Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() 2) nee 3) ja ik lust drop.. yummie.. suikervrije van de jamin ![]()
||
Citaat:
![]() Dordrecht is net ff wat groter dan Vollenhove, en daar presteerde ik het al om te verdwalen (niet te vergeten: mede dankzij jou ![]()
||
Citaat:
Pardon?....... JULLIE liepen verkeerd....
|
Nog even over de vraag wat de zin van het leven is..
Ik heb een aantal bezwaren bij de vraag. Laat staan bij het antwoord. Zo is de mens niet geraffineerd genoeg om zichzelf te begrijpen, laat staan er een betekenis aan te geven. Zo'n betekenis zal nooit volledig zijn. Daarnaast moet je je eerst afvragen of het leven überhaupt wel zin heeft. In je vraagstelling impliceer je dat het leven zin heeft. Als ik aan jou vraag "heb je die rode auto gezien?", ben je veel eerder geneigd om bevestigend te antwoorden dan dat ik vraag "wat heb je gezien?". Je manipuleert het antwoord door de vraag. (cognitieve dissonantie) Vervolgens is één van mijn bezwaren dat de mens nooit zijn eigen betekenis kan definiëren. Simpelweg omdat de mens deel uitmaakt van zichzelf. In wiskundige termen: een verzameling kan nooit onderdeel zijn van zijn eigen verzameling. Tenslotte is ons referentiekader absoluut niet breed genoeg om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag "wat is de zin van het leven?", vind ik al-met-al niet gepast. Zelf vind ik wel wat zitten in de volgende uitspraak: "Wat de zin van het leven is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik het met passie, toewijding en zorgvuldigheid leef - simpelweg omdat het aan mij is toevertrouwd."
||
Citaat:
||
Citaat:
Misschien heeft de dood niet eens zin zonder echt geleefd te hebben. En dan?
||
Citaat:
Dood ga je toch en om dood te gaan moet je eveneens geleefd hebben.... Hoe je het ook went of keert.... Als het leven geen in heeft is het beter om zo snel mogelijk dood te gaan...
||
Citaat:
Dus ik zal het nog een keer vragen: waarom? Misschien heeft de dood ook geen zin, dus waarom is het dan beter om dood te gaan?
||
Citaat:
Ik zal het proberen uit te leggen met de onderstaande grafiek: ![]() Het geeft een periode weer en de hoeveelheid moeite die het kost om die periode door te komen. Ik heb tevens dus 3 pieken weergegeven die periodes voorstellen waar mensen het wat moeilijker hebben dan normaal:[list=1][*]Pubertijd[*]Overgang[*]Aftakeling[/list=1] Na deze periode van leven (blauwe oppervlak) gaat men dood. De dood (rood) heb ik op twee manieren weergegeven.[list=1][*]Leven na de dood (eventueel met zin)[*]er is niks meer[/list=1] Merk op dat het leven na de dood identiek is in beide grafieken. Als je heel goed kijkt zie onder een lijntje met dood met de filosofie dat er niks meer na de dood is (de nuchtere filosofie) en dood zijn dus een klein kunstje is. Voor de duidelikheid heb ik deze dus gewoon getekend alhoewel iedere idioot snapt dat dat gewoon op de nul zit. De totale moeite om te leven en dood te zijn is zoals je begrijpt gelijk aan de oppervlakte van het rode en blauwe gedeelte. Voor een nuchter persoon (dus geen leven na de dood) en voor mensen die in de hemel geloven (kost ook geen moeite) is de totale oppervlakte van de bovenste grafiek (lang leven) groter dan de onderste grafiek (snel dood). De gemiddelde moeite over de totale periode voor mensen die snel dood gaan is kleiner dan die van mensen die lang leven. Ik hoop dat ik met deze informatie je vraag heb beantwoord.
||
Citaat:
Ik denk eerder dat de conclusie moet zijn: Als het leven geen zin heeft, heeft het ook geen zin om te leven tenzij je in de hel beland (schijnt niet zo fijn te zijn daar).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Het categoriserende Nederland - column Rianne95 | 3 | 28-11-2012 11:45 | |
Vrije tijd |
de mooiste sportuitspraken tinus11 | 146 | 26-07-2005 15:47 | |
Psychologie |
overlijden van een naasten persoon... plotseling of langzaam Ruudje | 18 | 18-11-2004 11:15 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |