Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2003, 20:11
Verwijderd
Zou iemand mij wat compacte info hierover kunnen geven?

En waar ik ook niet uitkom:

Gegeven is de diff. vergelijking dH/dt=-0.15H

Bereken voor hele waarden van 0<t<5 en 0<H<5 de waarde van dH/dt
zet de uitkomsten in een tabel
Teken het bijbehordende richtingsveld
Hoe blijkt uit een diff. verg. dat lijnelementen op een horizontale lijn allemaal dezelfde helling hebben?

dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2003, 12:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef op 21-03-2003 @ 21:11:
Zou iemand mij wat compacte info hierover kunnen geven?
Mag het ook uitgebreide info zijn? Zo ja, kijk dan maar eens op http://www.sosmath.com/diffeq/diffeq.html

Citaat:
En waar ik ook niet uitkom:

Gegeven is de diff. vergelijking dH/dt=-0.15H

Bereken voor hele waarden van 0<t<5 en 0<H<5 de waarde van dH/dt
zet de uitkomsten in een tabel
Teken het bijbehordende richtingsveld
Merk om te beginnen op dat dH/dt de afgeleide van H naar t voorstelt, dus dH/dt=H'(t)=-0.15*H. Het blijkt dat de afgeleide van een exponentiële functie H(t)=ek*t de eigenschap H'(t)=k*H(t) heeft, ofwel dH/dt=k*H(t). In dit geval zien we dus dat H(t)=e-0.15*t de oplossing van de differentiaalvergelijking (d.v.) dH/dt=-0.15*H voorstelt. Omdat dH/dt voor een gegeven punt (t,H) de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan de oplossingskromme in dat punt voorstelt is aan de hand daarvan het bijbehordende richtingsveld te construeren.

Citaat:
Hoe blijkt uit een diff. verg. dat lijnelementen op een horizontale lijn allemaal dezelfde helling hebben?

dank
Laat H=c een horizontale lijn voor een gegeven waarde van c voorstellen en laat dH/dt gegeven zijn, dan zal dH/dt de vorm dH/dt=f(H) hebben, dus voor H=c levert dat dH/dt=f(c)=constant op, wat betekent dat lijnelementen op een horizontale lijn allemaal dezelfde helling hebben als de bijbehorende d.v. van het type dH/dt=f(H) is.
Oud 23-03-2003, 10:53
clowntjuh
clowntjuh is offline
Weet iemand toevallig waarom de afgeleide van:
(sin(x))^x = sin(x)^x*(ln(sin(x))+x*cos(x)/sin(x))
Ik dacht namelijk dat het gewoon sin(x)^x*(ln(sin(x))*(cos(x)) moest zijn (kettingregel).

Ik snap dus ff absoluut niet waar dat stukje van +x*cos(x)/sin(x)) vandaan komt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 12:20
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
clowntjuh schreef op 23-03-2003 @ 11:53:
Weet iemand toevallig waarom de afgeleide van:
(sin(x))^x = sin(x)^x*(ln(sin(x))+x*cos(x)/sin(x))
Ik dacht namelijk dat het gewoon sin(x)^x*(ln(sin(x))*(cos(x)) moest zijn (kettingregel).

Ik snap dus ff absoluut niet waar dat stukje van +x*cos(x)/sin(x)) vandaan komt.
Schrijf f(x)=(sin(x))x als eg(x), dan geldt:
g(x)=ln(f(x))=ln(sin(x))x)=x*ln(sin(x)), dus f(x)=ex*ln(sin(x)). Pas nu bij het differentiëren van f de kettingregel toe, dan geldt:
f'(x)=g'(x)*eg(x)=(ln(sin(x))+x*cos(x)/sin(x))(sin(x))x. Je kunt g in dit geval opvatten als het produkt van h en k met h(x)=x en k(x)=ln(sin(x)), wat betekent dat k ook met behulp van de kettingregel moet worden gedifferentieerd, omdat k ook een samengestelde functie is.

Laatst gewijzigd op 23-03-2003 om 12:27.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 12:36
clowntjuh
clowntjuh is offline
Dankjewel!! Maar hoe weet je dat je (sinx)x als eg(x) moet schrijven? Moet dat altijd als je een situatie hebt waarin je iets met een x tot de macht [..]x[..] doet?
Oud 23-03-2003, 13:49
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
clowntjuh schreef op 23-03-2003 @ 13:36:
Dankjewel!! Maar hoe weet je dat je (sinx)x als eg(x) moet schrijven? Moet dat altijd als je een situatie hebt waarin je iets met een x tot de macht [..]x[..] doet?
Het idee hier achter is dat een functie van de vorm eg(x) een afgeleide g'(x)*eg(x) heeft, en dat het dus altijd mogelijk is om een functie van de vorm f(x)=u(x)v(x) als eg(x) te schrijven. Zoals ik al aangaf geldt dan:
ln(f(x))=g(x), dus ln(u(x)v(x))=v(x)*ln(u(x))=g(x).
Omdat geldt: f'(x)=g'(x)*eg(x) is f'(x) dus op te vatten als de afgeleide van een samengestelde exponentiële functie, die met behulp van de kettingregel eenvoudig te differentiëren is. In dit geval krijg je voor g'(x) de uitdrukking v'(x)*ln(u(x))+u'(x)*v(x)/u(x). Vermenigvuldiging hiervan met eg(x)=f(x) levert de uiteindelijke uitdrukking voor f'(x) op.

Laatst gewijzigd op 23-03-2003 om 13:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten