Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2003, 18:21
Ilona1
Ilona1 is offline
Ik had 4 weekjes geleden mijn enkelbanden een stukje ingescheurd. Het was over dacht ik. Maar toen ging ik mijn broek aantrekken en stond ik een beetje te springen. Toen gebeurde er weer precies hetzelfde!!! Het deed zó zeer! Is het waar dat enkels voor altijd zwak blijven als er wat mee is gebeurd? Zo ja, is het waarschijnlijk misschien beter om niet te sporten voorlopig? Ik doe nl. handbal, bij de kleinste beweging verga ik al v/d pijn, denk ik. En tijdens spinning knalde me voet uit de trapper en dat gaf toch een klap. En weer deed het vet zeer. Was trouwens op de avond dat het gebeurde naar de EHBO geweest, want we d8en dat het gebroken was. Nou, die deden er een drukverbandje om, 3 dagen niet belasten en klaar...Maar wat moet ik nou?
Oud 20-03-2003, 18:25
poesiefox
poesiefox is offline
Rustig laten genezen, en niet teveel belasten. Als je pech hebt scheuren ze alleen maar nog verder in. Even een seizoen overslaan dus.
Oud 20-03-2003, 18:34
Quiana
Quiana is offline
Een vriendin van me had een x d'r enkelbanden
verrekt (weet niet of dat 'tzelfde is? ),
en daarna gebeurde dat wel vaker..
Nog steeds zijn d'r enkels vrij zwak,
maar nu heeft ze er wel minder last van.
(is wel een hele tijd over heen gegaan)
Misn is het handig om rustig aan te doen,
en zorgen dat je ze zo min mogelijk belast ofzo..
Misschien kunnen van die steunbanden
helpen, kan je gewoon bij de drogist kopen.
(naam vergeten)
Oud 20-03-2003, 19:22
Ieke
Ieke is offline
Na 4 weken zijn de enkelbanden niet goed genezen, dat is een langdurig proces, het kan wel 3 maanden duren. Het kan goed dat je enkelbanden wat slapper worden, maar dat kan je pas over een half jaar goed zeggen, omdat ze dan vrijwel zeker genezen zouden moeten zijn.
Sterkte, het is verrot zoiets. Doe rustig aan, dan geneest het vanzelf. (en wil niet te snel te veel, dat is slecht)
Oud 20-03-2003, 19:43
Marsel
Marsel is offline
Heb ze beide een keer gescheurd.. en links 2x verrekt.. recht 3x
Had hele zwakke enkels.. en trapte ze zelf ook stuk met voetballen.... daar mee gestopt
En veel oefenen... ga nog wel eens erdoor.. bijvoorbeeld door stoeprand ofzo... dan is het ff pijn.. maar doorlopen.. voel er nooit meer wat van.. heb het idee dat ze alleen maar sterker zijn geworden. Gaat al anderhalf jaar goed.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 20:29
beestje
beestje is offline
het duurt echt veel langer voordat je enkelbanden genezen zijn.

gescheurde of verrekte pezen of spieren kosten maanden om te genezen. Ik heb vorig jaar juni mijn enkelbanden licht ingescheurd, en pas eind september ofzo deden ze het weer helemaal.

dus voorlopig nog veel rusten, iig niet overbelasten, en gewoon regelmatig ermee lopen of een stukje rennen, maar geen rare bewegingen maken, want dan kun je nog langer wachten totdat ze weer genezen zijn
Oud 21-03-2003, 10:13
Ilona1
Ilona1 is offline
Dus moet ik ff naar de dokter ofzo? Ik zit op handbal namelijk, ga niet mijn eigen diagnose stellen. Ja mensen, ik mag 3 maanden niet meedoen... Want ze rekenen wel op me.
Oud 21-03-2003, 13:40
Marsel
Marsel is offline
naja.. als het niet anders kan he.. kan je beter om jezelf denken

maarre.. net als hierboven gezegd word, veel oefenen en het vergt tijd. Je moet van die draaibewegingen maken met je voeten.. tenen optrekken, wegduwen. etc.
dee ik wel vaak.. voor de rest .. jah.. je voelt het zelf.. forceer niks
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 20:40
ekki
ekki is offline
het is zo dat je er wel last van blijft houden, misschien wel je hele leven lang. als je ze eenmaal hebt gescheurd, blijft het een zwak punt.

ik herinner me een gymleraar (helemaal geen watje, beetje stoer persoon), die een jaar of 5 terug z'n enkelbanden had gescheurd. op een gegeven moment maakte hij een verkeerde beweging en hij zat daardoor bijna te huilen van de pijn. was echt niks voor hem.
Oud 21-03-2003, 20:53
Emilia
Emilia is offline
Ja, het kan inderdaad héél lang duren. Ik heb ze in november gescheurd en ben tot in januari naar de kinesist geweest. En nog voel ik het elke dag. Succes ermee en laat het maar wat rusten.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 15:56
Marsel
Marsel is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-03-2003 @ 21:40:
het is zo dat je er wel last van blijft houden, misschien wel je hele leven lang. als je ze eenmaal hebt gescheurd, blijft het een zwak punt.
Ik vind dat je dat niet zo kan zeggen. Je weet niet hoe dat is voor andere mensen. Natuurlijk kan dat wel zo. Maar neem mij. Ik heb dus absoluut geen last meer. En toch paar keer heel erg beide gescheurd.

Citaat:

ik herinner me een gymleraar (helemaal geen watje, beetje stoer persoon), die een jaar of 5 terug z'n enkelbanden had gescheurd. op een gegeven moment maakte hij een verkeerde beweging en hij zat daardoor bijna te huilen van de pijn. was echt niks voor hem.
Ja klopt, ik jank in principe nergens om. Maar heb 1x echt liggen janken. Je moest eens weten hoe pijn het doet
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 16:05
ekki
ekki is offline
Citaat:
Marsel schreef op 22-03-2003 @ 16:56:
Ik vind dat je dat niet zo kan zeggen. Je weet niet hoe dat is voor andere mensen. Natuurlijk kan dat wel zo. Maar neem mij. Ik heb dus absoluut geen last meer. En toch paar keer heel erg beide gescheurd.
Ik las het na en ik vond inderdaad dat ik het niet helemaal goed geformuleerd had. Want het is natuurlijk per persoon verschillend. Maar volgens mij is het wel zo dat het een zwak punt blijft. Maar misschien is dat ook per persoon verschillend.

Citaat:
Ja klopt, ik jank in principe nergens om. Maar heb 1x echt liggen janken. Je moest eens weten hoe pijn het doet
gelukkig heb ik het (nog) niet meegemaakt *klopt dit af*
Oud 22-03-2003, 18:03
Marsel
Marsel is offline
Citaat:
ekki schreef op 22-03-2003 @ 17:05:
Ik las het na en ik vond inderdaad dat ik het niet helemaal goed geformuleerd had. Want het is natuurlijk per persoon verschillend. Maar volgens mij is het wel zo dat het een zwak punt blijft. Maar misschien is dat ook per persoon verschillend.
jah snap ik.. je zei het beetje verkeerd dus jah.. ach

en jah. dat zei ik dus ook... ik heb waarschijnlijk mzl gehad.
maja zit nu met me knie.. een keer vol gevallen en sindsdien vrij vaak last.. met skien meteen eerste dag weer verdraaid.. gewoon hele week doorgegaan en nooit meer wat gevoelt behalve ochtend erna... ohh ik prijs me ook gelukkig voorlopig hoor
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 11:37
MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
oeh...eindelijk iets waark over mee kan praten...

je moet echt voldoende rust nemen...
ik heb het zelf 5 jaar geleden gehad (altijd al slechte enkels gehad trouwens ), maar de dokter d8 eerst dat het gekneusd was...dus ik kreeg ook een drukverbandje en 3 dagen krukken + been omhoog...maar het was niet over...en het ging ook niet over na een week op 2...toen ben ik naar de fysiotherapeut gegaan...heb ik een maand of 4 gelopen....6 weken krukken gehad....3 maand niet gesport...een brace aan over gehouden...

kortom...het kan flink tegen vallen..er zijn ook gevallen waarbij het lang niet zo lang ddurt, dus miss heb je geluk, maar voorlopig even wat rust kan iig geen kwaad...

suc6
Oud 23-03-2003, 20:21
Mo6
Mo6 is offline
mijn broertjes skateboarden beide en hebben ook allebei hun enkelbanden al wel gebroken. maar ze gaan na een aantal weken gewoon weer skateboarden tjah... gewoon rustig aan doen met je enkels is het verstandigst denk ik! het is na zo'n 2 maand al wel over, maar het is wel bewezen dat enkels waar eenmaal iets mee gebeurt is altijd iets zwakker zullen blijven...
Oud 23-03-2003, 20:48
sterre
sterre is offline
heb al 4 keer gescheurde gewrichtsbanden gehad... geloof me, drie dagen stilzitten haalt niets uit! een maand rust is niet overdreven, en verstevegingsoefeningen aangeraden! eens je iets voor hebt, zal dat deel van het lichaam heel lang het zwakke punt blijven (ik kan het weten )

Regels voor berichten