Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2002, 09:34
Verwijderd
Ik begin eigenlijk een beetje genoeg van die friezen te krijgen..

Eerst wilde ze dat Fries word erkent als taal, dat is het nou..
Toen wilde ze dat Friesland Frieslan (maar dan nog dommer geschreven) werd, en zo geschiede het..

Nu willen ze weer dat mensen uit het OV maar even Fries gaan leren..

Aargh, ik krijg wat van die Natie, laat ze dan onafhankelijk worden, dus een eigen land, en een dikke muur eromheen ofzo..

Wat vinden jullie er nou van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2002, 09:43
Boogie
Boogie is offline
Fryslân.

Ik vind het ook een beetje overdreven allemaal. Maar ik ben dan ook een Groninger he.
Oud 13-12-2002, 09:55
Verwijderd
Ohwjah, ik ben een brabander
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 10:01
Verwijderd
Fryslân boppe

And that's all I have to say about that
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 10:07
Unexplained
Unexplained is offline
Als er niet zo'n gigantische bult aardgas onder de grond zou zitten, zou ik zeggen: afzagen en een trap richting de Noordzee geven.

Economisch is het één van de slechtste gebieden van Nederland, ze weigeren te intergreren (menig allochtoon spreekt beter Nederlands) en om over de eigenwijsheid nog maar te zwijgen.
Oud 13-12-2002, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
(menig allochtoon spreekt beter Nederlands)
yeah right
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 12:16
Amidala
Amidala is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Economisch is het één van de slechtste gebieden van Nederland, ze weigeren te intergreren (menig allochtoon spreekt beter Nederlands) en om over de eigenwijsheid nog maar te zwijgen.
Elke provincie heeft zo wel z'n eigenaardigheden.

Hiermee zeg ik trouwens niet dat het waar is wat jij zegt.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 12:20
Zoulou
Zoulou is offline
Fryslân is rustig, mooi, koud, vlak,.....
De Friesen zijn... eigenzinnig...
Nou elk zijn eigenaardigheden, las ik hierboven. En wie dan van Friesland niet houdt, moet er ook niet heen, hé.
Oud 13-12-2002, 12:49
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Leuke provincie, lijken me wel aardige mensen...
...
maar NIX kan tippen aan LIMBURG!!!!
Verwijderd
Maar geen een provincie gedraagt zich als een natie, op FL na
Met citaat reageren
the exploding boy
the exploding boy is offline
ik heb het niet zo op friezen die menen te denken dat ze een lang zijn o.i.d.

Voor de rest moeten ze het zelf weten.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 12:51
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Amidala schreef:

Hiermee zeg ik trouwens niet dat het waar is wat jij zegt.
Laat mij nou even lekker stigmatiseren...dat vind ik zo leuk...
Oud 13-12-2002, 13:14
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
McLaren schreef:

Toen wilde ze dat Friesland Frieslan (maar dan nog dommer geschreven) werd, en zo geschiede het..

Aargh, ik krijg wat van die Natie, laat ze dan onafhankelijk worden, dus een eigen land, en een dikke muur eromheen ofzo..

ik heb ook schoon genoeg van die friezen...

bah
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 13:38
qghp
qghp is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

ze weigeren te intergreren (menig allochtoon spreekt beter Nederlands)

dat is natuurlijk complete onzin!

en waarom scheren jullie alle friesen over 1 kam>>????
ik kom zelf uit friesland en ik spreek zelf gewoon nederlands dus hou je alstjeblieft stil als je neit weet waar je het over hebt.

sommige limburgers versta je toch ook voor geen meter? en dan praten ze niet hun eigen taal maar gewoon nederlands en dat vin ik persoonlijk een stuk minder
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 13:52
Verwijderd
Citaat:
mat-ice schreef:

ik kom zelf uit friesland en ik spreek zelf gewoon nederlands dus hou je alstjeblieft stil als je neit weet waar je het over hebt.

sommige limburgers versta je toch ook voor geen meter? en dan praten ze niet hun eigen taal maar gewoon nederlands en dat vin ik persoonlijk een stuk minder
we spreeken gewoon over de meerderheid van de friezen...
En het grote verschil met Limburg is dat ze niet hoeven erkent te krijgen dat Limburgs een taal is, en ze hoeven de provincie naam niet veranderd te hebben..

Ze dwingen andere ook niet tot het leren van limburgs..

En meer limburgers spreken NLdan friezen NL spreken
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 13:54
sunflouwer
sunflouwer is offline
Citaat:
mat-ice schreef:

helemaal mee eens, ik woon al mijn hele leven in Friesland, k spreek wel fries, maar als ik nederlands praat is iedereen verbaast dat ik uit friesland kom, omdat ik zo accentloos praat.
Oud 13-12-2002, 13:55
Quiana
Quiana is offline
Ach ja, vind het wel een beetje overdreven,
andere mensen die hun taal ed moeten leren.
Mja, het maakt me niet zo heel veel uit,
laat die mensen maar..
Oud 13-12-2002, 14:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind dat ze hun taal in stand moeten houden, hoor, maar ze moeten ons er verder niet mee lastig vallen... Ik vind het wel leuk dat ze zo hun eigen cultuurtje hebben en al, maar dat hebben wij Brabanders ook.
Je moet iedereen gewoon in zijn waarde laten, maar je moet ook niet mensen je cultuur gaan opdringen, toch?

Leve Noord-Brabant!
Oud 13-12-2002, 14:14
Verwijderd
Ik ken zat Friezen die goed Nederlands spreken, ik ken er ook die het niet doen...tja, zo heb je ook Amsterdammers die plat Amsterdams praten en Rotterdammers die plat Rotterdams praten...

Wat bedoel je met: 'Nu willen ze weer dat mensen uit het OV maar even Fries gaan leren..'? Wat is OV (openbaar vervoer, maar wat nog meer, ik neem aan dat het hier geen openbaar vervoer betekend).
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 14:48
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Maar geen een provincie gedraagt zich als een natie, op FL na
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 14:50
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Wat bedoel je met: 'Nu willen ze weer dat mensen uit het OV maar even Fries gaan leren..'? Wat is OV (openbaar vervoer, maar wat nog meer, ik neem aan dat het hier geen openbaar vervoer betekend).
wel dus

ik weet het niet precies, maar één of andere busmaatschappij wilde dat de buschauffeurs fries leerden spreken als service naar de klant toe

Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 15:25
Menahem
Menahem is offline
Die friezen denken ook dat ze in hun eigen wereldje leven
Laat ze toch es lekker normaal doen, aanstellers...

Bijna net zo erge plek als Ridderkerk
Oud 13-12-2002, 16:07
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ikheetfroukje schreef:
wel dus

ik weet het niet precies, maar één of andere busmaatschappij wilde dat de buschauffeurs fries leerden spreken als service naar de klant toe

bijna. Het Instituut voor de Friese Taal (of hoe het ook mag heten) wil dat conducteurs op de trein op het Friese grondgebied op zijn minst passief Fries kunnen (dwz: verstaan/lezen). Dus, dat als ze op Fries grondgebied zijn en ze worden in het Fries aangesproken dat ze ook begrijpen wat gezegd wordt.

Citaat:
Amidala schreef:
Dan mag jij mij ff uitleggen wat Flevoland als eigenaardigheid heeft. (of je moet bedoelen dat we hier gemiddeld het beste ABN spreken. Maar das niet echt iets om trots op te zijn)

Dat gejengel richting de Friezen vind ik nogal flauw. De andere provincies zijn waarschijnlijk simpelweg jaloers dat het Fries een status aparte heeft. kinderachtig....
Oud 13-12-2002, 16:18
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Dan mag jij mij ff uitleggen wat Flevoland als eigenaardigheid heeft. (of je moet bedoelen dat we hier gemiddeld het beste ABN spreken. Maar das niet echt iets om trots op te zijn)
Veel (de meeste? (op een groot aantal jongeren + kinderen na dan waarschijnlijk)) Flevolanders komen uit andere provincies...en zijn naar Flevoland verhuisd, die hebben allemaal hun eigen dingen meegenomen... Mensen in Almere praten wel erg Amsterdams zo nu en dan...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 16:20
ESCO
ESCO is offline
Friesland ik vind er niks aan ik ben er een keer geweest alleen maar gras paar huizen niks aan.

Ze zijn ook zo fel tegen asielzoekers, altijd die asielzoekers over dat gedoe met dat meisje dat vermoord was en verkracht.

Als ze een eigen land willen zijn best hoeven ze ook niet meer te zeiken over buitenlanders.
Oud 13-12-2002, 16:34
Verwijderd
Over dat je die friezen niet kunt verstaan, ik kan sommige mensen uit de Randstad niet eens verstaan (nee niet omdat ik doof ben ofzo), ik bedoel een echte Hagenees (iemand uit Den Haag dus) is bijna net zo verstaanbaar als een Fries. En die friezen leren net als alle andere Nederlanders gewoon normaal Nederlands..

En het slaat nergens op dat ze zeikerds zijn ofzo, ze zijn gewoon trots op hun eigen taal, laat ze lekker.. iedereen blij en wie heeft er last van? ze wonen toch in een andere provincie dan jou/jij
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 16:42
Gonzo
Gonzo is offline
Citaat:
McLaren schreef:

Ben het met je eens.
Oud 13-12-2002, 16:49
Verwijderd
Ik woon sinds een paar maanden in Leeuwarden, wat een leuk klein gezellig stadje is. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en vooral lekker nuchter! En dat ze hun eigen taaltje hebben, lekker boeien!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 17:01
Gonzo
Gonzo is offline
Citaat:
jellerd schreef:
Ik woon sinds een paar maanden in Leeuwarden, wat een leuk klein gezellig stadje is. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en vooral lekker nuchter! En dat ze hun eigen taaltje hebben, lekker boeien!
Leeuwarden vind ik dus totaal anders dan de rest van Friesland op de één of andere manier. Deze stad beschouw ik ook meer Nederland als Friesland.
Oud 13-12-2002, 17:15
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Veel (de meeste? (op een groot aantal jongeren + kinderen na dan waarschijnlijk)) Flevolanders komen uit andere provincies...en zijn naar Flevoland verhuisd, die hebben allemaal hun eigen dingen meegenomen... Mensen in Almere praten wel erg Amsterdams zo nu en dan...
Idd. Dat is exact de reden dat ik zeg dat het niet iets is om trots op te zijn dat 'wij' het beste ABN spreken. Dat is namelijk gewoon een symbool van het gebrek aan cultuur.
Oud 13-12-2002, 17:22
Esmée
Esmée is offline
Zeilen
Dat zijn de enige ervaringen die ik met Friesland heb, al die kleine dorpjes (Grou, Langweer) moet er niet aan denken er te wonen maar met zeilen is het wel cool
Oud 13-12-2002, 19:26
Orifice
Orifice is offline
christ man.. ik kom zelf ook uit friesland.. en ja er lopen nogal wat lui rond die alleen maar fries willen praten en een mooi boerderijtje hebben.. maar alsof ik en met mij 90 % van friesland wil dat we onafhankelijk worden ofzo de gedachte alleen al.
ik ben hier geboren.. toch spreek ik amper een woord fries..
er is niks met wonen in friesland.. het is wat minder druk als de randstad, en je kunt er schaatsen

dus generaliseer niet zo

mm ik voel me nu net een niet begrepen marokkaan
Oud 13-12-2002, 19:29
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
ach, friesland is friesland
Oud 13-12-2002, 19:51
REIE
REIE is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef:
ach, friesland is friesland
En Limburg is Limburg. Een vlaamse minister stelden al voor de beide Limburgen bij elkaar te voegen met prins carnalval als staatshoofd.

REIE
Oud 13-12-2002, 20:05
Kirk22
Kirk22 is offline
laat ze lekker.
en wat ik van Friesland vind? Ver.
Oud 13-12-2002, 20:08
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Citaat:
REIE schreef:
En Limburg is Limburg. Een vlaamse minister stelden al voor de beide Limburgen bij elkaar te voegen met prins carnalval als staatshoofd.

REIE
Oud 13-12-2002, 20:10
PV
PV is offline
ik ben dr nog nooit geweest geloof ik... mij kan 't weinig schelen wat ze daar doen met hun taaltje
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 22:29
Verwijderd
FrieslanD, beste mensen, interesseert me niet,
(...)
EN wat willen de friezen nu! Een groetzone of iets dergelijks, waarin je elkaar verplicht moet groeten, das zonde van de ruimte, (...)

[edit]Paar kuisheidsknipjes.[/edit]
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 09:10
Bluesummers
Bluesummers is offline
Citaat:
Orifice schreef:
christ man.. ik kom zelf ook uit friesland.. en ja er lopen nogal wat lui rond die alleen maar fries willen praten en een mooi boerderijtje hebben.. maar alsof ik en met mij 90 % van friesland wil dat we onafhankelijk worden ofzo de gedachte alleen al.
ik ben hier geboren.. toch spreek ik amper een woord fries..
er is niks met wonen in friesland.. het is wat minder druk als de randstad, en je kunt er schaatsen

dus generaliseer niet zo

mm ik voel me nu net een niet begrepen marokkaan
agree.. ik ben half fries, ga in de zomer meestal naar friesland maar woon in de randstad, maar friesland steekt daar echtmet kop en schouders bovenuit! trouwens, ik spreek ook geen woord fries, en daar hebben al die mensen in 'mijn' dorp totaal geen problemen mee, dan blaten ze gewoon in het nederlands verder! tuurlijk, er zijn een paar van die gekken die wel zo extreem zijn, maar om dan meteen alle friesen tot wereldvreemde boeren te bombarderen.. nee hoor, friesland roelt!
Oud 14-12-2002, 09:59
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Van mij mogen ze eigen regering en dat soort shit hebben,
Zijn we er vanaf dus boeit me nix
En dan ook nog een eigenvoetbal competitie dat zou HELEMAAL mooi zijn.
Oud 14-12-2002, 11:49
gung-ho
gung-ho is offline
Ik vind meisjes uit Friesland juist leuk, ze hebben zo'n leuk accent.

