Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2003, 19:04
gothicje
gothicje is offline
ik vroeg me af wat jullie hier van vinden:
ik zit al heel lang niet lekker in mijn vel (en dan praat ik over jaren en depressief zijn)
toen ben ik een keer met een vriendin van me op zondag naar de kerk gegaan een keer toch om te kijken hoe dat is (wij zijn allebei gedoopt en hebben comunie gedaan) gewoon op zoek naar onze weg in het leven etc...
nou moet ik zeggen dat ik me er toch wel een beetje goed bij voel en tis niet dat ik in god geloof ofzo, maar er zitten toch wel nuttige dingen bij die er gezegd worden, dus hebben we beide besloten om vaker te gaan...
het voelt ook goed als ik daar naar toe ga, gewoon omdat ik dan toch eens iets goeds in mijn leven doe
vinden jullie dat raar, of eng?
en voor de echte gelovige onder ons, wat denken jullie daar nou van?
sorry als er al een topic over is, dat wist ik niet
Oud 07-04-2003, 19:08
Miss Helena
Miss Helena is offline
Iedere gelovige, doet dit op zn eigen manier. Ik geloof, maar ik ga eigk nooit naar de kerk. Als t voor jou fijn is naar de kerk te gaan, moet je dat vooral doen. Raar is t niet, eng al helemaal niet
Oud 07-04-2003, 23:43
Verwijderd
Van mij mag je je gang gaan als je daar behoefte aan hebt en je je er goed bij voelt...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 09:26
Toemoesh
Toemoesh is offline
Als jij jezelf er goed bij voelt. Wat houd je dan tegen om vaker naar de kerk te gaan?
Oud 08-04-2003, 11:31
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik kan me heel goed voorstellen dat je naar de kerk gaat, ook al ben je niet gelovig. Er worden vaak goede dingen gezegd hoor, in elk geval wordt je aangezet tot nadenken, wanneer je er met een kritische houding gaat zitten (in tegenstellig tot veel gelovigen). Bovendien heeft vooral een Rooms-katholieke kerk een bepaalde sfeer, een zekere rust, en dat is misschien prettig in jouw situatie. En ik houd van samen zingen

En toch ga ik (bijna) nooit naar de kerk...
Oud 08-04-2003, 18:11
Verwijderd
Inderdaad, als je niet gelooft: het kan in ieder geval geen kwaad, je leert anders te kijken naar wel-gelovigen e.d. en je hoort ook een hoop goede dingen die gewoon heel praktisch zijn in deze maatschappij. En wie weet, vind je onbewust of bewust toch een stukje rust en zekerheid in je bestaan. Bedoel: je bent al jaren depressief, gaat naar de kerk en voelt je er goed bij maar gelooft niet. Dus wat wil dat zeggen: je krijgt onbewust wat rust, en als je ergens rust kan krijgen in je woelige bestaan: waarom niet? Ik geloof (ben christen ja), en hoor veel dingen waar ik wat mee kan. Ook genoeg dingen waar ik niets mee kan. Ik ga trouwens vaak naar verschillende kerken/genootschappen en toon ook veel interesse in andere religies: dat kan geen kwaad. Alleen voel ik me alleen echt op mn plaats in het geloof wat ik echt heb , klinkt weer eens lekker vaag. Maar ik bedoel maar: niets vreemds aan en helemaal niet stom of zo: gewoon doen en er zijn zat gemeenten e.d.waar je van harte welkom bent (ook buitenom de zondag, of wanneer je dan ook gaat) en waar je ook gewoon kunt praten, luisteren, wat je maar wilt: it's al up too you en schaam je er niet voor en laat je niet beinvloedendoor anderen: doe wat je goed dunkt!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 19:59
gothicje
gothicje is offline
hum heb nauwelijks tijd dus ffies snel
nou onder andere waarom ik dit vraag is omdat een goede vriendin van mij heel raar opkeek toen ik zei dat ik samen met een andere vriendin op zondag weleens naar de kerk ga (zij weet natuurlijk ook dat ik niet gelovig ben) en ik las even later iets dat ze me eng vond doen en ik dacht al wel dat het hier om ging... nou weet ik ook zeker dat ze het eng vindt dat ik opeens naar de kerk ga enzo ze praatte over een sekte blablabla
maar in ieder geval vandaar
maar ik vroeg me natuurlijk ook af wat gelovige daar nou van vinden en natuurlijk ook wel de niet gelovige
maar kheb niet alle reacties goed gelezen dus verder antwoord komt nog
thx
Oud 08-04-2003, 20:21
Verwijderd
De kerk hoeft niks met je (al dan niet bestaande) geloof te maken hebben... Je kunt het ook gewoon prettig vinden om bij een groep te horen, samen te zingen, verstandige dingen te horen (af en toe worden die nog wel verteld in de kerk ), gewoon de sfeer...
Ik houd er ook van om in katholieke kerken te zitten, de rust, de stilte, de koren... ik hou van de sfeer, de oudheid, de beelden, de grootsheid. Maar ik zal nooit van mijn leven gaan geloven....
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:31
faith666
faith666 is offline
Je kent mijn mening, ik vind het nogal vaag. helemaal omdat je zei dat je het "leuk" vind.
Voor mijn gevoel heb je er niets aan om naar de kerk te gaan als je niet in God geloofd want dan hoor je daar niet thuis. Het si een plaats om als het ware God te vereren, aan hem te denken, je geloof te delen.
Die mensen kan je ergens anders ook wel vinden.
Oud 09-04-2003, 16:42
Footprint
Footprint is offline
tis misschien ook een plaats om in god te Gaan geloven
dus
Oud 09-04-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Footprint schreef op 09-04-2003 @ 17:42:
tis misschien ook een plaats om in god te Gaan geloven
dus
Dat is niet per se een goed iets

