Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2003, 15:53
kleinedraak
Welke christenen doen er nu 40 dagen serieus vasten? Ik doe het dus niet alleen vanuit mijn geloof en snoep niet, probeer meer aan anderen te denken, goed te zijn en heel goed voor mezelf te zorgen. Dit lukt me best aardig. Op zondag snoep ik dan wel en na de 40 dagen mag ik gewoon weer alles eten. Na vandaag is het dan bijna zover he? Vrijdag is goede vrijdag dus de laatste vastendag!!! Nu een vraagje aan jullie?
*Waarom doe je eraan mee?(vanuit geloof, voor jezelf, dwang van ouders)
*Ben je blij dat het bijna is afgelopen???
*Hoe heb je het volgehouden???

Nou mensen veel succes nog he.........die week en alvast een hele fijne pasen!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2003, 15:59
Joël
Joël is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 12-04-2003 @ 16:53:
probeer meer aan anderen te denken, goed te zijn en heel goed voor mezelf te zorgen.
Dat zijn dingen die ik sowieso al 24/7 probeer.

Vaak wordt het toch zo uitgelegd dat het doel van vasten is meer tijd te steken in "God", en je geloof? (Dat kan op verschillende manieren). Ben jij het daarmee eens, of doe je het met een ander doel?
Oud 12-04-2003, 16:05
kleinedraak
Ik doe het nu niet echt meer voor mijn geloof. Het is bedoeld om meer tijd aan anderen te besteden en de goede dingen in het leven te inzien. Mijn doel dit jaar was om goed voor anderen te zorgen: anderen helpen, conflicten oplossen of vermijden,
verder natuurlijk niet snoepen, niet speciaal uitgaan, geen dingen doen die je normaal ook niet doet, geen alcohol.
En de doelen die echt voor mezelf zijn is goed voor mezelf zorgen
Wanty ik ben wel gelovig maar ik vast niet perse vanuit mijn geloof. Genoeg uitleg??????
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 16:11
Evito
Evito is offline
Ik eet nooit meer dan ik nodig heb.
Nou, de eerlijkheid gebiedt: ik sport te weinig, dus af en toe wel. Maar ik snoep niet. Nooit.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 16:58
Joël
Joël is offline
Citaat:
Evito schreef op 12-04-2003 @ 17:11:
Maar ik snoep niet. Nooit.
Maar ik hoop voor je dat je wel eens iets eet wat je zelf als een delicatesse beschouwd.

In dat geval snoep je ook, althans, volgens de Van Dale.
Oud 12-04-2003, 19:18
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Ik heb niet gevast en zie er ook niet het nut van in. Als je het geld wat je eraan overhoudt nou opstuurt naar arme landen, dan hebben ze er nog wat aan!

Maareh, het is morgen Palm Pasen. Dan is het vasten toch afgelopen? Toch niet bij Goede Vrijdag pas?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 08:45
kleinedraak
Wel waar want de vasten duurt 40 dagen(excl. zondagen) en dan kom je dus precies op goede vrijdag uit. Mja ik ben ook katholiek en ik denk dat velen op dit forum protestant of gereformeerd zijn(uit het noorden of midden komen) en dus niet hoeven te vasten en ook geen carnaval vieren(vanuit het geloof)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 09:19
Avidell
Avidell is offline
Ik heb tijdens de ramadan gevast. Ik wou eigenlijk wel meemaken hoe dat nu eigenlijk was. Ik moet zeggen dat ik het een interessante ervaring vond. Ik denk dat ik de volgende keer ook wel weer met de ramadan mee ga doen. Dus ik doet het vasten gewoon vanuit mijzelf.
Het is alweer een tijdje geleden toen ik gevast had, maar ik was er op een gegeven moment wel aan gewend dat ik niet at of dronk overdag.
Ik heb wel het gevoel dat ik er wat aan heb gehad, ik heb niet zo een goede controle over mijn eetgedrag. Nadat ik gevast had, had ik het gevoel dat ik daar veel meer controle op heb gekregen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 10:21
Evito
Evito is offline
Citaat:
Joël schreef op 12-04-2003 @ 17:58:
Maar ik hoop voor je dat je wel eens iets eet wat je zelf als een delicatesse beschouwd.

In dat geval snoep je ook, althans, volgens de Van Dale.
Ehm...nou
nee niet echt denk ik
nou wel eens pasta
maar dat beslis ik zelf niet
we eten gewoon 1 keer per week pasta, zegmaar
I don't eat off schedule
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 10:46
Verwijderd
Ik snoep niet veel en probeer altijd aan anderen te denken en goed te zijn, een vastenperiode vind ik een beetje onzin, waarom zou je dat in een bepaalde periode concentreren? Nou ja, ik ben ook niet echt gelovig.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:14
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 13-04-2003 @ 09:45:
Wel waar want de vasten duurt 40 dagen(excl. zondagen) en dan kom je dus precies op goede vrijdag uit. Mja ik ben ook katholiek en ik denk dat velen op dit forum protestant of gereformeerd zijn(uit het noorden of midden komen) en dus niet hoeven te vasten en ook geen carnaval vieren(vanuit het geloof)
Ik ben ook Katholiek overigens.
Maar waarom is het dan zo dat je met Palm Pasen met een opgetogen stok met snoep een optocht houdt? Ik dacht echt altijd dat dat het einde van het Vasten was! Maar aan de andere kant ligt er me ook wel iets van bij van Goede Vrijdag... Maya, ik ben dan wel Katholiek opgevoed, maar ik weet er niet veel van, ik geloof ook niet echt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 17:29
Avidell
Avidell is offline
Het is niet dat ik tijdens een vastenmaand juist erop wil concentreren dat ik niet ga snoepen of dat ik gestructureerder ga eten/drinken. Tijdens een vasten periode heb je een ander eet/drinkschema. Dit is niet een goed eet/drinkschema, omdat je weinig voedsel en water overdag inneemt kan het nog een probleem worden met te weinig energie enz. enz.
Het is juist een een bijkomstigheid. Het zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat ik mentaal sterker wordt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 21:48
sublime
sublime is offline
heb 40 dagen geen vlees gegeten. tenminste >kgeef toe< ben het een paar x vergetn 3x ofzo.

maar vind t toch wel goed van mezelf

en ik ben agnosticus dus deed het niet uit mn geloof maar gewoon zomaar. volgend jaar doe ik mee met de ramadan. ofzo.

ben wel veel bezig met religie, uit een non-religieus oogpunt, gewoon uit interesse. vandaar.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 21:10
pure_evil
pure_evil is offline
[*Waarom doe je eraan mee?(vanuit geloof, voor jezelf, dwang van ouders)

vanuit mezelf, vind het gewoon een uitdaging om het vol te houden, verder verander ik mijn gedrag niet, ik probeer sowieso rekening te houden met anderen
*Ben je blij dat het bijna is afgelopen???
ehm ik ben er al aan gewend eigenlijk, maar k ga wel een hoe-veel-kilo-snoep-kan-ik-eten-dag van maken
*Hoe heb je het volgehouden???
ehm ik hoop dus 40 dagen!
Nou mensen veel succes nog he.........die week en alvast een hele fijne pasen!!!!!!! [/B][/QUOTE]
Oud 18-04-2003, 12:17
duifeltje
duifeltje is offline
een vriendin van me heeft eraan meegedaan.
ik zou het ook wel een keer wilen.
de laatste week heb ik wel met haar meegedaan maar ik vind het echt zo moeilijk.
ik ben geen christen maar ik denk dat ik het volgend jaar wel ga proberen, niet vanuit m'n geloof dus maar omdat me het een gezond gevoel geeft.ik denk ook dat je sterker staat als er meer mensen niet snoepen.
Oud 25-04-2003, 09:39
punkyfun
punkyfun is offline
ik heb 24 uur gevast en dat was wel erg genoeg
Oud 25-04-2003, 10:30
Einherjar
Einherjar is offline
In de gereformeerde cultuur waarin ik ben opgegroeid ken ik niet zo iets als 40 dagen vasten.
Bij welke Christelijke groepen vasten ze wel die 40 dagen?
En wanneer gebeurt dit vasten dan?
Oud 25-04-2003, 11:35
poesiefox
poesiefox is offline
Niet snoepen, is dat jouw idee van vasten?En vis op vrijdag zeker, want dan mag je geen vlees...

Nou nou nou, dat zal je met ramadan niet echt bewonderende blikken opleveren. Daar heb ik bewondering voor, de hele dag niet eten en ook niet drinken, roken of sex. Maar wel gewoon doorwerken. Petje af.
Oud 25-04-2003, 11:39
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
ik kan dat niet langer dan 30 uur volhouden, dus ga het niet proberen ook.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 11:45
poesiefox
poesiefox is offline
Van die mensen die streng aan het lijnen zijn, dat is eigenlijk ook een soort vasten. Om de dag alleen droge bruine boterhammen eten, dat zal geen pretje zijn.

Vasten in de zin van helemaal niet eten heb ik wel eens een weekje gedaan, om te zien hoe het was om honger te hebben.

Het doet drie dagen pijn, daarna wordt je wat licht in je hoofd en ga je eigenlijk als een speer!

Maar het leek me niet zo gezond, dus ik ben maar weer gaan eten.
Oud 25-04-2003, 12:03
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
ik heb gehoord dat het gezond is om 1 dag in de maand te vasten, en alleen water te drinken, dat zuivert je lichaam ofzo. kan dat wel begrijpen. weet alleen niet waar ik het vandaan heb.
zal wel een persoon uit de geschiedenis zijn geweest, die dat deed.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 23:11
MickeyV
MickeyV is offline
Een dag niet roken? Dat zal lastig gaan voor de echte schoorsteen. Moeilijker nog dan voedselonthouding zelf!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 03:37
PV
PV is offline
niks voor mij.. misschien 1 dagje niks eten om ' uit te proberen ' maar verder dan dat zou k toch niet gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 16:37
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 25-04-2003 @ 12:45:

Vasten in de zin van helemaal niet eten heb ik wel eens een weekje gedaan, om te zien hoe het was om honger te hebben.

Het doet drie dagen pijn, daarna wordt je wat licht in je hoofd en ga je eigenlijk als een speer!

Maar het leek me niet zo gezond, dus ik ben maar weer gaan eten.
een weekje helemaal niet eten??????? volgensmij heb je aan twee dagen genoeg om te merken wat échte honger is!
en mensen in arme landen hebben vaak écht nog wel een heel klein beetje eten.
en zij zijn er ook aan gewend.....
Reageren

Regels voor berichten