Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik doe het nu niet echt meer voor mijn geloof. Het is bedoeld om meer tijd aan anderen te besteden en de goede dingen in het leven te inzien. Mijn doel dit jaar was om goed voor anderen te zorgen: anderen helpen, conflicten oplossen of vermijden,
verder natuurlijk niet snoepen, niet speciaal uitgaan, geen dingen doen die je normaal ook niet doet, geen alcohol. En de doelen die echt voor mezelf zijn is goed voor mezelf zorgen Wanty ik ben wel gelovig maar ik vast niet perse vanuit mijn geloof. Genoeg uitleg?????? |
![]() |
||
Citaat:
In dat geval snoep je ook, althans, volgens de Van Dale. ![]()
|
Wel waar want de vasten duurt 40 dagen(excl. zondagen) en dan kom je dus precies op goede vrijdag uit. Mja ik ben ook katholiek en ik denk dat velen op dit forum protestant of gereformeerd zijn(uit het noorden of midden komen) en dus niet hoeven te vasten en ook geen carnaval vieren(vanuit het geloof)
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb tijdens de ramadan gevast. Ik wou eigenlijk wel meemaken hoe dat nu eigenlijk was. Ik moet zeggen dat ik het een interessante ervaring vond. Ik denk dat ik de volgende keer ook wel weer met de ramadan mee ga doen. Dus ik doet het vasten gewoon vanuit mijzelf.
Het is alweer een tijdje geleden toen ik gevast had, maar ik was er op een gegeven moment wel aan gewend dat ik niet at of dronk overdag. Ik heb wel het gevoel dat ik er wat aan heb gehad, ik heb niet zo een goede controle over mijn eetgedrag. Nadat ik gevast had, had ik het gevoel dat ik daar veel meer controle op heb gekregen. |
![]() |
||
Citaat:
nee niet echt denk ik nou wel eens pasta maar dat beslis ik zelf niet we eten gewoon 1 keer per week pasta, zegmaar I don't eat off schedule |
![]() |
||
Citaat:
Maar waarom is het dan zo dat je met Palm Pasen met een opgetogen stok met snoep een optocht houdt? Ik dacht echt altijd dat dat het einde van het Vasten was! Maar aan de andere kant ligt er me ook wel iets van bij van Goede Vrijdag... Maya, ik ben dan wel Katholiek opgevoed, maar ik weet er niet veel van, ik geloof ook niet echt. |
![]() |
|
![]() |
Het is niet dat ik tijdens een vastenmaand juist erop wil concentreren dat ik niet ga snoepen of dat ik gestructureerder ga eten/drinken. Tijdens een vasten periode heb je een ander eet/drinkschema. Dit is niet een goed eet/drinkschema, omdat je weinig voedsel en water overdag inneemt kan het nog een probleem worden met te weinig energie enz. enz.
Het is juist een een bijkomstigheid. Het zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat ik mentaal sterker wordt. |
![]() |
|
heb 40 dagen geen vlees gegeten. tenminste >kgeef toe< ben het een paar x vergetn
![]() maar vind t toch wel goed van mezelf en ik ben agnosticus dus deed het niet uit mn geloof maar gewoon zomaar. volgend jaar doe ik mee met de ramadan. ofzo. ben wel veel bezig met religie, uit een non-religieus oogpunt, gewoon uit interesse. vandaar. |
![]() |
|
![]() |
[*Waarom doe je eraan mee?(vanuit geloof, voor jezelf, dwang van ouders)
vanuit mezelf, vind het gewoon een uitdaging om het vol te houden, verder verander ik mijn gedrag niet, ik probeer sowieso rekening te houden met anderen *Ben je blij dat het bijna is afgelopen??? ehm ik ben er al aan gewend eigenlijk, maar k ga wel een hoe-veel-kilo-snoep-kan-ik-eten-dag van maken *Hoe heb je het volgehouden??? ehm ik hoop dus 40 dagen! Nou mensen veel succes nog he.........die week en alvast een hele fijne pasen!!!!!!! ![]()
|
een vriendin van me heeft eraan meegedaan.
ik zou het ook wel een keer wilen. de laatste week heb ik wel met haar meegedaan maar ik vind het echt zo moeilijk. ik ben geen christen maar ik denk dat ik het volgend jaar wel ga proberen, niet vanuit m'n geloof dus maar omdat me het een gezond gevoel geeft.ik denk ook dat je sterker staat als er meer mensen niet snoepen.
|
In de gereformeerde cultuur waarin ik ben opgegroeid ken ik niet zo iets als 40 dagen vasten.
Bij welke Christelijke groepen vasten ze wel die 40 dagen? En wanneer gebeurt dit vasten dan?
|
![]() |
Niet snoepen, is dat jouw idee van vasten?En vis op vrijdag zeker, want dan mag je geen vlees...
Nou nou nou, dat zal je met ramadan niet echt bewonderende blikken opleveren. Daar heb ik bewondering voor, de hele dag niet eten en ook niet drinken, roken of sex. Maar wel gewoon doorwerken. Petje af.
|
![]() |
Van die mensen die streng aan het lijnen zijn, dat is eigenlijk ook een soort vasten. Om de dag alleen droge bruine boterhammen eten, dat zal geen pretje zijn.
Vasten in de zin van helemaal niet eten heb ik wel eens een weekje gedaan, om te zien hoe het was om honger te hebben. Het doet drie dagen pijn, daarna wordt je wat licht in je hoofd en ga je eigenlijk als een speer! Maar het leek me niet zo gezond, dus ik ben maar weer gaan eten.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() en mensen in arme landen hebben vaak écht nog wel een heel klein beetje eten. en zij zijn er ook aan gewend.....
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vragen over geloven topic Verwijderd | 500 | 20-07-2008 21:50 | |
Het kleine vraagjes over geloven topic T_ID | 501 | 29-06-2006 23:21 | |