of - dat is per se niet een goed iets
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 22:37
Verwijderd
mensen die zich klote voelen en ten einde raad zijn zoeken vaak steun bij de kerk, dus waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 09-04-2003 @ 22:50:
Dat is niet per se een goed iets

of - dat is per se niet een goed iets
Morgan, de eeuwige criticus...

ik geef je wel gelijk, though
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
ik las even later iets dat ze me eng vond doen en ik dacht al wel dat het hier om ging... nou weet ik ook zeker dat ze het eng vindt dat ik opeens naar de kerk ga enzo ze praatte over een sekte blablabla
Niet te veel van aantrekken: het is jouw keuze...

Citaat:
Je kent mijn mening, ik vind het nogal vaag. helemaal omdat je zei dat je het "leuk" vind.
Hm: waarom? als ze het leuk vind, wat is er dan tegen dat ze daar naar toe gaat? ze vind er rust, ze voelt zich er goed bij en daar gaat het toch om?

Kerk is niet alleen een plaats om perce God te vereren: je kunt er praten, rusten, discussieren, weet ik veel... En dat is toch geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 16:54
mleen
mleen is offline
ik vind het eigenlijk best goed van je dat je gewoon naar de kerk gaat omdat je het daar fijn vind, maar je je niet laat binden door de oorspronkelijke 'betekenis die er aan de kerk vast zit .

En ik snap niet dat je daarom eng zou kunnen zijn? je kunt toch uitleggen dat je helemaal niet geloofd

wij gaan trouwens op vakantie ook wel eens ff binnen bij een kerk als het een mooi gebouw is.. ik vind het er ook wel lekker rustig. Maar hier hebben we toch geen mooie kerken..
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:16
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
mleen schreef op 10-04-2003 @ 17:54:
wij gaan trouwens op vakantie ook wel eens ff binnen bij een kerk als het een mooi gebouw is.. ik vind het er ook wel lekker rustig. Maar hier hebben we toch geen mooie kerken..
Totdat je in Nederland op vakantie gaat, en wel kerken zou bezoeken. Er zijn genoeg mooie kerken in Nederland, hoor.
Oud 11-04-2003, 17:49
mleen
mleen is offline
ja dat weet ik, maar niet in Lelystad... want mooie kerken zijn altijd (nouja kerken die ik mooi vind dan) oud, en die hebben we hier nie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten