Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2003, 21:08
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ik snap niet hoe de natuur kan zorgen dat er bij een een kindje maken of het nou een jongen of een meisje word? En houd de natuur er bijv. rekening mee dat als er teveel jongens op aarde zijn dat er dan meer meiden worden geboren? Bij krokodillen is het zo dat als hun nest waar hun eieren liggen hoge temperatuur is, dat het jongens worden, en kouder meisjes. Hoe zit dat bij mensen?
Oud 22-02-2003, 21:22
gary moore
gary moore is offline
heb jij geen biologie gehad/ dit is gewoon een kans van 1 op 2 dat het een jongen of meisje word aangezien er twee soorten spermacellen zijn;mannelijke en vrouwelijke hoe het precies ookalweer zat weet ik niet meer maar het is igg zo dat de man het geslacht bepaald doordat hij een y(meisje) of x (jongetje) chromosoon afleverd bij de moeder
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 21:25
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
gary moore schreef:
heb jij geen biologie gehad/ dit is gewoon een kans van 1 op 2 dat het een jongen of meisje word aangezien er twee soorten spermacellen zijn;mannelijke en vrouwelijke hoe het precies ookalweer zat weet ik niet meer maar het is igg zo dat de man het geslacht bepaald doordat hij een y(meisje) of x (jongetje) chromosoon afleverd bij de moeder
Ik ben dus een leek en ja ik heb de 1e en 2e lesjaren biologie gehad en dit kwam nooit aan het licht, daarom vraag ik het hier.
Oud 22-02-2003, 21:29
bette4ever
bette4ever is offline
Citaat:
ki fighter schreef: Ik ben dus een leek en ja ik heb de 1e en 2e lesjaren biologie gehad en dit kwam nooit aan het licht, daarom vraag ik het hier.
Dit is geen beledeging hoor, maar ik vraag me dan wel af op welke school jij gezeten hebt. Ik zit nu op mavo (ga volgend jaar naar havo) en ik heb in de 1e en 2e klas ook biologie gehad en dus ook vanalles over cromosonen.
Oud 22-02-2003, 23:15
Just Johan
Just Johan is offline
Ik dacht (maar weet niet helemaal zeker) dat het feit dat er ongeveer 51% jongetjes worden geboren werd veroorzaakt doordat Y-chromosomen nu eenmaal wat lichter zijn waardoor de mannelijke spermacellen sneller kunnen zwemmen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 10:48
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
bette4ever schreef:
Dit is geen beledeging hoor, maar ik vraag me dan wel af op welke school jij gezeten hebt. Ik zit nu op mavo (ga volgend jaar naar havo) en ik heb in de 1e en 2e klas ook biologie gehad en dus ook vanalles over cromosonen.
Ja sorry hoor ik weet niet eens wat cromosonen zijn. Maar ik zit ook op zo'n rotschool vandaar. En ik doe VMBO basisberoeps dus dan zal het daar wel niet in het pakket zitten.
Oud 23-02-2003, 11:59
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ja sorry hoor ik weet niet eens wat cromosonen zijn. Maar ik zit ook op zo'n rotschool vandaar. En ik doe VMBO basisberoeps dus dan zal het daar wel niet in het pakket zitten.
http://www.syndroomvandown.nl/algemeen/kinderinfo.htm
http://www.chromosomehelpstation.com/faqned.htm

Hopelijk heb je daar wat aan.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 19:39
Lizard
Lizard is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Zit er wel in, maar ik zal het even kort uitleggen.
Ieder mens heeft 46 chromosomen, die in paren zitten, 32 paar dus. Daarvan is 1 paar het geslachtspaar, ofwel XY ofwel XX.
Een zaadcel heeft ofwel een Y chromosoom, ofwel een X. Een Eicel heeft altijd een X chromosoom, als die versmelten (bevruchting) onstaat er of XY of XX waarbij XX een meisje is en XY een jongetje .
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 21:48
Just Johan
Just Johan is offline
Ik las dat XXY en XYY afwijkingen zijn die, zo lijkt het voorlopig, gezonde mannen voortbrengen.

Citaat:
http://www.xyy.nl/
Wat is het XYY-syndroom?
Direct bij de bevruchting wordt het geslacht van een kind bepaald door de verdeling van de geslachtschromosomen. Een meisje heeft twee X-chromosomen (XX) een jongetje een X- en een Y-chromosoom (XY). Sommige jongetjes krijgen door een abnormale deling tijdens de zwangerschap een mannelijk chromosoom teveel. Zij hebben dan 2 in plaats van 1 Y-chromosoom in iedere cel van het lichaam (XYY).
Tot op heden is er nog geen duidelijke oorzaak aan te geven voor deze
chromosoomafwijking.
XYY komt volgens onderzoek bij ongeveer 1 op de 1000 mannen voor. De meeste
mannen / jongens met XYY weten echter niet dat ze een chromosoomafwijking
hebben. Er is noch bij de geboorte, noch in het opgroeien een uiterlijk lichamelijk
kenmerk te vinden dat duidt op XYY.
In de gevallen dat XYY wordt onderkend is dat dan ook vaak bij onderzoek voor de
geboorte, zoals bijvoorbeeld een vruchtwaterpuncte.

[...]

Wat zijn de kenmerken van het XYY-syndroom?
Met vrij grote zekerheid is te zeggen dat jongens met XYY in het begin van de
basisschoolleeftijd een groeispurt doormaken en dat ze gemiddeld zeven centimeter langer zullen worden dan statistisch te verwachten is.
De lichaamsbouw is normaal evenals de (lichamelijke) sexuele ontwikkeling en de vruchtbaarheid.
Jongens met XYY zijn vaak lichamelijk actiever dan hun broertjes. Daarnaast kunnen ze last hebben van driftbuien en impulsiviteit. Ook kunnen ze soms lichamelijk wat onhandiger zijn.
XYY-jongens beschikken over een normale intelligentie (zij het gemiddeld iets lager dan bij broertjes en zusjes), maar hebben een vergrote kans op leer-en
schoolproblemen.
Er kan sprake zijn van sterke acne-vorming vanaf de puberteit.
op xxy.nl stond niks relevants
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 12:10
Lizard
Lizard is offline
Hoe gaat dat dan met reductiedeling als je 3 geslachtschromosomen hebt?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 23:13
Tampert
Tampert is offline
de natuur kan echter wel een beetje sturing geven. Dit kan volgens mij alleen nog maar statistisch aangetoond worden. Zo worden er na oorlogen (zoals bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog) opeens veel meer jongetjes dan meisjes geboren om het evenwicht weer glad te trekken.
Oud 27-02-2003, 16:04
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

op xxy.nl stond niks relevants
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 06:33
bulbanos
bulbanos is offline
er worden idd iets meer jongens geboren dan meisjes om dat de Y zaadcellen nu eenmaal iets meer Michael Johnson in zich hebben
nee, gewoon omdat een Y-chromosoom veel kleiner, dus lichter is en dus sneller kan bewegen. (Dat is de tacktiek om bij In vitro fertilisatie het geslacht op voorhand te weten: laat ze een eindje sprinten en de eerste die toekomen zijn de mannelijke)

Maar de grotere hoeveelheid jongens wordt gecompenseerd door de natuur dmv een grotere sterfte onder de jongens in hun eerste levensjaren.

[Je mag er niet vanuit gaan dat als de Y's altijd eerst toekomen er dus altijd mannen zullen worden geboren, want het kan zijn dat mevrouw de eicel op zich laat wachten en dan komen de X toch nog op tijd]
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:24
Hellup
Hellup is offline
maar....*strooit roet in het eten* doordat er op de x chromosomen meer erfelijke afwijkingen zitten, en de man maar 1 x chromosoom heeft (het lichaam kiest uit 2 chromosomen altijd het beste) en de vrouw 2.....zijn er meer mannen met bv kleurenblindheid dan vrouwen met kleurenblindheid! hahaha!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 19:05
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
Hellup schreef:
maar....*strooit roet in het eten* doordat er op de x chromosomen meer erfelijke afwijkingen zitten, en de man maar 1 x chromosoom heeft (het lichaam kiest uit 2 chromosomen altijd het beste) en de vrouw 2.....zijn er meer mannen met bv kleurenblindheid dan vrouwen met kleurenblindheid! hahaha!
Nee, dat is volgens mij omdat kleurenblindheid (bijna) alleen op het Y chromosoom voorkomt
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 02:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Tampert schreef:
de natuur kan echter wel een beetje sturing geven. Dit kan volgens mij alleen nog maar statistisch aangetoond worden. Zo worden er na oorlogen (zoals bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog) opeens veel meer jongetjes dan meisjes geboren om het evenwicht weer glad te trekken.
Volgens mij klopt dit niet hoor. Ik denk eerder dat er regelmatig meisjes na geboorte werden vermoord, omdat alleen een jongen zwaar werk kan doen en zo geld in het laatje kan brengen. Dit gebeurde vroeger nog wel eens, en dan is het ook niet gek dat er statistisch meer jongens geboren worden.

Sad
Oud 09-03-2003, 20:04
Droyd
Droyd is offline
Ik heb altijd geweten dat er meer meisjes waren dan jongens

Zou me ook logisch lijken, want dat komt de voortplanting enkel ten goede

Iedereen denkt er vreemdgenoeg anders over
Oud 11-03-2003, 19:51
appiegogogo
appiegogogo is offline
kwestie van chromosomen, al bij de eerste celdeling, nadat het eicel en de spermacel samensmelten is het geslacht al vastgesteld===============>waarom het de ene keer een meisje is en de andere keer een jongen, weet men nog steeds niet, en dat is maar goed ook.................
Oud 13-03-2003, 17:16
Def.P
Def.P is offline
Kijk het zit namelijk zo:
Iedere cel van een normaal mens heeft zoals je weet 46 chromosomen.
geslachtcellen bevatten 23 chromosomen, zodat je na de paring weer op 46 chromosomen uitkomt. ( 23 spermacel en 23 eicel).
Het geslacht wordt bepaald door het laatste chromosoom.
Bij een normale cel van een meisje is dat XX en bij een jongen is dat XY.
Dat betekent dat een geslachtschromosoom van een meisje altijd een X bevat.
Een jongen kan bij geslachtsgemeenschap een X of een Y doorgeven.
Dit betekent dat de man bepaalt of het een jongen of een meisje wordt.
Een spermacel met het chromosoom Y `zwemt langzamer, zodat er iets meer meisjes dan jongens op de wereld zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 18:12
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
Hellup schreef op 05-03-2003 @ 15:24:
stierenschijt, jouw redenering klopt niet, als het lichaam het beste kiest dan zou bijna geen één man kleurenblind zijn want dan zou altijd het gezonde X-chromosoom van de vrouw worden gekozen en gekoppeld met een Y (veronderstellend dat de vrouw niet kleurenblind is, dus 2x een 'besmette' X heeft)

Daltonisme is een geslachtsgebonden kenmerk waarbij het gen op het niet-homoloog gedeelte van het X-chromosoom ligt.

Stel een X-chromosoom is 'besmet'...
een man heeft er maar 1 dus die zal hoe dan ook kleurenblind zijn indien het gen dat zegt
een vrouw heeft er 2 dus om kleurenblind te zijn moet het gen op alle twee de chromosomen liggen ... en gezien daltonisme recessief is is die kans veeeeel kleiner dan dat een man kleurenblind is
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 18:57
Stefan Power!
Stefan Power! is offline
het kan zijn als de vrouw een hoge zuudgraad hebt heb je meer kans op een meisje zoiets ooit gelezen/gehoord. iets in die richting
Reageren

Regels voor berichten