Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2003, 14:19
The0
The0 is offline
Naar mijn idee zijn er 3 dingen die slimme mensen onderscheiden van domme(re) (behalve natuurlijk pure intelligentie)

1) Weten wanneer je je mond moet houden (als je een discussie niet kunt winnen, of als zwijgen gewoon beter is)
2) Weten wanneer je niet meer welkom bent (wanneer één of meer mensen op (non)verbale wijze duidelijk maken dat je niet meer gewenst bent)
3) Weten wanneer iemand meer/beter is dan jij (niet altijd de beste proberen te zijn, maar ook je meerdere durven erkennen.)

Deze theorie is gebaseerd op wat ik zelf denk en heeft dus ook geen enkele wetenschappelijke ondersteuning.

Wel zou ik graag horen hoe jullie hier over denken..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2003, 14:23
Verwijderd
Citaat:
The0 schreef op 02-04-2003 @ 15:19:
Naar mijn idee zijn er 3 dingen die slimme mensen onderscheiden van domme(re) (behalve natuurlijk pure intelligentie)

1) Weten wanneer je je mond moet houden (als je een discussie niet kunt winnen, of als zwijgen gewoon beter is)
2) Weten wanneer je niet meer welkom bent (wanneer één of meer mensen op (non)verbale wijze duidelijk maken dat je niet meer gewenst bent)
3) Weten wanneer iemand meer/beter is dan jij (niet altijd de beste proberen te zijn, maar ook je meerdere durven erkennen.)

Deze theorie is gebaseerd op wat ik zelf denk en heeft dus ook geen enkele wetenschappelijke ondersteuning.

Wel zou ik graag horen hoe jullie hier over denken..
je heb verschillende soorten van slimheid... als je hier goed in bent zegt dat niks over je IQ, en ook niks over je EQ. en dat zijn ook vormen van slimheid..

dit is denk ik meer hoe snel je dingen door hebt en hoe makkelijk je dingen accepteert.. dat heeft niet ehct veel met slimheid te maken
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:30
Smurfinnetje
Smurfinnetje is offline
en op basis van deze 3 dingen vind je jezelf slim, neem ik aan? Ik vind ook niet dat slimheid hier mee te maken, maar de definitie van slim (volgens van Dale)=

slim (bn.)

1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven => schrander, pienter, uitgeslapen, bijdehand, kien, goochem, vlot van begrip, vlug van begrip, goed bij, niet op zijn achterhoofd gevallen

onder slim kan je dus verschillende dingen verstaan
Oud 02-04-2003, 14:33
Tink
Tink is offline
ik vind dat niet zozeer slim, ik vind dat eerder aan andermans wensen voldoen. Dus eigenlijk: als iemand wil dat je oprot, dan ook oprotten. Dat heeft denk ik niet zoveel met slimheid te maken, maar meer met gevoel.
Oud 02-04-2003, 14:34
Fantôme
Fantôme is offline
ik vind dit ook niet echt punten van slimheid, meer van verstandig denk ik (maar ik twijfel of DAT WEL het juiste woord is....)
Oud 02-04-2003, 14:36
The0
The0 is offline
Citaat:
Smurfinnetje schreef op 02-04-2003 @ 15:30:
en op basis van deze 3 dingen vind je jezelf slim, neem ik aan? Ik vind ook niet dat slimheid hier mee te maken, maar de definitie van slim (volgens van Dale)=

slim (bn.)

1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven => schrander, pienter, uitgeslapen, bijdehand, kien, goochem, vlot van begrip, vlug van begrip, goed bij, niet op zijn achterhoofd gevallen

onder slim kan je dus verschillende dingen verstaan
Die is niet als een flame bedoeld: Maar ik heb nooit gezegd dat ik mezelf slim voel, ik zag dit als tekenen van slimheid.

Verder ben ik het ergens ook eens met de reactie van ******** dat de tekenen die ik opschreef, eerder te maken hadden met begrip en acceptatie dan intelligentie..

Citaat:
snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk geven
Bovenstaande lijkt me toch een klein beetje gelijk te geven, want de 3 dingen die ik omschreef zitten hier wel dicht tegenaan..
Ik ben overtuigd van mijn ongelijk, dankje
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 15:48
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
******** schreef op 02-04-2003 @ 15:23:
je heb verschillende soorten van slimheid... als je hier goed in bent zegt dat niks over je IQ, en ook niks over je EQ. en dat zijn ook vormen van slimheid..
Wat is je EQ?

Denk ook dat dit geen slimheid aangeeft,
eerder dat je dingen goed aan kan voelen..
Mensenkennis misschien.
Oud 02-04-2003, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef op 02-04-2003 @ 16:48:
Wat is je EQ?

Denk ook dat dit geen slimheid aangeeft,
eerder dat je dingen goed aan kan voelen..
Mensenkennis misschien.
emotionele slimheid.. hoe goed je met mensen enzo kan omgaan
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
The0 schreef op 02-04-2003 @ 15:19:

Dit vind ik meer sociale vaardigheden en zelfkennis.

Slim kan je zijn met je handen en met je hoofd.
Iemand die een kast kan maken met allemaal taferelen erop geschilderd/ in het hout gesneden, vind ik slim.
Aan de andere kant heb je ook mensen die taalgevoel hebben of een wiskunde knobbel.
Of mensen die goed met hun eigen emoties en de emoties van anderen om kunnen gaan. Een hoog EQ, zoals dat heet.

Ach, je kunt op zoveel manieren slim zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 22:31
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Jadie schreef op 02-04-2003 @ 20:31:
Dit vind ik meer sociale vaardigheden en zelfkennis.

Slim kan je zijn met je handen en met je hoofd.
Iemand die een kast kan maken met allemaal taferelen erop geschilderd/ in het hout gesneden, vind ik slim.
Aan de andere kant heb je ook mensen die taalgevoel hebben of een wiskunde knobbel.
Of mensen die goed met hun eigen emoties en de emoties van anderen om kunnen gaan. Een hoog EQ, zoals dat heet.

Ach, je kunt op zoveel manieren slim zijn.
mee eens, behalve dat ik een zeer praktisch ingesteld iemand niet slim vind, maar handig....
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 23:12
Verwijderd
je wordt bedankt met je theorie, ik heb me bij deze nog nooit zo achterlijk gevoeld
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 00:02
leonkorn
leonkorn is offline
Weet je wat slim is ???

DE LIEFDE
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 08:11
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Dat zijn meer tekenen van sociale intilligentie, maar het klopt wel idd.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 11:49
Kazanka
Kazanka is offline
Het observeren van een situatie en daar naar handelen kan volgens mij wel degelijk met slimheid te maken hebben. Het juiste handelen en het op tijd handelen kan hier ook wel mee te maken hebben.

De slimheid/intelligentie van de andere personen waar jij je tussen bevind speelt ook wel een rol. Volgens mij word het steeds moeilijker om in te schatten wanneer je niet welkom bent naarmate de intelligentie van de betrokkenen hoger wordt.

maar da's weer iets anders...
Oud 03-04-2003, 11:54
Orsino*
Orsino* is offline
Slim zijn betekent kennis hebben en daar ook gebruik van maken (vind ik dan).
Dus oprotten of je mond houden als dat het best is, maar nog zo veel meer.
Wat jij beschrijft is meer de sfeer aanvoelen en doen was het meest logisch is.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 14:21
Verwijderd
Als je dus een intelligentiequotiënt hebt, en een emotiequotiënt, dan zou dit dus kunnen vallen onder (zelfverzonnen): sociaalquotiënt.
Wat voor soorten slimheid zouden er nog meer zijn?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 16:58
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Tsja, wat versta je onder slim?
Slim kan je op zoveel manieren opvatten... volgensmij kan je daar nooit zo concreet over zijn
Reageren

Regels voor berichten