Gung-ho
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:55
Shock
Shock is offline
Zolang ze zich niet beter gaan voelen dan de rest van Nederland en ook gewoon in staat zijn ABN te spreken is er toch niks aan de hand? Dat vind ik bij iedereen van toepassing, of het nu om Limbo's, Friezen of allochtonen gaat
Oud 14-12-2002, 13:02
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Ahahahahahahahaha MOCHT JE WILLEN! De enige Flevolanders die ik heb ontmoet kunnen niet eens een fatsoenlijke r uitspreken, alleen zo'n westers kakding, en ze spreken de n aan het eind van een woord niet eens uit. Hoe kun je abn spreken als je dat al niet doet? Dat is net zo goed een accent als de e inslikken.

En ik vind het belachelijk dat Fries wel een taal is en Twents of Sallands of Utregs of Limburgs niet. Het is niet alsof iedereen in Friesland hetzelfde spreekt, dat verschilt net zo goed van plaats naar plaats. Dat je trots bent op je provincie en Fries kan spreken, goed, maar om nou zo belachelijk te doen met een eigen taal en een andere naam... Je kan je ook aanstellen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 13:48
Verwijderd
Citaat:
McLaren schreef:
Goh, delen we eindelijk een keer een mening

Citaat:
Ohwjah, ik ben een brabander

Oja, nu we het toch over dit onderwerp hebben. Ik vind dat we Limburg en Brabant wel aan België kunnen schenken
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 13:51
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Idd. Dat is exact de reden dat ik zeg dat het niet iets is om trots op te zijn dat 'wij' het beste ABN spreken. Dat is namelijk gewoon een symbool van het gebrek aan cultuur.
Ik woon in Almere, maar jullie daar in de NOP versta ik amper, dat lijkt net Fries... De NOP waarom hoort dat eik bij Flevoland?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:
Ahahahahahahahaha MOCHT JE WILLEN! De enige Flevolanders die ik heb ontmoet kunnen niet eens een fatsoenlijke r uitspreken, alleen zo'n westers kakding, en ze spreken de n aan het eind van een woord niet eens uit. Hoe kun je abn spreken als je dat al niet doet? Dat is net zo goed een accent als de e inslikken.

En ik vind het belachelijk dat Fries wel een taal is en Twents of Sallands of Utregs of Limburgs niet. Het is niet alsof iedereen in Friesland hetzelfde spreekt, dat verschilt net zo goed van plaats naar plaats. Dat je trots bent op je provincie en Fries kan spreken, goed, maar om nou zo belachelijk te doen met een eigen taal en een andere naam... Je kan je ook aanstellen, hoor.
er zit een verschil tussen een dialect en een taal.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 14:07
Verwijderd
Geile boerentrienen met heupen als Edammer kazen
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 15:01
Verwijderd
Beste meneer de forumbaas....
jammer dat je mijn stukje aangepast hebt, als je de fries in kwestie kende, zou je hem hebben goedgekeurd, en bovendien komt er afzichtelijker taalgebruik hier op het forum voor.
Voor nadere informatie, vraag Semyaz....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 16:10
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Het ging om gemiddelden. Niet om een of twee afwijkingen.

Citaat:
berbart schreef:
Ik woon in Almere, maar jullie daar in de NOP versta ik amper, dat lijkt net Fries... De NOP waarom hoort dat eik bij Flevoland?
niet overdrijven.....bij mij in de klas wordt door allemaal (enkele friezen onderling uitgezonderd) gewoon Nederlands gesproken. Almereerder hebben vaak een amsterdams accent . En de NOP hoort bij Flevoland omdat we niet langer bij Overijssel wilden horen
Oud 14-12-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
bertbart schreef:
Mensen uit de NOP die jij niet verstaat? Nou.. dan ben ik benieuwd wie jij dan kent uit de NOP! Wij kennen in de NOP nauwelijks accenten/dialecten.. btw ik snap ook niet waarom de NOP uberhaupt bij Flevoland hoort. Tis hier echt een gat, vergeleken bij Almere/Lelystad enzo....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten