Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2003, 15:52
annette
annette is offline
In navolging van Amerikanen worden Nederlanders steeds dikker. Door steeds uitgebreidere assortimenten snoep en snacks in de kantine werken scholen hier in feite aan mee. Er gaan nu stemmen op de verkoop van snoep en vette producten op scholen te verbieden. Mee eens?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2003, 15:54
Boogie
Boogie is offline
Deels mee eens. Er moet iig veel meer worden gestimuleerd om gezondere dingen te kopen op scholen en afgeraden worden om ongezonde dingen te kopen.
Oud 26-03-2003, 16:03
Verwijderd
oneens.. of deels../ ze kunnen ook de gezonde producten goekdoper maken en de ongezonde stukken duurder.. verder moeten er meer gezonde dingen worden verkocht.. nu is het zo dat de gezonde dingen veel duurder zijn dan de ongezonde.. dat meot veranderen
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:09
Verwijderd
Ik weet het echt niet, als die mensen snoep willen halen ze het echt wel ergens anders hoor.
Maar het is idd wel weer een soort van teken (denk er eens over na mensen!)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:12
m'neer
m'neer is offline
Helemaal niet - mensen zijn verstandig genoeg om zich niet compleet vol te vreten met de meest vette, ongezonde troep.

...althans, daar ga ik maar van uit.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:28
annette
annette is offline
Citaat:
Helemaal niet - mensen zijn verstandig genoeg om zich niet compleet vol te vreten met de meest vette, ongezonde troep. ...althans, daar ga ik maar van uit.
... en kinderen dan?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:29
stout!
stout! is offline
Citaat:
m'neer schreef op 26-03-2003 @ 17:12:
Helemaal niet - mensen zijn verstandig genoeg om zich niet compleet vol te vreten met de meest vette, ongezonde troep.

...althans, daar ga ik maar van uit.
Uhm dat is dus niet zo ... helaas. Als je de schrikbarende cijfers ziet over Nederlanders met overgewicht.

Toch vind ik niet dat de verkoop van snoep op school verboden moet worden. Ik vind echter wel dat er voldoende alternief moet worden geboden. Bij ons op school bijvoorbeeld is alleen maar snoep en koek te koop, terwijl veel leerlingen ook gewoon graag een broodje of een ander gezond tussendoortje zouden willen kopen. Als er geen keus is en je hebt trek, grijp je toch sneller naar iets ongezonds dan dat je met je hongergevoel blijft rondlopen.

Laatst gewijzigd op 26-03-2003 om 16:35.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:35
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
in amerika vinden mensen het niet erg om 140 kilo te wegen, ze komen dat dagelijk tegen. Als we nu een propaganda oorlog starten met als doel de mensen wijs te maken dat dikke mensen geen leven hebben en dat ze daarom geen overgewicht moeten kweken, hebben we nog kans om het nederlandse volk van het amerikaanse lot te redden.

toch ben ik bang dat je dan OF het totaal moet verbieden op school, of goede voorlichting moet geven. Als er geen patat word verkocht en de leerlingen te veel snickers gaan eten berijk je nog nix.

Laatst gewijzigd op 26-03-2003 om 16:37.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:39
stout!
stout! is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 26-03-2003 @ 17:35:
in amerika vinden mensen het niet erg om 140 kilo te wegen, ze komen dat dagelijk tegen. Als we nu een propaganda oorlog starten met als doel de mensen wijs te maken dat dikke mensen geen leven hebben en dat ze daarom geen overgewicht moeten kweken, hebben we nog kans om het nederlandse volk van het amerikaanse lot te redden.

Je eindigt met een dus ik zal er niet al te serieus op in gaan.

Maar het is natuurlijk niet waar dat mensen in de VS het niet erg vinden om zoveel te wegen. Ook daar wordt raar gekeken naar dikke mensen (says Oprah), grijpen miljoenen mensen naar gevaarlijke pillen en poeders om af te vallen en staat zelfs op flessen water 'Low Fat' ( ) .. om maar wat voorbeelden te noemen.
Oud 26-03-2003, 16:42
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
stout! schreef op 26-03-2003 @ 17:39:
Je eindigt met een dus ik zal er niet al te serieus op in gaan.

Maar het is natuurlijk niet waar dat mensen in de VS het niet erg vinden om zoveel te wegen. Ook daar wordt raar gekeken naar dikke mensen (says Oprah), grijpen miljoenen mensen naar gevaarlijke pillen en poeders om af te vallen en staat zelfs op flessen water 'Low Fat' ( ) .. om maar wat voorbeelden te noemen.
ik denk dat als 60% te dik is dat je dan al heel snel voor dunnetje kan worden uit gescholden, terwijl dat hier bijv. normaal kan zijn.
Stiekum vind ik het eigenlijl wel zielig voor de mensen die zo dik zijn, maar het is wel heel onbeleeft om dat te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 16:45
stout!
stout! is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 26-03-2003 @ 17:42:
ik denk dat als 60% te dik is dat je dan al heel snel voor dunnetje kan worden uit gescholden, terwijl dat hier bijv. normaal kan zijn.
Stiekum vind ik het eigenlijl wel zielig voor de mensen die zo dik zijn, maar het is wel heel onbeleeft om dat te zeggen.
Hmm dat is volgens mij niet zo, want het ideaalbeeld past zich niet zo snel aan aan de werkelijkheid (waarschijnlijk omdat het daar in feite niets mee te maken heeft). En je hebt toch grotere kans om gek aangekeken te worden als je erg afwijkt van het ideaalbeeld, ookal zijn er meer mensen die daar niet dan wèl aan voldoen.
Oud 26-03-2003, 16:46
apekop123
apekop123 is offline
Ben het gedeeltelijk eens

Als een broodje kaas duurder is dan een broodje frikandel tja dan haal je niet zo snel een broodje kaas natuurlijk.
Oud 26-03-2003, 16:47
stout!
stout! is offline
En over die dikke mensen.. ik vind ze vaak ontzettend zielig (als ze er zelf mee zitten iig). Er zit vaak zoveel meer achter, waardoor ze zo zijn gaan eten. Ik denk dat het echt een enorme last op je legt en mensen kijken anders naar je. Ze zien vaak je als een 'dik' in plaats van gewoon als 'mens'.
Oud 26-03-2003, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Drexz schreef op 26-03-2003 @ 17:46:
Ben het gedeeltelijk eens

Als een broodje kaas duurder is dan een broodje frikandel tja dan haal je niet zo snel een broodje kaas natuurlijk.
idd, vaak is een broodje cholesterol veel cheaper dan een broodje groenvoer bovendien is het feit dat de vette hap warm is en gezond voedsel over het algemeen koud is ook vrij doorslaggevend
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 21:22
Mariebel
Mariebel is offline
Ik vind dat er wel snoep in schoolkantines te krijgen moet zijn, maar ook iets gezonds. Als ik op school zit, mn brood al op heb en trek heb, moet ik wel iets ongezonds eten, aangezien er bij ons in de kantine niets gezonds te krijgen is en scholieren de dichtsbijzijnde supermarkt niet in mogen. Ik vind dat het nog altijd een vrije keus is wat je eet, dus zouden kantines zowel gezonde als ongezonde dingen moeten verkopen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 10:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mn tante is echt errug, die weegt meer dan honderdvijftig kilo maar ze luncht met een aardbeientaartje ofzow. Als ze probeert af te vallen eet ze minder gewoon eten maar snoept ze meer. Die is echt niet gezond bezig. Ik heb het trouwens wel een keer voor elkaar gekregen om af te vallen terwijl ik daar logeerde en dus ongeveer hetzelfde at (lunchte met taart en dat soort dingen)
Oud 27-03-2003, 16:47
ellebelle1986
ellebelle1986 is offline
het moet niet verboden worden, maar er moet iig wel meer gelegenheod tot gezonde dingen kopen op school, kijk maar naar mijn school: wij hebben 'al' LIGA en milkbreak en appels enzo
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 17:03
Balance
Balance is offline
even ter verlijking:

Stroopwafels kosten bij ons op school € 0,15
repen mars/snickers enz. en koeken kosten € 0,50
een zakje chips kost € 0,60

een broodje kaas of ham € 1,20
en een broodje gezond € 1,70

Ik denk dat op zich wel duidelijk is wat d'r moet veranderen...

(overigens verkopen ze bij ons op school geen andere snacks ofzo )
Oud 27-03-2003, 17:22
T.e.s.s
T.e.s.s is offline
van mij mogen ze alles wat echt ongezond is uit de kantine halen...dan bedoel ik snoep en frikandellen bv, en dat mag ook uit de winkel wat mij betreft, maja, dat gebeurt natuurlijk niet meer in mijn leven.

Ik heb er echter geen problemen mee als de ijscoboer in de zomer een keer in de week op het schoolplein staat, een keer een ijsje ofzo moet kunnen.
Oud 27-03-2003, 17:53
halve gare
halve gare is offline
ik zou graag zien dat er bewuster eten in de katine's kwamen. en dat mensen het ook echt gingen eten. ik ben nu een tijd ziek en zie hoe belangrijk gezond eten is... er komt een tijd dat als je alleen maar zooi eet dat het je op breekt en dat moeten we zien te verkomen. ik denk dat hier mee het ziekteverzuim een heel stuk naar beneden kan gaan in de maatschappij. nu hoeven we niet allemaal health freaks te gaan worden maar wat bewuster eten kan bij de meeste mensen geen kwaad...
Oud 30-03-2003, 23:11
skatefamke
skatefamke is offline
tja ik zelf heb de neiging TE gezond te willen eten, dus ik snap die andere mensen niet echt goed. ik denk dat het het beste is dat er goede voorlichting komt. kijk, je WEET het wel een beetje, maar het hoe en waarom ontbreekt vaak. ik ging pas veel gezonder eten toen mijn biologie- en scheikundekennis groter werd. kortom: dompel die kids in de beta-informatie, hehe...
Reageren

Regels voor berichten