003, 15:28
crazygirlsacha
crazygirlsacha is offline
Citaat:
coecie schreef op 20-03-2003 @ 16:32:
chocoladefondue!

koop een stel chocoladerepen, zo puur mogelijk.
koop ook één melkchocoladereep, voor een beetje zoetige smaak.

zet een pannetje op het vuur en doe er een beetje boter in, gooi de chocoladerepen erbij en laat ze smelten.
doe een klein scheutje melk in de substanmtie en laat het oplossen in het chocolademengsel.

zet het pannetje met dip op een theelichtje, zodat ie lekker warm blijft.

dip er vers fruit in (kiwi's, aardbeien, banaan!!, peer, druiven)
dip er koekjes in (gewone mariakaakjes of knappertjes zijn heerlijk)
dip er snoep in (spekkies zijn geweldig!)

eet het direct op terwijl de chocolade nog heet is, of laat het even liggen zodat het een harde korst wordt om je dipding heen
heeeej wie heeft r een XENOS in de buurt?? die verkoopt de fondue in kant en klarte potten..
ff in de magnetron en smullen maar!!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 15:39
MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
browniesbrowniesbrownies!

...en nee ik heb geen recept...
Oud 10-04-2003, 15:46
Verwijderd
Citaat:
crazygirlsacha schreef op 07-04-2003 @ 16:28:
heeeej wie heeft r een XENOS in de buurt?? die verkoopt de fondue in kant en klarte potten..
ff in de magnetron en smullen maar!!
Ik werk er... Ik heb er alleen nog nooit fondeu in kant-en-klare potten gezien... Hoe zien die potten er uit? (niet dat ik chocolade mag, maar goed)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 16:46:
(niet dat ik chocolade mag, maar goed)
als het is vanwege de suiker: je kan ook suikervrije (pure!) chocola smelten, het is dan allen wel veel taaier dan wanneer je 'gewone' chocola smelt. 'k heb het zelf een keer gedaan voor chocoladesaus, was opzich wel lekker, maar volgende keer doe ik er iets van (slag)room doorheen. misschien ga ik chocofondue-zonder-suiker ook nog wel eens proberen....
(als je behalve suiker ook geen cacao mag kan je suikervrije-carobe-chocola proberen, maar die is, vind ik, erg smerig.)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 16:55
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 10-04-2003 @ 17:02:
als het is vanwege de suiker: je kan ook suikervrije (pure!) chocola smelten, het is dan allen wel veel taaier dan wanneer je 'gewone' chocola smelt. 'k heb het zelf een keer gedaan voor chocoladesaus, was opzich wel lekker, maar volgende keer doe ik er iets van (slag)room doorheen. misschien ga ik chocofondue-zonder-suiker ook nog wel eens proberen....
(als je behalve suiker ook geen cacao mag kan je suikervrije-carobe-chocola proberen, maar die is, vind ik, erg smerig.)
'k snap dat het ook met suikervrije chocolade kan. Maar ik mag idd ook geen cacao. En ook geen melkproducten, dus ook geen (slag)room. Carobe is best lekker (niet als je het met chocolade vergelijkt, maar wel als je het eet als carobe, zeg maar), hoe het gesmolten is zou ik niet weten. Ik mag, geloof ik, alleen ook geen carobe.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 13:29
Verwijderd
heeft iemand een recept voor ultiem lekkere brownies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2003, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 17:55:
'k snap dat het ook met suikervrije chocolade kan. Maar ik mag idd ook geen cacao. En ook geen melkproducten, dus ook geen (slag)room. Carobe is best lekker (niet als je het met chocolade vergelijkt, maar wel als je het eet als carobe, zeg maar), hoe het gesmolten is zou ik niet weten. Ik mag, geloof ik, alleen ook geen carobe.
mmm....
ja, dan houdt het op, ben ik bang....
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 14:43
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
sublime schreef op 21-03-2003 @ 19:47:
simpel maar erg lekker ( idee gepikt van jamie ):

als toetje, room ijs met gestampte malthezers... WOH dat is echt lekker....
Oeh dat lijkt me lekker

En nog even over repen :
Milka is erg lekker En bonbonbloc ook.
Verkade vind ik minder.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten