Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2003, 20:41
Nightdemon
Nightdemon is offline
ik heb een paar vragen waar ik weer helemaal niet uitkom, kan iemand a.u.b. aan me uitleggen hoe ik ze moet oplossen?

1. Door de inwerking van koolstofdioxide uit de lucht kan natriumhydroxide verontreinigd zijn met natriumcarbonaat. Je krijgt een schepje vast natriumhydroxide dat misschien verontreinigd is. Ontwerp een methode om na te gaan of er natriumcarbonaat aanwezig is.

2. Je krijgt een onbekend zout. Het is of lood(II)nitraat of calciumhydroxide of zinknitraat. Ontwerp een methode om na te gaan welk zout dit is.

3. Je krijgt een onbekend zout. Het is of magnesiumchloride of natriumbromide of natriumsulfaat. Ontwerp een methode om na te gaan welk zout dit is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2003, 10:36
SuperSanne
SuperSanne is offline
Euh... Volgens mij moet je bij alle opgaven een stof in je binas opzoeken die reageerd met de stof die je zoekt... verder weet ik het ook niet
Oud 19-03-2003, 10:40
jpvg
jpvg is offline
Citaat:
Nightdemon schreef op 18-03-2003 @ 21:41:
ik heb een paar vragen waar ik weer helemaal niet uitkom, kan iemand a.u.b. aan me uitleggen hoe ik ze moet oplossen?

2. Je krijgt een onbekend zout. Het is of lood(II)nitraat of calciumhydroxide of zinknitraat. Ontwerp een methode om na te gaan welk zout dit is.

Je verdeelt dit zout over 2 reageer buisjes.

Je kijkt op tabel 45 in je binas.

We gaan eerst kijken of het calciumhydroxide is. Je gooit er ijzernitraat bij. Als er een neerslag wordt gevormt is het Calciumhydroxide.

Als er geen neerslag is gevormt hebben we nog 2 mogenlijk heden lood of zink nitraat

We gooien er Natriumjodide of natriumsulfaat bij.
Als er een neerslag wordt gevormt heb je Lood nitraat als er geen neerslag wordt gevormt heb je zink nitraat.
Oud 19-03-2003, 10:51
jpvg
jpvg is offline
Citaat:

3. Je krijgt een onbekend zout. Het is of magnesiumchloride of natriumbromide of natriumsulfaat. Ontwerp een methode om na te gaan welk zout dit is.
We verdelen het weer over 2 reageer buisjes

We kijken weer op tabel 45 in binas

We doen er bariumnitraat bij. (BaNO3) Als er een neerslag wordt gevormt is het natriumsulfaat. NaSO4

Als er geen neerslag is gevormd hebben we 2 mogenlijkheden over. Natriumbromide of magnesiumchloride.

We doen hier natriumhydroxide by, (NaOH) als er een neerslag wordt gevormt is het magnesiumchloride. want er wordt een onoplosbaar zout gevormt magnesiumhydroxide (MgOH)

Als er geen neerslag wordt gevormt is het natriumsulfaat.

Over die nummer een moet ik even nadenken.
Oud 19-03-2003, 10:57
jpvg
jpvg is offline
Citaat:

1. Door de inwerking van koolstofdioxide uit de lucht kan natriumhydroxide verontreinigd zijn met natriumcarbonaat. Je krijgt een schepje vast natriumhydroxide dat misschien verontreinigd is. Ontwerp een methode om na te gaan of er natriumcarbonaat aanwezig is.

We moeten dus kijken of er natrium carbonaat in zit. We lossen het vaste blokje op in gedestileerd water. We krijgen dus losse ionen in dat water, Natrium, Na+ Hydroxide OH- en mischien carbonaat. CO3 2-

Wat we willen is een stof die een vaste stof maakt met carbonaat en niet met de anderen. Als we in tabel 45 in het binas kijken kunnend we zien dat IJzernitraat zon stof is. Fe(NO3)2
Je doet dit stofje in de reageer buis met het opgeloste zout. Als er een neerslag wordt gevormt is er carbonaat aanwezig, als er geen neerslag wordt gevormt niet.
Oud 19-03-2003, 16:07
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
de zout oplossen, kijken welk ion wel met het ene reageert maar niet met het ander, er bij gieten en het resultaat vertelt je alles
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 18:47
Nightdemon
Nightdemon is offline
bedankt, het is gelukt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten