Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2003, 18:19
Kazanka
Kazanka is offline
Gebruiken jullie invloeden van buitenaf? Muziek van andere gitaristen als inspiratie of komt de inspiratie uit jezelf?

Ga je gewoon een uurtje of twee zitten jammen en schrijf je het op als er wat tofs uitkomt, of ga je met de wiskunde aan de slag? Hoe ziet zoiets er bij jouw uit?
Oud 06-06-2003, 18:22
DeadNation
DeadNation is offline
Hahaha ik speel hardcore. Dat is niet al te moeilijk, maarja zie toch maar eens een pakkende riff te schrijven. Meestal gewoon wat spelen(dingen die je kent) en dan ga je vanzelf wel een beetje experimenteren tot je een, naar jouw idee, goede riff hebt. En daar bouw je dan een nummer omheen. Althans zo doe ik t.
Oud 06-06-2003, 18:37
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
same here, alleen naast dat het pakkend is doe ik heel erg mn best om om alle cliche's heen te schrijven en dat vergt de grootste inspanning. Lijkt het ergens op, dan mag het meteen aftaaien.
Oud 06-06-2003, 18:41
Tsasil
Tsasil is offline
Same here.

Gewoon een beetje rammelen aan de gitaar, en uiteindelijk komt er wel wat leuks uit, dat schrijf ik dan op. Meestal gaat dat met liedjes tegelijk, als de inspiratie zijn hoofd laat zien. Zo niet, dan schrijf ik het rifje op, en als ik later een of andere fill nodig heb dan kies ik daar zo'n rifje uit die goed bij de rest van het nummer past.
Oud 06-06-2003, 18:50
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
hmm.. ik schrijf nooit wat op. Ik heb een eh... frettografisch geheugen ]

en met als achterliggende gedachte dat als je riff echt goed is je hem zowiezo wel onthoudt. Dat is bij mij iig zo.
Oud 06-06-2003, 18:53
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 06-06-2003 @ 19:50:

en met als achterliggende gedachte dat als je riff echt goed is je hem zowiezo wel onthoudt. Dat is bij mij iig zo.
Stoned verzin ik mijn beste werk, en als ik het niet op schrijf dan herinner ik me pas weer wat ik heb gespeelt als iemand anders het na speelt. De rifs blijven wel in mijn geheugen hangen, maar komen er niet vrijwillig weer uit...
Oud 06-06-2003, 18:56
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 06-06-2003 @ 19:53:
Stoned verzin ik mijn beste werk, en als ik het niet op schrijf dan herinner ik me pas weer wat ik heb gespeelt als iemand anders het na speelt. De rifs blijven wel in mijn geheugen hangen, maar komen er niet vrijwillig weer uit...

Als ik onder invloed muziek ga schrijven, dan is meestal mijn effectenapparaat de klos. De chorus, reverbs en ringmodulators zijn dan niet aan te slepen, met als gevolg dat ik uiteindelijk overblijf met een soort continue geluidsloop waar ik de volgende paar uur niet meer vanaf kom omdat ik steeds wat nieuws lijk te ontdekken. Niet goed voor compacte songs dus.
Oud 06-06-2003, 19:05
konflict
konflict is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 06-06-2003 @ 19:50:

daar zit een kern van waarheid in
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 19:11
DeadNation
DeadNation is offline
Ik schrijf ook niets op. Want als t goed genoeg is om een nummer te maken heb ik die riff toch al tot huilens toe gespeeld
Oud 06-06-2003, 19:52
Verwijderd
Citaat:
DeadNation schreef op 06-06-2003 @ 20:11:
Ik schrijf ook niets op. Want als t goed genoeg is om een nummer te maken heb ik die riff toch al tot huilens toe gespeeld
en soloszijn zowiso gay he
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 19:52
we all die
we all die is offline
als k onder invloed ben dan schrijf k echt lijpe dingen...meestal 3 akkoorden of een riff die helemaal niet klopt...maar op t moment zelf lijkt t dan echt fantastisch...dat komt dan meestal ook omdat k teveel distortion gebruik

maar meestal begin k gewoon een beetje te spelen...en na een paar dagen dan ben k eindelijk tevreden en dan komt er iets achter aan en zo bouw k t op...maar k moet t wel opschrijven, anders blijf k t veranderen

maar k ga in ieder geval een profielwerkstuk over wiskundige toepassingen in de muziekleer doen, dus misschien ga k volgend jaar doen via de wiskundige methode...ook leuk...
Oud 06-06-2003, 19:54
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Ik verzin leuke riffjes tijdens het spelen, en onthoud ze dan of schrijf ze op
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 20:19
DeadNation
DeadNation is offline
Neuh solo's kunnen best leuk zijn zolang t geen egotrip word. Korte rock n roll achtige solootjes vind ik super
Oud 06-06-2003, 20:21
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Solo's zijn voor mij wel een egotrip, lekker improviseren op een paar akkoorden, alles eruithalen wat je kan..
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 20:21
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 06-06-2003 @ 21:19:
Neuh solo's kunnen best leuk zijn zolang t geen egotrip word. Korte rock n roll achtige solootjes vind ik super
Zoals in Crusher Destroyer van Mastodon, geniaal gewoon.
Oud 06-06-2003, 20:38
Custom
Custom is offline
Solo's liggen bij mij vaak aan het nummer, er zijn van die nummers waar je oneindig op kan trippen, bijv. Santana - Smooth en Bon Jovi - Next one hundred years.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 20:41
DaKonium
DaKonium is offline
heel simpel: totin het oneindige een leuk riffje spelen, wachten tot je zo in de lseur raakt datje fouten gaat maken, wachten totdat die fouten leuk klinken en erop verder gaan
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 21:07
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Citaat:
Bon Jovi - Next one hundred years.
Das dan weer jammer
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 21:29
meem
meem is offline
ik laat de riffjes voor me schrijven, da's veel makkelijker!
Oud 06-06-2003, 21:48
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Das niet makkelijker, das luiheid en gebrek aan inspiratie, talent..
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 21:55
meem
meem is offline
N o u e n

.
Oud 06-06-2003, 22:02
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Wat een argument, jij bent blijkbaar op muzikaal gebied nog niet zo ver om als principe te hebben dat je je eigen muziek schrijft..
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 22:06
Verwijderd
Ik speel basgitaar in een band. Als je met zijn allen aan het jammen bent rolt er meestal vanzelf wel iets uit dat je ooit zou kunnen gebruiken. Sommige middagen mislukt alles, maar dat maakt niet uit, gewoon dooroefenen.
Verder is het belangrijk als je een gitaarstuk verzint dat je dan niet te moeilijk gaat denken, maar vooral iets pakkends probeert te maken. Je kan willekeurig wel wat noten/akkoorden aanslaan, maar daar heb je geen reet aan.
Echt goede gitaristen verzinnen een gitaarstuk zonder gitaar, ze bedenken in hun hoofd iets en spelen dat na.
Voor goede inspiratie helpt bij iedereen wat anders. Sommige mensen zoeken hun toevlucht in drank en drugs enzo. anderen kunnen doordat ze iets heel erg kloterigs meegemaakt hebben iets schrijven.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 22:08
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Citaat:
anderen kunnen doordat ze iets heel erg kloterigs meegemaakt hebben iets schrijven.
wat d8 je van mij
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 22:29
NRK
NRK is offline
Ik ga gewoon gitaar spelen, en er komt vanzelf wat uit. Dan neem ik het gelijk op. Probeer er teksten bij te verzinnen, etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2003, 22:38
meem
meem is offline
jullien zijn gewoon allenmaal gay en flikkers, vooral ziggy stardust daarzo
Oud 07-06-2003, 12:54
we all die
we all die is offline
iemand kan er niet tegen dat mensen muziek maken???

Citaat:
Echt goede gitaristen verzinnen een gitaarstuk zonder gitaar, ze bedenken in hun hoofd iets en spelen dat na.
hoeft niet...met gitaar kan je net zo goed goede dingen bedenken...
Oud 07-06-2003, 13:30
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
we all die schreef op 07-06-2003 @ 13:54:

hoeft niet...met gitaar kan je net zo goed goede dingen bedenken...
al spelende bedenken ze iets in hun hoofd en spelen dat gelijk na...kan ook nog
Oud 07-06-2003, 13:46
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
lunaco schreef op 06-06-2003 @ 23:06:
Sommige mensen zoeken hun toevlucht in drank en drugs enzo. anderen kunnen doordat ze iets heel erg kloterigs meegemaakt hebben iets schrijven.
Hahaha, emeau

Je kan ook gewoon ontzettend boos zijn op je papa en mama, daar komen alle Death en Black Metal bandjes vandaan

Soms verzint trouwens onze basgitarist een paar basrifjes, en dan speel ik daar gitaarrifjes overheen. En soms heeft de zanger wat ideeen die ik dan kan spelen. Bij ons in de band is het niet alleen de gitarist die de (gitaar)muziek verzint.
Oud 07-06-2003, 13:52
Verwijderd
Niemand die PowerTab Editor gebruikt? Super handig programma (enigszins schraal, true).
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:14
Verwijderd
ik heb wel een aantal rifs bedacht.. (voor de gitarist)
beetje aankloten.. en dan kom je wel erges
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:53
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Soms vind ik ook leuke riffs als ik riffs op gehoor probeer na te spelen van een cd, en dat niet wil lukken.
Wat ik dan wél speel is soms niet eens lelijk. Omslachtige methode
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 16:41
Verwijderd
Citaat:
OPGEROTH schreef op 07-06-2003 @ 16:53:
Soms vind ik ook leuke riffs als ik riffs op gehoor probeer na te spelen van een cd, en dat niet wil lukken.
Wat ik dan wél speel is soms niet eens lelijk. Omslachtige methode
Ja, dat kan natuurlijk ook. Ik ben nog veel te slecht om zelf shit te gaan schrijven, maar zo ben ik wel af en toe wat geinigs tegengekomen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 14:17
McMotion
McMotion is offline
ik verzin riffs meestal voor gewoon een beetje aan te kloten en dan komt er vanzelf wel wat aardigs uit... solo's bedenk ik niet van tevoren, die improviseer ik altijd, alleen meestal komt er na dat nummer vaak te hebben gespeeld wel een soort van gelijkenis in te zitten met elke volgende keer dat ik die solo weer speel
Oud 08-06-2003, 19:00
tex
tex is offline
Ik begin meestal met leuk ritme te verzinnen. Daarna ga ik kijken welke accoorden ik erbij kan spelen
Reageren

Regels voor berichten